Olen 48-vuotias nainen ja hyvin huolestunut parin viime kuukauden aikana kallooni ilmestyneistä muutoksista. Ensin tuli kallon etuosaan otsastä suoraan taaksepäin pystysuora painauma, jonka pituus on noin 5 cm. Se ei kasva pituutta, vaan on levennyt aika nopeasti ja on ehkä millin-kaksi syvä. Muuten menisi varmasti oman vainoharhaisuuden piikkiin, mutta mieheni on huomannut sen ja sen kasvun myös. Nyt ehkä pari viikkoa sitten huomasin uuden alkavan painauman tämän entisen vierelle. Se on ehkä pari senttiä pitkä, mutta tuntuu kasvavan myös.
Minulla on jo kauan ennen löytöjä ollut kallon luu kipeä. Sitä kipua ei voi sekoittaa esim. päänsärkyyn, vaan kyse on selvästi luukivusta. Samoin minulla on jo jonkin aikaa ollut oikeassa sääriluussa yksi kohta, johon aina välillä tulee pistävä kipu. Jossakn vaiheessa jopa vitsailin miehelleni että mulla on varmasti joku luusyöpä, kun on aina samassa kohtaa kipu. Typerä, typerä minä!
Olen lukenut paljon myeloomasta enkä tunnista muita oireita, mutta ilmeisesti nämä luumuutokset voivat olla ensimmäinen oire, jonka jäleen tulee verioireita ym. Onko kenellekään käynyt näin?
Kävin ortopedillä jalkaleikkauksen kontrollissa ja mainitsin ortopedille näistä painaumista. Hän tunnisti ne selvästi ja laittoi minulle lähetteen neurokirurgille. Nyt minua jännittää enemmän kuin ikinä elämässäni.
Myelooman ekat oireet kallossa?
5
5649
Vastaukset
- Vela.T
Aloituksestasi on aikaa, mutta jos huomaat, niin onko selvinnyt mikä sinulla on vai oliko mitään vakavaa ?
Minulla epäiltiin myeloomaa vuosia sitten. Luin myöhemmin, että myelooma voi olla piilevänä vuosia. Nyt on alkanut tulla luukipuja ja trombosyytit laskee. Pelottaa.
Onko kellään tietoa myelooman oireista.
Googlaamalla kyllä löytyy, mutta mikä on tilanne todellisuudessa...?
Mitkä ovat ensimmäiset oireet yleensä ? - Tytär_2018
Hei, äidilläni todettiin multippeli myelooma 11 vuotta sitten. Hänen tautinsa ei ole koskaan levinnyt luustoon. Silti hoidot olivat alussa rankat: sytostaatteja ja kantasolusiirto omista soluista, joka oli se rankin. Lääkehoitoa kotoa käsin nämä vuodet.
Muistan kun syöpä löydettiin. Olin suunniltani. Jos silloin olisin uskonut niitä, jotka sanovat, että myelooma on syövistä lottovoitto. Äitini on kuitenkin saanut arvokkaita lisävuosia, vaikka välillä kivut ovat vaivanneet. En ole enää vuosiin uskonut, että myelooma häntä vie.
Nyt sitten yhtäkkiä hemoglobiini romahti. Epäiltiin aluksi myeloomasta johtuvaksi. Kunnes romahti kunnolla. Paksusuolentähystyksessä löytyi kasvain, josta tiedämme vain, että se vaatii kirurgisen operaation. Huolestuttaa vain se, että äitini peruskunto on tietysti myelooman takia heikompi. Miten lienee jaksaa leikkauksen? Ja tietysti henkinen puoli huolestuttaa. Eikö myeloman tuoman epävarmuuden kanssa eläminen ollut tarpeeksi yhden ihmisen kannettavaksi?
Summa summarun. Minun kokemukseni mukaan on paljon pahempiakin syöpiä kuin myelooma, joka tyypistä riippuen voi olla todella rauhallinen tauti. Ehkä jonain päivänä krooninen sairaus, jota hoidetaan kuin muitakin kroonisia sairauksia. - IngaX
Luussa ei ole kipuaistia sellaisenaan, vaan esimerkiksi luunmurtumissa kipu tulee repeytyneestä luukalvosta, joka siis aistii kipua.
Myelooma voi kyllä alkaa paljastua esimerkiksi tutkittaessa selkäkipua. Yleensä tällöin on kyseessä kasvain ko. luuytimessä ja silloin yleensä asia paljastuu myös veri- ja virtsakokeissa, joissa ilmenee paraproteiinin eritystä. Monasti hemoglobiiniarvot ovat alhaiset ja sairaus kuvastuu myös muissa veriarvoissa.
Luuydinnäyte otetaan sairauden varmistamiseksi.
Minun selkäkipujani on tutkittu varmaankin liki 10 vuotta, ja nyt selkärangasta löytyi kasvaimia, joista suurin paljastui biopsiassa myeloomaksi. Veri- ja virtsakokeissa ei ollut mitään erikoista. Luuydinnäyte oli puhdas, josta tehtiin päätelmä, että se "myelooma" onkin yksittäinen plasmasytooma, joka voidaan hoitaa sädettämällä ja on todennäköistä, että tauti sammuu sen jälkeen kokonaan. - Näply
Mieheni sairasti 12 vuotta multippeli myeloomaa, johon lopulta menehtyi. Hänellä selkäkivun myötä alettiin tutkia, jolloin todettiin CRP eli tulehdusarvo oli korkealla 98. Paraproteiinit jotain 35 luokkaa. Meni puoli vuotta ennenkuin alettiin varsinainen hoito, velcade-hoito, kulki vain kesken työpävän tiputuksessa eli jotain sytostaatteja. Pärjäsi hyvin kantasolusiirtojen välit eli kaksi omista kantasoluista. Viimeisenä Revlimid-tabletit pitivät taudin poissa, mutta sitä kesti neljä vuotta, jonka jälkeen yritettiin yhdistelmähoitoja vuosi ja sen jälkeen ei ollut enää mitään tehtävissä. Luustokivut olivat kovat, joita lievitettiin huumeisiin verrattavilla oxycontin-tableteilla. Omilla kantasoluilla ei pystytä lopullisesti parantamaan sairautta, vaan saa lisää elinvuosia, mutta siinäkin tulee katto vastaan eli nekin ovat hengenvaarallisia ja hyvä aika aina puolittuu: ensin oli 4 v, sitten 2 v ja sitten ei kannattanut enää tehdä, vaikka kantasoluja oli jäljellä. Kaikki vuodet olivat kuitenkin ihan elämisen arvoisia ja mieheni oli tosi positiivinen eikä tahtonut antaa sairaudelle periksi. Kiitos vielä kaikista 42 vuodesta sinulle, rakas mieheni.
- Anonyymi
Kallon luu vasemmalta puolelta tuli illan aikana laajalta alueelta kipeäksi,
päälaelta korvaan asti. Luu tuntuu koskettaessa aralta.Ihmettelen ja huolestuin.
Aloin etsiä mikä voi olla syy. Päädyin tähänkin ketjuun vastauksia etsimään.Olen kauan epäillyt, että minulla osteoporoosi. (Terkkariin ei saa aikoja,
ellei oksenna verta)
Minulla on todettu fazekas 1.
Olen 75v nainen.
Onko syytä mennä jollekin lääkärille ? Mille, jos terveyskeskukseen ei pääse ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113545MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja611002Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60833- 171824
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768