Mitä ruokaa syötte jouluna? Mitä teette päivälliseksi?
Olen kyllästynyt perinteisiin suomalaisiin jouluruokiin ja lupasin itselleni viime jouluna, ettei enää tarvitsisi syödä niitä. Ei ainakaan kotona.
Voisitteko auttaa ja ehdottaa jotain hyvää?
Kootaan yhdessä hyvä joulupäivällinen uusista erilaisista jouluherkuista.
Mäti ja smetana taitavat säilyä minun pöydässäni, mutta eivät kinkku, rosolli eivätkä juureslaatikot.
Mitä syötte jouluaattopäivällisellä?
40
721
Vastaukset
Ahti-Silli
Huoltsikalla kinkku-sämpylä.
SF-Suklaa-Konvehteja sekä:
-
"Yksin-kertaisesti sitten:
Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
Viikon eväs.
Maksaa mitä maksaa"
-
Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
-
Satunnaisesti Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
H.- VoiHunkszParkaa
Surullista. Samaa ruokaa kuin joka arkipäivänä.
VoiHunkszParkaa kirjoitti:
Surullista. Samaa ruokaa kuin joka arkipäivänä.
Kaikilla ei ole sitäkään.
En vietä joulua. Viime jouluna muistaakseni söin McDonaldsissa
tee vaikka jotain kasvisruokaa falafel pita vaikkapaJouluna syödään vain ja ainoastaan jouluruokaa, mikä joulu se sellainen olisi, ettei perinteitä noudatettaisi.
Muulloin voi irroitella rennommin, vaikka heti kun kinkusta on enää kaluttu luu jäljellä.
Siinä uuden vuoden tienoilla.
Jotenkii silleen.- JoulupukkiJaAkkakii
Ihminen on sitä mitä syö. Sikaa en ole syönyt ainakaan kymmeneen vuoteen, enkä kyllä nautaakaan.
Lammasta ja riistaa syön mielelläni, koska niitä ei ole rääkätty eikä tehoruokittu. Ranskalaisia pupujakin saa nyljettyinä kaupoista.
Kalaa, kalkkunaa ja riistaa voin syödä mielelläni. Mätiä myös sekä juureksia ja muita kasviksia.
Joulutorttuja ja piparkakkuja voisin leipoa. JoulupukkiJaAkkakii kirjoitti:
Ihminen on sitä mitä syö. Sikaa en ole syönyt ainakaan kymmeneen vuoteen, enkä kyllä nautaakaan.
Lammasta ja riistaa syön mielelläni, koska niitä ei ole rääkätty eikä tehoruokittu. Ranskalaisia pupujakin saa nyljettyinä kaupoista.
Kalaa, kalkkunaa ja riistaa voin syödä mielelläni. Mätiä myös sekä juureksia ja muita kasviksia.
Joulutorttuja ja piparkakkuja voisin leipoa.Leivoin tänään neljä joulutorttua, tästä alkaa vauhti pikkuhiljaa kiihtymään.
Meillä syödään suomalaisten perinteiden mukaan. Vuosi joulun jälkeen aikaa syödä maahanmuuttajien lanseeraaamia erikoisruokia. Olen suomalainen ja syön suomalaisittain jos en aina, niin ehdotomasti jouluna.
- niskamaitten
Siinä tuli oikeaa asiaa, sillä samoin menetellään meidänkin perheessä. Sikaa ja laatikoita pöytään joulukaloja unohtamatta lipeäkala maitokastikkeella ja kotikaljaa kyytipojaksi.
Rusinasoppa luumuilla. Torttuja unohtamatta kaulittuja ja kauliimatonta! - se.perinteistä
Ancelina kirjoitti:
Hyvä me, perinteiden vaalijat!
Entä kun joulussa ei ole ensimmäistäkään sellaista ruokaa, mitä en voi lähes oksentamatta ajatella, niin dietilläkö olisi joulut oltava?
Muodostaa hyvä joulumielentila ilman lahjahäslinkiä ja ilman "jouluruokia" onnistuu ainakin minulla. se.perinteistä kirjoitti:
Entä kun joulussa ei ole ensimmäistäkään sellaista ruokaa, mitä en voi lähes oksentamatta ajatella, niin dietilläkö olisi joulut oltava?
Muodostaa hyvä joulumielentila ilman lahjahäslinkiä ja ilman "jouluruokia" onnistuu ainakin minulla.Jokainen elää, viettää joulua, syö ja juo niin kuin itselleen parhaiten sopii ja mistä pitää.
Eihän joulussa mitään pakollisia sääntöjä ole, tekee siitä mieluisensa.
Perinteisen tai ihan toisenlaisen.
- maissiiii
Jouluna mennään perinteillä mutta ehkä hieman kevyemmin.
En ole kyllästynyt joulun ruokiin, sieltä löytyy monta hyvää, joita voi jalostaa omin maustein.
Ainakaan ei tarvitse enää ahmia kaikkia ruokia samalla päivällisellä, voi jakaa ruokia viisaasti monelle aterialle - Kun.syömään
Samantie voi kysyä mitä syötte ensi juhannuksena ?
Vaihdoin kinkun kalkkunaan jo vuosia sitten. En osta mitään kokonaista kalkkunaa, vaan fileitä joista saa todella hyvää. Tykkään imelletystä perunalaatikosta mutta sen voi hyvin vaihtaa bataattilaatikkoon, kokeiltu on ja kyllä uppoaa.
- flegmaatti
Sitä mitä Tanhuvaaran Urheiluopiston noutopöydästä löytyy.
Aikaisempien joulujen tarjonta on ollut meille riittävä.- pätykkää
Vielä uskallatte mennä Tanhuvaaran ravinteliin, kun kerroit emäntäsi saaneen hirmuisen mahataudin aiemmin sieltä. No, ei kai kahdesti samaa. Olet kai muuten paikan joulutarjoiluihin tyytyväinen? Kyselen, kun itellä käynyt kyseinen paikka mielessä matkan suuntautuessa itä-Savoon.
- flegmaatti
pätykkää kirjoitti:
Vielä uskallatte mennä Tanhuvaaran ravinteliin, kun kerroit emäntäsi saaneen hirmuisen mahataudin aiemmin sieltä. No, ei kai kahdesti samaa. Olet kai muuten paikan joulutarjoiluihin tyytyväinen? Kyselen, kun itellä käynyt kyseinen paikka mielessä matkan suuntautuessa itä-Savoon.
Totta puhuen mietitytti enemmän kuin kaksi kertaa mutta luotan siihen, että T-vaaran tilastot ovat tuolta osin täynnä.
Ei tarjoiluissa sinänsä ole mitään ihmeellistä. Pikemminkin päin vastoin. Makean himoisille tarjonta lienee pettymys. Puitteet sopivat meille ja paikan rento meininki. Kaikki on käytettävissä ilman eri varauksia tai maksuja. Kaartila on meille sopiva majapaikka.
Kaksiosainen kuntosali ja oikea, erillinen punttisali. Liikuntahallissa jonkin verran ohjattua. Palloiluhalli ja jossakin on jäätäkin.
Kuten mainitsin niin vaimoni joutui tiputukseen. Minä aloitin "tuiskuilun" joulupäivänä mutta en sentään tiputuksen arvoisesti.
- perinne-emäntä
Useana viime vuoden jouluna olen päättänyt etten ensi vuonna osta kinkkua, suolaista lihaläjää. Ja taas sorrun. On perinteistä, että perhe tulee aaton aamun riisipuurolle ja pöydässä on kinkku. Nyt seuraan tätä palsta, jos joku keksii jotakin juppiaikuisille, teineille ja lapsille sopivaa jouluaattoaamun ruokaa niin isken kiinni. Pystyn itse laittamaan melkein mitä tahansa. On siinä sekin, että se on aika halpaa lihaa, kun ostaa ison määrän (n. 4 €/kg) ja onhan se hyvänmakuista. Tosin 7 kilon kinkussa on ehkä 1,5 litraa/kg suolavettä, niin että ehkä itse liha maksaa 5 €/kg, ei paljon sekään kun on kinkkua.
- RealistiN
Joulu ei ole joulu ilman perinteisiä jouluruokia. Jouluna meillä pöydät notkuu ja yleensä kaikki jälkeläiset löytävät herkkupatojeni ääreen.
Miesystävä tekee sillit, graavit ja tuoresalaatit sekä huolehtii kinkun ja kalkkunan paistoista, minulle jää sitten muiden ruokien ja leivonnaisten valmistus.
Perinteisesti joulun viettoon saapuvat läheiset tuovat joulukukkien sijaan joulupöydän juomat. - vaihteluvirkistää
Kupillisen riisiä, vähän chilikastiketta javiipale jätskiä joukkoon
- ja sitten muutan siivoamaani ja tyhjentämääni kaappiin asumaan
- otan radion mukaan - jouluaikaan yleensä tulee hyviä ohjelmia ja paljon musaa joka kanavalta. Riittää mulle ihan hyvin mun erilainen joulu, - kahvit voin tiputtaa keittimellä - ja kömpiä makuupussiin unille välillä.
Koti saa olla hyrskynmyrskyn - mutten siitä paineita ota . - henrjii
heinäsirkkoja koppakuoriaisia sittisontiaisia
https://www.youtube.com/watch?v=zeAPchxhbNg&list=RDzeAPchxhbNg - joulujoulujoulujoulu
Nytkö se jouluvouhotus alkaa, ei jaksa osallistua, ei ymmärrä eikä kiinnosta "joulun vietto", aivan lapsellista miten aikuisetkin ihmiset suorastaan villiintyvät!
- himsf
Mun mielestä eri vuodenaikojen tunneskaalat eri sävyineen on kuin koko ihmiselokin eri vaiheissaan - uuden vuoden alkaessa voi vaikka esittää vanhaa laulua - jo vuosi vanha hautaan kaatuu .. ja on vain muisto menneen ajan tapahtumista ....
-jos hengissä on selviytynyt seuraavaa vuotta alkamaan.
Mua kyllä vähän rasittaa alituinen syömisistä pauhaaminen.- Saga.Kabinetti
En vielä jouluruokailua tohdi ajatella. Huomenna teen kauramannasta ja puolukoista vispipuuroa. Kylmän maidon kanssa sitä sitten nautiskelen.
- ihmepantu
Ahaa. Hifistelet kauramannaryyneillä, mikä ettei perinteinen mannagryyni ole maistuvampaa kuin kaura ainakin, jos ripottelet vaniljasokeria sekaan. Valinnan vapaus.
- Saga.Kabinetti
ihmepantu kirjoitti:
Ahaa. Hifistelet kauramannaryyneillä, mikä ettei perinteinen mannagryyni ole maistuvampaa kuin kaura ainakin, jos ripottelet vaniljasokeria sekaan. Valinnan vapaus.
Olen suorastaan ihastunut näihin kauramannagryyneihin. Niistä tulee ihan taivaallisen hyvää tavallista puuroakin. Voisilmällä sen syön. Kuituja nääs siinä kauramannassa.
Vispipuuroon laitan ruokosokeria. Vai että vaniljasokeria arkipäivänä, ei sentään, höh.
- pirremiinapa
Njaa, mitähän ne lapset laittaa, ja jos pyytävät syömään..no joo kai se on jotain perinteistä joulusapuskaa, mutta ei isoa kinkkua enää :)
- sinne.tänne
Ei kaupoista ruoka lopu jouluna. Vaikka kun tarkkailee ihmisten ostokäyttäytymistä, sellaista voisi otaksua. Ihan sama jokaisena jouluna.
Ei ihme, että ruokaa menee hukkaan, kun sitä ostetaan tolkuttomasti. Ja ei ihme, että ihmiset ovat tänä päivänä valaan kokoisia. Tai ainakin pienen norsun. - juhlamenyy
Otin esille ruutupaperia ja lyijykynän. Suunnittelen jo ensi juhannuksen menuuta, mitä kaikkea lisukkeita hampparin hulivili lenkin katteeksi. Pelkkä ketsup-sinappi kuorrutus jätkänaikaista.
- KasvaAikusex
Perinteistä viiiiis , en vietä joulua lainkaan . Ruokaa on ollut sopivasti ympärivuoden joten tankkaaminen olisi miinus
- ö-Öö
Blaah
En vietä joulua, mutta rosolli on kyllä hyvää. Sitä ei oikein kaupoissa muulloin ole valmiina, mutta sopii erinomaisesti vaikka grillikyljysten kans kesällä. Sinällään helppoa tehdä, jonkin verran pilkkomista.
Perinteiset jouluruuat noin muuten kovin vaatimattomia ja arkisia. Joskus pitänyt kokkailla joillekin sukulaisille ruokaa, ne kun viettää joulua. Enenpi kalajuttuja. Kaladoobia suosittelen, sitä tehnyt usein. Mäti, tottakai. Sit noi savukalat, graavi jne. Sushi oli suosittua sekin. Ja sellanen ylläri, ihan savusilakka. Jostain syystä ihmiset ei kovin usein syö niitä nykyaikana. Mutta juu, enenpi kalajuttuja, kuin ehkä tavallisesti.
Nyt jätän joulun väliin, sitä rosollia kyllä syön, muun näkee aikanaan. Tokikin, jos viittis paistaa kinkun, sinapin valmistukseen tarvitaan sinappia ja siitä jää kivasti melkein koko pullo yli pastovahdille :D
=DW==DW=
" sinapin valmistukseen tarvitaan sinappia"
Johan sinulla tuli sinappia riittävästi ja aivan uskomaton ohje. Osaisinkohan minäkin tehdä?- ö-Öö
Kristiina23 kirjoitti:
=DW=
" sinapin valmistukseen tarvitaan sinappia"
Johan sinulla tuli sinappia riittävästi ja aivan uskomaton ohje. Osaisinkohan minäkin tehdä?Sinapit helppoja
Pitää ostaa pussi sinappijauhetta. Lisäksi sokeria, suolaa, vettä, etikkaa, mausteita. Kun tehnyt, teen pikkusatseja, eri variaatoita. Konjakkisinappiin tarvii jotain puoli desiä konjakkia, loput jää niinkuin haaskiin :D
Yks, mitä kauan suunnitellut, ketsupin tekeminen, siihen nyt tarvii tomaatteja. Mun käsittääkseni sekin helppoa hommaa. Noh, ainakin olen pirun hyvä tekeen tomaattisoosseja ja etenkin tomaattisoossia pitsaan. Suunnalleen sama asia.
Sinapin, tahi ketsupin tekemistä mahdoton perustella taloudellisilla syillä, kilo ketsuppia kaupassa halvempi, kuin kilo tomaatteja. Vaan hauskista se on ja toisekseen saapi joko mieluisaa/kiinnostavaa kamaa.
Ai niin, sinapissa tärkeää, ei saa polttaa pohjaan.
=DW= ö-Öö kirjoitti:
Sinapit helppoja
Pitää ostaa pussi sinappijauhetta. Lisäksi sokeria, suolaa, vettä, etikkaa, mausteita. Kun tehnyt, teen pikkusatseja, eri variaatoita. Konjakkisinappiin tarvii jotain puoli desiä konjakkia, loput jää niinkuin haaskiin :D
Yks, mitä kauan suunnitellut, ketsupin tekeminen, siihen nyt tarvii tomaatteja. Mun käsittääkseni sekin helppoa hommaa. Noh, ainakin olen pirun hyvä tekeen tomaattisoosseja ja etenkin tomaattisoossia pitsaan. Suunnalleen sama asia.
Sinapin, tahi ketsupin tekemistä mahdoton perustella taloudellisilla syillä, kilo ketsuppia kaupassa halvempi, kuin kilo tomaatteja. Vaan hauskista se on ja toisekseen saapi joko mieluisaa/kiinnostavaa kamaa.
Ai niin, sinapissa tärkeää, ei saa polttaa pohjaan.
=DW="Ai niin, sinapissa tärkeää, ei saa polttaa pohjaan."
Kiitos ohjeesta, joita on kyllä netti pullollaan ja itse en nykyisin käy enää sinapin tekoon, sillä saan niitä tarpeeksi Joululahjoina.
Huvittavaa oli mielestäni tuo kirjoittamasi "lapsus", että, " sinapin valmistukseen tarvitaan sinappia ja siitä jää kivasti melkein koko pullo yli" ???
Hauskaa Joulunaikaa sinulekin, kun juot sitä ylimääräistä sinappia.D Taidankin itse ostaa pullon konjakkia ja unohtaa sen sinapin teon, joka varmasti unohtuukin, jos alan maistelemaan, onko konjakki sopivaa sinapin valmistukseen!D
Tuolla oli kysely, juotko liikaa? No, kerran vuodessa silloin Joulunalus viikola, kun käyn valmistamaan sinappia, niin voihan se silloin lipsahtaa liiaksi juomiseksi, ainakin, jos sen kerralla kurmaisee.D
- hmpff
Perinteisillä mennään, tytär haluaa laatikoita, minä haluan paistaa kinkkua :) Siitä saa vaikka mitä herkkua jälkeenpäin, ja on se vaan niiiiiin hyvä ruisleivän päällä. Halpaa ruokaa. Kotimainen kinkku pitää olla, kotimaiset possut kohdellaan hyvin. Enkä muutenkaan syö mitään pistelevän makuista stressilihaa.
Onhan perinteinen jouluruoka ihan sikahelppoa sapuskaa. Voi tehdä kuukausi etukäteen pakkaseen, sitten vaan uuniin. Eikä tarvi safkaa enää miettiä moneen herran päivään.
Rosollista en pahemmin välitä. Olen yrittänyt keksiä kaikkea muuta tilalle. Silli kuuluu mun mielestä juhannukseen, joten en mä sitäkään... Blinejä ja mätiä syödään uutena vuotena.
Savusiika-mätitrifleä olen parina jouluna tehnyt. Oikein hyvä eturuoka. Toinen hyvä on wasabilohirulla. Kummatkin sellaisia, että ei tarvi joulu-aattona valmistaa mitään.
Lämmin punakaalisalaatti ja perunasalaatti kermaviilipohjalla, siinäpä ne. Kotitekoiset virheät tomaatit.
Jälkkäriksi juustokakku.- Isosiika
Mielenkiintoista, ihan sianlihan mausta erotat onko stressittömästi sika kasvatettu. Mulla on ja tuo savusiika-mätitrifle alkanut upota. Siian on tietysti oltava vapaasti ja kiireettömästi kasvanutta ja pyydystettyä vähintään kaksikiloista Pohjanlahden siikaa, siitä Rauman ja Vaasan väliseltä merialueelta pyydettyä. Valitettavasti tänäkään jouluna sellaista ei kaupoissa ole! Kotitekoiset virheät tomaatit ovat ja kauniita!
- hmpff
Isosiika kirjoitti:
Mielenkiintoista, ihan sianlihan mausta erotat onko stressittömästi sika kasvatettu. Mulla on ja tuo savusiika-mätitrifle alkanut upota. Siian on tietysti oltava vapaasti ja kiireettömästi kasvanutta ja pyydystettyä vähintään kaksikiloista Pohjanlahden siikaa, siitä Rauman ja Vaasan väliseltä merialueelta pyydettyä. Valitettavasti tänäkään jouluna sellaista ei kaupoissa ole! Kotitekoiset virheät tomaatit ovat ja kauniita!
Kyllä erotan stressilihan. Eikä se mitään hokkuspokkusta ole. Stressi aiheuttaa adrenaliini-tuotannon nousun, ja kyllä sen vaan maistaa siinä rasvassa, ja haistaa kun se rasva sulaa.
Erehdyin kerran ostamaan Lidlistä saksalaista lasagnea. Maistui juuri sille. Ja kolmisen viikkoa sitten ostin Ikeasta lihapullia. Ne ovat yleensä olleet hyviä, mutta nyt ei. Pistävä maku pilasi kaiken. Että jos haluat maistaa, osta jotain eurooppalaista puolivalmistetta, koska niissä käytetään se kaikkein halvin liha.
Onhan kaloissakin eroa. Kun aikoinaan söin meri-kalaa koko kesän, järvikala maistui vain oudon mutaiselle.
Tärkeämpää kuin maku on silti se, että uskon että kotimaisilla elukoilla on paremmat oltavat kuin ulkomaalaisilla.
Perinteistä pelkistetysti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asiakkaalle ei myyty energiajuomaa - tuomio tuli syrjinnästä
Vaikka oli ilmeisesti täysi-ikäinen. Tosin ei lapsiakaan saisi syrjiä, koska oppivat helposti itsekin syrjimään, jos koh683997Miksi aina pitää kilpailla parhaudesta?
Mua ärsyttää se, että kaikki kilpailut ja visailut keskittyvöt aina siihen, kuka on paras missäkin. Tänäkin aamuna tuli833296Pakkoruotsista luopumalla kymmenien miljoonien säästöt
Pakkoruotsin opiskelun kustannuksista ei ole juurikaan tehty kustannusselvityksiä, mutta joidenkin arvioiden mukaan siit873077- 962903
Luterilaisen kirkon koko kastekaava on väärä
Uudessa testamentissa on kaksi täysin ristiriidassa olevaa kastekäskyä Matt 28:19 ja Ap. t. 2:38. Matteuksen evankeluimi412614Seksuaalinen ahdistelu, naisten vähättely ja törkeä käytös naisia kohtaan kukkii rakennustyömailla
Tällainen lienee ihan tavallisista kaikilla "äijävaltaisilla" työpaikoilla. Kaikki miesvaltaiset alat eivät ole toksise2232432Miten Yxäri iskettiin?
Voisin tässä unta odotellessani kertoa, miten mieheni lähestyi minua. Tunsimme entuudestaan. Hän kyseli minulta aina j2102335Kerro minulle
Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö672282Rakkaalle J miehelle.
Hitto mulla on sua ikävä. Haluisin heti nyt tulla sun syliin ja suudella sua.ja, ja ja... Hirveä ikävä.912211Kristinuskossa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä
Jeesuksen kehoitus kastamiseksi Isän ja Pojan ja PH:n nimeen. Matt 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun4022158