Miten totuttaa kani käsittelyyn?

Eikokemustakaneista

Meillä on nyt reilun viikon ajan ollut leijonanharjaskani, joka on 10vk vanha. Kani ei anna yhtään koskea eikä silittää itseään eikä siis nostaa syliinkään. Pitkä turkki kaipaa jo harjaamista, joten jouduin tänään ottamaan kanin väkisin syliin nostamalla niskasta ja takapuolen alta. Tuntui pahalta nostaa kani niin, kun se rimpuili ja sätki vastaan. Pelkääköhän se minua nyt entistä enemmän? Miten sitä voisi totuttaa kosketukseen ja käsittelyyn? Kynnetkin on jo niin pitkät ja terävät, että ne pitäisi saada leikattua. Jos istun lattialla paikallani niin kani tulee haistelemaan minua ja saattaa nostaa etukäpälät minua vasten, mutta jos siirrän kättäni kania kohti, niin se pinkaisee heti pakoon.

6

1857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zedä

      Pääasiassa kannattaa antaa kanin lähestyä sinua omilla ehdoillaan, eikä edes yrittää silittää tai koskea. Se alkaa hyväksyä silityksiä ajan kanssa, ja jos ei vielä poikasena niin sitten ainakin vanhempana. Yleensä kanit tykkää paijauksista otsasta, eli sieltä kannattaa lähtökohtaisesti kokeilla. Kania kannattaa palkata lähestymisyrityksistä, eli käytännössä kannattaa ruokkia sille kädestä kaikki pelletit ja tuoreruuat tai ainakin iso osa niistä. Herkuilla kannattaa totuttaa kania tulemaan syliin tai sietämään käsittelyä, niin hoitotoimenpiteet sujuu mukavammin,

      Käsittelyäkin toki täytyy tehdä, ja siihen kannattaa totuttaa säännöllisesti. Niskasta kania ei saa nostaa, oikeaoppinen tapa on nostaa toisella kädellä etutassujen takaa ja toisella kädellä pyllystä. Ei takajaloista, ettei kani pysty pomppaamaan karkuun.

    • Eikokemustakaneista

      En pysty kampaamaan sen turkkia, kun se juoksee pakoon. Kynsienleikkuusta puhumattakaan. Jos laitan käteni sen lähellä niin pinkaisee heti karkuun eli en todellakaan pysty nostamaan sitä muuten kuin nappaamalla niskasta kiinni toisella kädellä ja toisella takapuolen alta. Ihan kauheeta ottaa se kiinni niin kun rimpuilee kauheasti. Raukka.

      • Zedä

        Jos tuntuu ettei onnistu, niin olisiko läjelläsi esim kaniyhdistyksen kasvattajaa tai toista harrastajaa joka voisi tulla auttamaan käsittelyssä? Facebookin puolella Kanit-ryhmässä on ainakin löytynyt auttajia vastaaviin tilanteisiin.


    • NikiPörrö

      Itsellä auttoi kun laitoin syyliin porkkanan niin että kun tuli haistelemaan niin sai herkkua. Kyllä se hiljalleen tottui. 😊

    • 3kania

      Kannattaa yrittää vähitellen saada kani syliin esimerkiksi juuri herkun avulla ja aina kun nostaa kania ja se yrittää rimpuilla on huonompaa aina päästää pakoon, sillä silloin se tottuu siihen, että niinkin voi tehdä. Rimpuiluun auttaa käden hellästi asettaminen otsalle peittämään silmät ja korvientyven/otsan lempeä koskettaminen kädellä.

    • kaniiniii

      Noin nuoren kanin kanssa ei kannata luovuttaa, niinkuin monet tekevät.
      Kaneista luovutaan heti kun itse vähän ärsyyntyy jostain.

      Itse kyllä olen saanut vähän vanhemmat ja äkäisemmätkin kanit tottumaan käsitellyyn vaikka alussa hyökkäili esim. käteen kiinni.

      Mutta herkkupaloilla yleensä saa kanin luottamusta ja kanin ehdoilla mene.
      Älä pakota syliin kuin välttämättömissä tilanteissa.

      Kynnet saa leikattua kun kanin käärii pyyhkeeseen ja nipsnaps ja herkkua lopuksi päälle ja sitten taas antaa mennä omien teitten mukaan. Välillä silittelee kania ja ruokkii samalla kädestä.
      Kyllä se luottamus sieltä ajan kanssa tulee!

      Lähiseudun kasvattajiltakin toki voi kysyä apua, auttavat varmasti mielellään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      35
      7774
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4606
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3271
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1498
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1496
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1199
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      277
      1088
    Aihe