Ensiveneen hankinta.

aloittelijanurm

Hei
Ajattelin ostaa ensimmäisen purkkarin ensikesäksi.
Nyt on tilanne ok, moottorivene myyty ja hyvästelty 15v.

Ajattelin aloittaa edullisesti jos ei kiinnostus riitä, niin vene myyntiin.
Veneet mitä olen katsellut ja ajatellut.
Maxi 77, If marieholm,Laurinkoster 28 jne. ja tietty Ruotsista ,kun hinnat ovat siellä paljon halvempia ja yleensä paremmin varusteltuja siistimpiä .
Voiko joku viisaampi ja kokeneempi antaa hyvän neuvon tai venemallin alle 5000e/ 50 000sek.

31

600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oldsailor

      Ehdottamasi veneet ovat melko erilaisia. Omissa lajityypeissään toki asiallisia. Maxi ja IF ovat todennäköisesti perämoottorilla varustettuja. Sillä pärjää toki ja uusiminen on halpaa. Sisäkone on näppärämpi, mutta uusimiseen menee veneen hinta eikä riitäkään. Laurinkosteri on tukeva ja hyvin tehty matkavene. Jos sellainen kiinnostaa, ostaisin mahdollisimman hyvin päivitetyn - vaikka vähän kallimmallakin. Muutamasta tonnista ei kannata nipistää, jos Ruotsiin asti on matka.

    • PurjehtimaanTuomittu

      Kuten Oldsailor yllä sanoi, lajissaan kaikki asiaĺlisia ja että sisämoottori on kätevä mutta kallis uusia. Itselleni tulee kevääksi 28-jalkainen Laurin, joten sitä tekisi mieli suositella. Taatusti tukeva, vaikka pallon kiertäisit. Maltillinen syväys, pääsee luonnonsatamiin. Maxi on urheilullisempi ja eväkölisenä näppärämpi. Toisaalta syväys on isompi.
      Jos olisi pakko noista kolmesta yksi valita, sanoisin että IF. Pitkä köli, kohtuullisen nopea ja ainakin kosteria keveämpi liikkeissään. Suosittu vene, josta pääsee eroon, jos purjehdus ei kiinnostakaan.
      Ota muuten huomioon, että liikkeellä olevat Laurinit ovat usein puuveneitä, hyvässä ja pahassa. Niiden filosofia (ja käytäntö) on omansa.
      Mihin päädytkin, tervetuloa tutustumaan upeaan harrastukseen!

      • Aloittajakomppis

        Hyviä kommentteja
        Ruotsissa vietän paljon aikaa , mökki gavlessa.
        Blocketin laurin 28 45000sek. Kone on vaan vanha. Itse olen miettinyt pitkään IF ostamista ....johtuen hinnasta ja jos hurahdus purjehdukseen tulee , niin sitten
        Joku esim 34 sweden yacht.


      • Raakavesi
        Aloittajakomppis kirjoitti:

        Hyviä kommentteja
        Ruotsissa vietän paljon aikaa , mökki gavlessa.
        Blocketin laurin 28 45000sek. Kone on vaan vanha. Itse olen miettinyt pitkään IF ostamista ....johtuen hinnasta ja jos hurahdus purjehdukseen tulee , niin sitten
        Joku esim 34 sweden yacht.

        Sinuna ostaisin Suomesta. Sisäkoneellisen.


      • Gavleborgg

        Esimerkiksi ??
        Kerros mikä jossa kone ok. Useimmat volvon md5 jne. Yanmar yse 8 jne
        Merivesijäähdytteisiä joissa sisäkone ns. Aikapommeja.


      • Oneenvestäjä
        Gavleborgg kirjoitti:

        Esimerkiksi ??
        Kerros mikä jossa kone ok. Useimmat volvon md5 jne. Yanmar yse 8 jne
        Merivesijäähdytteisiä joissa sisäkone ns. Aikapommeja.

        Suomesta saa nyt purjeveneitä puoli-ilmaiseksi. Nopeasti vilkaisten alle kymppitonnin hintaluokassa oli kymmenkunta purjevenettä joissa dieselmoottori oli 2000-luvulta.
        Tietysti Ruotsista saa myös halvalla, itse sieltä kaksi venettä ostaneena tiedän. Mutta nyt kun vaihdoimme isompaan, Suomesta löytyi reilusti alle Ruotsin hintapyyntien. Tosin kyseessä oli ruotsalainen tunnettu merkki, jota Ruotsissa arvostetaan ehkä enemmän kuin täällä.
        Ja ruotsalaisissa pursissa on tyypillisesti uusittu purjeet ja suomalaisissa moottori. Mikä sitten on kellekin tärkeää...


      • tutkivaihtoehdot
        Raakavesi kirjoitti:

        Sinuna ostaisin Suomesta. Sisäkoneellisen.

        Miksi vanha vene pitäisi ostaa Suomesta? Ruotsista, Tanskasta, Saksasta tai Hollannista voi löytää kunnostetun yksilön, jossa esim. sisäkone on uusittu. Kannattaa selvittää markkinoita muualtakin kuin kotimaasta ennenkuin ehkä venekuumeessa tekee hätäisen ostopäätöksen.
        Itse olen ostanut yhden aikaisemmista veneistäni Tanskasta, yhden Hollannista ja yhden Englannista. Kun vene on kunnossa, siirtopurjehdus on ollut hieno kokemus.
        Sisämoottorilla varustetut IF-veneet näyttävät myynti-ilmoituksissa usein olevan Marieholm 26 -otsakkeen alla. L 28:n vaihtoehto on Allegro 27.
        Moni meistä tietää, muukin kuin itse tiedän kokemuksesta, että veneen hankintahinta ei ole pelkkä ostohinta. Hankintahinta on oikeammin se rahasumma, joka sisältää paitsi itse oston myös veneen kunnostukseen ja varusteluun kuluvan rahan. Halvan raadon/aihion osto voi tulla yllättävän kalliiksi (purjeiden uusiminen, staagien ja vanttien uusiminen, moottorin täysremontti tai uusiminen, sähköt , sisustan tekstiilit jne).


      • Oneenvestäjä
        tutkivaihtoehdot kirjoitti:

        Miksi vanha vene pitäisi ostaa Suomesta? Ruotsista, Tanskasta, Saksasta tai Hollannista voi löytää kunnostetun yksilön, jossa esim. sisäkone on uusittu. Kannattaa selvittää markkinoita muualtakin kuin kotimaasta ennenkuin ehkä venekuumeessa tekee hätäisen ostopäätöksen.
        Itse olen ostanut yhden aikaisemmista veneistäni Tanskasta, yhden Hollannista ja yhden Englannista. Kun vene on kunnossa, siirtopurjehdus on ollut hieno kokemus.
        Sisämoottorilla varustetut IF-veneet näyttävät myynti-ilmoituksissa usein olevan Marieholm 26 -otsakkeen alla. L 28:n vaihtoehto on Allegro 27.
        Moni meistä tietää, muukin kuin itse tiedän kokemuksesta, että veneen hankintahinta ei ole pelkkä ostohinta. Hankintahinta on oikeammin se rahasumma, joka sisältää paitsi itse oston myös veneen kunnostukseen ja varusteluun kuluvan rahan. Halvan raadon/aihion osto voi tulla yllättävän kalliiksi (purjeiden uusiminen, staagien ja vanttien uusiminen, moottorin täysremontti tai uusiminen, sähköt , sisustan tekstiilit jne).

        Joopajoo - alle viiden tonnin veneen osto Hollannista kuulostaa harrastutoiminnalta :D
        Miksi vanhaa venettä ei voisi ostaa Suomesta?


      • tutkivaihtoehdot
        Oneenvestäjä kirjoitti:

        Joopajoo - alle viiden tonnin veneen osto Hollannista kuulostaa harrastutoiminnalta :D
        Miksi vanhaa venettä ei voisi ostaa Suomesta?

        Tietenkin jokainen tutkii kotimaan markkinat ensimmäiseksi, mutta vertailun vuoksi kannattaa myös selvittää ulkomainen tarjonta. Harrastustoimintaahan purjehdus on - juuri kuten ilmaisit. Harrastukseen kuuluu matkapurjehduskin. Jos veneen ostaa ulkomailta eikä merikokemusta ole ennestään, on syytä ottaa osaava purjehtija gastiksi.
        Jos veneen hinta on mainitsemasi "alle viisi tonnia", se saattaa kuulua varoittamaani aihio/raato-luokkaan. Kunnostus voi olla huomattavasti kalliimpi kuin ostohinta.


