Tuli sammuu - sali tummuu, mutta sammuuko sisäinen palosi?
Itse olen aina ollut "hämäränhyssy" . Leikilläni aina sanonkin, että hämärässä rumakin näyttää kauniimmalta ;)
Miten on sinun laitasi?
Pimenevät illat - nautinto vai kauhistus?
18
303
Vastaukset
Minä laitan Valoketjut/jouluvalot.
Laita sinäkin.
Siitä ketjusta saatat saada asian-tuntevuutta.
H.Pimeys luo turhia pelkoja. Noin 50 v. sitten metsästelin aamuyöllä Karjalassa. Lähistöllä kuului lapsen itkua. Menin suuntaan katsomaan. Onneksi ääntelijä oli matkijalintu - eikä heitteille jätetty lapsi. Huokasin helpotuksesta.
arvo.e kirjoitti:
Pimeys luo turhia pelkoja. Noin 50 v. sitten metsästelin aamuyöllä Karjalassa. Lähistöllä kuului lapsen itkua. Menin suuntaan katsomaan. Onneksi ääntelijä oli matkijalintu - eikä heitteille jätetty lapsi. Huokasin helpotuksesta.
"arvo.e"
Pitkä matka lintusella.
H.
- ö-Öö
Pimeys tuo turvaa
Pimeällä pitää olla valoa, missä pitää olla valoa- Missä pimeää, se ok. Mikä lie primitiivivaisto, mutta mulla jotenkin turvallinen fiilis, kun pimeää ja itellä valo. Jonkinlainen nuotioreaktio. Toisekseen, pahin petoeläin, ihminen, ei kulje pimeässä. Siis koska ihmisellä ei oikein hämäränäköä, se tarvii valot itelleen pimeässä. Siis ite olen turvassa muilta ihmisiltä, koska huomaan niitten valosta, jos ne yrittää kimppuun...
Öf, kai sekavasti selostettu, jotenkin noin.
Kaupunki oloissa ei oikein koskaan pimeetä ole, se jotenkin hämmentävää. On ikäänkuin aina joko valoisaa, tai sitten hämärää. Ei niinkuin tiedä, onko turvassa, vaiko mahdollisesti vaarassa.
Lähestyin aloitusta tuolta kantilta. Mulle siis kelpaa kumpikin, sekä valoisuus, että pimeys. Paremmin pimeys. Rauhallisempi ja seesteisempi fiilis pimeinä vuodenaikoina. Pikemmin niin, valoisina vuodenaikoina valo tahtoo jotenkin joskus häiritä, noh, useimiten nukkumista. Vaan kun keksitty valo pimeyttä varten, voi kesällä käyttää pimennysverhoja.
=DW=- Taikuritässä
Onhan illanhämyssä tunnelmaa, juuri siinä kun taivaanranta rusottaa, niin tulee jo olla valot monta tuntia aiemmin päällä. Mutta taidan olla neuroottinen, kun samantien laitan verhot, ettei ulos näy. Jo ajatuskin on inha, että joku ällölällö seisoisi puiden katveessa tuijottamassa.
Turvassa - vaarassa: onkohan tuo tunne primitiivinen ja vaistonvarainen.
Onko meissä jotain eläintä jäljellä?
Mietin sanontoja: laittaa valot päälle - niin, että minkä päälle....
sytyttää valot...tulitikuilla vai päreellä sytytetään - hehehehee
Taikuritässä kirjoitti:
Onhan illanhämyssä tunnelmaa, juuri siinä kun taivaanranta rusottaa, niin tulee jo olla valot monta tuntia aiemmin päällä. Mutta taidan olla neuroottinen, kun samantien laitan verhot, ettei ulos näy. Jo ajatuskin on inha, että joku ällölällö seisoisi puiden katveessa tuijottamassa.
Turvassa - vaarassa: onkohan tuo tunne primitiivinen ja vaistonvarainen.
Onko meissä jotain eläintä jäljellä?
Mietin sanontoja: laittaa valot päälle - niin, että minkä päälle....
sytyttää valot...tulitikuilla vai päreellä sytytetään@Taikuritässä
"taidan olla neuroottinen, kun samantien laitan verhot, ettei ulos näy. Jo ajatuskin on inha, että joku ällölällö seisoisi puiden katveessa tuijottamassa"
Nykyään kaupungin keskustassa minäkin käännän säleverhot niin, ettei kadullakulkija näe sisälle valoisaan huoneeseen. Mutta silloin, kun asuin omakotitalossa - kaupungissa sekin - niin talvisaikaan, kun makuuhuone metsään päin ja oli paljon lunta, niin ihan tahallani annoin olla verhot auki riisuutuessani nukkumaan . Ajattelin, että jos joku tuonne paksuun hankeen kahlaa, niin pitää hänen vaivansa palkaksi jotain nähdäkin. - Vaivaisenluutpalkitaan
hehehehee kirjoitti:
@Taikuritässä
"taidan olla neuroottinen, kun samantien laitan verhot, ettei ulos näy. Jo ajatuskin on inha, että joku ällölällö seisoisi puiden katveessa tuijottamassa"
Nykyään kaupungin keskustassa minäkin käännän säleverhot niin, ettei kadullakulkija näe sisälle valoisaan huoneeseen. Mutta silloin, kun asuin omakotitalossa - kaupungissa sekin - niin talvisaikaan, kun makuuhuone metsään päin ja oli paljon lunta, niin ihan tahallani annoin olla verhot auki riisuutuessani nukkumaan . Ajattelin, että jos joku tuonne paksuun hankeen kahlaa, niin pitää hänen vaivansa palkaksi jotain nähdäkin."Mutta silloin, kun asuin omakotitalossa - kaupungissa sekin - niin talvisaikaan, kun makuuhuone metsään päin ja oli paljon lunta, niin ihan tahallani annoin olla verhot auki riisuutuessani nukkumaan . Ajattelin, että jos joku tuonne paksuun hankeen kahlaa, niin pitää hänen vaivansa palkaksi jotain nähdäkin."
Muuta sinne takaisin. Lupaan tulla katsomaan (sukset jaloissa) koko rahan edestä.
Asiasta puhuen möksällä ollessani kevään ja syksyn välillä, iltaisin ja saunaistuntojen jälkeen en kovinkaan pukeudu. Kun kylpytakki menee naulakkoon, se on siinä. Enkä edes ajattele, että joku pitäjän naisista kiertelisi mökkiä sillä silmällä: säle ja rullaverhot on apposen auki.
Vain yötä vasten sänkykamarissa lasken rullaverhon, ettei aamun nouseva aurinko hypi suoraan tyynylle.
Tämä on hyvä aika vuodesta, hämärä sopii huonoille silmille ja ihan varmasti näytän paremmalta, kun ei ole liikaa valoa.
Nytkin istun takan vierellä, tuli lämmittää mukavasti, kohta teetä ja sympatiaa, jos sitä joku haluaa antaa.Ei niin pimeää, ettei hymyllä kirkastuisi. Eikä sillä näöllä niin väliä, jos vaan hyvältä tuntuu.
entinenmiäs kirjoitti:
Ei niin pimeää, ettei hymyllä kirkastuisi. Eikä sillä näöllä niin väliä, jos vaan hyvältä tuntuu.
Kiitos sympatiasta :)
Pari kurpitsalyhtyä rapuilla, niissä kynttilät. Ikkunoissa valaistusta. Hämärtyvässä illassa valotuikut luovat tunnelmaa. Ulkovaloja emme ole vielä viritelleet, kunhan pääsemme halloweenin ja pyhäinpäivän yli. Lunta kaipailen jo, aluksi. Päivän lyhyys ja musta maa, pilvisyys ja rajuilmat, puutarhan lakastuminen ja lintujen muutto luovat oman melankolisen tunnelmansa ja pelargoniat ja verenpisarat kaipaavat talvilevolle.
- Kuten-sanonta-kertoo
Pimeästä näet kaikkein kauimmaksi. Valo sokeuttaa.
Kyllä ne pimenevät illat kauhistus on, jos ei muutamaa poikkeusta oteta huomioon.
Jos Jouluaatona aurinko paistaisi läpi yön, niin kyllä se joulutunnelma, mikä on vielä jäljellä menisi samantein.
Toinen on se sininen hetki, talviverkkojenlaskeminen jään alle.
Tyyni pakkassää, pieni nuotio rantakalliolla, siinä kun ilta alkaa hämärtyä, niin on se järviluonto kaiken hiljaisuuden keskellä kaunis.Sininen hetki on ihana! Oletko huomannut, että kesällä on joskus punainen hetki? Sellainen oranssinkylläinen iltahetki...
- Tulisijokesä
Musta pimeys on täällä
pilvisellä syksysäällä
illan kulkijan tietä ei valaise muu
kuin joskus pilvien raoista kurkkiva kuu
Kun raput alas pihalle astun
niin läpimäräksi heti sateessa kastun
vain otsalamppu valaisee tien
kun koirat iltapissille vien.Koirat sinua kiittää
pissareissulla riemua riittää
Koirat eivät piittaa säästä
niin kivaa on ulos päästä ;)
- valon.arka
Joskus jätän sytyttämästä valoja iltaisin, vain telkkarin tai läppärin valonkaje.
Tykkään siis hämärästä/pimeydestä. Viikonloppuna sitten voimakastuoksuisia haudutettuja ruokia, joita nautin kynttilöiden valossa. No, eihän meikäläinen oikein tahdo päivän valoa kestää ja muutenkin, pimeät illat luo tietyllä tapaa viihtyisyyttä. Mutta ei sen pimeän kuitenkaan tarvis tulla niin aikaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422561Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse761903Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101888Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821338- 661264
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171228TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161088Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901070- 71933
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42924