Olen ajatellut hankkia coton de tulearia...
Onko helppo hoitonen,erikois piirteitä jne
Kaikki tieto on tervetulleita olisi kiva jos jukunen vastaisi ja kertoisi vähän lisä piirteitä!
(onko muuten hyvä perheele jossa on on 3 lasta)?
coton de tulear
11
3261
Vastaukset
- .......
Cottonin turkki vaatii aika paljon hoitoa...ainakin kurakeleillä. Kunnon harjaus ainakin kerran viikossa ja pesu kerran kuussa.Kurakeleillä kannattaa käyttää kurapukua niin on vähemmän vaivaa. Cottonit ovat todella pirteitä,leikkisiä ja iloisia. Meillä ainakin käy usein pieniä vieraita ja hyvin suhtautuu pieniin lapsiin.Meidän cottoni haluaa aina tulla autooon mukaan kun lähdetään jonnekkin. Tykkään pitkeistäkin lenkeistä mutta vähän lyhyemmätkin riittää...
- iippa
Meillä on n 1vuotta vanha uroscottoni.. Jos haluut kirjotella mulle ni osote on [email protected]
Voin kertoo sitte lisää.. =)- *ihana*
Oppiiko coton de tulear sitten sisäsiistiksi helposti ja käskyt (istu,maahan ja jne)?
- Mini
*ihana* kirjoitti:
Oppiiko coton de tulear sitten sisäsiistiksi helposti ja käskyt (istu,maahan ja jne)?
Kyllä, cottoni ainakin minulla oppi nopeasti ja on oppinut makupalojen voimalla, istu,maahan,tassu ja toinen tassu etc.. Ei tarvitse montak kertaa toistaa.
Olen erimieltä tosta turkin pesusta, koiran turkkia ei ole hyvä pestä kuukauden välein, cottoneilla kyllä kestää se puhtaampana pidempääkin ja jatkuva pesu kuolettaa ja tekee turkista elottomammat ja helposti takkuuntuvan. Itse en myöskään käytä kurapukua koska ne aiheuttaa takkuja senkin edestä eikä ole mikään maailman aikaa vievin juttu vähän putsata ja pestä jalkoja ja mahanalusta. Sisäsiisteys on jokaselle koiralle yksilöllistä eli muut tulee hitaammin kun toiset eli ei kannata tuudittautua ajatukseen ettei se veisi aikaa.
Nim. 10wee leikattu uros - naglo
Mini kirjoitti:
Kyllä, cottoni ainakin minulla oppi nopeasti ja on oppinut makupalojen voimalla, istu,maahan,tassu ja toinen tassu etc.. Ei tarvitse montak kertaa toistaa.
Olen erimieltä tosta turkin pesusta, koiran turkkia ei ole hyvä pestä kuukauden välein, cottoneilla kyllä kestää se puhtaampana pidempääkin ja jatkuva pesu kuolettaa ja tekee turkista elottomammat ja helposti takkuuntuvan. Itse en myöskään käytä kurapukua koska ne aiheuttaa takkuja senkin edestä eikä ole mikään maailman aikaa vievin juttu vähän putsata ja pestä jalkoja ja mahanalusta. Sisäsiisteys on jokaselle koiralle yksilöllistä eli muut tulee hitaammin kun toiset eli ei kannata tuudittautua ajatukseen ettei se veisi aikaa.
Nim. 10wee leikattu urosno ainakin jos käyttää esim cottonia näyttelyissä, pitää se pestä kuukauden välein! sama juttu koskee esim bichon havanaisia, jonka itse omistan :) tää on varma tieto! mut joku tolkku täytyy pesemisessäkin olla, ettei kuitenkaan liian usein! cottonin valkoinen turkki kuitenkin likaantuu helposti. itse en sitä juuri siksi hankkinutkaan. no onhan minun havaneesissänikin valkoista, mutta on siinä mustaa ja ruskeaakin :) cottonilla sellaiset värit ovat värivirheitä! onneksi ei havanesella!!!
- Mini
naglo kirjoitti:
no ainakin jos käyttää esim cottonia näyttelyissä, pitää se pestä kuukauden välein! sama juttu koskee esim bichon havanaisia, jonka itse omistan :) tää on varma tieto! mut joku tolkku täytyy pesemisessäkin olla, ettei kuitenkaan liian usein! cottonin valkoinen turkki kuitenkin likaantuu helposti. itse en sitä juuri siksi hankkinutkaan. no onhan minun havaneesissänikin valkoista, mutta on siinä mustaa ja ruskeaakin :) cottonilla sellaiset värit ovat värivirheitä! onneksi ei havanesella!!!
ruskea ei ole värivirhe koska uset pennut syntyvät ruskeina laikkuina ja mustina korvan päinä. Mustavalkonen on värivirhe mutta en ole tavannut vieläkään täysin valkosta cottonia...Ja vaikka näyttelyssä käydään niin ei sitä kuukauden välein silti tarvi pestä. Kunhan ennen näyttelyä tassut ja mahan ja suun pielet pesee niin se riittää kyllä jos on vasta pesty eikä päältä ole likanen..
- kasvattaja
Mini kirjoitti:
ruskea ei ole värivirhe koska uset pennut syntyvät ruskeina laikkuina ja mustina korvan päinä. Mustavalkonen on värivirhe mutta en ole tavannut vieläkään täysin valkosta cottonia...Ja vaikka näyttelyssä käydään niin ei sitä kuukauden välein silti tarvi pestä. Kunhan ennen näyttelyä tassut ja mahan ja suun pielet pesee niin se riittää kyllä jos on vasta pesty eikä päältä ole likanen..
Kyllä cotoni tarvitsee säännöllistä pesua ja turkinhoitoa, mikäli turkin haluaa pitää kunnossa. Sopivaksi pesuväliksi olen omilla koirillani todennut 2-3 viikkoa vähän ilmoista riippuen. Tällaista pesuväliä suosittelen kasvattiemmekin omistajille.
- Eppuliini
kasvattaja kirjoitti:
Kyllä cotoni tarvitsee säännöllistä pesua ja turkinhoitoa, mikäli turkin haluaa pitää kunnossa. Sopivaksi pesuväliksi olen omilla koirillani todennut 2-3 viikkoa vähän ilmoista riippuen. Tällaista pesuväliä suosittelen kasvattiemmekin omistajille.
Kahden cotonin omistajana olen sitä mieltä että cotonin turkin pesu on hyvin koiran turkista riippuvainen. Minulla toisen cotonin turkki on karkeaa ja se takkuuntuu tosi vähän, pesuvälit ovat 4-6 vk:a ja näyttelytuomarit ovat aina maininneet että turkki on hyvin hoidettu. Kampauksesta ei tingitä vaan turkki on selvitettävä perusteellisesti kerran viikossa. Toisen cotonini turkki on pehmeä ja karvanlaatu on ohut, näin ollen joudun pesemään sitä max. 4 vk:n välein, joskus useammin. Pesun syy ei ole likaisuus, vaan että se takkuuntuu jo parissa päivässä jos pesusta on kulunut 2-3 viikkoa. Joten ei voi sanoa mikä pesuväli on sopiva, jokaisen on tunnettava oman koiransa turkin laatu ja sen mukaan on sovitettava myös pesuvälit. Kuitenkin olen sitä mieltä että jos ottaa koirakseen cotonin on oltava valmis myös hoitamaan turkkia joka viikko väh. 1 h. tai sitten turkki on pidettävä lyhyenä, joka on hyvä vaihtoehto jos ei aika tai halu riitä turkin hoitoon, se vain ei ole niin kaunis.
- pumpuli
Hei! Hyvä kasvattaja antaa sinulle varmasti tietoa kaikkiin mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin. Tuosta turkinhoidosta voin sanoa sen verran, että meidän kohta yksivuotias cotontyttö omaa todella runsaan turkin ja sen kunossa pitäminen vaatii työtä viikoittain tai mielellään joka päivä, koska nyt on pahin takkukausi menossa. Meillä pestään noin viikon-kahden välein turkki, koska likaista turkkia ei saisi mielellään harjata. Meillä menee turkin pesuun, takkujen avaamiseen ja muihin hoitotoimenpiteisin aina noin kolme tuntia. Mutta tästä turkinhoidosta saat kasvattajaltasi parhaimmat neuvot, koska hän tuntee parhaiten omat kasvattinsa. Näitä neuvoja täältä saa yhtä monta kuin on neuvojaa.
Haluaisin mainita vielä, että cottonit eivät aina välttämättä ole vain valkoisia. Meidän koiralla on shampanjan väriset korvat, jotka tosin ovat haalistuneet jo melkein kokonaan. Ja käsitykseni mukaan kyllä tuolla näyttelykehässä ovat nykyään värillisetkin cottonit pärjänneet!
Coton on ihana rotu. Voin suositella sitä sydämellisesti. Se rakastaa perhettään ja ilmaisee sen koko olemuksellaan. Coton tulee joka paikkaan mukaan minne sinäkin menet ja haluaa osallistua kaikkiin perheen askareihin. Coton vaatii paljon aktiviteettia pienestä koostaan huolimatta ja patterit se osaa tyhjentää säännöllisillä "hepulikohtauksilla" eli juoksemalla ympyrää ja hyppimällä ympäriinsä. Coton on siis lenkkikaveriksikin oiva valinta ja se ei kovin helposta väsähdä.
Coton on kuitenkin kaikesta suloisuudestaan huolimatta koira ja tarvitsee kunnon johtajan. Meilläkin on saatu kokea, kun pikku murkkuikäinen yrittää testata, kuka on paikan pomo.
Coton on tosi fiksu ja oppii todella helposti asioita. Se nauttii, kun sille opetetaan temppuja ja kun se saa esittää niitä vieraille. Se tykkää sooloilla ja olla aina välillä oikea pelle. Meidän neiti oli jo alusta asti melko sisäsiisti. Alussa tietenkin, kun pidätyskyky oli vielä heikko, niin sanomalehdelle tuli pissoja usemmin. Kakkoja siivottiin sisältä vain kerran. Pikkuhiljaa neiti alkoi tekemään tarpeensa vain ulos. Tärkeää on kehua aina kun pissi menee oikeaan paikkaan ja ei huomioida koiraa ollenkaan kun sattuu vahinko.
Tässäpä joitain vinkkejä. Ps. Coton-kuumeeseen ei ole muuta lääkettä kuin suloisen pumpulipallon hankkiminen. :) - apso
Cotonit ovat tottelevaisia ja niiden kanssa voi käydä agilityssa.
- Anonyymi
Coton sopii sekä suureen että pieneen perheeseen. Cotton sopii myös yksin asuvalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983