Tulikiven leivinuunista rapautuneet arinakivet

Virhehankinta

Vuolukivi ei näköjään kestä tulta. Leivinuunista (Tulikivi) mennyt arinakivet aivan säpäleiksi. Turvonneet ja halkeilleet palasiksi. Jotenkin tulee mieleen voileipäkeksin rakenne. Voisikohan niitä korjata jollain laastilla? Uusia vuolukivilaattoja lienee turha siihen latoa koska tulos on varmaan sama katastrofi muutaman lämmityskerran jälkeen. Hyviä korjausneuvoja kiitos.

19

13520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettäjuu

      Ai että vuolukiveä, onkohan leipääkin leivottu vuolukiven päällä. Mahtaakohan kyseessä olla oikea leivinuuni, perinteisessä leivinuunissa on pohjalla hiekkaa, jonka päälle on ladottu tulenkestävät tiilet arinaksi, mitään laasteja ei saa käyttää, tiilet voivat kovan lämmityksen jälkeen olla hetken jopa hehkuvia

    • Juunöinon

      hehkuvia tiiliä : P

      • kokemustakolmestauunista

        Kyllä ne arinakivet hehkuvat punaisina hiilien pudotuksen jälkeen hetken aikaa.


      • Punatiiliilmasilliä

        Sekin vielä!


    • kokemustakolmestauunista

      Lämmitin tuossa juuri oman Tulikiven LU3000 leivinuunini, jonka itse asensin v. 1993 ja siinä on vielä alkuperäiset arinakivet. Leivinuunia lämmitetään lämmityskaudella lähes jokapäivä ja talvipakkasilla jokapäivä. Eli omassa leivinuunissani arinakivet ovat nyt kestäneet 24 vuotta.

      Ne arinakivet on tosi helppo vaihtaa, nehän ovat siellä uunissa irrallaan.

      Olisiko lämmitystekniikassa nyt jotain vikaa, jos uunisi ei ole kovin vanha? Käytätkö taatusti kuivia polttopuita? Poltatko muuten kunnollista polttopuuta?

      Minulla on kokemusta kolmesta vuolukivisestä leivinuunista, edellisessä talossani oli Tulikiven takkaleivinuuni ja vanhemmillani on Nunnauunin takkaleivinuuni v. 1992 ja siinäkin on alkuperäiset arinakivet.

    • gameisover

      Luonnonkivi vaihtelee . Siis on vähän arpapeliä sattuuko kohdalle sellaista kiveä jonka rakenne kestää kuumuutta rapautumatta. Polttopuun laadulla tuskin on vaikutusta. Ihan sama onko kiven kuumentanut lepällä vai koivulla.

      Siis tuuria tarvitaan . On sitten eri asia haluaako ottaa riskin.

    • ammattilaisen

      työtä korjaus.
      Muutaman satasen satsaus.
      tulisijat.tv

      • ei_ikinä_ammattilaisia

        Mitä ihmeen ammattilaisia tuollaiseen hommaan tarvitaan? Apinakin pystyy vaihtamaan tuollaiset ladotut arinakivet!
        Jos olen itse kasannut koko leivinuunin alusta asti, sekä muutaman muun uunin, niin tuskin alan arinakiviä vaihdattamaan jollain toisella.
        Toisekseen, yhden vuolukiviuunin meille on kasannut "ammattilainen", kun tehdas ei suostunut myymään ko. uunia ilman heiltä tulevaa kasausta. Olikin varsinainen ammattilainen, pilasi muutaman kiven rälläköimällä ja lopuksi katkaisi yhden pitkän kiven käyttämällä sitä asennuksessa tellinkinä, vaikka tarjolla olisi ollut oikeakin tellinki.
        Kiven katkeamisen seurauksena jo muurattua vuolukivipintaa vaurioitui melkoisesti ja heppu joutui rälläköimään mukana tulleesta varakivestä uuden kiven uunin kylkeen. Tietysti uunia jouduttiin purkamaan melkoisesti tämän toimenpiteen seurauksena. Lisäksi uunin kasaus jäi kesken, koska yksi pitkä kivi jäi kokonaan puuttumaan.
        Jotta koko homma olisi vielä mennyt pieleen kunnolla, yksi kivi oli vielä vaihdettava mittavirheen vuoksi, sekä tietenkin tehtaalta tilattu uusi pitkä vuolukivi oli mennyt VR:n kuljetuslavalla poikki. Uusi kivi haettiin sitten henkilöautolla itse Nunnalahdesta ja tuotiin auton takapenkillä ehjänä työmaalle.
        Kaikkine vemputuksineen tuossa tehtaan "ammattilaisen" uunin kasaamisessa meni useampi viikko ja työmaa seisoi siltä osin täysin. Ei voinnut siivota niitä vuolukiviä poiskaan, kun ei tiennyt koska tämä arvon herra saapuu jatkamaan tuota kesken jäännyttä työmaata. Koska painavan lakikiven nostoon oli tehty vielä paneloimattomaan kattoon nostorata, ei kattoakaan voinnut paneloida.
        Jos olisin itse kasannut tuon vuolukiviuunin, olisi minulla mennyt siinä kaksi päivää, koska kyseessä oli iso n. 5000kg painava takkaleiviuuni. Tehtaan tekemän mittavirheellisen kiven minäkin toki olisin joutunut vaihtamaan, mutta se olisi onnistunut varsin helposti.


      • tarkoitetaan
        ei_ikinä_ammattilaisia kirjoitti:

        Mitä ihmeen ammattilaisia tuollaiseen hommaan tarvitaan? Apinakin pystyy vaihtamaan tuollaiset ladotut arinakivet!
        Jos olen itse kasannut koko leivinuunin alusta asti, sekä muutaman muun uunin, niin tuskin alan arinakiviä vaihdattamaan jollain toisella.
        Toisekseen, yhden vuolukiviuunin meille on kasannut "ammattilainen", kun tehdas ei suostunut myymään ko. uunia ilman heiltä tulevaa kasausta. Olikin varsinainen ammattilainen, pilasi muutaman kiven rälläköimällä ja lopuksi katkaisi yhden pitkän kiven käyttämällä sitä asennuksessa tellinkinä, vaikka tarjolla olisi ollut oikeakin tellinki.
        Kiven katkeamisen seurauksena jo muurattua vuolukivipintaa vaurioitui melkoisesti ja heppu joutui rälläköimään mukana tulleesta varakivestä uuden kiven uunin kylkeen. Tietysti uunia jouduttiin purkamaan melkoisesti tämän toimenpiteen seurauksena. Lisäksi uunin kasaus jäi kesken, koska yksi pitkä kivi jäi kokonaan puuttumaan.
        Jotta koko homma olisi vielä mennyt pieleen kunnolla, yksi kivi oli vielä vaihdettava mittavirheen vuoksi, sekä tietenkin tehtaalta tilattu uusi pitkä vuolukivi oli mennyt VR:n kuljetuslavalla poikki. Uusi kivi haettiin sitten henkilöautolla itse Nunnalahdesta ja tuotiin auton takapenkillä ehjänä työmaalle.
        Kaikkine vemputuksineen tuossa tehtaan "ammattilaisen" uunin kasaamisessa meni useampi viikko ja työmaa seisoi siltä osin täysin. Ei voinnut siivota niitä vuolukiviä poiskaan, kun ei tiennyt koska tämä arvon herra saapuu jatkamaan tuota kesken jäännyttä työmaata. Koska painavan lakikiven nostoon oli tehty vielä paneloimattomaan kattoon nostorata, ei kattoakaan voinnut paneloida.
        Jos olisin itse kasannut tuon vuolukiviuunin, olisi minulla mennyt siinä kaksi päivää, koska kyseessä oli iso n. 5000kg painava takkaleiviuuni. Tehtaan tekemän mittavirheellisen kiven minäkin toki olisin joutunut vaihtamaan, mutta se olisi onnistunut varsin helposti.

        tulisija-ammattilaista.
        asentajat ovat erikseen.


      • ei_ikinä_ammattilaisia
        tarkoitetaan kirjoitti:

        tulisija-ammattilaista.
        asentajat ovat erikseen.

        Tehtaan kouluttama oli tämä "uunimuurari" ja tehdas ei suostunut myymään tuota uunia ilman asennusta. Muita vuolukiviuuneja olen saannut ostettua ilman asennusta ja olen ne kaikki itse kasannut taikka muurannut. Olen muurannut myös muutaman leivinuunin perinteisesti tiilestäkin.
        Onhan näitä tietysti ammattilaisia ja ammattilaisia...


      • Anonyymi
        ei_ikinä_ammattilaisia kirjoitti:

        Mitä ihmeen ammattilaisia tuollaiseen hommaan tarvitaan? Apinakin pystyy vaihtamaan tuollaiset ladotut arinakivet!
        Jos olen itse kasannut koko leivinuunin alusta asti, sekä muutaman muun uunin, niin tuskin alan arinakiviä vaihdattamaan jollain toisella.
        Toisekseen, yhden vuolukiviuunin meille on kasannut "ammattilainen", kun tehdas ei suostunut myymään ko. uunia ilman heiltä tulevaa kasausta. Olikin varsinainen ammattilainen, pilasi muutaman kiven rälläköimällä ja lopuksi katkaisi yhden pitkän kiven käyttämällä sitä asennuksessa tellinkinä, vaikka tarjolla olisi ollut oikeakin tellinki.
        Kiven katkeamisen seurauksena jo muurattua vuolukivipintaa vaurioitui melkoisesti ja heppu joutui rälläköimään mukana tulleesta varakivestä uuden kiven uunin kylkeen. Tietysti uunia jouduttiin purkamaan melkoisesti tämän toimenpiteen seurauksena. Lisäksi uunin kasaus jäi kesken, koska yksi pitkä kivi jäi kokonaan puuttumaan.
        Jotta koko homma olisi vielä mennyt pieleen kunnolla, yksi kivi oli vielä vaihdettava mittavirheen vuoksi, sekä tietenkin tehtaalta tilattu uusi pitkä vuolukivi oli mennyt VR:n kuljetuslavalla poikki. Uusi kivi haettiin sitten henkilöautolla itse Nunnalahdesta ja tuotiin auton takapenkillä ehjänä työmaalle.
        Kaikkine vemputuksineen tuossa tehtaan "ammattilaisen" uunin kasaamisessa meni useampi viikko ja työmaa seisoi siltä osin täysin. Ei voinnut siivota niitä vuolukiviä poiskaan, kun ei tiennyt koska tämä arvon herra saapuu jatkamaan tuota kesken jäännyttä työmaata. Koska painavan lakikiven nostoon oli tehty vielä paneloimattomaan kattoon nostorata, ei kattoakaan voinnut paneloida.
        Jos olisin itse kasannut tuon vuolukiviuunin, olisi minulla mennyt siinä kaksi päivää, koska kyseessä oli iso n. 5000kg painava takkaleiviuuni. Tehtaan tekemän mittavirheellisen kiven minäkin toki olisin joutunut vaihtamaan, mutta se olisi onnistunut varsin helposti.

        Olen tainnut saada tämän saman "ammattilaisen" kasaamaan leivinuunia. Ei hommasta tullut yhtään mitään. Arinakivetkin pilasi leikkelemällä isot siivut pois reunoista, no niihin jäi semmoiset parinsentin raot. Lasku oli iso ja uusiksi menee koko homma...ite olis pitäny taas sekin tehdä niin olis tullu tehtyä kunnolla.


    • Juustiinsajuu

      Ihmiset haluaa näköjään tunkea rahat näiden "ammattimiesten "taskuihin. Ei kun siittä vaaaaa! Kaikenlaisesta kaatopaikka moskasta kyhäillään sisustus tavaroita kyllä, mutta käytännön kunnossapito ja huolto kotiin liittyen on monesti hukassa nykyään.

    • nisunleipoja

      Tulikiven leivinuuni malli LU 2750 vm 1990, uunin sisukset piti uusia kokonaan hiiliarinoiden yläpuolelta, kun kivet oli halkeilleet ja murtuneet. Vuolikiviaines oli epäpuhdasta, kun niissä oli juotti erilaista kiveä ehkä graniittia, joka varmaan ominaisuuksiltaan erilainen kuin vuolukivi ja lämpölaajeni eritavalla aiheuttaen kivien halkeamisen. Pahimmassa tapauksessa koko uuninsisus olisi romahtanut lämmittäessä niin olisikin ollut pirtti tulessa. Kannattaa kurkistella sinne uunin sisälle välillä itsekkin taskulampun kanssa ja tarkailla kuntoa, meillä ei ainakaan nuohooja sanonut asiasta mitään.

    • Aikansakutakinsano

      Taitaa vuolukiviuunien saaga olla päättymässä. Ei se kivi sovellu tulen kanssa käytettäväksi. Ahneuksissaan vuolukiveä käytetty paljon halvan hinnan takia paikoissa missä olisi pitänyt käyttää tulen kestävää tiiltä.
      Loppuunpolterut vuolukiviuunit puhuvat selvää kieltä.

      • hiillostaja

        Vai sillätavalla rätnäilit.. Minkälainen omakohtainen kokemus sinulla vuolukivestä olikaan?

        Itselläni vuolukivinen leivinuuni ollut ahkerassa käytössä yli 20 vuotta. Ja minkäänlaisia vaurioita ei ole havaittavissa.
        Tosin on sanottava, että ylilämmittämisellä saadaan rikottua myös tiiliuunit.


      • Jörö

        Tuolla ylilämmmittämisellä nopeutetaan tuota hajoamisprosessia - mutta ei ole yksinomaan syyllinen. Toinen fakta on että kiven ominaisuus heikkenee varsinkin tulipesässä (kevenee) ja siksipä Tulikivi on oivaltanut käyttää muuta kuin vuolukiveä tulipesässä.


    • pitkäkokemusuuneista

      Olen muurannut ammatikseni yli 42 vuotta ja luulen että on tullut matkan varrella jonkinlainen käsitys vuolukiviuunin ja perinteisen tiiliuunin eroista. Jos haluatte varman ja kestävän pitkään tasaisesti lämpöä luovuttavan tulisijan nii etsikää oikea ammattimies muuraamaan se tiilestä. Jos taas koristeeksi haluatte niin silloin on sama mistä teette ja kuka läjää sen.

      P.S. Asentajat ei ole ammattimuurareita.

      • Anonyymi

        Vuonna 1992 laitettu Tulikivi-uuni. Poltettu kovasti, esim. rieskan teossa lämpö yli 300 asteeseen. Nyt oli aika vaihtaa murentuneet arinakivet. 28 vuotta kesti.


    • Anonyymi

      Arina kivesi voivat mahdollisesti olla sahattu väärin päin. Kivessä on lämpöä johtavia syitä, jos syyt ovat väärin päin kivi tapahtuu nopeasti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe