Kohonnut leposyke alkoholin jälkeen

baroosi

uutena oireena, tätä ei siis ole minulla aiemmin ollut. Asiasta on täälläkin joskus kirjoiteltu, haluaisin tietää onko muilla "selitystä" tälle uudella inhottavalle oireelle..ikää on 44v (nainen), en ole alkoholin suurkuluttaja vaan suht kohtuudella. Baari-iltoja ei usein tässä iässä ole, mutta noin kerran vuodessa tulee pikkujouluissa tms otettua reippaamminkin enkä ole silloin tällaista huomannut. Nyt ruvennut ilmenemään jo kahden (ison) punkkulasillisen jälkeen, että leposyke on noin 78-88 mikä on minulle korkea (normisti noin 60 tai alle, nukkuessa jopa lähellä 40)...on niin inhottava tunne että jään sitä kuuntelemaan enkä saa nukuttua.Olen aika herkkä näiden tuntemusten kanssa ja kärsinyt unettomuudesta ikäni. Tätä kestää aamuyölle, olen sitten ottanut unilääkkeen että olen edes jotenkin saanut unta. Aamulla pulssi normi.
Alkoholi siis syynä, mutta koskapa tätä ei ole aiemmin ollut (en siis ainakaan lähtökohtaisesti kuulu niihin alkoholille herkistyneille jotka eivät siedä yhtään alkoholia)niin osaako kukaan jakaa kokemuksia tai arvailla mistä on kyse?
Pumppu on aiemmin oireillut vain kammiolisälyönneillä, ne on tutkittu holterilla ja ultralla ja sydän terveeksi todettu. Harrastan paljon liikuntaa, en tupakoi (lopetin kokonaan 2 vuotta sitten), terveelliset elämäntavat pääasiassa.
Olisiko hajua mistä kyse, haluaisin entiset "etuudet" takaisin jos mahdollista..:))? Vai onko menetetty peli ja punkun nauttiminen kohtuudella jätettävä:(??
Elämän pikku nautintoja kyllä kaipaan, luen tämän pari lasillista viikonloppuisin aika pieneksi paheeksi.
Minulla on kyllä närästys pahana ollut tässä viime aikoina, mietin onko mahan limakalvojen kunnolla jotain tekemistä tämän uuden ongelman kanssa..?

4

2251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • punkuton

Hei ! Enpä tiedä tietenkään ongelmasi syytä, mutta närästyksestä ja sen erilaisista seurauksista on tälläkin palstalla kirjoiteltu viime aikoina aika paljon.

Ruokatorvea kiertää vagushermo(rypäs) ja ne hermot "leviävät" vähän lähiympäristöönsäkin, lähelle eri elimiä. Jos olen oikein ymmärtänyt...

Närästyksessä, eritoten makuulla hapot nousevat ruokatorveen. Happoärsytys voi saada aikaan vagushermon temppuilun, se voi tuntua muljahteluina, tykytyksinä yms.
      Kävin itse äskettäin lääkärillä happo- ja sydänvaivojeni takia. Lääkäri sanoi, että happovaiva voi saada ruokatorven jopa kramppaamaan (eli kai sen vagushermon ?) Ei ollut aikaa keskustella enempää vastaanotolla, terveyskeskuksessani aika loppuu aina kesken.

Lähdin ulos happosalpaaja Somac-reseptin kanssa, vaihtoehtona antasidi.
      Häiriöt ruokatorvessa lähellä sydäntä ehkä häiritsevät vähän sydämenkin toimintaa, voisivatko nostaa sykettäkin ?
      Tämä on vain arvailua, kun juttu lääkärin kanssa jäi kesken.
      Jos mahanlaukun limakalvot ovat tulehtuneet, hapot vaikuttavat tietysti mahalaukkuunkin.
      Mahalaukun selviää gastroskopiassa.

Joskus alkoholin käytön jälkeen voi olla muutenkin sydämen toiminnan epäsäännöllisyyttä, ei se aina ole määrästä kiinni eikä iästäkään.

Itselläni on sama juttu. Leposykkeeni on aika alhainen, kun syke nousee 80:n tienoille tai jopa sadan paikkeille, tulee huono olo. Siihen minulla on Propral, jota otan neljännespillerin, se vaikuttaa sen verran, että syke alkaa sopivasti laskea ja olo helpottua.

Jos et katso tarvitsevasi lääkäriä, kokeile ostaa jotain antasidia, joka tasaa happoja. Antasideja saa ilman reseptiäkin. Ainakin illanpuolella voisi olla hyödyllistä ottaa happolääke tasaamaan happoja, jos ne ylös yöllä tunkevat, ei sitten ruokatorvea korventaisi niin paljon eikä se vagushermo ärsyyntyisi eikä sydämen toiminta, jos se mahahapoista häiriintyy. Juuri siksi itse otan antasidinpuolikkaan (Ranixal 150mg) illalla enkä syö sen jälkeen.

Vain lääkäri tietysti osaa sinua ohjeistaa oikein.
      Sydänvaivat on aina syy mennä lääkärille.

• refluksi-ongelma

Jospa punkku lisää haponeritystä ja sitä kautta saa sykkeen nousemaan ?
      Minäkin olen lukenut vagushermosta Suomen refluksi-sivuilta.
      Siellä on kuva ruokatorvesta ja ko. hermosta.

• baroosi

Kiitos vastauksistanne!
      Kävin lääkärissäkin asian tiimoilta, luultavasti kyseessä on käyttämäni lääkkeen sivuvaikutus joka on nyt jostain syystä tullut, olen vuoden ko lääkettä käyttänyt. Lääkäri epäili sitä syyksi tai sitten kyseessä on monen tekijän summa. Propralia hän ehdotti jos en voi korkeata leposykettä kuunnella, ajatuksena se vain on jotenkin hullu että jos otan hieman alkoholia ja siitä seuraa sykkeen nousu, otan toista lääkettä...liekkö kukaan niin tekee?
      Pikkujoulutkin on ovella, voi että on ikävä tilanne.
      Närästyskin toki kohdallani pahentaa varmasti asiaa, sain nexium kuurillekin reseptin mutta lääkäri kehotti käyttämään vain harvoin noita vahvoja mahalääkkeitä, yleensähän pärjäilenkin gavisconilla.
      Jään nyt sitten seuraamaan tilannetta, valitettavasti tuota ko lääkettä ilmankaan en oikein voi olla.

• gr56

Kaverini sai vaikean ns. nokkosihottuman Nexiumista käytettyään sitä pari kuukautta.
      Ihottuman hoito vaati monta kuukautta ja tutkimuksia sairaalassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4350
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      86
      2210
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      556
      1718
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      101
      1441
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1157
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1088
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      218
      971
    8. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      5
      918
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      903
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      888
    Aihe