Diak sähköinen valintakoe syksy 2017

Susseli123

Oliko kukaan 31.10 Diakin valintakokeessa Helsingissä? Tuntuiko koe hankalalta? Meinasiko aika loppua kesken?

43

1673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heipähei123

      Olin. Tuntui hankalalta, aikaa oli liian vähän. Ajattelin kokeen alussa, että aikaa on runsaasti ja että ehdin vielä lopuksi tarkistamaan tehtävät. En ehtinyt, ja nyt pelottaa, että pääsinkö niitä kaikkia osioita edes läpi. Muutenkin mun mielestä ihmeellinen koe, miten sillä tunneälytestillä voi testata yhtään sitä, minkälainen se ihminen oikeesti on ja että soveltuuko hoitoalalle.
      Ei mitään kohtaa, mihin olisi itse pitänyt esim. Kirjoittaa, miksi haluaa sairaanhoitajaksi, onko motivoitinut yms. Viime haussa jäin 1. Varasijalle, ja todennäkösesti nytkin meni ihan penkin alle koko homma.

    • Susseli123

      Jäi kyllä niin samanlaiset fiilikset! Siinä varmaan oli tarkoituskin,että ei ehdi tehdä kaikkea tai sitten mittaavat paineensieto kykyä. Tuli kyllä sellainen paniikki lopussa koska käytin ensimmäiseen tekstiosioon ihan liikaa aikaa. Tuo harmittaisi todella jos jäisi kiinni siitä,että olisi ensimmäisellä varasijalla. :( Tää oli mun ensimmäinen kerta kun pääsin valintakokeisiin joten voi jo varautua siihen,että ei sisään pääse. Oletko polkuopintoja miettinyt ja yrittää sen kautta sisään jos nyt et pääse?

      • Heipähei123

        Joo, mietin myös samaa, että varmaan testattiin paineensietokykyä ja oli ihan tarkotuksella noin lyhyt aika ja noin paljon tehtäviä. Mulle kävi ihan sama, että käytin ekaan osioon ihan liikaa aikaa. Juu, ensimmäiselle vatasijalle jääminen harmitti tosi paljon :( Oon miettiny kyllä vähän, ajattelin että nyt ehkä voisikin hakea polkuopintoihin, kun on toi opiskelemaan pääsy niin vaikeaa muuten


    • Pwttynyt

      Diakin koe oli suoraansanottuna täyttä paskaa. En voi käsittää, että tuollaisella kokeella olisi tarkoitus muka löytää ne alalle soveltuvat ihmiset?? Tunneälytestissäkin esimerkiksi ne kasvojen ilmeet ja eleet oli niin ylidramaattisia ja ylinäyteltyjä, että lapsikin ois tajunnut, mitä tunnetilaa haettiin... Todella pettynyt fiilis jäi ja tuskin pääsen kouluun.

    • Susseli123

      Itse olen hoitoalalla ja olen kanssa melkein varma,että kouluun ei ole asiaa. No ensi viikolla röntgenhoitajan pääsykokeisiin mutta kyl toi ykkösprioriteetti olisi sairaanhoitaja,että kyllä vähän harmittaa. Ajattelin,että sähköinenkoe olisi helpompi kuin joku haastattelu mutta nyt taidan.olla asiasta erimieltä. No ei muuta kuin odottelemaan tuloksia.

    • Pwttynyt

      Itsekin valmistun lähihoitajaksi keväällä. Sitä ennen opiskelin jo vuoden sairaanhoitajaksi (muutin takaisin kotipaikkakunnalle esikoisen syntymän myötä, enkä sitten päässytkään täällä jatkamaan opintoja).

      Olen hakenut nyt yhteensä kuusi kertaa sh-opintoihin ja viimeisellä kerralla minulle sanottiin, että opiskele ensin lähihoitajaksi niin he voivat luottaa siihen, että oikeasti haluan tälle alalle -.- Nyt kun sitten keväällä tosiaan valmistun, niin jos en nyt pääse kouluun niin en kyllä tiedä jaksanko enää edes yrittää... Varsinkin nyt, kun koe on muuttunut sähköiseksi niin ei voi edes missään mitenkään selittää/kertoa omasta taustastaan...

      • Heipähei123

        Sama juttu. Oon lähihoitaja ja vanhusten hoivakodissa ollut töissä yli 3 vuotta. Kokemusta siis on, teen käytännössä samaa työtä kun meidän sairaanhoitajat. Tuntuu niin tyhmältä, miksi alan kokemus ei voi vaikuttaa yhtään? Miksei sitä arvosteta eikä kysytä. Miksi matikkaan ja muutenkin kirjallisiin taitoihin painotetaan noin paljon, vaikka käytännön töissä esim. Matikkaa ei tarvitse juuri yhtään. Varsinkaan päässälaskua ilman laskinta. Nyt sairaanhoitajiksi pääsee kaikki, ketkä on tosi hyviä kouluaineissa, mutta eikö hoitoalalla se ihmisen luonne olis pikkusen tärkeempää.... Miten oikeesti ne ajattelee, että on järkevää säästää pääsykokeissa, poistetaan vaan kaikki haastattelut ja sitte ihmetellään, miksi hoitajat on ihan sopimattomia ja niitä ei kiinnosta asiakkaiden hyvinvointi tai niiden auttaminen yhtään. Suututtaa ja turhauttaa koko touhu niin paljon. Kauheesti sitä toitotaan et "menkää nuoret opiskelemaan ja tehkää sitä mistä tykkäätte". No, menisin mielelläni ja opiskelisin mielelläni ja antaisin 100 prosenttia siihen opiskeluun, jos joskus sinne pääsisin.


      • Kokeessamyöskäynyt

        Mitä tarkoitat, että kaikki pääsevät, ketkä on hyviä kouluaineissa? Eihän ne kouluarvosanatkaan vaikuta, ainakaan vielä. Minun mielestä on reilua, että kaikki valitaan saman kokeen perusteella. Eihän vasta ammattiin tai lukiosta valmistuneella voi olla työkokemusta, miksi työssä olleille pitäisi olla joku ohituskaista lisäpisteiden muodossa?


    • Susseli123

      Jep ja puolet valituista lopettaa koulun kesken koska ala ei olekaan sitä mitä kuvittelevat. Itse olen ollut 10v lähärinä ja nyt vasta pääsin esivalintakokeista läpi. Aika haastavat ne esivalintakokeetkin. 3 kertaa olen yrittänyt ja nyt 4 kerralla riitti pisteet.

    • Ellanoora35

      No mä pääsin toisella,kerralla soteli esivalintakokeesta läpi, enkä ees lukenut kaikkea esimateriaalia 😁
      Itse koe, no saas nähdä

      • Susseli123

        Mulla haastavaksi tekee lukihäiriö ja se asioiden mieleen painaminen. Nyt vasta osasin hakeutua tutkimuksiin ja sain kokeeseen lisäajan. Koulu olisi varmaan aikamoista duunia mutta jos jotain haluaa kovasti niin eiköhän se siitä jotenkin. 😄


    • Susseli123

      Ei tullu diakista opiskelupaikkaa. :( kokeesta joku pakollinen osio ei menny läpi. Mites teillä muilla?

      • SuperOnnellinen

        Pääsin Diakkiin!!!! En voi vieläkään uskoa todeksi. Voiko jostain nähdä miten koe meni vai?


      • Susseli123
        SuperOnnellinen kirjoitti:

        Pääsin Diakkiin!!!! En voi vieläkään uskoa todeksi. Voiko jostain nähdä miten koe meni vai?

        Onnea. :) Mulla luki vaan,että vaadittu osio hylätty tms. Eli en päässy läpi jotakin osiota. Ja että et saanut opiskelupaikkaa.


    • Frustrated

      7. varasija :( No metropoliaan olisin halunnut, mutta sinne tuskin mitään asiaa kun ei Diakkiinkaan riittänyt. Mielestäni sähköinenkoe oli todella vaikea, konetta ei voinut sujuvasti käyttää, kun heitteli välillä minut ainakin pois sivulta. En ymmärrä miten tälläiselle alalle, ei ole haastattelua? No ensi keväänä uudestaan, jos edes pääsee esivalinnasta läpi, kuulemma vaikeammat keväällä. Tsemppiä!

    • Miksiensaatuloksiajo

      Minulla lukee kyllä edelleen vain, että valinta kesken (Diak, monimuoto sh, Helsinki).

    • Ettämitenkä

      Aika meinasi loppua kesken. Jouduin oikeastaan ensiksi miettimään että miten kokeen teen jotta saisi hyväksytyn tuloksen. Tein esim. matikasta vain osan ja merkkasin sivut jotka oli tekemättä. Eli yritin tehdä kaikista tarvittavan ja sitten palasin tekemään loput. Paniikiksi meni ja jätin viimeiseen osioon täydet 20min. Siinä pyörittelinkin sormia sitten 15min ja odotin ajan loppumista. Olin täysin varma että en päässyt kaikista osioista läpi. 51/70 tuli pisteitä eli kuitenkin sisään :)

      • Susseli123

        Hyvä tietää kevään hakua varten. Hain nyt avoimen väylän kautta ja jäin varasijalle 1!! Ärsyttää sikana!!


    • Kevätlintu2018

      Millainen koe oli?
      Itse pääsin esivalinnasta pääsykokeeseen: nyt pohdituttaa, millainen koe on. Samanlainen kun esivalintakin, kun koneella tehdään? Mutta aineisto-osion sijaan psykologiset ja soveltuvuutta mittaavat tehtävät?

    • Iltsu

      Minuakin kiinnostaisi millainen koe on.. kokeeseen menossa ensi viikolla.. ilmeisesti matikan osio ainakin? Onko enkku ja äikkä myös? Kuinka pitkä koe on kestoltaan?

      Aika paljon tuntuu olevan eroja eri valintakokeiden kesken..

    • Hakija1

      Mulla luki valintakoe kutsussa että kokeen kesto 2 tuntia ja siinä on 2 eri osa-aluetta, muuten en sitten tiiä mitä odottaa

    • Iltsu

      Ahaa.. minne menet valintakokeeseen? Itse menossa Poriin eikä mainintaa kestosta tai osioista ( vai olenkohan oikolukenut sähköpostin :D )

      Jos joku jo syksyllä käynyt osaisi kertoa mitä odottaa :)

    • Kevätlintu2018

      Helsingin kutsussa ainakin oli nuo em. tiedot...

    • Halija1

      Poriin olen myös menossa, mihin aikaan sun koe alkaa? Mulla alkaa vasta 14.30

      • mamikolmelle

        Miten sulla meni testi tänään? Minulla jäi tekemättä tehtäviä ykkösosiossa, ja nyt murehdin, että mitkähän oli ne osa-alueet. Jokaisestahan pitää saada vähintään se 1 piste. Kuulin, että loppupuolella siellä oli ollut jotakin laihdutukseen liittyvää ja Hennan tapaus. Mietin vaan, että mitähän osa-aluetta ne ovat? Minun mielestä oli epäselvä tuo sähköinen koe.


      • Iltsu

        Se Hennan tapaus liittyi muistaakseeni päätöksentekoon. Samoin se laihdutus tehtävä.
        Ai siis siinä oli kuitenkin joku aihekohtainen mininiraja, alkuinfon perusteella ajattelin olevan vain 30 pisteen minimirajan.
        Matikassa tuli jokunen virhe jotka tiedän ihan varmaksi samoin se luetun ymmärtäminen oli melko hankalaa luettavaa, joten tuskin kaikki oikein siinäkään. Mutta melko tyytyväinen olen kuitenkin nähden siihen että ensimmäinen sähköinen koe takana. Vuoden päästä tietää jo mitä odottaa :D


    • Iltsu

      Kahlasin sähköpostin uudelleen ja luki siellä tosiaan että kesto 2h ja kaksi eri osa-aluetta ( mitkä lie sitten ovat..) mulla alkaa myös koe klo 14.30 vasta.

    • Hakija1

      Ok! Haitko pelkkä sh vai sh d? Itse hain sh d. Jännittää ihan kamalasti tuo sähköinen koe, haastatteluja kaipaisin mutta kaipa jokapaikassa ne ovat jäämässä pois

    • Iltsu

      Hain molempiin. Sh d 1.toiveena ja sinne kutsukin tuli. Tällä vkolla olin samkin kahdessa valintakokeessa joissa molemmissa haastattelu, toinen meni paremmin kuin toinen. Sähköinen ihan uusi juttu joten nähtäväksi jää millainen on :)

    • Hakija1

      Ok! Sama homma 1 toiveena myös, täytyy toivoa parasta :) olin kans samkin kokeissa Raumalla maanantaina, mutta se meni kyllä ihan penkin alle.

    • October

      Mites meni kokeet?

    • Pettynyt11

      Omasta mielestä tosi huonosti, olen pettynyt itseeni.

    • Iltsu

      Pettynyt; mikä siinä niin huonosti meni?

      • Pettynyt11

        Se päätöksenteko osio erityisesti lihavuuteen liittyvä osuus, meni huonosti. Oliko se 10 viikon painonpudotuksen jälkeinen paino 90kg vai 95? Jotenkin 5kg tuntuu kovin pieneltä määrältä. Itse laitoin 90kg. Kalorivaje ja painoindeksitkin ihan hukassa, siinä tuli monta virhettä jotka tajusin jälkikäteen.


      • Vastaaja

        Mäkin laitoin 90kg, oliko se väärin?
        Kalorivajeeseen 1000. Minkä laitoitte painoindeksiksi? Mä en enää muista laitoinko 34 vai 44, niiden välillä pohdiskelin, koska en osannut laskea sitä.


    • Iltsu

      No mulla on se painoindeksi vastattu väärin.
      90kg muistaakseeni laitoin myös painon pudotukseen ( tosin hämäävä koska kysymystä, kahta aiemmin oli jo laihtunut 10kg :D ) ja kalorivaje 1000.
      Osasitteko laskea ne kaikki matikan laskut?

      • Pettynyt11

        Mulla meni ainakin se kalorivaje ja painoindeksi väärin. Muistatteko mitä muita kysymyksiä siitä aiheesta oli?
        Matikka meni siinä ja siinä, osaan osasin vastata ja osa oli taas ihan hepreaa mulle


    • mamikolmelle

      Päätöksenteosta oli myös Henna case. Muistatteko te mikä tehtävä tuli Hennan jälkeen. Mahtoikohan vielä se seuraava kuulua päätöksenteko-osioon?

    • Iltsu

      Oisko Hennan jälkeen tulleet ne motivaatio kysymykset?

    • mamikolmelle

      Mitä siinä kyseltiin? Muistatko yhtään kysymystä? Jossakin vaiheessa oli nämä kysymykset, joita oli muun muassa auttaisinko mahdollisimman paljon vai ohjaisinko asiakasta tekemään itse.

      • Vastaaja

        Esim. Että "terveydenhoitajan kuuluu painostaaasiaan tupakoivaa potilasta lopettamaan tupakointi." Tai että "terveydenhoitajan työ on monikulttuurista." Oikein/väärin/en osaa sanoa piti vastata.


    • mamikolmelle

      Se kakkososa oli todella suppea. Mä en muista siitä muuta kuin muutaman naamakuvan ja väittämiä luonteesta: Minun on vaikea hillitä tunteeni yms. Mitä te muistatte siitä?

    • paniikki

      Tietääkö kukaan mimmonen on diakin sosionomien valintakoe?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe