30 hv

Aku

Pitäisi ostaa suhteellisen vähällä käytöllä olevaan veneeseen moottori max.30hv.Mitkähän merkit olisivat edullisimpia ja onko tässä kokoluokassa saatavana sähkötrimmejä?

7

6293

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesää odotellessa

      Olen itsekin tutkaillut aihetta ja päätynyt 2-tahti moottoriin ennenkaikkea edullisemman hankintahinnan ja pienemmän painon takia. Nelitahtisissa on trimmi usein vakiona. Kts. www.finnboat.fi

    • Yp

      Jos käyttöä on vähän, niin 2T-kone puolustaa hyvin paikkaansa, koska polttoaineeen kulutus ei ole hallitsevassa roolissa. Jos veneen perän kantokyky on vähäinen, on koneen paino ratkaiseva valinnan peruste. Mikäli trimmi on tärkeä on valinnan vara vähäisempi.
      Eli jos trimmi ja 2T, niin jääpi käteen jammun 3-pyttyinen 30hv.

      Jos nelari niin Jammun 20hv trimmillä tai Merkkuri/Marinerin 25hv, jotka kaikki ovat perusmoottoriltaan samaa tavaraa.
      Uusi Tohatsun 3-pyttyinen nelari on myös saatavissa trimmillä.
      Hondan nelaria ei saa trimmillä ja kone on kallis. Muut nelarit ovat 90kg tai yli koska ne ovat kesytettyjä 40hv koneita ja hintavia.

      Jos paino ratkaisee, on markkinoiden kevein 30hv Tohatsun 2-pyttyinen 2T kone. Lähes saman painoinen on Mercuryn nimellä myytävä "30 light" versio. Johnsonin 2-pyttyinen on myös kevyt, kuin myös jammun kaksipyttyinen 2T 3kybä, mikäli konetta tuodaan maahan. Suzuki on hieman painavampi. Nämä koneet ovat "halpoja", ei trimmillä varustettuja koneita.

      Hinnat kannattaa kysellä lähimmiltä toimittajilta, voipi vaihdella jonkin verran riippuen paikasta.

      • Aku

        Kaksitahtinen jo hinnan takia. Veneessä on nyt vähänajettu nelitahti Yamaha (15hp) ja lastilla meinaa voimat loppua.Onkohan 2- ja 3-pyttyisissä väännössä paljon eroa.Täytyy alkaa kysellä liikkeistä jos vaikka hyvä käytettykin löytyisi.


      • jhk

        Itselläni oli juuri sama valintatilanne muutama vuosi sitten. Päädyin huollon helppouden ja hinnan takia 2-t koneisiin sähköstartti ainoana vaatimuksena.
        Kaikki 30 heppaiset 2-tahtiset ovat melko samanlaisia ainoina merkittävinä eroina trimmi ja tuoreöljyvoitelu. Painoheitto on korkeintaan 10 kg, mikä on aika mitätön. Yamahan detol 30 (3 pyttyä, 496 cm3) sisälsi kaikki herkut, mutta hinta (nykyään 4.600 e) oli aivan järkyttävän korkea.
        Johnsson 30 (2 pyttyä, 521cm3) oli taas karvalakki versio 2 % öljyseoksella ja hintaa silti 3.500 e.
        Mercury/Mariner 30E (2 pyttyä, 429cm3) oli iskutilavuudeltaan saman kokoinen kuin vanha ja väsynyt 20hv koneeni ja hintaa myös 3.500e. 30 ELPTO on kaksipyttynen 644cm3 kaikkilla herkuilla ja hintaa heti jotain päälle 4.000 e.
        Tohatsu (2 pyttyä, 430cm3) on melkein sama kuin mercury/mariner 2% sijasta 1% öljyseoksella ja 400 e halvemmalla hinnalla melko houkutteleva, mutta veneeni on sen verran raskas, että päädyin suzuki 30rs:n. Siinä on 2 pyttyä ja 499cm3, 1% öljyseos ja hinta pitkärikisenä 3.200 e. Sain lyhytrikisen tarjouksessa hintaan 14.000 markkaa (~2.300 e) ja olen hinta/laatu-suhteeseen ollut erittäin tyytyväinen.
        Periaatteessa kannattaa ostaa se, minkä halvimmalla saa. Tohatsu-merkkiä ei kannata vierastaa, sillä se tekee suurimman osan yamahan ja mercuryn moottorilohkoista.


      • Jaska

        Sinulla tuntuu olevan perämoottorit tuttuja asiantuntevan vastauksen perusteella. Osaatko kehua tai haukkua vuoden 92 mallista Johnsson 30:stä (s-startti, lyhyt riki, kaukosäätö). Etsiskelen itse myös n. 30 hv moottori avopuuveneeseen, 5 x 1.7m ja kyseinen moottori olisi myynnissä 750 Euron hintaan.


      • Ykä
        Jaska kirjoitti:

        Sinulla tuntuu olevan perämoottorit tuttuja asiantuntevan vastauksen perusteella. Osaatko kehua tai haukkua vuoden 92 mallista Johnsson 30:stä (s-startti, lyhyt riki, kaukosäätö). Etsiskelen itse myös n. 30 hv moottori avopuuveneeseen, 5 x 1.7m ja kyseinen moottori olisi myynnissä 750 Euron hintaan.

        Enpä tiedä ketä tarkoitit, mutta vastataanpa kuitenkin.
        Ittellä ollut noita OMC:n 521 cm3 koneita 3kpl, nimellisteholtaan kaikki 20hv, joista -79 malli muuntui irrallisen kuritimen poiston jälkeen 25hv. 82-malli oli jo valmiiksi noin 23 hv, ja tähän tyydyin. -93 malli oli puhdas 25 jo paketista repäistynä, mutta vene oli sen verran painava, että hommasin 30 hv:n kaasarin ja sytyks/kaauläppä ohjauslevykkeen. Koneeseen tuli puhtia lisää, mielestäni ei kuitenkaan täyttä 30 hv. Koska tämä viimeinen oli sähkökäynnisteinen, pitkä ja varusteetuna samalla alaosalla kuin kyselemäsi kone, uskoisin kokemusten olevan sovellettavissa melkolailla yksi yhteen. Testien mukaan kone on vähän isoruokainen varsinkin täydellä kaasulla. Tehoa on testeissä löytynyt kyllä jarrupenkissä hyvinkin, mutta veneessä laite on ollut aina porukan kesymmässä päässä. Ääneltään ei porukan pahin, muttei paraskaan. Tyhjäkäynti hieman ravistavaa 2-pyttyisyydestä johtuen, mutta ei mielestänä häiritsevä. Tyjäkäynnistä saa melko nätin säätämällä tyhjäkäynti seoksen rittävän laihalle ja kierrosluvun alas. Seurauksena on luonnollisesti kylmäkäynnistyksen yhteydessä lisääntynyt rikastimen käytön tarve. Tarjoamasi vene on sen verran hidas, että vakipotkurin, 10x15, joutuu (kannattaa) vaihtaa vaihtaa 10x13. Jaksaa oleellisesti paremmin kuormalla. Jopa 10x11 saattaisi tulla kyseeseen, riippuen yleisimmästä kuormasta.
        Öljyseokseksi tehdas tarjoaa 2%, mikä muuttui juuri koneen valmistusen aikoina. Aiemmin öljyseokseksi tarjottiin 1%, mutta ilmeisesti tuli liikaa kiinnileikkautumisia. Hyvällä öljyllä ja huolellisella sekoittelullulla uskoisin kuitenkin koneen toiminnan olevan parempaa 1% seoksella. Tässä kannattaa muistaa, että automaattiseostajat muuttaavat seosta varsin reilusti koneen kuormasta riippuen jammussa (40hv, -89) välillä 0,3-2,5% kaasun asennosta riippuen. Eli sekoitusvoitelussa öljyvoitelu on aina kompromissi täyden kaasun- ja hidasajon vaateiden väliltä. Liika öljy karstaa konetta, ja se voi muodostua laitteen tuhoksi.

        Vähän viosta:
        Koneen omonaisuuksiin kuuluu kaasarin jäätäminen käynnistyksen jälkeen syksyllä ja joskus keväälläkin jos kosteaa, eli kone ei käy laiturissa pitkään tyhjäkäyntiä, vaan tukehtuu ja sitten on odotettava hetki kaasarin sulamista. Liikkeelle pääsee parhaiten näissä olosuhteissa siten, että kone käynnistetään juuri ennen kuin irrotetaan köydet ja sitten varovasti menoksi. Pienen ajon jälkeen ei kone käy tyhjäkäyntiä mutta vetää kyllä muuten. Parinkymmenen minuutin käynnin jälkeen alkaa tilanne normalisoitua, riippuen luonnollissti säästä. (Tämä ei ole ainoa kone jonka kaasari jäätää). Itseltä meni ylemmät vaimennuskumit. Ainakin osasyynä oli kaasarin vuotaminen koneen olessa kipattuna. Öljy valui kumeille jotka tykkäsivät vuosien varrella kyttyrää. Kaasarin taipumus vuotaa pahenee vuosien varrella. Syynä on ilmeisesti korkkikohon vettymine ja neulan kuluminen, tässä järjestyksessä. Bensan pinta pitäisi siis vuodo pahetessa, säätää uudestaan riittävän alas vuodon hillitsemiseksi.
        Ominaisuus on myös vaihteiston hieman suuri välys, josta johtuen kaukosäätölaitteesta vaihteen päällekytkeytyminen ja vapaalle tulo tapahtuu selvästi eri kohdassa. Ilmiö johtaa siihen, että vaihde on säädettävä tarkasti, mistä on pelkästään hyvää sanotavaa, koska tällöin ei narahduksi, jotka syövät hammaspyörien kulmia, juurikaan saa aikaan. Kotelon sisällä oleva uretaanieriste tuppasi koteloa irrottaessa ottamaan kiinni vauhtipyörän hamastukseen josta seurauksena irtosi murusia. Meni starttihammaspyörän alle ja aiheutti käynnistimen toimimattomuutta. Tämä paikka on syytä pitää puhtaana ja kevyesti voideltuna. Pakosarjan ja vesikannen ruuveilla on taipumsta löystyä uutena, ja jos ei kiristetä, jopa vuotaa.
        Kansipulti pitäisi myös uutene iristää, jää usen tekemättä josta seurauksena vuosien kuluttua tiivisteen palo ja vesivuoto sylinterin, pahimmassa tapauksessa syöpymä tiivistepinnassa. Koneen kuntoa voi arvioida jossain määrin katselemalla kotelon sisälle, jonne ylälaakerista vuotanut öljy lentää vahtipyörän toimesta. Jos kovasti öljyinen on paljon ajettu. Kiertokangen laakereista saa tuntuman liikuttelemalla vauhtipöyrää edestakaisin, mutta vaatii tuntumaa asiaan. Alakerran kunto on myös syytä tarkasta, eli perässä ei saa olla vettä. Tietysti jos koneen peräöljyt on syksyllä vaihdettu, niin eihän tilanne ole näkyvissä.

        Hintaa pitäisi vähän korkeana, mutta sehän riippuu kunnosta.


    • Jaska

      Siskon mies osti viime kesänä Selvan 25 hp 4-T. Moottori on Yamahan valmistama, mutta ei sen merkkinen eikä hintanen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2879
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2037
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1767
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1722
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1411
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      955
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe