Pitäisikö kellojen kääntely lopettaa EU-alueella?

työssä.käyville.haittaa

Nyt vasta ihmiset ovat huomanneet että kesäaikaan kellojen siirroista on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Suomi ei voi tätä hölmöilyä yksin tehdä kun kellojen siirron määräykset tulevat Brysselistä.
Mutta voisihan Suomi tehdä ryhmäaloituksen. Ei kai muutkaan pohjolan maat liene ihastuneita tähän tunnin siirtelyyn ees taas ja taas taas.

23

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuka.hyötyy.kysyn

Monta turhaa kellonasetusta, kännykkään en edes vaihda kun muistaa että su.30.10 lähtien se näyttää tuntia liian vähän virallista, normaaliaikaa.

• heleppoo

Kännykän asetuksista saa automaatin päälle.

• Kellokalle

Eikö ajan vekslauksen lopettamisen tueksi löytyisi asiallista tutkimusta vaikkapa onnettomuuksien lisääntymisestä näin alku- ja lopputalvesta?
      Liikenteeseen nämä "tunnin aikaistukset" ainakin tuovat suuria riskejä pimeyden ja liukkauden myötä.

• yks.hailee

Eiköön se ole meidän ikäsille yks hailee miten ne niitä vekslailee. Nukutaan sillon kun nukuttaa, mutta nuorille työssäkäyville voi tulla ressiä jo tunninkin vekslaamisesta . Nuoret päättäkööt, mulle on se ja sama ajan kanssa, sitä riittää.

• Malkriina.ek

Eu:ssahan piti kaikki tapahtua yhtä jalkaa. Muistan, kuinka meidänkin isossa firmassa, joka teki paljon kauppaa ulkomaille, korostettiin, että liikepuhelut pitää voida käydä virka-aikana, ja jos emme käännä kelloja, yhteinen työaikamme suurimpien kauppakumppaneittemme kanssa vähenee.
      Nykyisten kännyköiden ja läppäreiden aikaan sitä ongelmaa ei enää ole, Jokainen tärkeilijä voi kuljettaa koko työmaataan mukanaan niin kotiin ehtoolla kuin saunareissuille kesämökille ja kaljareissuille Tallinnaan, muista maista puhumattakaan.
      Kuinkahan paljon eri tuotantolaitoksissa joudutaan joustamaan ja maksamaan turhasta kaksi kertaa vuodessa, kun masiinat pitää päivittää oikealle ajalle.
      Onneksi tietokoneemme ja muut digitaaliset vempaimemme osaavat vääntää käyttöajan itse. Vuosituhansien vaihtuessa kukaan ei tiennyt miten kävisi, mutta digimaailma ei ollut moksiskaan. Uusi vuosituhat putkahti ihan sujuvasti, eikä yksikään ydinvoimala räjähtänyt.
      Siihenkiin muutokseen oli satsattu silmittömästi kaikenvaralta-toimintoja.

Ei käännetä kelloja! Kerrankin meppimme ovat täysin yksimieliset Brysselissä.

• turhaa_tärkeilyä

Minulle asialla ei ole mitään merkitystä. Pari kertaa vuodessa laitan rannekellon ja vekkarin aikaan ja taas unohdan koko jutun.
      Ihmiset matkailee kaukomailla, aikaero saattaa olla 10 tuntia, se ei haittaa lainkaan.
      Kun kotimaassa kellonaika vaihtuu tunnilla, on vatsa ja pää ja kaikki ihan sekaisin;)

• Kesään.päin

Ei kukaan haluakaan tietää, mitä yksityinen ihminen ajattelee, kyllä tämä ruljanssi koskee tuotantolaitoksia ja bisnestä, rautateitä, lentoliikennettä jne. Kaksi kertaa vuodessa menee rahaa taivaan tuuliin, kun järjestelmät siirretään tunnilla.
        Aivan järjetöntä. Vanhaan aikaan oli ehkä aiheellista, mutta nyt emme enää ole riippuvaisia papereille kirjoitetuista muistioista, postin kulusta, lankapyhelimista.
        Lopetetaan tämä turha rahanmeno.
        Yksityiset ihmiset kuvittelevat, että kellojen siirtämisellä ei ole mitään merkitystä. Erehdys.

• tasa-aika.olisi.paras
    • kesäisesti

Ns. kesäaika pysyväksi, tai sitten se, että jos muualla läntisessä Euroopassa on pysyvästi kesäaika, niin Suomessa voisi olla sama aika, mutta siis pysyvä kesäaika olisi kyllä parasta.

• "tasa-aika.olisi.paras"

Toivottavasti et tarkoittanut, että koko maailmassa? Tai, kai siihenkin tottuisi, sillä vuorokauden tunnit on se 24 ja jos meillä on yleensä päivä, niin oisilla se olisi yö?DD

Makriina kirjoitti, kuten minäkin ajattelen, että joskus oli juuri tuo veruke, kuka on milloinkin työssä, mutta auttoiko se mitään, kun kaikki rukkaili kellonsa? Nykyaikana voi todellakin hoitaa useimmat liikeasiatkin vaikka p-huusista kotonta, paitsi ei asiakaspalvelua, ...niin, paitsi jos sittenkin tulisi ne "ropotit", joka onkin mitä todennäköisintä, mitä kuulin radiosta.

Ei tämän kehityksen kourissa enää pysy meikämamma, mutta noista kelloista en viisvälitä, käykööt mitä hyvänsä. Onneksi on jo kuitenkin aloite tehty, että "kellojen siirtely seis", mutta sekin vaatii jos jonkilaisien istunnon ennenkuin siitä päätös saadaan voimaan.

Saisikohan Suomi suurenkin sanktiomaksun, jos emme vain siirtelisi kelloja EU-säädösten mukaan? Huomaisko ne edes?

• manu.yrmeä
        Kristiina23 kirjoitti:

"tasa-aika.olisi.paras"

Toivottavasti et tarkoittanut, että koko maailmassa? Tai, kai siihenkin tottuisi, sillä vuorokauden tunnit on se 24 ja jos meillä on yleensä päivä, niin oisilla se olisi yö?DD

Makriina kirjoitti, kuten minäkin ajattelen, että joskus oli juuri tuo veruke, kuka on milloinkin työssä, mutta auttoiko se mitään, kun kaikki rukkaili kellonsa? Nykyaikana voi todellakin hoitaa useimmat liikeasiatkin vaikka p-huusista kotonta, paitsi ei asiakaspalvelua, ...niin, paitsi jos sittenkin tulisi ne "ropotit", joka onkin mitä todennäköisintä, mitä kuulin radiosta.

Ei tämän kehityksen kourissa enää pysy meikämamma, mutta noista kelloista en viisvälitä, käykööt mitä hyvänsä. Onneksi on jo kuitenkin aloite tehty, että "kellojen siirtely seis", mutta sekin vaatii jos jonkilaisien istunnon ennenkuin siitä päätös saadaan voimaan.

Saisikohan Suomi suurenkin sanktiomaksun, jos emme vain siirtelisi kelloja EU-säädösten mukaan? Huomaisko ne edes?

Suomi on tunnetusti EU:n mallioppilass. Ei me yksin haluta erottautua unionin totutuista tavoista. Etenkin tämä syksyinen kellojen vekslaus kyrsii monia turhana.

• mihinsitätarvitaan

Pitää, ihan turhaa touhua.

• Kellon-Siftaus

Ainahan niitä kelloja siftataan kun liikutaan maailmalla, vitutti vaa merimiehenä ku linjaa ylitettiin ettei 2 sunnuntaita peräkkäin :(

• Mulle riittää yö ja päivä, jos eu vaihtaa yön ja päivän paikkaa ei sekään haittaa.

• Turhaa.touhua

Ja kun minulle riittää, niin sitten se on siinä. Minullekin riittää ihan moni asia, esim. mielestäni tulisin ihan hyvin toimeen maksamatta veroja. Mitä minä niillä saan? Maksan kaikesta itse, asumisen, sähkön, lämmön, kuljen jalkaisin, en tarvitse asfalttipäällysteisiä moottoriteitä, en ikinä mene lentokoneeseen, junassa ollut joskus 10 v. sitten.
        En minä tarvitse mitään, miksi minun pitää silti maksaa. Kelloni on samassa ajassa vuodet ympäri. Täällä kotikylässä on ihan sama mitä se näyttää.

Maailma on täynnä hullutuksia. Viisas pääsee vähemmällä.

• Minä en paljon kelloja tiiraile herätessä nään onko valoisaa jos on niin on aika herätä, jos pimeää vedän peittoa korville tai ihan miten vaan, saatan herätä kolmen aikaan yöllä ja keittää kahvit niin mitä väliä sillä.

• Minun_mielestäni_todella

voisi lopettaa tuon koko Euoopan kellojenkin siirtelymääräilyn,
      vaikka valta ja määräily kai hyvältä tuntuukin!

• järjetönasia

Joku kirjoitaa, yks hailee, mikä aika on. Mutta se ei ole kaikille.
      Kellojen siirto on aiheuttanut ennenaikaisia kuolemia. Kellojen siirto aiheuttaa paljon haittaa.

Siitä olisi pitänyt luopua jo ajat sitten. Junien aikataulut on sekaisin.
      Kaikki eivät osaa kääntää kellojaan eri aikaan. Ei se aina käy käden käänteessä.
      Lehmät odottelee emäntää lypsylle, koska eläin aika hyvin vaistoaa kellon ajan.

Ehdottomasti on luovuttava järjettömästä kellojen siirroista.

• Kellonsiirtely häirtsee ikävällä tavalla sisäisen kellon toimintaa. Koettu on.
      --------------
      "Elimistön fysiologiset vuorokausirytmit säätelevät erilaisia toimintoja kehon lämpötilasta liikkumiskykyyn, mielialaan ja aivotoimintaan. Keskuskello säätelee myös immuunijärjestelmän ja hormonierityksen vuorokautisia vaihteluita. Sisäinen kello säätelee myös sydämen ja maksan toimintaa sekä solujen energiantuotantoa.
      Sisäinen kello – Wikipedia
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Sisäinen_kello"

• hölmösaattueesta.eräs

Keväällä kellojen vekslauksesta saattaa olla liikeelämälle hyötyä kun mm. Pohjois-Amerikka elää kesäaikaa. Ainakin tämä syksyvekslaus vaikuttaa hölmöjen puuhalta.

• sekin.vielä

Ensi kerran koen että kellojen siirtämisestä on ollut minulle ikäni takia jopa rahallista kulua. Olen vanha näkörajoitteinen mies.
      Pitää kai seuraavan kerran jos elän, pyytää joku tukihenkilö hoitamaan nuo monet siirtohommat.

• riesasiittätuli

Eipä taida enää olla Suomen, ei edes pohjoismaiden hallinnassa lopettaa normaaliaikaan siirtyminen.

• Makriina.ek

Juu, riesa siitä on tullut. Kellojen siirroista pitää saada yksimielinen päätös EU:ssa. Katsotaan nyt, pystyvätkö he edes siihen.
        Muistan, kun oli alkuvuosina kissanhännänvetoa maataloudesta ja kylvöajoista. EU päätti, että kevätkylvöt pitää suorittaa maaliskuun aikana. Viikin koetilan ylioppilaat kutsuivat sitten päättäjät seuraamaan, kuinka he kyntivät ja kylvivät lumiauroilla ja traktoreilla maaliskuun hangissa kevätkylvöjä. Ei tainnut siitä direktiivistä päätöstä tulla.
        Meillä aurinko luo loistettaan puoli vuotta miltei ympäri vuorokauden. Ihan turhaan täällä kelloja siirrellään, mutta meneeköhän tieto Välimeren maiden päättäjien käsityskyvyn yli. Pitäisiköhän heille järjestää kellojenkääntämisseminaari juhannuksena napapiirille?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asiakkaalle ei myyty energiajuomaa - tuomio tuli syrjinnästä

Vaikka oli ilmeisesti täysi-ikäinen. Tosin ei lapsiakaan saisi syrjiä, koska oppivat helposti itsekin syrjimään, jos koh
      Maailman menoa
      68
      3997
    2. Miksi aina pitää kilpailla parhaudesta?

Mua ärsyttää se, että kaikki kilpailut ja visailut keskittyvöt aina siihen, kuka on paras missäkin. Tänäkin aamuna tuli
      Sinkut
      83
      3296
    3. Pakkoruotsista luopumalla kymmenien miljoonien säästöt

Pakkoruotsin opiskelun kustannuksista ei ole juurikaan tehty kustannusselvityksiä, mutta joidenkin arvioiden mukaan siit
      Maailman menoa
      87
      3077
    4. Mitä muutoksia tekisit

kaivatullesi? Miten on? Muista olla REHELLINEN 📸
      Ikävä
      96
      2903
    5. Luterilaisen kirkon koko kastekaava on väärä

Uudessa testamentissa on kaksi täysin ristiriidassa olevaa kastekäskyä Matt 28:19 ja Ap. t. 2:38. Matteuksen evankeluimi
      Kaste
      41
      2614
    6. Seksuaalinen ahdistelu, naisten vähättely ja törkeä käytös naisia kohtaan kukkii rakennustyömailla

Tällainen lienee ihan tavallisista kaikilla "äijävaltaisilla" työpaikoilla. Kaikki miesvaltaiset alat eivät ole toksise
      Maailman menoa
      223
      2432
    7. Miten Yxäri iskettiin?

Voisin tässä unta odotellessani kertoa, miten mieheni lähestyi minua. Tunsimme entuudestaan. Hän kyseli minulta aina j
      Sinkut
      210
      2335
    8. Kerro minulle

Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö
      Ikävä
      67
      2282
    9. Rakkaalle J miehelle.

Hitto mulla on sua ikävä. Haluisin heti nyt tulla sun syliin ja suudella sua.ja, ja ja... Hirveä ikävä.
      Ikävä
      91
      2211
    10. Kristinuskossa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä

Jeesuksen kehoitus kastamiseksi Isän ja Pojan ja PH:n nimeen. Matt 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun
      Kaste
      402
      2158
    Aihe