Nonnih... Aattelin tässä töitten ja opiskelun ohella vähän tällästä rojektia laittaa aluilleen.. Ongelmana tuo kortti kun riittää vasta mopoihin traktoreihin ja muihin työkoneisiin, enkä haluisi ajella taivasalla. Traktorin ostaminen vain matka-ajoa varten on liian tyyristä. Joten mites esim jonkun tälläisen vanhan Sampon virittely sinne 40-50 km/h vauhtiin? Tai edes 30kmh? Onko täysin mahdotonta pienellä budjetilla? Pieni budjetti = ei varaa uusia koko moottoria runkoa ja renkaita :)
Vanhan puimurin virittely, asiantuntijat kertokaa!
9
382
Vastaukset
- romusteel
Polttopillillä alat karsimaan turhaa hökötystä moottorin ympäriltä, niin kevenee kyyti sen verran?
- ensuosittele
En halua olla masentava, MUTTA: Ensinnäkin hytillinen ja lämmitysaitteella varustettu puimuri maksaa helposti traktoria enemmän ja toisaalta puimuri on sen verran villi ajettava jo reilun 20 km/h nopeutta, että jos pyyhkii viittäkymppiä niin kyllä sitä saa kyllä paimentaa hiki hatussa. Nopeutus olisi luultavasti helpoin toteuttaa pienentämällä vaihdelaatikon päässä olevaa variaattorin hihnapyörää. Seuraava ongelma ainakin sampossa olisi avohammaspyöräisten alennusvaihteiden kestävyys.
- Zampoo
Voi poika hyvä, puimuri on todella hankala ajettava noissa nopeuksissa ja vanha Sampo etenkin. Ne valunavat rasvanippoineen ei tahdo kestää muutenkaan, saati sitten noissa nopeuksissa.
Hinta ei ihan kauhea ongelma ole, sillä hytillisiä Sampoja saa ostaa melko sopivasti, joissa puintikoneisto porsii. Vaan hytillisen traktorin saat helpommalla ja halvemmalla kaavailemaasi käyttöön.
Olen itse sen verran ajanut leikkuupuimurilla tiellä ja pellolla, että en edes moista ajattelisi tosissani. Aloitin puinnit v. 1974 leikkuupuimurilla, joten aikaa sitten olen viettänyt 40v. taiteilijajuhlaa sen suhteen. Tilani pellot sijaitsevat yli 80km etäisyyksillä toisistaan. Meillä on neljä leikkuupuimuria. - unohdakokojuttu
Osta vaan suoraan hytillinen traktori, äläkä ala joutavia haihattelemaan leikkuupuimurien suhteen. Siinä tulee niin monenlaista ropleemaa koko rojektissa, että voipi usko loppua ja rahatkin, jos tieliikenteessä meinaat ajella.
Ajetaanhan näillä ralliakin, mutta silti https://www.youtube.com/watch?v=agQcnOYUjiM - EiMuutaKunKokeilemaan
Minusta puimurista saa hyvän pelin. Hinta vanhalla Sampolla on luokkaa 500 euroa. Isännät ovat tyytyväisiä kun joku suostuu korjaamaan vanhat romut pois ladoista.
Siihen kun rakentelee kunnon yksiön päälle ja riisuu kaikki turhat härpäkkeet pois. Jotkut on tehnyt saunan viljasiilosta. Kätevä peli ahtaisiin ympyröihin kun takapyörät ohjaa. Ei sillä yleisille teille voi mennä mutta suljetulla alueella voi painella mielin määrin. Moottoriakin oppii korjaamaan. Sen jälkeen sitten vaan suunnittelemaan vaan jotain erikoisempaa härveliä niin on miljonääri jo keski-ikäisenä. Täällä kanavilla pyörii vain ikääntyneitä ja ilkeitä entisiä landepaukkuja joilla zetori ja harmaa verku ovat ainoita oikeita pelejä. Sitten on neliveto-öykkäri traktorin omistajat jotka ovat perineet pellot ja mannut isiltään ja luulevat että miljoonavehkeet ovat oikeita työkoneita. Ovat EU-uskossa ja se heille suotakoon.- Zampoo
Älä nyt syyllistä meitä landepaukkuja, että me kaikki olisimme perineet pellot ja mannut. Olen itse ostanut joka aarin mikä minulla on, perinyt en ole vielä aariakaan. On kuule kierretty pakkohuutokaupat ja tehty lukuisat tarjoukset, että tämä meikäläisenkin farmi on kasaantunut kolmen kunnan alueelle. Silti realiteetteja rakenteluun tarjoilen tuolle ap:lle, kun käsittääksesi tarkoitus oli lähteä yleiselle tielle ajelemaan 40-50km nopeuksilla, kun ajokortti ei vielä riitä muuhun kalustoon.
Voihan sitä Sampoa rakennella vaikka kuinka, koska olen itsekin rakennellut kaikenlaista lentokoneesta lähtien aikoinaan.
Se on totta, että puimurista on aineksia moneen rakenteluun, on tehty saunaa ja metsäkonetta, sekä sitl väliltä. Hyvät tellingit saa puimurista myös rakennukselle, pöytää vaan irti ja kohlinkomitsaa, on paikkaa mistä pultata ja hitsailla työtasolle kiinnikeitä. On mukava siirrellä, teki sitten hallin sisällä jotain taikka ulkopuolella räystäshommia tai maalauksia.
- Moponkorjaaja
Tuossahan on malliesimerkki pojalle. Omin käsin luonut omaisuuden ja rakennellut kaikenlaista lentokoneista alkaen. Puimurista on hyvä aloittaa kun rahatilanne on alussa aina heikko, jos perintöä ei ole. Seuraavaksi sitten vanha traktori työn alle. Ökyporukka on sitten ihan eri sakkia. Siellä neliveto on tulee kuin kultalusikka suuhun.
Omatoimisen rakentelun lisäksi kannattaa käydä kouluja niin paljon kun vain mahdollista. Sillä tienaa jatkossa kaikkein parhaiten pitkällä tähtäysellä. Kyllä työntekoa saa harjoitella sitten isona ihan tarpeeksi.- järkeäpäähän
Neliveto ja neliveto... Jos olisit joskus edes tehny maataloushommia traktorilla niin tajuaisit että neliveto on käytännössä välttämätön monissa hommissa eikä tosiaan mitään ökyilyä. Sitäpaitsi neliveto alkoi yleistyä jo 80-luvun alussa, että se siitä ökyilystä.
- Zampoo
Noista nelivedoista... pitkään pärjäsin minäkin tällä farmillani takavetoisilla traktoreilla ja pärjään osin vieläkin. 100ha väännettiin monta vuotta parilla vanhalla takatuupparilla paripyörien kanssa. Jossain vaiheessa oli kuitenkin ihan pakko uusia kalustoa, vaikka kuinka koetin touhuta "pisaralla pidemmälle" systeemillä. Tosin ratkaisu oli iso nelivetoinen puolalainen Ursus, jolla tehtiin järeämpiä hommi muutama vuosi ja takatuuppareilla muita hommia.
Pari uutta nelivetoista traktoria piti sitten hankkia, kun ei takavetoisia enään saannut ostaa kohtuudella.
Vaan monenlaista tosiaan on tullut rakennettua, kun on ollut innostusta ja rahaa ei ole koskaan ollut liikaa tai jos rahaa on ollut, niin olen aina ostanut lisää maata. Monet koneet on tullut tehdyksi, yksi kone on jopa harkinnassa patentoidakin, tosin kehittely on vielä osin kesken. Olen ollut onnekas, että jostain syystä on sattunut aina innostavia kavereita rakentelun merkeissä ja harrastusten puoleen, kuten tuo lentäminenkin. Ja tulihan sitä koulutustakin hankittua, että oppi hitsaamaan, sorvaamaan ja takomaan, sekä tekemään paljon muuta. Kaupankäyntiä tuli sitten opiskeltua enempi...
Joten kyllä minäkin kannustan nuoria opiskelemaan! Menkää vaikka ammattikouluun välivuotena, jos ette pääse opiskelemaan mieleistänne alaa. Sillä opiskelulinjalla ei ole paljoa väliä, kunhan jotenkin kiinnostaa, sieltä sitten saattaa löytyä jotain muuta ideaa. Ja vaikka ei löytyisi, niin tulihan oppia ja on sitten näyttää tulevaisuudessa töitä hakiessa, että on tullut tälläistäkin opiskeltua. Jos on kotitilan viljelyt mielessä, on entistäkin tärkeämpi käydä hakemassa oppia useammalta alalta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381843Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711460Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211434Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771104Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.741101Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211074Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1031036En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 75898