Voimat lopussa

Katemer

Olen enemmän tai vähemmän kärsinyt pakko-oireista lähemmäs 20 vuotta, 6 vuotta sitten vahvasti mukaan tuli käsienpesu-rituaali, sitä ennen oli lähinnä ollut tarkastamispakkoa. Sain esikoisen tuolloin 6 vuotta sitten ja se varmasti osaltaan vaikutti asiaan, en halunnut saastuttaa häntä omien käsieni kautta.
Söin hetken silloin lääkkeitä ja tilanne rauhoittuikin, tukikäyntejä minulla on ollut samalla psykologilla jo 8 vuotta keskenmenon jälkeen ja hän siis vieläkin on pysynyt tukena.
3 vuotta sitten syntyi toinen lapsemme ja nyt pikkuhiljaa tilanne on karannut totaalisesti käsistä.
Kesän vauhkosin punkkien takia ja ajatuksena vahvasti että niitä on meidän piha täynnä, joten emme lapsiemme kanssa omassa pihassa aikaa viettäneet, onneksi kuitenkin leikkikentillä ja isovanhempien luona.
Heinäkuussa mieheni aloitti reissuhommat niin että on aina 3 vkoa reissussa ja 1vko kotona, joten se on varmasti ollut yksi syy tähän pahenemiseen, olen yksin vastuussa kahdesta lapsesta ja minähän teen kaikkeni ettei heille tule mitään. Minulla on seronil lääkitys aloitettu vähän yli viikko sitten ja nyt ma sain vielä rauhottavat siihen päälle mutta tuntuu ettei tästä tule mitään :(
Siitä päästäänkin tähän nykyiseen tilanteeseen, noro-pelkoon joka on aivan omissa mittasuhteissa. Siis pelkään että sitä on kaikkialla, siis aivan kaikkialla, tilanne räjähti käsiin kun mieheni 3 vkoa sitten lähti taas työreissulle ja olin suunnitellut meneväni ostamaan uudet kengät nuorimman lapsen kanssa ja menimmekin kauppaan, siellä sitten alkoi ahdistus että kun tämä on ainoa koko tätä kenkää niin joku on varmasti jo tätä kokeillut ja varmasti ollut sairas niinpä lähdimme toiseen kauppaan ja eiköhän siellä ollut ulkokäytävällä oksennusta muistuttava läntti(ei siis sata varmaa oliko edes sitä)yritin tietenkin sen kiertää ja menimme ostoksille, en sitten kuitenkaan saanut ajatusta pois mielestä ja niinpä menin ja palautin ostokset sillä ajatuksella että ovat noron vallassa. Tämän jälkeen olenkin kytännyt koko ajan mihin astun, siis koko ajan, ja jos vähänkään näen jonku läntin mistä en tiedä mitä on niin ahdistus iskee ja kotiin tullessa pahimmillaan vaatteet/kengät menee roskiin koska ovat likaisia.
Yritän järjellä miettiä että vaikka olisikin niin että astun oksennukseen, joo kengäthän likaantuu, mutta voiko sukat/housut ja muut, ja esim, eilen oli tilanne että uskon astuneeni jonkin ja kun tulin kotiin, jätin kengät ulos mutta kun riisuin kenkiä ja toinen sukka kosketti kenkää, noh sittenhän riisuin sukatkin eteisessä ja vein roskiin. Ja vaihdoin uudet sukat, mutta erehdyin menemään sitten eteiseen ajattelematta että olen ollut niillä saastuneilla sukilla siinä, ja sukat uudestaan vaihtoon ja nyt panikoin että pitäisikö pestä koko lattia kloriitilla, vaikka yritänkin ajatella että jos lattia olisi saastunut niin olemme jo eilen illan täällä olleet, aivan järkyttävä olo ja ei oikein voi kellekkää lääkärille soittaa että voiko noro tarttua tuohon malliin??? :(

8

254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katemer

Onko kenelläkään samanlaisia oreita? Raskasta olla koko ajan ahdistunut :(

• lääkäriavuntarpeessa

Ei se noro noin kenkien kautta tartu ja käsihygieniahan on kaikissa tartuntataudeissa paras ehkäisy. Varmaan on kauheaa elää tuollaisten pakkomietteitten kassa ja pelätä milloin mitäkin. Onkohan lääkityksesi aivan oikeanlainen?

• Katemer
        lääkäriavuntarpeessa kirjoitti:

Ei se noro noin kenkien kautta tartu ja käsihygieniahan on kaikissa tartuntataudeissa paras ehkäisy. Varmaan on kauheaa elää tuollaisten pakkomietteitten kassa ja pelätä milloin mitäkin. Onkohan lääkityksesi aivan oikeanlainen?

Kiitos sinulle vastauksesta. Lääkettä kokeiltu vasta niin vähän aikaa että lääkäri meinaa että pitää jaksaa vielä odottaa, vasta tammikuussa pääsen kelan tukemana psykoterapiaan mutta meinaan sen aloittaa jo aiksemmin omakustanteisesti, koska ei tätä jaksa, on henkisesti aika puhki :/

• sindal

Hei ! Toivoisin sinulla olevan jonkun läheisen, ystävän tai tuttavan arkipäivässäsi, ettei yksin tarvitsisi pyöritellä ajatuksiaan ja ottaa arjen vastuuta yksin lasten kanssa.
      Tännne voi aina kirjoittaa, kirjoittele, jos yhtään helpottaa !

En tiedä helpottaako tämä sinua, kun en pakko-oireisuudesta paljon tiedä, mutta haluaisin sanoa sinulle taudeista ja tartunnoista, että ne eivät ole sinun vikasi !
      Normaalit siivoukset ja puhtaus riittää !
      Kellään ei ole 100%:sta virussuojaa !
      Ei kukaan voi estää kaikkia tartuntoja, vaikka minkä tekisi !
      Eikä mitään kamalaa tapahdu, jos flunssan tai vatsataudin saa !!!
      Niistä paranee !!!

Rauhoitu ystävä hyvä , kaikki on aika hyvin !

• alkupeäinen

Kiitos sinulle. Kyllähän tämän tiedänkin, ahdistuksen iskiessä se vain unohtuu :) Nyt onneksi hyvä olo, ja illankin olin jo todella rauhallinen, uskon että tämä parin päivän jatkuva ahdistus olo johtui lääkkeen annoskoon nostosta :) Uskon että kyllä tämä tästä :)

• Voimii

Voimia aloittajalle! Tiedän jossain määrin millaisessa sekamelskassa elät pääsi kanssa. Ja muista että syy ei ole sinun. Ocd ja sairaalloinen neuroottisuus on hyvin isolta osin neurologinen vika joka ei kysele sairastuneen mielipidettä.

• alkuperäine

Kiitoksia sinullekin :) Olet varmasti täysin oikeassa, niinkuin laitoin tuonne ylemmäs niin nyt onneksi on oikein hyvä olo ja toivottavasti oli vain annoskoon noston aiheuttamaa ahistusta joka teki kaikesta muka niin paljon pahempaa mitä edes todellisuudessa on :)

• LaukeenKovaa

Anna mennä. Tuolla on silta. Go for it.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe