Kaiun peräpeilianturi purkkarissa?

jkdho

Toimisiko, jos kaikuluotaimen peräpeilianturin liimaisi silikonilla lasikuitupurkkarin pohjaan? Eikö sen pitäisi toimia ihan hyvin. Kokemuksia kellään?

15

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asennusteline ei välttämättä taivu sopivaan asentoon, koska niissä on ajatuksena, että teline ja anturi on 90 asteen kulmassa. Lisäksi niistä tulee johtoa pitkin tieto laitteelle, mikä ei peräpeilissä ole ongelma, mutta purjeveneessä voi olla. Yhden kuidutetun puuveneen pohjaan sellaisen ruuvasin lyhyillä ruuveilla kiinni ja tiivistin sikafleksillä. Siinä asennusteline mahdollisti tällaisen asennuksen. Johdon vedin kylkeä pitkin vesilinjan yläpuolelle ja aika ylhäältä kyljestä sisään. On toiminut ihan hyvin. Kerran vene upposikin, mutta laite toimi noston jälkeen, kunhan pluspiuhan kiinnityksen olin uusinut.

    • Pilssirotta

      Aloittaja varmaan tarkoittaa, että voiko anturin asentaa veneen sisäpuolelle runkoa vasten. Kaiken järjen mukaan luulisi toimivan kunhan on tosiaan tiiviisti kiinni sikalla/silikonilla yms. mömmmöllä.

      • Kajalood

        Meikäläisen purjeveneessä on kaiun peräpeilianturi asennettu veneen pohjalle tiivistettyyn putkenpätkään. Tähän purkkiin laitetaan tieysti vettä kesäksi ja kansi päälle että vesi pysyy purkissa. Hyvin toimii.


      • Niinpä tietysti kyseleekin. Kyllä se pelaa, jos välissä on vain lasikuitua. Asensin sellaisen yhteen veneeseen ja hyvin pelaa. Se on putken sisässä, putkessa on glykolia ja putki on ylä- ja alapäästä tiivistetty.


    • Järkeäkehiin

      Kannattaisi sijoittaa rungon sisäpuolelle tarkoitettuun anturiin. Esim. Airmar P79 on sellainen ja hinnaltaan vähän yli satkun. Edellyttäen tietysti, että se sopii omaan järjestelmään. Toki muita merkkejä ja malleja on paljon.

      • ei.perään

        Kaiku on erityisen tarpeellinen rantaa lähestyessä ja ankkuroinnissa. Varsinkin niissä tilanteissa peräpeilin läheisyys on väärä paikka anturille. Mieluummin kölin etupuolelle!
        Olen samaa mieltä, että kannattaa sijoittaa tuo "vähän yli satku". Sillä saa rungon sisäpuoliseen asennukseen tarkoitetun anturin, esim Airmarin.
        Tässä asennusohjeen linkki: http://www.airmartechnology.com/uploads/InstallGuide/17-217-01.pdf
        Kun itse asensin rungon sisäpuolisen kaikuanturin lasikuituveneeseen, kokeilin ensin. eri vaihtoehtoja rungon sisäpuolella. Kokeilussa voi väliaineena käyttää vettä. Lopullisessa asennuksessa mieluummin ei-jäätyvää väliainetta, vaikkapa glykolia tai öljyä.


      • kaikutoimii

        Putsasin asetonilla kohdan johon puristin kunnon läjän Ratkaisumassa nimistä massaa (kaikista halpahalleista) ja painoin peräpeilianturin kunnolla massakasaan . On toiminut kertaakaan temppuilematta kolme kautta , niin miksi ei sitten pidempäänkin. Tämä kaikki siis rungon sisäpuolelle.


      • Pilssirotta
        kaikutoimii kirjoitti:

        Putsasin asetonilla kohdan johon puristin kunnon läjän Ratkaisumassa nimistä massaa (kaikista halpahalleista) ja painoin peräpeilianturin kunnolla massakasaan . On toiminut kertaakaan temppuilematta kolme kautta , niin miksi ei sitten pidempäänkin. Tämä kaikki siis rungon sisäpuolelle.

        Peukutus tälle. Todennäköisesti tekisin itse asenuksen juurikin näin.


      • MitaanTietamaton
        kaikutoimii kirjoitti:

        Putsasin asetonilla kohdan johon puristin kunnon läjän Ratkaisumassa nimistä massaa (kaikista halpahalleista) ja painoin peräpeilianturin kunnolla massakasaan . On toiminut kertaakaan temppuilematta kolme kautta , niin miksi ei sitten pidempäänkin. Tämä kaikki siis rungon sisäpuolelle.

        Komppaan myös. Vedellä täytetyn muovipussin kun laittaa sisäpohjan ja anturin väliin, niin saa testattua toiminnan ennen liimausta PU-massalla.


      • sonarboy

        Kyllä toimii. Kiinnitin epoksilla rungon sisäpuolelle tuollaisen peräpeiliin tarkoitetun anturin. Läheltä köliä ja sen vierestä löytyi hyvä vaakasuora paikka. Anturin "kiinnityskulmarautaa" ei tietenkään käytetty.....


    • Olen pohtinut viistokaikuluotaimen anturin asentamista purjeveneeseen, mutta sellainen vaatisi käytännössä lähes tasaisen pohjan. Sellaista kohtaa taas ei vanhasta purkkarista löydy, enkä sentään viitsisi alkaa laminoimaan runkoon tasaista kohtaa sitä varten.

      Tällainen ollut mielessä:

      https://www.marinea.fi/simradbg_forwardscan_eteenpain_nayttava_kaikuanturi

      • FLS

        Tee muovista kiilat ja suorareikä läpi, itsellä Echopilot platinium ja tyytyväine siihen, tosin lopettaa antamasta syvyys tietoja 78 metrin kohdalla, mula on kaksi muuta kaikua jolla voin sitten luodata syvemmälle.


      • FLS

      • Jos laittaa kölin eteen pohjan keskelle, täytyy pitää mielessä nostoliinojen paikat...


    • Sikaflex_rules_varmaan

      Tämä ketju hyvin kertoo veneilijöiden innosta tehdä omia virityksiä vaikka ihan tarkoitukseen tehtyjä edullisia (100 ekua) ratkaisuja on olemassa. Huonolla asennuksella ja "ratkaisumassalla" voi käräyttää vanhemman anturin/laitteen. No, toisaalta siinä saa sananmukaisesti ratkaistua, täytyykö elektroniikkaa päivittää uudempaan vai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe