Fyra år som vegan nu.

vegantanten

Först slutade jag med rött kött, sedan höns och kalkon, följande fisk och mjölkprodukter.Inte var det så lätt men det lönade sig.
Jag mår mycket bättre nu, blodtrycket, kolesterolet och blodsockret är normalt.
Någon bantningskur är det inte, man kan laga god mat av vegetariska ingredienser också.
Det finns fina kokböcker och nätet är fyllt av vegerecept.
Dessutom kommer det hela tiden , både färdig vegemat och halvfabrikat för den som inte är så intresserad av matlagning.

11

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fabbon

      De va som med zigenaren som just fått hästen lärt att klara sig utan mat, som den dog helt plötsligt.. :-)

      • huvudsaken

        Svälta behöver man minsann inte som vegan och så mår man så bra både fysiskt och psykiskt.


    • köttfritt

      För svenskspråkiga veganer finns det en grupp på facebook "Vegandammen ", där man kan diskutera, få reda på när nya produkter finns i butikerna och annan nyttig information.

    • blivandevegan

      Vår president Sauli Niinistö äter kött bara en gång i veckan.

      • tummenupp

        Nästa år ska alla barn från vegefamiljer få veganmat i Helsingfors daghem.


    • SkärdgårdsboFinsk

      Jag försökte veganlivet men kunde inte äta bönor - jösses hur sjuk jag var :(

      Men jag lärde också att min magen kan inte ta emot mjölkprodukter; den spelar ingen roll är dom laktosfri, jag lämnade allt bort (kanske laktosfri är farligare än naturlig). Nutiden magen är inte svullen. När vi hade Skördefest här på Åland, köpte jag lammost - fick ingen problem i magen. Jag köpte även lammkött: ingen problem. I butiken hittade jag Pirkkas Mozzarella, den äkta som ha gjort på buffelmjölk) och provade den också: ingen problem i magen.

      I vegandiettid jag lärde mycket om matprodukter, såg filmer som olika djurskyddetföreningar ha gjort (vanligtvis i nattid) så jag bestämde att om jag vill äta kött, den måste vara ekologisk och kommer från Åland. Om jag vill fisk, dom måste vara vild fisk. Med dom regler äter jag sällan djurprodukter :D

      Den var också roligt att lära hur mycket olika rätter man kan laga från växter! Och hur billiga de är, specielt rotsaker. Jag köpte t.ex. 1,2 kg rotselleri, gjorde biffar, soppor osv. så den räckte t om 4 dagar och rotselleri kostade bara 61 snt!! Nå, naturligtvis jag behövde liten potatis, morot, kål till soppan, liten rivit ost till selleribiffar (gratinerad i ugnen) men kött och fisk är dyrare. Ok, växter kan blir hemsk dyr om man köper utländsk produkter och grejer som har mycket olika tillsatser.
      Att vara vegan (eller den typ som äter sällan djurprodukter) betyder den att man måste använda mera tid i köket. Matlagning är inte så snabb med väster än t.ex med kyckling (oftast färdig kryddat, steka bara 4 minuter) eller med fisk (färdiga file) men den kan vara rolig också. Specielt on man har vänner, barn eller barnbarn med så att alla kan "pyssla" med matlagning.

      • seitanskinka

        Det roligaste är att försöka laga vegemat så den faktiskt är god.Också trevligt när ickeveganer säger att maten smakade bra.
        Det kommer ju också hela tiden nya nya vegeprodukter (färdig mat ) så även den som inte är så bra på matlagning kan äta sig mätt.


      • Anonyymi
        seitanskinka kirjoitti:

        Det roligaste är att försöka laga vegemat så den faktiskt är god.Också trevligt när ickeveganer säger att maten smakade bra.
        Det kommer ju också hela tiden nya nya vegeprodukter (färdig mat ) så även den som inte är så bra på matlagning kan äta sig mätt.

        Utbudet av veganprodukter har ökat enormt under de senaste åren


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Utbudet av veganprodukter har ökat enormt under de senaste åren

        Jättebra att det finns att välja på.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jättebra att det finns att välja på.

        Nu finns det mycket gratis mat i naturen,allt från nässlor till maskrosor är ätbara.


    • Next_Willer

      Obspop. Kan du spela rock?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6432
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4153
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2567
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1518
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1377
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe