Eikö perustoimeentulotuessa pidä hyväksyä ns.liian korkea vuokra?
Jos hakija on oikeutettu perustukeen.
Vuokra ylittää ns.vuokrarajan. Mutta edullisempaa asuntoa ei ole.
Perustoimeentulotuki ja liian korkea vuokra
57
5522
Vastaukset 57
- ppaapp
Siinäpä ongelma, johon ei ole ratkaisua. Useinkaan ei ole edullisempia asuntoja saatavilla, mihis muutat.
Kyllä matuille löytyy ja maksetaan kalliit asunnot kaikilla mukavuuksilla ja kalusteilla, mutta suomalaisen pienituloisen pitäisi muuttaa kuusen alle.
Äänestäkää perussuomalaisia, niin pääsemme eroon noista laittomista elintasopakolaisista ja saamme tuhansia asuntoja omien kansalaisten käyttöön.- fin100v
ASIAA ! (peukutus)
- fridakaisa
Niin kuin edellinen kirjoittikin matuille kyllä löytyy kaikenkokoisia asuntoja myös isojakin asuntoja kaikilla mukavuuksilla. Sen päälle tietenkin täysylöspito mitä elämiseen yleensäkin kuuluu. Ei kai tämä paha asia ole mutta pitäisi myös löytyä meille veronmaksajillekin , meille duunareille jotka raadamme duunissa aamusta iltaan
Kyllä oman maan kansalaisillekin pitäisi asuntoja löytyä - shhffg
Tästäkin on tehty jonkun muun vika sitten. Mutta kun se ei ole !!
- gsgdgsd
Ja niistä jotkut vaan aina höpisee että pitäis pystyä muuttamaan kun ei sitä pysty jos kerran asunto tilanne on muutenkin päin vittua. Jostain kunnasta sen edullisen saa mutta pääkaupunkiseudulta aika heikkoa saada minkäänlaista luukkua koska jonot on helvetin pitkät.
- hsuADFY
Kuka nyt Helsingin kaltaisessa läävässä asuisi.
- sgghr
Jotkut sinne vain haluaisi ja kun eivät pääse heistä tuleekin sitten täysiä kusta päässä olevia kun eivät viihdy siellä missä ovat.
- 123-321
Vai sitä mieltä?
- 123-321
sgghr kirjoitti:
Jotkut sinne vain haluaisi ja kun eivät pääse heistä tuleekin sitten täysiä kusta päässä olevia kun eivät viihdy siellä missä ovat.
Nitrogeenia olisi sopivammin päässtäsi kusen tilaan. Se on voimakkasti räjähtävä aine.
- tätsitpiss
Siis mikä on "suomalainen pienituloinen" teidän mielestä?
Työtönkö vaiko kenties ihan pitkäaikaistyötön?
Pieni tuloinen on itseasiassa ihminen jolla on TYÖ tuloja mutta ne ovat pienet.
Te jotka täälä lusmuilette olette yhteiskunnan loishia, ette tee mitään muuta kuin lusmuile.
Jos asunto on liian kallis (asutte ilmeisesti kaikki loishet Hgissä) niin on syytä muuttaa savoon tai karjalaan tai kainuuseen.
siellä on tilaa, halvat vuokraneliöt ja silti saatte ihan kaikki samat palvelut kuin helsingissäkin, jää näin teille loishille enemmän rahaa tupakkaan ja kaljaan kuin hesassa.
Helsingissä tarvitaan asuntoja aktiivisille ihmisille, siis ihmisille jotka tekevät töitä, he myös maksavat asuntonsa itse eikä yhteiskunta kuten teille.
Hävetkää - menkää töihin - hus hus ja ilmaiseksi.
kjäh kjäh- Aloittaja09
Mainittakoon että itse kylläkin olen sairaseläkkeellä. Sairastettuani vakavaan parantumattomaan sairauteen 35 vuoden ikäisenä.Valitsisin työn ja palkan.Jos tämä olisi mahdollista. TOIVOTTAVASTI SINULLE EI KÄY SAMOIN.
- kalliitaseiniä
Pitäisi ajatella mitä puhuu.
Itse muutin työnperässä kaupunkiin ja luulin saavani unelma työn ja tunnitkin 8h/vrk, mutta toisin kävi.
Työnantaja alkoi lusmuilemaan ja siitä saan maksaa kalliisti. Osa-aika töitä ja aina ei edes niitäkään. Kuljen kahden kaupungin väliä työmatkani 105km/sivu. Mutta, leivän syrjässä kiinni, jos nyt vuokran takia pitäisi muuttaa 300-500 km päähän työpaikoistani asunnon takia. Laskelmien mukaan silloin on edullisempaa jäädä työttömäksi.
Kelalla onkin omituinen tapa syyllistää vuokra-asunnoissa asujia, mutta vuokranantajia käsitellään silkkihansikkain, vaikka sieltä se syyllinen löytyy.
Esim: laitoin kelan laskuriin mitä saan asumistukea ja niin maksoin vuokran sen mukaan , nappiin meni. Mutta kun tuli asumistuen tarkistus taas tein laskelmat ja kaikki piti olla selvää. Eipäs ollutkaan. Kela räväsi minulta erotusta jonka olisi pitänyt maksaa kyseinen asuntovuokraus.
- thtrthr
Tulot voi olla pienet jos on joutunut sellaiseen paskaan kun ulosotto. Oliskohan ihan omilla toimilla aiheutettu sekin joten se on oma vika sitten. Miksi noista pitää aina muita syytellä jos on munannut asiansa kun ei se ole kenenkään muun vika.
- sfdhfdfh
Miksi menisi minnekään. Mukavampi katsoa vieressä kun muillakin menee päin persettä ja nauraa makeasti maha kippurassa. Saattaahan siinä se hymy pyllyyn mennä sellaselta muiden kiusaajaltakin. Kiäh kiäh kiäh.
- Nouhätäthistime
Jos edullisempaa asuntoa ei ole tarjolla niin silloin toimeentulotuessa mennään sillä asunnolla mikä on. Kela voi pyytää sinulta selvitystä, etsitkö aktiivisesti halvempaa asuntoa, mutta esim. pääkaupunkiseudulla ja isoissa kaupungeissa tietävät kyllä asuntotilanteet, eivätkä välttämättä edes pyydä. Tietysi ihan överehin tilanteisiin puuttuvat.
- N-from-70s
Kirjoittaja täysin oikeassa. Minulta kysyttiin liian kalliista asunnosta, sitten selvitin kelalle ettei asuntoja ole täällä, ja kerroin etten voi tilanteessani muuttaa, kelan kyselyt loppui siihen. Eikä mitään paikkakunnanvaihtoa kelasta edes vaadita .
- totanointaasjoo
Lyhyellä aikavälillä Kela ei vaadi asunnon vaihtoa ylihintaisesta asunnosta. Mutta jos on pitkäaikaisempi toimeentulotukiasiakas, niin sitten vaatimus tulee herkemmin. On asukkaankin etu, etteivät rahat kulu niin, että perusosastakin osa menee asumiskuluihin.
- tarkoitusperät
totanointaasjoo kirjoitti:
Lyhyellä aikavälillä Kela ei vaadi asunnon vaihtoa ylihintaisesta asunnosta. Mutta jos on pitkäaikaisempi toimeentulotukiasiakas, niin sitten vaatimus tulee herkemmin. On asukkaankin etu, etteivät rahat kulu niin, että perusosastakin osa menee asumiskuluihin.
Mitä tarkoitat lyhyellä ja pitkällä aikavälillä?
- Lawetorder
N-from-70s kirjoitti:
Kirjoittaja täysin oikeassa. Minulta kysyttiin liian kalliista asunnosta, sitten selvitin kelalle ettei asuntoja ole täällä, ja kerroin etten voi tilanteessani muuttaa, kelan kyselyt loppui siihen. Eikä mitään paikkakunnanvaihtoa kelasta edes vaadita .
Aloituksen kirjoittaja ei ole oikeassa.
Miksikö ei ole? No erittäin yksinkertaisesta syystä, että se asunnon valinta on perusoikeus ja turvattu kahdessa eri suomenkin ratifioimassa sopimuksessa, eli yk: n ihmisoikeus sopimuksessa että myöskin euroopan ihmisoikeus sopimuksessa. Eli asunnon valinta on siis perus- , että ihmisoikeus ja tuota oikeutta ei voida rajoittaa millään perusteella eli oli sitten kallis taikka ei.
Älkää nyt jumalauta uskoko noita sosiaaliasiamiesten aloituksia joilla on tarkoitus vaan erehdyttää ihmisiä luuleen että julkisella vallalla on oikeus, niin lainsäädännöllisesti, että muutoinkin oikeus rajoittaa perusoikeutta koska se rajoittaminen on perustuslain vastaista, niin perustuslain 23 ja 22 pykälän noudattamatta jättämistä, kuin myös 9 pykälän rajoittamista.
En ymmärrä miten näinkin yksinkertainen asia on niinkin vaikeaa tajuta?????? - köyhää09
N-from-70s kirjoitti:
Juu vuokra on 200 euroa ns.liian kallis. Asunnonhakuja edullisempiin on.Kela on huomioinnut toimeentulotuessa heinäkuusta alkaen tällä hyväksytyllä vuokralla.Tästä olen kysellyt,ja pyytänyt korjaustakin.
Koska ei ole toista asuntoa.
Tiedän että koko vuokra hyväksytään normaalisti.
Mutta en ole saannut korjausta enkä muutosta asiaan. - selvitaasiasi
N-from-70s kirjoitti:
Sun pitää tehdä oikaisuvaatimus ja/ tai pyytää sostoimistosta lausunto, ettei halvempia asuntoja ole tarjolla, tai esittää, että olet ettiny edullisempaa asuntoa.. Ei tuo ihmettely ja valitus täälä palstoilla sun asiaasi vie yhtään eteenpäin, kyllä sun omas toiminnas on nyt jotain häikkää jos et ole saanut asiaasi oikaistua vaikka et puheesi mukaan ole saanut korjausta tai muutosta Kysyppä kuule asiaa oikein kelasta jos sieltä asia selviäis..
- Lawetorder
Liian halpa asuminen tehdään hallituksen toimesta liian kalliiksi, liian ahtaasti asuminen myöskin eli niillä jotka asuu kimppakämpissä että liian halvassa pienessä yksiössä asuvien asumistukea leikataan 20%.
Tieto yle txt-tv tänään sivu , olikohan 104 tai 105, kuitenkin aika alkusivuilla.
Kelpaiskohan hallitukselle, että jokainen köyhä asuisi risumajassa, vähän kuin rikastustarkoituksessa tuodut ovat ennen asuneet ja tietysti ilman vuokraa?
Mutta heureka, tuohan on hyvä idis, eli jokainen nyt kyhään tarpeensa mukaista risumajaa ja osoite posterestante, niin hallitus säästää julmetusti ja saadaan pakoloisille tarpeeksi suuret asunnot, yksinäiselle pakoloisijalle vähintään kolmio jotta se voi alkaa rakentaan itselleen kulttuurinsa mukaista haaremia lapsivaimoineen.
Hip hip hurraa, me tienataan tällä. - jklfsaö
Ylikalliissa asunnossa saa asua, jos edullisempaa ei yksinkertaisesti ole. Kela pyytää selvityksen ennen alentamista, joten se kannattaa myös antaa. Jos ei itse mitään ilmoita, vuokra kohtuullistetaan. Ja Kelassa varmaan myös katsotaan mikä on kunnan asuntotilanne. Onhan noita sivuja kuten vuokraovi. Täytyy myös muistaa ettei voi lukaalia vaatia, siis tarkoitan että yksin asuvan tulee tyytyä yksiin ja kahden henkilön kaksioon. Ja jos se kohtuullistaminen tehdään vaikka asuntoa ei ole ja on sitä aktiivisesti etsinyt kannattaa ottaa yhteyttä ja kertoa ettei ole. Silloin kohtuullistaminen ei ole kohtuullista. Suosittelen myös ihan vaan soittamaan tai laittamaan viestiä. Oikaisuvaatimus on hidas tapa, jos asia selvä.
- Lawetorder
Eikö oikeasti sosiaaliasiamies/kusetuskela henkilö ymmärrä lukemaansa?
Ei perustuslaki tunne termiä ylikallis asunto, vaan se tuntee termin "oikeus itse valita asuinpaikkansa" ja tätä myöten asuinpaikkakunnan missä asuinpaikka sijaitsee.
Lisäksi perustuslaki tuntee termin turvata, tähän tapaan 22§ "perusoikeuksien turvaaminen. Julkisen vallan (KELAKO) on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien TOTEUTUMINEN". SO SIMBLE ,OR NOT simple? - kämppäkiva
Kaikilla on oikeus valita asuinpaikkansa ja asuntonsa jossa asuu, tukea maksetaan vuokra-asuntoon vain paikkakunnan hyväksyttävien asumismenojen mukaisesti.. Muuta vaikka presidentinlinnaan mu asumismenot hyväksytään ja maksetaan vain tiettyyn rajaan saakka... Sinun täytyy etsiä halvempi asunto muuten joudut maksamaanuon hyväksyttävän summan ylimenevä osa itse.. tottakai kaikki saavat asua millä paikkakunnalla haluavat ja asua miten kalliissa asunnossa lystäävät jos rahkeet riittävät.. Mäki muutan 2000 e vuokraiseen yksiöönn30, kyllänse kela varmaan maksaa mun 1500 e ylittävät asmimenot tuosta vaan, oon siitä satavarma ja muut menot vielä päälle... Kiitos vaan viisas lowetorvi hyvistä neuvoista, kyllä yhteiskunta pitää huolen kun viisas ihminen noin hövelisti lupaa ja tietää kaiken...
- Lawetorder
kämppäkiva kirjoitti:
Kaikilla on oikeus valita asuinpaikkansa ja asuntonsa jossa asuu, tukea maksetaan vuokra-asuntoon vain paikkakunnan hyväksyttävien asumismenojen mukaisesti.. Muuta vaikka presidentinlinnaan mu asumismenot hyväksytään ja maksetaan vain tiettyyn rajaan saakka... Sinun täytyy etsiä halvempi asunto muuten joudut maksamaanuon hyväksyttävän summan ylimenevä osa itse.. tottakai kaikki saavat asua millä paikkakunnalla haluavat ja asua miten kalliissa asunnossa lystäävät jos rahkeet riittävät.. Mäki muutan 2000 e vuokraiseen yksiöönn30, kyllänse kela varmaan maksaa mun 1500 e ylittävät asmimenot tuosta vaan, oon siitä satavarma ja muut menot vielä päälle... Kiitos vaan viisas lowetorvi hyvistä neuvoista, kyllä yhteiskunta pitää huolen kun viisas ihminen noin hövelisti lupaa ja tietää kaiken...
Opiskele ensin lukeen, sitten kirjoittaan, niin ehkä alat ymmärtämäänkin joistain asioista kuin vain sen, että ovessa, siis ulkona missä on puukstaavit/puumerkit W C tai HUUSSI, että siellä voi istua ja ähistä ulosantinsa päästä asti, eikä täällä yleisesti.
Kaipaavasti ja rakkaudella teidän Lawetorder. - Aitajaseiväs
Epäilen että olen lukenut enemmän kuin sinä, mutta ei siitä enempää.. On tullut nähtyä hieman muutakin elämää ja useampia kulttuureja kuin tuvan ja huussin väli kuten tämä joka asiaan puuttuva torvi, eikä ole koskaan tarvinnut olla työttömänä, toimeentulotuen tai muun yhteiskunnan tuen varassa, mutta ei siitä sen enempää.. Siitä olen samaa mieltä edelleen että jokainen saa asua missä tykkää, sitä ei mikään sos.toimi tai kela voi määrätä, mutta asumismenot ja niiden maksaminen yhteiskunnan varoista on rajallista ja siinä on omat sääntönsä..
- tdyjdy
Totta kai siinä on omat sääntönsä eikä sellaselta ihmiseltä sitten oikeen mitään voi ihmeitä vaatiakaan enää jos kävi niin ikävästi että tipahti tuohon systeemiin. Muuten voi kokeilla itse mitä se on.
- ökypummi
Case on jo vanha asuin Hesassa 32 neliön asunnossa vuokra 850e/kk Kela kiukutteli vuokrasta eikä perusvirkailija antanut periksi vaan oli päätös että 3kk päästä vuokraa ei enään oteta kokonaisuudessaan huomioon ja sillä selvä! Tein päätöksestä oikaisuvaatimuksen muutoksenhakulautakuntaan käsittely kesti 3kk mutta voitin...eli otttivat koko vuokran huomioon perusteluna juurikin se että "tosiallista mahdollisuutta saada halvempaa asuntoa ei ole" minulla tuon läpimenoon vaikutti että ole työtön,luottotiedoton,sairas sosiaalipummi...oikea unelmavuokralainen :) Eli eipä kukaan olis asuntoa vuokrannut!
Tosin omasta tahdostani lähdi pois koko Hesasta pienelle paikkakunnalle josta maksan 38 neliön asunnosta 400e/kk (kelan normi 520e) joten täällä saa asua toistaiseksi ilman kellan kiukutteluja.- hdxhh
Ton takia en mene koko Hesaan. Tuskin sieltä sais edes mitään kämppääkään.
- Ökympipummi
Heh. Itse asun kanssa Hesassa ja vuokra 925. Luvattu maksaa tämä vuos loppuun ja sen jälkeen auki koska ukaasit päällä. Valmiit suunitelmat myös toiselle paikkakunnalle jossa normin mukainen mutta vasta maaliskuusta joten saa nähdä miten on tammi ja helmikuu, miten maksavat. No elämä on, en stressaa..
Ja jos joku ihmettelee vuokria niin ainoa "öky" asunnossa on astianpesukone ja kantakaupunkisijainti että sellaiset on vuokramarkkinat. Helposti on yli tonninkin yksiöitä..
- Alkuperä09
Olen siis kelaan perustellut ylikallista asuntoa.Sekä pyytänyt korjaamaan päätöstä,tähän ei ole otettu kelassa juurikaan kantaa.Eikä ainakaan toistaiseksi ole mitään korjausta tehty. ON Iso raha tämä 200 euroa.Heinä,elo,syys,loka.ja jatko jos muutosta ei tehdä. Mutta yritin etsiä onko jotain pykälää tms. Tästä asiasta?
- 167-176
Ei Kelalta pidä mitään pyytää vaan VAATIA. Eli oikaisuvaatimus ja tarvittaessa valitus hallinto-oikeuteen on ainoa joka tehoaa Kelan virkanilkkeihin.
- Lawetorder
Ei sinun tarvitse mitään perustella, ei kelaan, eikä kenellekkään muulle miksi olet asuinpaikkasi valinnut ja lakiperusteinen velvollisuus julkisella vallalla on turvata sinun oikeutesi valita asuinpaikkasi ja se, että voit asua itse valitsemassasi asuinpaikassa ja sen toteutuminen, näin sanoo laki ja ei siinä 9§ yleisestä asumistuesta, niin ole vuokralleottajalle mitään rajoituksia vuokraan, siinä on lakonisen yksiselitteisesti vain ja ainoastaan vuokra ja erikseen vesimaksu, siinä on sekin rajoittamattomuus, ettei siinä ole mitään rajoitusta
- Oikeepäätös
Kyllä kelan päätöksessä on oltava peruste miksi vuokraa ei ole hyväksytty.. Ja asiaan on päätöksessä otettava kantaa, varsinkin jos on olet itse perustellut ylikallista asuntoa ja jo pyytänyt korjaamaan päätöstä!, voisitko kertoa ihan anonyymisti mitä päätöksessä lukee perustelussa kohdassa joka koskee sitä, että vuokraa ei ole kokonaan hyväkaytty. Nyt antamiesi tietojen mukaan näyttäisi siltä että paikkakunnallasi on tarjolla edullisempia asuntoja ja siksi koko vuokraa ei ole gyväksytty.. Lain nukaan päät öksessä on oltava perustelu miksi jokin kohta on hylätty!
- espoo08
Itse olen pyytänyt syyskuusta asti kelaa huomioimaan vuokran kokonaan.Koska ei vain ole halpaa asuntoa,ei taida pyyntö ja perustelu riittää,eli tarvitsee tehdä virallinen valitus?Käsittely aika varmasti pitkä?
- Valitusvaan
Jos olet jo nuo oikeepäätös kommentoijan neuvomat asiat selvittänyt kelaan niin sitte seuraava keino on oikaisupyynnön tai valituksen teko... Laita siihen mukaan noita selvityksiä, jos et ole aiemmin niitä toimittanu...
- Miljoonasade
Asun Helsingin kantakaupungissa, ja vuokrani on 150e alle normin.
Tuskin saisin juuri halvempaa yksiötä muualtakaan. Hintaan vaikuttaa että olen maksanut tästä vuokrani 21 vuotta päivälleen, ja se ettei asunnossa ole mm. suihkua. Sijanti on erinomainen, lähes suoraan metroaseman päällä. Kyllähän täällä alkaa jo vähän orpo olo olla, kun ei täällä enää asu duunareita eikä köyhiä.
Suoraan sanottuna haluaisin täältä jo muualle, mutta ei ole köyhän helppo lähteä. Joku pikkukaupunki voisi olla ihan jees. Ainoat hyvät jutut täällä ovat oikeastaan noi leipäjonot lähellä, ja hammashoito toimii loistavasti. Heti pääsee. Sitten tietysti, kun on syntynyt täällä on on siinäkin sellaista tiettyä romantiikkaa. Tavallaan kuuluu tänne, vaikka sosiaalisesti ei enää kuulu. This is my town. - toivotones
Espoolainen perhe olemme.
Sama juttu,toimeentulossa ei vuokraa ole hyväksytty kokonaan.
Perustelut?Ei ole toista asuntoa! Kadullekko tulee lähteä asumaan? - toivotones1
kokemuksi kaivataan,onko asiaa kukaan saannut korjattua nopeammin kuin virallisen valituskaavan mukaan?
- Selvitäasiaa
Kyyllä se korjataan varmaan nopeestikin jos on riittävät perusteet..katso toi selvitaasiasi 3.11. kommentti, siinä on hyviä vinkkejä miten toimia.. Jos on riittävät perusteet ei kelakaan lähde viemään asiaa eteenpäin valitusasteelle vaan oikaisee päätöksen, valitusten käsittely on myös aikaavievää ja kallista niin jos päätös voidaan oikaista, se kyllä tehdään..
- sato
Vuokralainen,varsinkaan luottotiedoton ei voi paljon vaikuttaa asuntoon eikä vuokraan.
Eikä saa kelan hyväksymiä asuntojakaan.
Asun itse ns.ylikalliisti perheeni kanssa.Olen toimeentuloasiakas.
Vuokraa huomioidaan ja toimeentulotukea maksetaan niin että eläkkeestä yritämme repiä sen puuttuvan summan.180e kk. Alle perusturvan olemme joutuneet elämään.
Toimeentulossa ei vuokraa ole hyväksytty kokonaan toukokuun jälkeen.
Perusturvasta,tuesta 180 euroa kuukaudessa maksu on iso raha. - sato1
Sitä ihmettelen. Miten tämä toisilla hyväksytään ja toisilla ei?
Eli ei ole mitään selvää pykälää asiaan?- 167-176
Tuossa käytetään tapauskohtaista yksilöllistä harkintaa, lain mukaan voivat korvata kokonaan.
Lainkohta
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L2P7b
"Jos hakijalla ei ole tosiasiallista mahdollisuutta hankkia asuinpaikkakunnaltaan 2 momentissa tarkoitettua asuntoa, asumismenot voidaan ottaa huomioon täysimääräisenä myös määräajan jälkeen."
Kanattaisi tehdä oikaisuvaatimus ja perustella se kunnolla ja tarvittaessa valitus hallinto-oikeuteen. Kela ei kyllä muuten maksa asumiskuluja kokonaan, sen toimintatapa kun on se että "tehdään mitä halutaan ja päätöksestä voi valittaa" , tuo valitusoikeus mainitaan aina kun jokin asia ei men lain mukaan.
Päätökset on kuitenkin tehtävä yksilökohtaisesti hakijan olosuhteiden perusteella ja jo päätöksen tekovaiheessa hallintolain 31§:n asettaman selvitysvelvollisuuden perusteella eikä sitä voi jättää muutoksenhaun varaan.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#L6P31 - Entiiäasiasta
Maksoiko kunta aikanaan vielä viime vuoden puolella kun vielä maksoi toimeentulotukee niin kaikki vuokrat ilman mitään rajoituksia vaikka kuinka suuret vuokrat tahansa, entäs nuo työttömyysturvan alennukset 20 ja 40 %, tai ilman 21,5 päivän työttömyysturvan kerrointa.. Jos näin on, niin teidän pitää vaatia että toimentulotuki siirretään takaisin kunnille..Nimenomaan VAATIA! Tais kunnat ja kunnan sossutädit olla teidän hamppaissa ennen kuin toimeentulotuki siirtyi Kelaan.. Osaako tämä meidän 176-176 kertoo?
- 167-176
Entiiäasiasta kirjoitti:
Maksoiko kunta aikanaan vielä viime vuoden puolella kun vielä maksoi toimeentulotukee niin kaikki vuokrat ilman mitään rajoituksia vaikka kuinka suuret vuokrat tahansa, entäs nuo työttömyysturvan alennukset 20 ja 40 %, tai ilman 21,5 päivän työttömyysturvan kerrointa.. Jos näin on, niin teidän pitää vaatia että toimentulotuki siirretään takaisin kunnille..Nimenomaan VAATIA! Tais kunnat ja kunnan sossutädit olla teidän hamppaissa ennen kuin toimeentulotuki siirtyi Kelaan.. Osaako tämä meidän 176-176 kertoo?
Laissa on päätetty mitkä asiat kuuluu Kelalle ja mitkä kunnalle. Ainahan sitä voisi vaatia lakia muuttamaan mutta ei se varmaan muutu eikä kannata vaatia.
Sen sijaan Kelaa pitää vaatia noudattamaan lakia, nyt se tekee kuten haluaa ja kertoo että päätöksestä voi valittaa. Sain tänään sähköpostia Kelalta ja nyt on sitten tiedossa kuka on vastuussa Kelan ohjeiden laillisuudesta ja ketkä noita ohjeita laatii. "Ohjeet laaditaan Kelan Etuuspalvelujen lakiyksikössä. Niiden kirjoittamiseen osallistuu useita henkilöitä. Ohjeista keskustellaan laatimisvaiheessa myös Sosiaali- ja terveysministeriön ja Kuntaliiton asiantuntijoiden kanssa." Etuuspalvelujen toiminnasta ja sitä kautta viime kädessä myös ohjeista ja niiden soveltamisesta vastaa etuusjohtaja Anne Neimala.
Tuo Kelan Etuuspalvelujen lakiyksikkkö käsitteli tässä syksyn aikana myös asiakirjapyyntöjäni (3 kpl) ja juuri mikään ei mennyt julkisuuslain mukaan joten tein kantelun oikeuskanslerille. Kokemuksesta päätellen siellä on lakilukihäiriöisiä tolloja töissä joten ei ihme että ohjeet on tuollaisia. - Entiiäasiasta
No et vastannnut asiallliseen kysymykseen kun niin luulin, että kysymykseeni osaisit vastata!
- 167-176
Entiiäasiasta kirjoitti:
No et vastannnut asiallliseen kysymykseen kun niin luulin, että kysymykseeni osaisit vastata!
No en tainnut ymmärtää kysymystä. Mikä oli kysymys?
- Entiiämäkää
Taitaavat thätitbois a lawetorder olla kuitenki fiksumpia ku toi 176.. Osaavat ehkä vastata kysymykseen???
- Lawetorder
Asialliseen kysymykseenne vastaus ja tuo täsittiäinen on trollaaja joka on sairaseläkkeellä päästään, vaikuttaa siltä.
167 - 176 menee asioissa perusoikeuksien vastaisten lakien mukaan, kun niihin ei voi muutoin vaikuttaa, koska eduskunnassakin on melkoisia sukkien vääntäjiä ja tosielämän vieroksujia.
Kyllä on väännetty monta proopuskaa jo kunnallistakin sosiaalia vastaan, vaan ei paljoa auta, joitain asioita on kaatunut hallinto-oikeudessa, esim sähkölasku hallinto-oikeuden päätöksen mukaan pitää hyväksyä sellaisena kuin se onkin, nyt kun muuttu kelaan, niin siitä varmaan pitää ottaa uusinta ottelu ja tuo on viimeisi, eikä ole monen vuoden takainen.
Tavan kansalaista ei julkinen valta usko, kuin vasta kirveen edessä, koska he pitävät itseään viisaampina ja lukeneempana kuin muut ja jos ne tajuaa että noin asia onkin, niin kääntävät asian niin kuin olisivat itse sen huomanneet ja kuten arvon 167 on kirjoittanut, että sen kohdalla joka on valitusteitse heidät voittanut, niin muutos koskee juurikin sille tehtyjä päätöksiä siitä eteen päin, ei muiden kohdalla, vaikka asia pitäisi olla juurikin niin, että muutos koskee kaikkia, eikä vain yhden kohdalla, eli se katsotaan vain yhtä kohtaan muutoksen arvoiseksi.
Selvensikö tämä kysymääsi?
Kertoimesta minulla ei ole sillain kokemuksia, kun tuli ns. Ikikarenssi ja painostan itsenäisesti, koska en luota julkiseen valtaan pätkääkään, eikä ihan viitsi islamilaisittain alkaa muutosta hakeen, kun siinä menee itseltäkin henki ja niitä neitsyitä ei taivaassa ole.
Pahoittelen vastauksen viipymistä, mutta vähään aikaan tätä ketjua ole vilkaissut.
- HPES
Tällainen Virtanen soittelee Kelasta ja kertoo, että toimeentulotukipäätös on virheellinen vaikka asiaa käsitelty jo 6 ihmisen/päätösten kautta myönteiseksi. Nyt se muuttui kielteiseksi. Kiitos teille kun osaatte hommanne.
Tuonkaltaisella puhelinsoitolla herkempi olisi jo tehnyt itsemurhan. Tähänkö te poliitikot pyritte, ettei ne itsensä räjäyttäjät riitä?
Löi vielä luurin korvaan kun kerroin, että teidän "kelan" toiminta on henkistä painostusta, mikä luokitellaan samaan lokeroon kuin työpaikkakiusaaminen!
Että tällaista tällä kertaa. - ufygjjk
Kyllä se on sitä samaa shittiä joka paikkakunnalla räystäistä valuen. Halvempi asunto on etsittävä sanoi kuka muu mitä tahansa. Muu on kusetusta.
- shshet
Eat boiss. Tälleen se vaan menee KÄKÄ
- dsfbdfb
Mee tonne omistus asunnon kans...eat shit boiss. Vituttaa varmaan aika pitkään kun se pitää myydä. Mua ei kiinnosta enää ainakaan yhtään mitkää piirileikit saatana.
- mitäilmeisimmin
Väärin. Kelassa ei olla köyhiä, heillä on omituinen tapa ajattaa ihmisiä ahtaisiin olosuhteisiin vaan. Poliittinen ohjaus toimii niinkuin sote.
- Lawetorder
Ei, vaan kelalla ja poliittisella ohjauksella on omituinen tapa toimia perusoikeuksien vastaisesti, PL 1lku 2§ sen 3mom ja kansalaisella on rajoittamaton oikeus valita itse asuinpaikkansa 9§ eli asunto missä itse haluaa asua ja jollei perutuslakiin ole jo säädettäessä annettu lakivaraumaa, niin tällöin pätee ainostaan rajoittamisessa saman lain 23§ ja perusoikeuksien toteutuminen 22§ mukaan.
- rearfg
Sitä suuremmalla syyllä kaikki tuet pois, katsotaan kuka minnekin sen jälkeen menee. Kun perseeks tämä on tehty niin sitä saa mitä tilaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo1601532Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1371206Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset216879- 65801
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus63717- 46695
- 52690
- 76586
- 52582
Martina avaa suhdettaan
IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt187568