Perin vanhan rintamiestalon. Jos pistän perunkirjaan arvoksi 100 000 - ei kyllä sen arvoinen, mutta hyvällä paikalla. Jos korjaan sitä ja käytän siihen vaikka 50 000. Myyn sitten vaikka 200 000 eur niin pitääkö koko myyntisummasta maksaa myyntivoitto vai voinko vähentää remonttikulut?
Kuinka kauan minun pitää taloa jos haluan välttyä maksamasta myyntivoittoa? Pitääkö minun muuttaa sinne? Vai riittääkö, että joku sukulainen asuu siellä.
Korjaaminen ei juuri kannata jos kuluja ei voi vähentää.
Peritty talo - miten myyn?
9
580
Vastaukset
- 333444555666
Kyllä ne remppakulut voi vähentää verotuksessa. Eri asia on se josko kannattaa rempata ja sitten vasta myydä vaiko myydä remppaamattomana. Voi hyvinkin olla että ei edes remppakustannuksia enemmän saa siitä rempattuna kuin mitä remppaamattomana. Paljon riippuu myös siitä missä tuo kiinteistö sijaitsee, ja tontin suuruuskin merkitsee ja se miten se sijaitsee.
Kyllä asunnossa pitää itse asua 2 vuotta ennen kuin n.s. myyntivoiton verotuksen välttää. Ei auta esim. se jos vain esimerkiksi oma lapsi siellä asuu ja kirjoilla on. - OKtaloKeskustassa
Kiitos vastauksesta. Remppakuluja tuskin saa takaisin, vaikka voi vähentää verotuksessa. Siinä menee tovi kunnes saa edes pihan näyttämään siistimmältä ja kun talon edes maalaa niin näyttää paremmalla kun pitkään aikaan ei ole tehty mitään. Ei vanha ihminen pienellä eläkkeellä pysty pitämään taloa kunnossa. Mitenkäs jos pesällä useampi osakas? Riittääkö jos yksi asuu tai aviopuoliso? Voinhan minä sinne kirjani muuttaa. Kerrostalokaksio helpompi vuokrata kuin huonokuntoinen ok-talo.
- Remontoimaton
Ei kannata remontoida ellet itse aio asua myyntiin sellaisenaan.
Ensin pitää jakaa kuolinpesä, jossa kyseinen kiinteistö siirtyy sinun omistukseen. Sen jälkeen muutat virallisesti sinne asumaan kahdeksi vuodeksi, silloin myynti on verovapaata.
Oman asunnon verovapaus edellyttää kahta asiaa, sinä olet omistanut ja asunut kyseisessä samanaikaisesti yhtäjaksoisesti vähintään kaksi vuotta. Perikunnan omistajana et omista kyseistä kiinteistöä, vaan pelkästään oman osuutesi koko jakokelpoisesta perinnöstä, eli nyt pesä jakoon ja sen jälkeen mietit uudestaan mitä haluat tehdä.- näinjoskus
Vieläkö laissa on se pykälä, että jos perityn kiinteistön myy alle vuoden kuluessa, ovat verot ym. maksut pienempiä?
Vaihtoehtoja on muutama:
1. Perikunta voi myydä kämpän. Tällöin on tosin selkeintä, että vain perikunnan rahoilla rempataan. Jos perikunnalla ei ole muuta omaisuutta, en lähtisi tuolle tielle. Perunkirjaan voi sitten korjata kämpän todellisen myyntihinnan. Perikunnan käyttämistä rahoista ei tietenkään veroa tarvitse sinänsä maksaa, koska niitä ei kukaan perikään.
2. Voitte jakaa kuolinpesän, jonka jälkeen kämppään muuttaa pariksi vuodeksi sinä tai joku lähisukulaisesi (käytännössä kai lapsi, puoliso, tms). Tässä tapauksessa on edullista, että verotusarvo vedetään mahdollisimman matalaksi. Verottajalta voi pyytää (maksullisen) päätöksen verotusarvosta tai arvata itse ja antaa verottajan korjata jos se näkee olennaiseksi. Muistaakseni noin 70% "käyvästä" hinnasta on sellainen minimi, jonka alle on aika turha yrittää.
3. Voitte jakaa kuolinpesän, rempata ripeästi ja pistää myyntiin. Kun kämppä on myyty, voitte korjata kämpän arvoa myyntihinnan ja remppakulujen perusteella ja saatte rahaa takaisin. Tässä skenaariossa verotusarvon kannattaa yleensä olla ns. oikein, perintöverot kun ovat huomattavasti pienemmät kuin myyntivoittoverot.
Kannattaa muuten huomioida, että osa perinnöstä on usein verotonta. Jos perijöitä on useampia, saattaa koko perinnön saada veroitta.
Toinen huomionarvoisa juttu on se, että kämpästä menee koko ajan kuluja. Verot, lämmitys (peruslämpö ainakin kannattaa pitää), jätemaksut, ... Noin halpaa kohdetta ei kannata kovin kauaa roikottaa. Mahdolliset voitot menevät siinä...- Varakas-perillinen
Jos perillisellä on muita pääomatuloja, neljäs mahdollisuus on laittaa perukirjaan talolle korkea arvo ja myydä se muutaman vuoden kuluttua korjaamatta ja tappiolla. Tappiot voi käyttää vähennyksinä pääomatuloista. Kannattavaksi tämän tekee se, että lähisukulaisen perintövero on paljon kevyempi kuin pääomatulojen vero. Ja tässä tapauksessa taloon ei sitten muuteta itse asumaan, koska kahden vuoden asuminen estää myös tappion vähentämisen.
Kovin paljon ylikorkea arvo tuskin menee perintöverotuksessa läpi, joten suurta voittoa tällä tavalla ei saa. Lisäksi omalle kontolle jäävät ylläpitokustannukset odotusajalta, mutta niitä kattamaanhan voi ottaa vuokralaisen.
- TommiTeodor
Jos talon haluaa myydä verotto, niin siinä on ensin asuttava itse vähintään kaksi vuotta. Muussa tapauksessa myyntivoitosta on maksettava pääomatulovero.
Jos kyseessä on vanha ja huonokuntoinen omakotitalo, niin sen myyminen ilman kattavaa kuntotarkastusta tai senkin kanssa on iso riski, sillä myyjän vastuuaika piilevien vikojen suhteen on pitkä.
Jos paikka on hyvä (eli tontilla on arvoa), niin saattaisi olla järkevää myydä talo purkukuntoisena (ostajelle purkuvelvollisuus) ja hinnoitella talon lisäksi vain tontti ja sähkö-, vesi- ja viemäriliittymät. - TommiTeodor
Kirjoitin: "Jos paikka on hyvä (eli tontilla on arvoa), niin saattaisi olla järkevää myydä talo purkukuntoisena (ostajelle purkuvelvollisuus) ja hinnoitella talon lisäksi vain tontti ja sähkö-, vesi- ja viemäriliittymät. "
Piti kirjoittamani: "Jos paikka on hyvä (eli tontilla on arvoa), niin saattaisi olla järkevää myydä talo purkukuntoisena (ostajelle purkuvelvollisuus) ja hinnoitellavain tontti ja sähkö-, vesi- ja viemäriliittymät. "
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282621- 1272283
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1141993- 1281946
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.121693Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161471238Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu271122Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901095Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891071Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno361019