Kertokaas te palstan tietäjät iän-

tuli-näläkä

ikuiset mitä katovuosina syötiin kun jotain oli pakko syödä kuiteskin vaikka mitään syötävää ei olisi ollutkaan. Kukaan ei kestä huokumassa kokonaista vuotta jos mitään ei syö. Kalojako rahdattiin Pielisestä köyhän kansan pöytiin ?

37

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lerkku.Lassi

      Viimeisten kuudensadan vuoden aikana Pohjolassa ja myös etelämpänä Euroopassa katovuosia on ollut kymmeniä, jopa useita joillakin vuosikymmenellä. Katovuodet ovat johtuneet enimmäkseen runsaista sateista, hallasta ja kovista pakkasista.

      Jos perheillä oli karjaa, se syötiin ensin. Mahdollisesti turvauduttiin metsien ja vesistöjen antimiin ja lopulta kerjäämiseen. Erilaiset sairaudet olivat yleisiä ja ne tappoivat ihmisiä enemmän kuin nälkä.

      • ei.ollut.kellään

        Mitä kerjääminen auttoi jos yhtäläinen kato ja tuho oli kaikilla ?


      • hyötyä.sentään
        ei.ollut.kellään kirjoitti:

        Mitä kerjääminen auttoi jos yhtäläinen kato ja tuho oli kaikilla ?

        Kerjääminen auttoi tautien leviämisessä, mikä johti runsaimpiin kuolemantapauksiin. Se auttoi joitakin vahvimpia jäljelle jääneitä selviämään hengissä. Ruokaa tuskin riitti kerjäläisillekään.


    • ankeata-aikaa

      Osa söi kynsiään kun ei muuta ollut!

    • tyhmiä.ovat

      Ei oo tietjillä tietoo.

    • kuulehhan-hissa

      Hissanmaik varmaan tietää mutta ei kerro!

    • Siihen aikaan kalastettiin, kuivattiin paljon kalaa, ja syötiin riistaa jopa sellaisia joita ei nyt syödä.
      Naurista ja lanttua kasvatettiin, sekä kerättiin luonnosta monenlaista syötävää.

      Luonnosta kerättiin sieniä, marjoja, määrättyjä jäkäliä ja määrättyjä sammalia, myös joitain heiniä käytettiin ravinnoksi.
      Lepänkuorta jauhettiin leivän jatkeeksi samoin pettua.

      Vilja jauhettiin kuorineen (vain katovuosina) jauhoksi.
      Leipäviljana käytettiin kaikki viljat.

      Tässä nyt aluksi.

    • Minun vanhempani ovat kokeneet muutaman nälkävuoden.

      • nyt-syömään

        Joskus kapinan aikaan 1918 tai 1919 Lieksassa oli suuri nälänhätä, tietääkseni syötiin pettua ja vaikka mitä. Mutta mitä muita nälänhätävuosia Lieksassa on ollut n. 100 vuoteen, kertoisitko niistä ? Sotatalvena 1942 oli lähes nälänhätä mutta ei silloinkaan ihan.


      • jottainse

        Sosiaalikonttorin lunkulya käytiin kunnan lappuja, joilla ostettiin kaljaa. Taikaseinää ei ollut vielä keksitty.


      • kamun-tavat
        nyt-syömään kirjoitti:

        Joskus kapinan aikaan 1918 tai 1919 Lieksassa oli suuri nälänhätä, tietääkseni syötiin pettua ja vaikka mitä. Mutta mitä muita nälänhätävuosia Lieksassa on ollut n. 100 vuoteen, kertoisitko niistä ? Sotatalvena 1942 oli lähes nälänhätä mutta ei silloinkaan ihan.

        Älä kamulta mitään kysy. Se tykkää siitä kun ollaan samaa mieltä ja ylistetään. Mutta jos erehdyt tekemään hankalan kysymyksen niin heti tulee esiin toisenlainen kuin vain leppoisa kamuttaja. Saat kuulla kunniasi mutta et kuule vastausta.


      • hyi.nikkirosvo
        kamun-tavat kirjoitti:

        Älä kamulta mitään kysy. Se tykkää siitä kun ollaan samaa mieltä ja ylistetään. Mutta jos erehdyt tekemään hankalan kysymyksen niin heti tulee esiin toisenlainen kuin vain leppoisa kamuttaja. Saat kuulla kunniasi mutta et kuule vastausta.

        Tännekö nyt siirryit mustamaalaamaan ja valehtelemaan nikkirosvo.


      • nyt-syömään kirjoitti:

        Joskus kapinan aikaan 1918 tai 1919 Lieksassa oli suuri nälänhätä, tietääkseni syötiin pettua ja vaikka mitä. Mutta mitä muita nälänhätävuosia Lieksassa on ollut n. 100 vuoteen, kertoisitko niistä ? Sotatalvena 1942 oli lähes nälänhätä mutta ei silloinkaan ihan.

        Ei ole ollut suuria valtakunnallisia nälkäkatastrofeja1860 luvun jälkeen.
        Kapinan aikaan oli melkoinen nälkä, jolloin syötiin pettua.
        Samoin 1930-luvun alussa on syöty pettua Pielisjärvelläkin aika laajalti.
        Myös 1920- luvulla on kahtena vuotena syöty pettua ja sammalta sen ajan ihmisten kertomana.
        Vuosia en muista täsmälleen.

        Sodan aikanakin on syöty joillain syrjäkylillä pettua, näin vanhat ovat kertoneet, itse en ole syönyt.
        Nämä 1900- luvun nälät ovat koskeneet nimenomaan köyhempää väestönosaa.


      • Pielisen.poeka

        Minun mummoni sisko oli kuollut nälkään 1932. Näin mummo kertoi. Hän oli selvinnyt syömällä vesiheinää ja horsmaa. Sisko oli ollut silloin vähän yli vuoden ikäinen.


      • ei.lie.ollut.nälkä
        Pielisen.poeka kirjoitti:

        Minun mummoni sisko oli kuollut nälkään 1932. Näin mummo kertoi. Hän oli selvinnyt syömällä vesiheinää ja horsmaa. Sisko oli ollut silloin vähän yli vuoden ikäinen.

        Kyllä kuolinsyy on ollut jokin muu kuin nälkä. Siihen aikaan sai kunnista jo hätäapua eikä kenenkään taatusti tarvinnut nälkään kuolla, se on totuus. Kaikkia perinnäistaruja ei kannata kritiikittömästi uskoa.


      • selvähän.tuo.on
        ei.lie.ollut.nälkä kirjoitti:

        Kyllä kuolinsyy on ollut jokin muu kuin nälkä. Siihen aikaan sai kunnista jo hätäapua eikä kenenkään taatusti tarvinnut nälkään kuolla, se on totuus. Kaikkia perinnäistaruja ei kannata kritiikittömästi uskoa.

        Ruuasta oli puutetta, mutta aliravitsemuksen takia kuoltiin moniin erilaisiin tauteihin. Kerjäläiset auttoivat tautien leviämistä talosta taloon.


      • Pielisen.poeka
        ei.lie.ollut.nälkä kirjoitti:

        Kyllä kuolinsyy on ollut jokin muu kuin nälkä. Siihen aikaan sai kunnista jo hätäapua eikä kenenkään taatusti tarvinnut nälkään kuolla, se on totuus. Kaikkia perinnäistaruja ei kannata kritiikittömästi uskoa.

        Voe harmi kun mummo ei enää elä niin voisin sanoo jotta valehtelet. Nyt 2017 elävät ihmiset tietää paremmin mitä sillon on tapahtunut. Kylä sillä siskollas oli ruokkoo ihan tarpeeksi työ vaen luulitta jotta ei ollu. Miksettä antanu pienen tytön syyvvä.
        Varmaan tuas 85 vuojen piästä sen ajan ihmiset tietää paremmin mitä nykyjään asiat on.


      • johan-pomppasi
        kamuttaja kirjoitti:

        Ei ole ollut suuria valtakunnallisia nälkäkatastrofeja1860 luvun jälkeen.
        Kapinan aikaan oli melkoinen nälkä, jolloin syötiin pettua.
        Samoin 1930-luvun alussa on syöty pettua Pielisjärvelläkin aika laajalti.
        Myös 1920- luvulla on kahtena vuotena syöty pettua ja sammalta sen ajan ihmisten kertomana.
        Vuosia en muista täsmälleen.

        Sodan aikanakin on syöty joillain syrjäkylillä pettua, näin vanhat ovat kertoneet, itse en ole syönyt.
        Nämä 1900- luvun nälät ovat koskeneet nimenomaan köyhempää väestönosaa.

        ''''Kapinan aikaan oli melkoinen nälkä'''''

        Oletko lahtarien p..ceen nuolija kun puhut kapinasta. Mitään kapinaa ei ollut vaan suojeluskunnat kävivät mennerheimin johdolla rauhallista työväkeäe tappamaan, myös täällä Lieksassa. Tappoivat aseettomia. Tottahan työväki sitten puolustautui eikä se ole kapinaa !

        Tai jos tarkoitat kapina-ajalla suojeluskuntien tekemää kapinaa niin sitten perun sanani.


      • johan-pomppasi kirjoitti:

        ''''Kapinan aikaan oli melkoinen nälkä'''''

        Oletko lahtarien p..ceen nuolija kun puhut kapinasta. Mitään kapinaa ei ollut vaan suojeluskunnat kävivät mennerheimin johdolla rauhallista työväkeäe tappamaan, myös täällä Lieksassa. Tappoivat aseettomia. Tottahan työväki sitten puolustautui eikä se ole kapinaa !

        Tai jos tarkoitat kapina-ajalla suojeluskuntien tekemää kapinaa niin sitten perun sanani.

        Kerron jotain, ehkä yllättävää.

        Tuosta ajasta puhuessa Pielisjärven köyhälistö käytti sanaa "kapina aika", eikä mitään muuta.
        Myös valkoisten puolella olleet käyttivät samaa sanaa.
        Tämä oli siis aikalaisten ilmaisu.
        Myöhemmin sille ajalle on kehitetty muitakin nimiä.

        Saattaa olla, että joku ihminen on käyttänyt jotain muutakin nimeä, mutta tämä oli yleinen nimitys.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Kerron jotain, ehkä yllättävää.

        Tuosta ajasta puhuessa Pielisjärven köyhälistö käytti sanaa "kapina aika", eikä mitään muuta.
        Myös valkoisten puolella olleet käyttivät samaa sanaa.
        Tämä oli siis aikalaisten ilmaisu.
        Myöhemmin sille ajalle on kehitetty muitakin nimiä.

        Saattaa olla, että joku ihminen on käyttänyt jotain muutakin nimeä, mutta tämä oli yleinen nimitys.

        Pitää paikkansa. Nykyisin ei lieksalainen saa hampaitaan paikatuksi ajoissa. Mutta eihän viljaakaan ole tarvetta olla, hampaattomille;)


      • Akseli.Pärekorpi kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Nykyisin ei lieksalainen saa hampaitaan paikatuksi ajoissa. Mutta eihän viljaakaan ole tarvetta olla, hampaattomille;)

        Anteeksi. Voihan sitä viljaa velliksi keittää, hampaattomille;)


      • Akseli.Pärekorpi kirjoitti:

        Anteeksi. Voihan sitä viljaa velliksi keittää, hampaattomille;)

        Sanos muuta ;-))


    • Kukaapinoinikkiäni

      Rottia, variksia, harakoita ja jopa piisameita syötiin, muisti minun 87 vuotias äiti , kertoa sukutietonaan! Hän tarkoitti aikaa nälkävuosilta 1800 luvun puolenvälin paikkeilla!

      • muistelua

        Vale vale vale vale ei sinun 87 vuotias äiti ole elänyt silloin vale vale eikä sillon ollut piisamia suomessa eikä ikään ole syöty rottia vale v ale


      • muistelua

        Keksi itsellesi oma nimimerkki .

        T: Alkuperäinen mimim. muistelua.


      • muistelua kirjoitti:

        Keksi itsellesi oma nimimerkki .

        T: Alkuperäinen mimim. muistelua.

        Taitaa tuolla matkijalla olla jotain hämminkiä henkisellä puolella, älä välitä siitä.
        Ei kukaan usko sinun syyllistyvän noin lapselliseen toimintaa.


      • pisamirotta

        Piisamit tuli Pielisen ympäristöön vassta jskus 1960 luvula


      • biisami
        pisamirotta kirjoitti:

        Piisamit tuli Pielisen ympäristöön vassta jskus 1960 luvula

        Mielestäni tuotiin jo ennen sotia mitä sanoo tietäjät?


    • on.se.vaikeaa

      Historian lehdillä kirjoitetaan nälänhädästä. Ei nälästä ollut hätä eikä puute. Nälkää oli yllinkyllin, koska kaikilla oli nälkä. Ruuan puute oli hätänä - ei nälkä.

    • Leipuri-hiiva

      Kakkua. 🍰

    • nimimerkki_sininen

      Olen yksi kirjoittelija monien joukossa. Nyt huomaan todentuvan kertauksen omaisesti syyn, miksi rekisteröidyin. Nimimerkin kääntelyä ja väärinrosvoamista voi olla monen muotoista. Silloin kun se on aidosti sinisellään, siinä on aina allekirjoittaneen leima. Muu on pelkkää ymmärtämättömien lasten leikkiä tai kiusaamista.

    • Pukeudu somekäyttäytymiseesi sopivalla tavalla. On turhaa uskotella itselleen, että tämän palstan lukijat olisivat aivan yhtä tyhmiä kuin ajattelematon ajattelija. Ymmärtäjiä on vielä. Joskus tuntuu, että puukin osaa ajatella paremmin kuin nikkevarkaat;)

      Suomi24 setälän satulat eivät ole kehittäneet aukotonta. Ihmisessä fyysisesti, saati mentaalipuolella, on aukkoja monta. Suu esimerkiksi on elintärkeä. Perse poistamista ajatellen on yhtä saman moinen tärkeä. Mutta. Ken perseellään sanelee, sanovat asiat väärin. Se haisee pahalle. Kannattaisi kaataa karsittavat puut, jotta näkisitte, kokisitte ja ennen kaikkea Teistä löytyisi kasvukelpoisia ihmispuita. Ei sitten tarvitsisi niin paljon harventaa ja karsia. Metrit tiedän tarkalleen miten karsia ja kaataa, mitäkin.

      Ostin eilen taas uuden sahan. Metsiäni varten;) Merkkiä en kerro. Mainostaminen on säännöissä kielletty. Tuulenkaadot tuli kaadettua. Edellisvuotiset myrskynjäljet osaksi tuli käsiteltyä. Osaksi siksi, että vain nuorempana paremmalla kunnollani olisin kaikkeen pystynyt. Onhan päivä vielä huomennakin. Onneksi Lieksassa harva näkee nälkää.

      Henkisiä mentaalin konkeloita näyttää olevan vielä palstalla kaatamatta. Uusi sahani on terävässä kunnossa.

      Hyvää nenäpäivän jatkoa toivotan kaikille.

    • edellinen.äijä.vireineen

      Muistelen nuoruuttani, itse itseäni johdatellen.
      Isovaarini oli aikoinaan katsomassa Vaasan paloa.

      Synnyin 50-luvalla. En ole nähnyt nälkää päivääkään. Sota oli sikäli suuremmin ohi.

      Olen etuoikeutettu. Onneni on hyvät vanhemmat. Hyvät siksi, että osasivat kasvattaa ja kurittaa minua aikoinaan rakkaalla piiskalla. Nykyisin vanhempiani syytettäisiin rikollisiksi. Mielestäni se on täysin väärin. Elo on sitä sorttia, että ei päiväkään, yötä saattamatta, poista tiettyjä luontaisia totuuksia. On todella vaikeaa olla typerän lainsäädännön orja. Terve itsekunnioitus ja rehdin ryhti kasvatus on kaukana tästä, miten nykyisin menee.

      Menee miten menee. Hyvää tarkoittavat typerykset tekevät ajan tulevaa ajatellen pelkkää pahaa. Lampaita susien suihin on liika suvaitsevaisuus, ja ajatteleva olematon heidän vääriin mieliin kasvattava.

      Minulla ei hätää. Hätä, ja nälkä on tuleva liialla suvaitsevaisuudella sipisten.

    • Kyllä on surkea tyyppi tuo nimivaras.
      Kyllä täällä kannattaa rekisteröityä.
      Aikoinaan kun käytin nimeä Kamuttaja-Setä, alkoi tulla vaikka mitä törkyä nimelläni, mutta rekisteröinti teki siitä lopun.

      • Ilmari.piipertäjä

        Olen monilla samoin ajattelevilla linjoilla kanssasi hyvä kamuttaja samaa mieltä. Metsä on sitä, että sitä ei kasvulta ja muulta oikein nähdä.

        Minulla on tunne, että sinussa on taito ja ymmärrys paljon muuhunkin kuin puuhun.
        Aikoinaan oli, ja aikamme käsittävät toden edelleenkin. Joillekuille se tuntuu olevan vaikeaa. Joitakuita toden sanat jopa koskevat kipeästi. Sitä en ymmärrä en.

        Olisinpa autokoulun opettaja, tai Finnish Aviation opettaja. Ehkä jotenkin olen, mutta en täysin. Miettikää elon ja sipisytellen omia takakonttejanne; syyttämättä toisianne. On elo ihmisen ihmeellistä, jos isä, äiti, saati pyhä henki kyseenalaistetaan? No olkoon lystiä ja, ajatuksellisesti?

        Milloin kyseenalaistamme maamme? Puolustan ensin. Osaan hyökätä vahvasti, jos koen siihen syytä. Ensin kuitenkin täysin verin puolustan. Korostan, en ole hyökkäävä luonne.

        Oi olkoon Runeberg, Pacius, Flora ja Cajander. Ihailen monin tavoin heitä.

        Hyvä kamuttaja. Hyväntahtoisesti ymmärrän aaveet, enkelit myös, tämän toiseksi tulevan kappaleen suhteen.
        Älköön kenkään pahoillaan olko. Olen metsästä tullut Lieksaan ilman insestiä. Pohjanmaan poika etsi, ja löysi Ilomantsin kautta Lieksasta kuningattaren itselleen. Lentoa oli silloin nuorena monin kotkin ilmojemme alukset.
        Saa vastaan väittää.
        Minä tiedän kohtani ja siipieni komennuksen;) Siipeni kannon.

        PS. Mutta vierähtihän taas huomiselle. Minä nyt menen nukkumaan. Toivon teille myös, hyviä unia. Uni on moneen epävarmuuteenkin, hyvä lääke. En koskaan lääkettä ota, en epävarmuuteen, en masennukseen, särynkin kestän buranatta.. Asperiinikin niin vieras jo 20 vuotta. Se on niin väärin.

        Yksi väärä riittäköön. Olkoon se sitten niin, loppuun asti.

        https://www.youtube.com/watch?v=vDAd09-Id80
        https://www.youtube.com/watch?v=5GXBumTVxhA

        Jaksamaton Kuusimäeltänne.


    • hissanmaikk

      Kamuttajsa on kakakkiken pahoooiin alkuu ja juurinyyrsxtuuraz

      • Potakkavaara

        Ai sinä olit eilen illalla taas mömmöissäsi ja puhut taas Potakkavaaran pohjoisrinteen murretta. Ilmankos olet ollut aktiivinen monta päivää Kamuttajan haukkumisessa ja valehtelussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1659
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1066
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      137
      990
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      74
      867
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      95
      866
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      20
      838
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      812
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      739
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      725
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      701
    Aihe