      • turhia.pelkoja
        Gavleborgg kirjoitti:

        Esimerkiksi ??
        Kerros mikä jossa kone ok. Useimmat volvon md5 jne. Yanmar yse 8 jne
        Merivesijäähdytteisiä joissa sisäkone ns. Aikapommeja.

        MD5;stä en tiedä, mutta Yanmar YSE8 on todellinen ikiliikkuja jopa merivesijäähdytteisenä. Ja noi koneet muutenkin sellaisia, että jos laukeaa, löytyy tilalle käytetty. Käytetyn hinta on vielä ihan järkevässä suhteessa veneen hintaan. Koneen vaihtaminen toiseen samanlaiseen taas on todella pieni työ, johon ei edes paljoa asiantuntemusta tarvita. Vain akselivetoisessa rihtaus on toimenpide, joka pitää ymmärtää. Hirveitä murikoita uusiin samantehoisiin verrattuna noi vanhat, mutta silti melkein käsipelillä nousee pois veneestä.

        Ylempänä mainittiin Maxi urheilullisempana. Pitää lähtötason olla todella matalalla sillä akselilla, jos Maxiin liittää määreen urheilullinen. Vanhemmat Maxit ja 77 melkein etunenässä on niin perus perhevene kuin olla taitaa. Eikä sen syväyskään ole käytännössä mihinkään satamaan menoa estävä. Rajoituksia alkaa olla syväyksen lähennellessä kahta metriä. Turhat rajoitukset siis pois mielestä ja valitsemaan vain sellaista venettä, joka itseä miellyttää.

        Joka tapauksessa on mukava lukea näitä aloituksia, joissa suunnitellaan tuon kokoluokan veneen ostamista ensiveneeksi. Ei niin, etteikö isommallakin voisi aloittaa, mutta pienemmällä varsinkin taloudellinen kynnys aloittamiseen on niin paljon matalammalla.


      • Oneenvestäjä
        tutkivaihtoehdot kirjoitti:

        Tietenkin jokainen tutkii kotimaan markkinat ensimmäiseksi, mutta vertailun vuoksi kannattaa myös selvittää ulkomainen tarjonta. Harrastustoimintaahan purjehdus on - juuri kuten ilmaisit. Harrastukseen kuuluu matkapurjehduskin. Jos veneen ostaa ulkomailta eikä merikokemusta ole ennestään, on syytä ottaa osaava purjehtija gastiksi.
        Jos veneen hinta on mainitsemasi "alle viisi tonnia", se saattaa kuulua varoittamaani aihio/raato-luokkaan. Kunnostus voi olla huomattavasti kalliimpi kuin ostohinta.

        Jos alle viiden tonnin raato... tuli aloittajan spekseistä: "Voiko joku viisaampi ja kokeneempi antaa hyvän neuvon tai venemallin alle 5000e/ 50 000sek"
        Toisaalla tosin mainitsin että nettiveneessä on kymmenkunta purkkaria 2000-luvun koneella alle kymppitonnin pyynnillä.
        Nykyisessä markkinatilanteessa hyvinkin voi sattua että alle kymppitonnin pyynti = alle viidentonnin kaupat


      • Oneenvestäjä
        tutkivaihtoehdot kirjoitti:

        Tietenkin jokainen tutkii kotimaan markkinat ensimmäiseksi, mutta vertailun vuoksi kannattaa myös selvittää ulkomainen tarjonta. Harrastustoimintaahan purjehdus on - juuri kuten ilmaisit. Harrastukseen kuuluu matkapurjehduskin. Jos veneen ostaa ulkomailta eikä merikokemusta ole ennestään, on syytä ottaa osaava purjehtija gastiksi.
        Jos veneen hinta on mainitsemasi "alle viisi tonnia", se saattaa kuulua varoittamaani aihio/raato-luokkaan. Kunnostus voi olla huomattavasti kalliimpi kuin ostohinta.

        Purjehdus on harrastus, matkapurjehdus on harrastus - purjeveneen ostelu ei välttämättä ole harrastus, ellei sitä ota harrastuksena. Alle viiden tonnin hintaisen veneen ostaminen Hollannista tai edes Tanskasta menee harrastuksen piikkiin. Onhan tuosta omiakin kokemuksia, ihan erilaista turismia kun pääsee turisemaan kaiken maailiman venettään kauppaavien purjehtijoiden kanssa vieraalla kielellä :D
        Kohta alkaa olla vanhoja raatoja jo Suomen pursilaiturit pullollaan, ja lisää uitetaan joka kevät ja täällä vielä innostetaan joten hinnan vuoksi ei kyllä enää kannata lähteä merta edemmäs kalaan.


      • Tunari1
        Oneenvestäjä kirjoitti:

        Jos alle viiden tonnin raato... tuli aloittajan spekseistä: "Voiko joku viisaampi ja kokeneempi antaa hyvän neuvon tai venemallin alle 5000e/ 50 000sek"
        Toisaalla tosin mainitsin että nettiveneessä on kymmenkunta purkkaria 2000-luvun koneella alle kymppitonnin pyynnillä.
        Nykyisessä markkinatilanteessa hyvinkin voi sattua että alle kymppitonnin pyynti = alle viidentonnin kaupat

        "Nykyisessä markkinatilanteessa hyvinkin voi sattua että alle kymppitonnin pyynti = alle viidentonnin kaupat "
        En tiedä ostamisesta ja myymisestä mitään, mutta jos minulla olisi vene josta olisin valmis luopumaan alle 5 tuhannella, laittaisin hintapyynnöksi 5500, enkä 10000 euroa. Lullen että olisi kiinnostuneita ostajia paljon enemmän ja kaupat syntyisivät helpommin. Ostin hiljattain tyttärelle auton 2 tonnilla, enkä lähtenyt kyselemään yhdenkään 4 tonnin auton myyjältä että saisikos koslan 2 tonnilla tai alle.


      • Oneenvestäjä
        Tunari1 kirjoitti:

        "Nykyisessä markkinatilanteessa hyvinkin voi sattua että alle kymppitonnin pyynti = alle viidentonnin kaupat "
        En tiedä ostamisesta ja myymisestä mitään, mutta jos minulla olisi vene josta olisin valmis luopumaan alle 5 tuhannella, laittaisin hintapyynnöksi 5500, enkä 10000 euroa. Lullen että olisi kiinnostuneita ostajia paljon enemmän ja kaupat syntyisivät helpommin. Ostin hiljattain tyttärelle auton 2 tonnilla, enkä lähtenyt kyselemään yhdenkään 4 tonnin auton myyjältä että saisikos koslan 2 tonnilla tai alle.

        No aika tunari taidat olla, autokaupoissakin. Jos sinulla on ns. suora osto, autokaupan neljän tonnin pirssi = kolmen tonnin tai jopa alle mukaan lähtevä kosla. Yksityismyyjän kohdalla lisäksi "riihikuivaa" (autokaupassa rahoitusjärjestelyt eivät haittaa tinkimistä, jopa päinvastoin) ja hyvinkin saattaa puoleen hintaan pyydetystä lähteä.
        Tietysti pitää pysyä kohtuudessa, ja perustella tinki ja olla valmis kauppoihin eli vastata huudostaan.
        Venemarkkinatilanne on nyt sellainen että tinkiminen kannattaa, ja jos on perustelut ok (vertaus vastaavien hintapyynteihin Ruotsissa) ja myyjä haluaa myydä, niin kotimaasta kannattaa ostaa. Tietysti on näitä "mene sitten hakemaan sieltä Ruotsista" hernenenuja, mutta pitäkööt p--kansa, on ihan tosissaankin myyviä. Minä ostin purjeveneen Suomesta - enkä maksanut pyydettyä hintaa vaan tein tarjouksen.


    • hgfdsss

      iw 26 pikku scampi myös oivallinen purjevene.

    • PurjehtimaanTuomittu

      Raakavesi ehdotti, että ostaisit Suomesta. Sen verran olen samaa mieltä, että kannattaa vertailla. Suomesta voi joskus saada järkevämmin. Mutta tottahan on, että Ruotsin hinnat usein ovat alempia, veneet usein tarkemmin hoidettuja. Vertaile ja ota huomioon kokonaisuus matkoineen ja siirtoineen.
      Tuli muuten mieleen vielä vene, josta ei ole ollut puhetta. Albin Vega on sopivan kokoinen, merikelpoinen ja vankka vene. Sisämoottori. Niitäkään ei kannata liikaa pelätä. Uudet maksavat, mutta voi niitä myös remontoida.

      • Talouskyljys

        Alkuperäinen kone, ikivanhat purjeet, vanha ja puutteellinen navigointielektroniikka, ei mainintaa pohjarempasta tai pohjan kunnosta, jne.

        Mikä tästä tekee hyvin pidetyn ja varustellun?


      • näyttää.ok
        Talouskyljys kirjoitti:

        Alkuperäinen kone, ikivanhat purjeet, vanha ja puutteellinen navigointielektroniikka, ei mainintaa pohjarempasta tai pohjan kunnosta, jne.

        Mikä tästä tekee hyvin pidetyn ja varustellun?

        Moottori ollut jo parikymmentä vuotta makeavesijäähdytteinen ja moottorina käyttötunteja jäljellä varmaan toinen mokoma. Jos pohja on pysynyt tähän saakka kunnossa, sekin pysyy sitä seuraavat 10 v. Purjeet eivät ole uusimmasta päästä, mutta ei ole pyyntihintakaan sitä mitä uusien purjeiden kanssa olisi. Elektroniikka on tavallista ja riittävää tasoa, edelleen myyntihinnan mukaista. Plotterina tuossa koko- ja hintaluokassa tavallisesti käytetään tablettia. Sisusta näyttää jopa erittäin hyväkuntoiselta. Antaisin myynti-ilmoituksen perusteella vahvan suosituksen käydä katsomassa paikan päällä.


    • Jeanneau37

      Itse olen tänä vuonna ostanut veneen ruotsista, joten tässä muutama kommentti. Voi toki olla että siellä on halvempia, mutta kannattaa laskea kokonaiskustannukset. Suomessakin voi saada vastaavat veneet (kokoluokka Maxi77) kohtuullisesti.
      Kun ostin oman lähtötilanne ei ollut ostaa Ruotsista vaan hake minulle sopiva vene, siihen olemassa olevalla rahasummalla. Vaihtoehtoja oli sekä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Hollannissa, Englannissa ym.
      Jos ostaa vene muualta kun omasta rannasta niin pitää laskea mukaan miten paljon rahaa menee siihen että käy katsomassa venettä, mahdollisesti ostamassa. Miten se saadaan ostopaikasta purjehduskuntoon(jollei kuuluu kauppaan) ja miten vene saadaan semmoiseen kuntoon että uskaltaa purjehtia kotiin. Tai miten kuljetus trailerilla tai kuorma-autolla maksaisi. Ja mitä miehiston kuskaaminen lähtöpaikalle maksaa.

      - Itse kävin ensin Tukholmassa Allt för sjön messuilla juttelemaan välittäjän kanssa, kun satuin olemaan työmatkalla siellä. Kustannukset tunelbanaliput.
      - Sitten kävin uudestaan katsomassa vene ja tein tarjouksen. Kustannus lennot Tukholmaan vuokra-auto päiväksi. (ja yksi lomapäivä)
      - Kun vene osottaitui hyväksi ja tarjous oli hyväksytty niin mentiin laivaristeilyllä (Turusta joten aika Tukholmassa yhden päivän aikana mahdollisimman pitkä), auto täynnä varusteita, työkaluja, purjehdusvarusteita, ruokaa, ym. Kymmenen tunnin aikana maalattiin venen pohja, käytiin läpi niin paljon kun pystyttiin ja saatiin vene semmoiseen kuntoon että se piti olla mahdollinen purjehtia Suomeen. Venevälittäjä huoleti seuraavana päivänä vesillelaskusta. Masto oli jo ylhäällä kuivalla.
      -Lensin kaverin kanssa Tukholmaan, junalla keskustaan ja taksilla veneelle. Sieltä sitten purjehdus kotiin.

      -Vene tuli ilman talvivarustusta, kuten pukki, pressu.

      Kaikki meni kun Strömsöössä. Kukin voi tästä esimerkistä helposti laskea kustannuksia, helposti menee kuitenkin tämmöiseen "yksinkertaiseen" hakuun nelinumeroinen summa.

      Halvan veneen kohdalla tämä siirtohinta jo ihan merkittävä.

      Samanlaista toki jos ostaja Oulussa ja vene löytyy Kotkasta. :)

      • nooanarkkix

        Itsellä ei ongelma. Mökki on Gävlessä joten Ruotsissa vietän aikaani paljon joten
        matka ei este.
        myöhemmin toki ostan isomman jos purjehdus oikeasti alkaa kiinnostamaan H&R tai Sweden yachtin . Nyt alkuun vaan edullisen perusveneen ,moottoriveneestä tuli takkiin yli 10 000e . Toki tiedän veneistä ,kun vene alalla olen ,mitä maksaa jos aletaan
        purjeveneeseen uusimaan purjeita,moottoria, vantteja ,pohjan kunnostus ym.

        laskut ,nostot,huollot ja säilytys itsellä meni 2000e kausi.


    • Marieholmisti

      IF MARIEHOLM 26 kaunis ja hyvä !!
      Taas vega ruma , kuin mikä.

      • iffarimän

        Marieholm 26 ja Marieholm IF ovat eri veneitä. Katso vaikka ikkunoiden määrää.
        IF on selvästi parempi purjehtija. 26:sta ei koskaan tullut suosittua koska se ei ollut kovin toimiva konstruktio, ilmeisesti kuitenkin hyvin tehty.


      • minäitse67
        iffarimän kirjoitti:

        Marieholm 26 ja Marieholm IF ovat eri veneitä. Katso vaikka ikkunoiden määrää.
        IF on selvästi parempi purjehtija. 26:sta ei koskaan tullut suosittua koska se ei ollut kovin toimiva konstruktio, ilmeisesti kuitenkin hyvin tehty.

        Moi iffarimän . Mihin perustat ettei IF ole toimiva konstruktio ??
        Luja ja vahva vene millä voi lähteä minne vain .
        jopa valmistusmäärät kerhot puoltavat veneen hyvyydestä / maineesta.

        jopa kaverin 38 bavaria sillä ei pääse vauhtiin millään ja 10M/s sivumyötäsellä mennään rinta rinnan eli suht nopeakin on .
        https://www.youtube.com/watch?v=01Rje_70qxA

        Toisella kaverilla on Sirena 38 siinä on hyvä vene 38!! bava 38 jää selkeästi.
        Noh meni ohi aiheen ,mutta kyllä IF marieholm on kyllä hyvä ja laadukas purjevene.


    • PurjehtimaanTuomittu

      En ole erityinen vegaani, mutta ei Vegaa minusta rumaksi voi sanoa. Eipä silti, aloittajan tilanteessa minustakin mieluummin IF. Se on mainio vene. Vain jos olisi tarkoitus Itämerta edemmäs kalaan, ottaisin näistä kahdesta mieluummin Vegan

    • Pilssirotta

      Olen Ruotsista kaksi venettä uittanut. Molemmilla kerroilla kävin kyllä Suomessakin veneitä katsomassa. Ruotsissa nyt vain sattuu olemaan moninkertainen määrä tarjontaa ja hinnat kohdallaan.

      Suomessa hinnat tuntuvat aina olevan melko yläkantissa. Hirmuisen tinkaamisen jälkeen voi myyjä vähän suostua tiputtamaan.

      Molemmissa Ruotsin tapauksissa maksoin sen mitä myyjä pyysi ja molemmat olimme tyytyväisiä.

      Itse asun Turussa, joten Ruotsissa on todella helppo piipahtaa viikonloppuna. Risteilyjä tarjotaan koko ajan lähes ilmaiseksi. Molemmilla kerroilla olen tehnyt koko homman kaikkine kevätkunnostuksineen ja siirtopurjehduksineen parin viikon loman aikana. Molempina kertoina tämä oli todella kiva reissu, hyvän porukan kanssa.

      Palatakseni vielä alkuperäiseen aiheeseen: Albin Vega on erittäin hyvä vaihtoehto. Ei ollenkaan pöllömmän näköinen, vaikka ei nyt ihan missi olekkaan. Lisäinffoa vaikka tästä: http://www.albinvega.co.uk/review.php

      Itse asiassa Vega oli molempina kertoina ensisijaisena vaihtoehtona, mutta sattui aina jokin parempi ehdokas kohdalle.

    • Veneosto

      Jos budjettisi on 5000 €, niin suosittelen ostoa Suomesta. Kaupan mukana, mitä todennäköisimmin, tulisi säilytyspukki, pressu ja pressuteline. Nämä pakolliset varusteet edustavat n 20% lisäystä budjettiisi.

      • Pilssirotta

        Toisen Ruotsista uittamani veneen mukana nuo kaikki tulivat ja kuuluivat kauppaan. Kuskasin ne veneen kannella Suomeen.

        Toisen tuomani veneen mukana ei tullut mitään edellä mainituista. Nikkaroisin kakkosnelosesta ja laudasta moiset. Pressun kera hintaa tuli kaikille 150€. Eli ei tuo nyt ihan ylitsepääsemättömän kallista ole.

        Kyllä Ruotsissakin veneet laitetaan talveksi kuiville. Eli tilanne sama kuin Suomessa pukkien yms. härpäkkeiden osalta.


      • peräkärrykyyti
        Pilssirotta kirjoitti:

        Toisen Ruotsista uittamani veneen mukana nuo kaikki tulivat ja kuuluivat kauppaan. Kuskasin ne veneen kannella Suomeen.

        Toisen tuomani veneen mukana ei tullut mitään edellä mainituista. Nikkaroisin kakkosnelosesta ja laudasta moiset. Pressun kera hintaa tuli kaikille 150€. Eli ei tuo nyt ihan ylitsepääsemättömän kallista ole.

        Kyllä Ruotsissakin veneet laitetaan talveksi kuiville. Eli tilanne sama kuin Suomessa pukkien yms. härpäkkeiden osalta.

        Vähän turhan jämerä pukki ja jätin nykyisen veneeni pukin, vaikka se ei Helsingistä katsoen Turkua kauempana ollut. Sitä paljon kevyempääkään pukkia, jonka päällä vene nyt on, en ikinä kannelle ottaisi. Pressutelineet voisin ottaa, mutta ei niiden kanssa purjehdittaisi. Auto ja peräkärry onkin sitten jo jonkinlainen kustannus omana retkenään, ainakin aloittajan aikomassa budjetissa.


    • Oldsailor

      Tuo pukki- ja peiteargumentti on tärkeä. Kunnon talvivarusteita ei kannella kuljetella ja autolla hakeminen tulee hintoihin. Vielä kalliimpaa on ostaa Suomesta, vaikka onnistuisi saamaan käytettynäkin. Pursikaupoissa on muutenkin hyvä yrittää ostaa mahdollisimman valmis paketti. Varusteiden hankkimiseen hupenee äkkiä muutama tonni, vaikka olisi kyse pienestä veneestä. Ihannetapauksessa myyjä on harrastustaan lopetteleva, jolloin mukana voi tulla kartat, katsastusvälineet ja jopa - jos hyvin sattuu - jopa purjehduskledjut.

    • Lerssinen_

      Ruotsalaiseen kaupantekokulttuuriin kuuluu että netissä voi vikoja vähätellä ja puutteita vaikka kuvista photoshopilla peitellä. Kaikkea ei tarvitse kertoa ja peliään vei kehua uudenkarheaksi ja käyttämättömäksi vaikka kyseessä olisi kaatopaikkatavara. Näin ainakin autokaupan suhteen. On täältäkin ajettu monta reissua katsomaan uudenkarheita ruostekasoja ja savukoneita. Ei laisinkaan sellaista rehellisyyttä kuin kotimaisessa kaupankäynnissä. Miksipä ei näitä oppeja oisi käytössä venepuolellakin. Maa on kansansa näköinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      76
      3466
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      565
      3257
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2964
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2092
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1885
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      143
      1496
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1291
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1270
    Aihe