Mitkä ovat ne tärkeimmät seikat alle 50,000e matkaveneessä?
Yöpymisiä tulee alustavasti olemaan puolet kesälomasta ja viikonloput.
Vähän ajettu tekniikka, lämmitin, akseliveto, diesel, elektroniikka???
Olen ostamassa venettä ja ei ole noista asioista tietoa. Olen veneillyt pienellä pulpettiveneellä muutaman vuoden.
Veneen osto-opas aloittelevalle matkaveneilijälle
21
505
Vastaukset
- MitaanTietamaton
Ihan ensimmäiseksi tulee mieleen haluttu venetyyppi. Se taas riippuu mm. veneilyalueesta, päivämatkojen pituudesta ja kustannustasosta.
Turun saaristoa ja Ahvenanmaata koluaa parissa viikossa 4-5 solmun nopeudella ristiin rastiin. Viikonlopussa ei tuolla nopeudella käytännössä pitkälle pötkitä. Nopeuden kasvatus nostaa matkakustannuksia, jolloin mantereelta Maarianhaminaan tehty lounasruokailu alkaa olla ihan hinnoissaan.
Nykyisin runkonopeuden veneet ovat käytännössä mastollisia, käytetään niissä purjeita tai sitten ei. - Better_Than_Life
Oman liukuvan matkaveneen polttoainekustannukset ovat noin 1€/kilometri. Vene on 9 metriä pitkä ja painaa vajaat 4 tonnia tankit puolillaan kolmen ihmisen kanssa. Eli 1000 km reissu saaristomerellä kustantaa sen tonnin. Tuhannella eurolla tehdään siis aika pitkä reissu.
Itse en jaksaisi körötellä 4-5 solmun vauhtia viikkokaupalla, mutta tämähän on jokaisen oma valinta.- näkökulmia
Kaikilla ei riitä lompakon sisältö ajamaan plaanivauhdeilla viikkokaupalla, joten hitaampi vene on todellakin joillekin omavalinta, eli mieluummin viikkojen reissu kuin muutaman tunnin.
38 jalkaiset voivat hyvin kuluttaa plaanissa ainakin tuplaten, eli 2€/km tai enemmän. Se tekee 100€/tunti, tai vaikkapa 500€/päivä jos ajaaa edes 5 h/päivä. 7 päivässä kuluu siis vähintään jo 3500 €. Kaudessa saisi helposti kulumaan 15 000€ tai enemmän, jos vain rahaa siihen olisi. Mutta jos olisi, ei varmaan rajoitettaisi veneen budjettia 50 000€. - Better_Than_Life
Toisin sanoen 500€/päivässä ja matkaa on taitettu tuolla kulutuksella 250km. Seitsemässä päivässä 1750km. Aikamoisia legejä pitäisi ajaa. Pari kolme kertaa Turusta Tukholmaan edestakaisin ja päälle vielä muutama kierros Ahvenenmaan ympäri samaan syssyyn. Hengästyttää.
Ei niillä liukuvilla veneillä ole mikään pakko ajaa noin jumalattomia määriä. Itselleni riittää max 100km päivässä. Maksaa 100 euroa. - näkökulmia
Better_Than_Life kirjoitti:
Toisin sanoen 500€/päivässä ja matkaa on taitettu tuolla kulutuksella 250km. Seitsemässä päivässä 1750km. Aikamoisia legejä pitäisi ajaa. Pari kolme kertaa Turusta Tukholmaan edestakaisin ja päälle vielä muutama kierros Ahvenenmaan ympäri samaan syssyyn. Hengästyttää.
Ei niillä liukuvilla veneillä ole mikään pakko ajaa noin jumalattomia määriä. Itselleni riittää max 100km päivässä. Maksaa 100 euroa.Olet oikeassa. Ei tosiaankaan ole mikään pakko harrastaa veneilyä enempää kuin muutama tunti kesässä. Mutta sinulle voi tulla yllätyksenä että toiset siltikin haluaa harrastaa veneilyä enemmänkin (150 tuntia kaudessa on itseasiassa aivan liian vähän veneilystä nauttimiseen), ja hitaammalla veneellä rahat saa siihen riittämään!
- Better_Than_Life
Mikä veneilyssä on olennaista, sekö että putputtelee pitkää matkaa satoja tunteja, vai kuitenkin se vesillä oleminen, merellä olemisesta nauttiminen?
Me veneilimme viime kesänä noin 50 tuntia jona aikana käytiin Ruotsissa, Virossa ja kierrettiin saaristomerta pitkin poikin. Tuossa ajassa etenimme huomattavasti pidemmän matkan kuin sinä omalla putputtimellasi. Ja oltiin siellä merellä koko ajan ja nautittiin olostamme vaikka kelit eivät pahemmin suosineetkaan.
Erona välillämme on se että te käytitte moninkertaisesti aikaa etenemiseen vaikka me ehdimme nähdä enemmän. - näkökulmia
Better_Than_Life kirjoitti:
Mikä veneilyssä on olennaista, sekö että putputtelee pitkää matkaa satoja tunteja, vai kuitenkin se vesillä oleminen, merellä olemisesta nauttiminen?
Me veneilimme viime kesänä noin 50 tuntia jona aikana käytiin Ruotsissa, Virossa ja kierrettiin saaristomerta pitkin poikin. Tuossa ajassa etenimme huomattavasti pidemmän matkan kuin sinä omalla putputtimellasi. Ja oltiin siellä merellä koko ajan ja nautittiin olostamme vaikka kelit eivät pahemmin suosineetkaan.
Erona välillämme on se että te käytitte moninkertaisesti aikaa etenemiseen vaikka me ehdimme nähdä enemmän.Minä kävin viime kesänä Norjassa ja Isobritanniassa, Tanskan ja Ruotsin lisäksi. Nautin vesillä liikkumisesta yli 400 tuntia, pääosan tuulen voimalla, sinä vain 50 tuntia, eli todella vähän.
- Better_Than_Life
No voi että oikein briteissä asti, todella upeeta. En viitsi tällaista "lällällää, mulla on isompi"-keskustelua enempää jatkaa, mutta todetaan vielä että veneilimme viime kesänä lähes kaksi kuukautta, eli about 1200 tuntia joista siis olimme liikkeessä sen 50 tuntia. Muun ajan nautimme merellä olemisesta. SE on olennaista eikä se kuinka kauan veneessä lillutaan.
- hämmästyttävää
Better_Than_Life kirjoitti:
No voi että oikein briteissä asti, todella upeeta. En viitsi tällaista "lällällää, mulla on isompi"-keskustelua enempää jatkaa, mutta todetaan vielä että veneilimme viime kesänä lähes kaksi kuukautta, eli about 1200 tuntia joista siis olimme liikkeessä sen 50 tuntia. Muun ajan nautimme merellä olemisesta. SE on olennaista eikä se kuinka kauan veneessä lillutaan.
Käytitkö 1150 tuntia ajoankkuria vai ajelehditko veneelläsi?
- Better_Than_Life
Mutta itse avaukseen vastatakseni, 50t eurolla pitää jo edellyttää toimivaa perustekniikkaa oli kyseessä sitten vetolaite tai akseli. Asiallinen pentteri ja riittävän tilavat punkat kannattaa olla. Ja itse tykkään isosta avotilasta jonka saa katettua pressuilla. Mutta nämäkin tietysti makuasioita.
Mutta kaikenkaikkiaan 50 tonnilla saa jo hyväkuntoisen tekniikaltaan täysin toimivan veneen. Kuinka monta makuupaikkaa ja miten pitkiä kertareissuja joka punkka käytössä? 4-5 makuupaikan vaatimus muuttaa aika paljon valikoimaa
- mitähänsitävaatii
4-Hlö perheen pitää saada nukkua, eli kaksi esiteiniä ja vanhemmat.
Mitä mieltä olette 2-moottorisista flybridge-veneistä? Tyyppiesimerkki Princess 385 80-luvulta.
Veneet tuossa kokoluokassa ovat väistämättä 80-lukulaisia 50,000e hintakatolla. Kannattaako skipata?- vaadimitäitsehaluat
Riippuu siitä onko 50 k€ budjetti vain hankintaa varten, vai pitääkö siihen sisältyä ylläpito, korjaukset, huolto sekä käyttö myös. Jos edes osa pitää, niin ehkä kannattaisi harkita hieman pienempää, kyllä niihinkin 4 hlöä mahtuu, niin riittää budjetista tekemään/teettämään joitain remppakulujakin mitä vastaan 80-luvun veneessä luultavasti tulee.
Flybridge lisää huomattavasti tuulipintaa. 2-moottorisuus mahdollistaa siitä huolimatta suunnan pysymisen haluttuna ja veneen pitkittäisen liikkeen hallinnnan samaan aikaan, mutta sivuttain ajautumiselle tuulen mukana se ei auta lainkaan. Tulet huomaamaan satamissa kovien tuulien aikana, mikäli sellaiseen veneeseen päädyt. Toki keulapotkuri on keksitty millä asian voi hoitaa, mutta sekin maksaa lisää jos ei ole veneessä jo ennestään.
Nopealla veneellä pääsee jo parissa tunnissa pitkälle, ja sen aikaa voi oikein hyvin ajaa sisällä kauniillakin säällä, kattoluukutkin on muuten keksitty. Flybridge lisää myös painoa ja siten kulutusta ja myös hankintahintaa. Jos aiot ylittää usein itämeren avomeren kautta, on silla jo puolensa, muuten lienee tarpeeton turhake.
- tärkeysjärjestys
Tärkein on käyttövoiman valinta:
Bensa, diesel vai purjeet (sähkö olis varmaan mainittu jo kysymyksessä jos sellaista edes harkittaisiin).
Seuraavaksi se millä vesialueilla liikutaan.
Saaristossa kaikilla kunnossa olevilla venillä on aivan riittävä merikelpoisuus, mutta läheskään kaikilla ehjilläkään veneillä en lähtisi avomerta kelissä ylittämään. Jo suomenlahden ja pohjanlahden rannikoilta löytyy selkiä joiden ylitys kelissä on joillain veneillä yhtä tuskaa, vaikkei vaarallista olisikaan. Saaristomerellä mitään ongelmaa ei ole, jos kelissä yhtään miettii reitinvalintaa.
Sitten haluttu nopeusalue. Avomerelle nopeus onnnistuu kyllä samaankin veneeseen, mutta suurin osa venemalleista on siihen soveltumattomia annetussa hintaluokassa. Saaristossa taas pärjää melkein millä vaan nopeallakin veneellä vieläpä paremmin kuin sillä pulpettiveneelläsi, eikä nopeusvaatimus muodostu annetulla hinnalla liukuvalle moottoriveneelle ongelmaksi. Purkkarilla valikoima muuttuu äkkiä todella suppeaksi, jos nopeusvaatimuksessa mennään ääripäähän. - KolmeHyttiä
Miten tulevatko esiteinit hyvin juttuun? Joskus kahden lapsen isänä katsellut veneitä jossa kaikille olisi oma nukkumapaikka. Nord West 900 jäi mieleen. Toki 10m pituuteen ei nyt mitään suuria tiloja saada, mutta oma tila kaikille.
Itse en ole kyseistä venettä edes livenä nähnyt, saati sisällä käynyt. Voi tietty olla, että tulee liikaa tavaraa veneen kokoon nähden.
Varmaan on muitakin vastaavia. Eli kolmen kajuutan lisäksi:
-Isotilavuuksinen diesel
-Akseliveto
-Kova katto
-Laaja nopeusalue
-Kulku laitoja pitkin. (Puuttuu joistakin "isoistakin" amerikkalaisista)
https://www.devalk.nl/images/thumbnails/website/nord-west-900-23065_40e.jpg
https://www.devalk.nl/images/thumbnails/website/nord-west-900-23065_38e.jpg- mitähänsitävaatii
Tuohan on yllättävän järkevä sisältä kokoonsa nähden.
Jäisi vielä reilusti rahaa varusteisiinkin.
Kommentoisin lähinnä moottoria tai moottoreita jos niitä on paljon! Venenaapurin V-8 bensamoottori kesti 20 vuotta ja sitten ruostui puhki.Hänellä oli ns merivesijäähdytys.Tämä kannattaa ottaa huomioon jos ostaa veneen -80 luvulta.Mikäli veneessä on ns makeavesi jäähdytys (glykooli kiertää moottorissa, kuten autonmoottorissa) on tilanne aivan toinen.Meillä on näin (Volvo Penta 1987, V-8) ja moottori EI ruostu puhki.Moottorit ovat kalliita ja tämä voi olla ikävä yllätys kuten meille kävi kauan sitten.Ruostumisen kannalta on lähies samantekevää onko moottori bensa tai diesel.Tarkista mitä moottorit maksaa.
Onnea projektiin !Kyllähän se merivesi kiertää kuitenkin moottorissa jäähdyttämässä sen glykolin ja pakopuolta, mutta paljon rautaa pysyy makeavedellä kunnossa. Akselivedossa ei tarvii vaihtaa palkeita ja kilpiä, mutta suorituskyky heikompi ja kääntyvyys joissain.
Meidän koneen pakosarjat ovat asennettu 2002, ja odotan sitä hetkeä että vettä menee sylintereihin.Ne ovat tämän koneen toiset pakosarjat .Veikkan että syy pitkäkestoisuuten on joka vuosi tehty huuhtelu makealla vedellä sekä glykooli 50/50 talvehtimisoperaatio.Lämmönvaihdin kävi Top-Boatilla ekaa kertaa pari vuotta sitten, oli lähes tukossa ja glykoolia hävisi.
Kuinka vanhat sinun pakosarja tai sarjat ovat. Entä kone ellei ole makeavesijäähdytysä ?- Päivitys.aiheellinen
lihamylly1 kirjoitti:
Meidän koneen pakosarjat ovat asennettu 2002, ja odotan sitä hetkeä että vettä menee sylintereihin.Ne ovat tämän koneen toiset pakosarjat .Veikkan että syy pitkäkestoisuuten on joka vuosi tehty huuhtelu makealla vedellä sekä glykooli 50/50 talvehtimisoperaatio.Lämmönvaihdin kävi Top-Boatilla ekaa kertaa pari vuotta sitten, oli lähes tukossa ja glykoolia hävisi.
Kuinka vanhat sinun pakosarja tai sarjat ovat. Entä kone ellei ole makeavesijäähdytysä ?20-25 vuotta vanha bensamoottori on joka tapauksessa aiheellista vaihtaa uuteen.
Turha ajella museolaitteilla, kun uudet moottorit eivät hiumia maksa. lihamylly1 kirjoitti:
Meidän koneen pakosarjat ovat asennettu 2002, ja odotan sitä hetkeä että vettä menee sylintereihin.Ne ovat tämän koneen toiset pakosarjat .Veikkan että syy pitkäkestoisuuten on joka vuosi tehty huuhtelu makealla vedellä sekä glykooli 50/50 talvehtimisoperaatio.Lämmönvaihdin kävi Top-Boatilla ekaa kertaa pari vuotta sitten, oli lähes tukossa ja glykoolia hävisi.
Kuinka vanhat sinun pakosarja tai sarjat ovat. Entä kone ellei ole makeavesijäähdytysä ?21 vuotta ja makeavesi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823732
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t322549Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä942116Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201637Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261468- 281451
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71404Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671367Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101257Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?201241