Olkapään kiertäjäkalvosimen leikkaus

Tuutikki82

Minulla sattui voimakkaan kaatumisen yhteydessä olkapäävamma, jossa kiertäjäkalvosimeen kuuluva jänne, subscubularis, repesi kokonaan irti. Vamma olisiitä poikkeksellinen, että jänne ei katkennut, vaan oli lohkaissut olkapäästä mukaansa reilun luupalan. Leikkaus tehtiin 4 päivää sitten, 7 viikkoa tapaturman jälkeen. Suunniteltu tähystys ei onnistunut, vaan jouduttiin tekemään avoleikkaus. Olkapää oli myös ehtinyt jäätymään ennen leikkausta, joten artriittia oli kauttaaltaan. Puhdistettiin leikkauksessa. Nyt kantosidettä 6 viikkoa. Ongelma on se, että jäätynyttä olkapäätä pitäisi päästä liikuttamaan, mutta nyt ei voi. Kivut on varsin kovat. Tänään on ensimmäinen päivä kun en päivällä ole ottanut opioidipohjaista lääkettä (Targiniq), vaan burana/panadol. Yöksi joudun varmasti ottamaan. *Nyt siis toki vasta 4 päivää leikkauksesta.

Kuinka kauan kovat kivut on muilla jatkuneet? Kuinka kauan jouduitte syödä säännöllisesti kipulääkkeitä? Tuntuu, että lääkkkeet närästää jo nyt. Miten toipuminen on muuten edennyt?

9

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuutikki82

      Lisäkysymyksenä, kuinka pian turvotus on laskenut? sitä tuntuu olevan varsin reilusti. Varsinkin olkavarteen laskenut turvotus.

      • toivonsinulleparempaa

        Itselleni tehty sama toimenpide 2003 ja koskaan ei olkapää parantunut täysin kuntoon. En muista kauanko kivut kesti leikkauksen jälkeen, mutta vuodesta 2014 on kivut pahentuneet ja olen joutunut ottamaan kortisonipiikkejä olkaniveleen. Kyseisen olan päällä ei voi edes nukkua. Mitään korjaavaa ei kuulemma ole tehtävissä.


      • Tuutikki82-
        toivonsinulleparempaa kirjoitti:

        Itselleni tehty sama toimenpide 2003 ja koskaan ei olkapää parantunut täysin kuntoon. En muista kauanko kivut kesti leikkauksen jälkeen, mutta vuodesta 2014 on kivut pahentuneet ja olen joutunut ottamaan kortisonipiikkejä olkaniveleen. Kyseisen olan päällä ei voi edes nukkua. Mitään korjaavaa ei kuulemma ole tehtävissä.

        :( kamala kuulla, että vaan huonommaksi mennyt.. Oliko sinulla taustalla tapaturma? Onnistuiko leikkaus aikanssn hyvin?


      • toivonsinulleparempaa
        Tuutikki82- kirjoitti:

        :( kamala kuulla, että vaan huonommaksi mennyt.. Oliko sinulla taustalla tapaturma? Onnistuiko leikkaus aikanssn hyvin?

        Liukkaalla kaaduin olkapääni päälle ja leikkaus kyllä meni hyvin ja haava parani. Olen aktiivisesti pyöritellyt päivittäin kättä, mutta nivel on kuitenkin kalkkeutunut ja siitä lääkärin mukaan kipukin johtuu. Kortisonipiikit auttaa moneksi kuukaudeksi, joten tähän on tyydyttävä. Liike on kuitenkin lääke olkaniveleen kivun sallimissa rajoissa.


      • Tiedetään

        Ajan kanssa tilanteesi pahenee vain kivut kestää loppuelämäsi.


    • taavetti75

      Minulle on tehty sama toimenpide 2007. Kyseessä oli laaja degeneratiivinen repeämä. Pääsin leikkaukseen vasta 3 kk jälkeen ja sitä ennen kivut olivat kovia joita hoidin jääpaloilla, ja vielä leikkauksen jälkeenkin n. 2kk.Tärkeintä olisi kuntoutuksen rauhallinen aloitus, jota itse en malttanut tehdä, ja siksi olkapääni ei toimi niin kuin pitäisi, vaan on ylösnostaessa tehtävä ihme vempautuksen. Lääkkeeksi kirjoitettiin leikkauksen jälkeen Burana ja Panacod joita yritin välttää ja hieroin jääpalalla leikkuskohtaa joka myös poisti turvotusta. ( Jäädytä vesi vaikka tyhjässä jogurttipurkissa, laita kangas jään ja ihon väliin ja hiero olkapäätä.
      Kyllä se aurinko sinullekin vielä paistaa kun aikaa kuluu.

    • Nyt 6 päivää leikkauksesta. Kivut vähenee päivä päivältä. Haavat on siistit. Turvotusta edelleen kovasti... Kylmää olen yrittänyt käyttää, mutta usein se tuntuu jotenkin pahalta.

    • Kenelläkään tuoreita kokemuksia vastaavan leikkauksen jälkeisestä kuntoutumisesta? Onko muilla tullut ongelmaksi jäätynyttä olkapäätä? Koskahan pääsee takaisin autonrattiin? Nyt olkapää on ollut ara, mutta ei varsinaisesti särje. Kaikki horjahtelut yms tuntuu pahalta kun väkisinkin pääsee silloin liikkumaan vähän.

      • toivonsinulleparasta

        Pehmytkudoksen paraneminen vie oman aikansa. Itse jouduin käyttämään 6 viikkoa tukityynyä käden ja vartalon välissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2689
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      236
      2577
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2337
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      191
      1808
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1318
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1297
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      21
      1259
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe