Metropolia ensihoito aineistokoe

Epätoivoinenehko

No miten meni noin niinku omasta mielestä? Omasta mielestä aika vaikea ja ihan arvalla meni suurin osa monivalinnoista. No huomenna vielä ryhmähaastattelu, katsotaan kuinka käy.

69

2234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kkknå

      OLiko matikkaa? Ja mikä oli aihe aineistossa?

    • Jjjjgfdf

      Matikka oli aika simppeliä. Aineiston aiheena oli jotain DNA:sta :). Arvalla meni aika monta vastausta.

    • olipahanaineisto

      osasta kysymyksiin ei mitään tietoa.oliko kuvateksteissä ollut sitten jotain, mitä ei itse tekstissä ollut? esim. ihosolukosta

      • Eivoiollatottaomg

        Ei ollut!! Ihosta tai solukalvosta jne! Iha tosi outoa... Mietin tuliko niillä väärät kysymykset


      • olipahanaineisto
        Eivoiollatottaomg kirjoitti:

        Ei ollut!! Ihosta tai solukalvosta jne! Iha tosi outoa... Mietin tuliko niillä väärät kysymykset

        joo kysymykset oli kyllä mielenkiontoisia... niille jotka ovat aiemmin bilsaa lukeneet, kysymykset olivat ehkä helpompia, mutta tekstistä ei ollut kyllä paljoa apua 😀


      • hätäilijänen

        metropoliahan sössi sen kokeen, kaikki monivalintakysymykset piti olla aineistosta muttei ollu. siitä on juttu täällä https://yle.fi/uutiset/3-9920766

        ne on ottanu ne väärät kysymykset pois eli jos ei niihin osannu vastata ni ei hätää :)


    • Eitaiapäästäkouluun

      Vaikea oli, huonosti meni, aikakin loppu kesken 😥

    • Wtfbilsa

      Siis tehtävistä n.4-5 väittämää oli aineistosta... periytymistä ja muuta aineistossa, mutta tehtävät isoksi osaksi solukalvoa ja sen toimintaa... tosi outoa että tehtävät ei vastannut aineistoa kun sitä tekstiä kuitenkin oli ihan mukavasti ja 60min aikaa. Tuntuu aika turhalta.

    • jdldbwoehn

      öö pien wtf olo ton kokeen jälkee 😂 eihän ne aineiston kysymykset liityny ees siihen aineistoo?? ehkä muutama kohta vaa. mitähän nyt tapahtuu 😨

    • huonostimeni

      Ite olin terveydenhoitajan pääsykokeessa ja kysymykset oli eri aineistosta eli luultavasti tullut väärät kysymykset. Voidaanko valinta oikeesti tehdä pelkästään matikan ja ryhmähaastattelun perusteella vai mitä ihmettä tässä nyt tapahtuu??

      • Mitätapahtuuomg

        Oliko asiaa siis kysytty valvojalta? Että on oikeasti ollut väärät kysymykset?


      • hehheheheh

    • WTF17

      Itsekin lähdin sairaanhoitajien kokeesta aivan puulla päähän lyötynä. Meinasin jo kesken kokeen kysyä, tuliko väärät kysymykset. Itse en osannut kuin pari kysymystä 60:stä. Matikka oli naurettavan helppo. Saas nähdä mitä tekevät, ei tuo koe voinut olla oikeasti tuollainen....

    • Wtf20

      Sama kätilöillä.. Pikkusen iski epäusko itteen ku aineistossa kerrotaan ribosomeista ja kysymykset jostai ihan muusta :D

    • Mitähänvittua

      Kysymykset oli ihan samat ku kevään kokees😂😂😂 ja ois ollu vitu vaikee koe jos ei ois opiskellu niit asioita

    • mitäihmettöenymmärrä

      Aineisto ei tosiaan liittynyt mitenkään kysymyksiin. Ja tuollaistahan biologian osaaamista ei voida olettaa pääsykokeissa sillä se pohjautui lukion biologian syventäviin kursseihin.

      Joko on oikeasti annettu väärä koe tai sitten arvioidaan vaan matikkaosuutta sekä ryhmähaastattelua. Ja tietty sitä että on vastannut monivalinnoissa kaikkiin jotain sillä vastaamattomuudestahan tuli miinuspisteitä.
      Ensihoitajaksi hain myös.

    • mitäihmettäenymmärrä

      sellanenki asia tuli mieleen että 2 kysymyksessä oli vastauslomakkeessa vain neljä a) kohtaa että oliko siinäkin joku kompa vai vain painovirhe. aivan kakka koe

      • Ettänäim

        Ne samat virheet oli kevään kokeessa että luultavasti annettu väärä koe


    • mitäihmettäenymmärrä

      Ei hyvänen aika. Mitenköhän asia aiotaan hoitaa..

    • Aivanpihalla

      Ihana kuulla että muutkin on sitä mieltä että oli väärät kysymykset, mä jo mietin että oonko mä näin typerä että tunnin lukemisen jälkeen olen näin pihalla kun kysymykset ei vastannu yhtään tekstiä mun mielestä😂

    • Gometropolia

      Oli väärät kysymykset kaikilla, soitin kokeen jälkeen Metropolian tutkintovastaavalle :D hyvin hoidettu!

      • Eitaiapäästäkouluun

        Kiva, mitäköhän nyt sitten?


      • watfakk

        Mitä siellä sanottiin jatkosta?


      • Kertokaaäkkiä

        Niiin mitäs nyt jatkossa tapahtuu?!?!!! 😱😱😱


      • Gometropolia

        Eivät ne itsekkään vielä tienneet. Kuulemma tänään ryhmähaastatteluissa kertovat


    • Ansbaliii

      Ei oo totta kiva stressi päällä ku itekki panikoinu koko päivän kokeen jälkee et mitä ihmettä siin kokees tapahtu nii jotenki huojentavaa kuulla et on ollu väärät kysymykset!!! Silti kyl vituttaa tommonen...

    • kiitosavusta

      Help!Otin sitten hienon valokuvan huomisesta aikataulusta,siitä ei saa mitään selvää. Osaako kukaan auttaa ja kertoa monelta alkaa hu toisen sivun ensimmäinen ryhmä? M-kirjaimella alkavia,oliko 9:30?

      • Kdkfjwo

        Joo 09:30 näyttäis olevan, tila TA1-04


      • kiitosavusta
        Kdkfjwo kirjoitti:

        Joo 09:30 näyttäis olevan, tila TA1-04

        kiitän:)


    • mitäihmettäenummarra

      Laitoin sähköpostia ja sanoivat, että arvioivat vain sen osuuden kysymyksistä johon löytyi vastaukset aineitosta

    • Minävain12345

      Jep eivät ota huomioon niitä vääriä kysymyksiä:-)

    • jdldbwoehn

      On kyl tosi väärin et arvostelevat vaa sen perusteella... mulla ainakii vaikutti matikka osuuteenkii toi kun pähkäilin liian kauan sitä aineistoa.. ja eihän ne millää taval pysty 3 kysymyksen perusteel arvioida tota osaamista liittyen referoimisee ja päättelykykyyn yms..

      • Joopatijoojoo

        Niinpä


      • todellaepäreilua

        Niimpä! Ei oo reilu tapa arvioida vaan muutaman perusteella... Esim minä ja varmasti moni muukin vastasi ensin niihin tekstin kysymyksiin koska aatteli sen olevan tärkeä osuus kun siitä saa paljon pisteitä ja sitten vasta matikkaan, ja ei sen takia ehtinyt keskittyä matikkaan kunnolla tai ei ehtinyt vastata kaikkiin tehtäviin... Ja nythän se matikan osuuden vaikutus nousee paljon jos siitä toisesta osasta arvioidaan muutama kysymys!!!


    • Eiit

      Aikamoinen moka kyllä tuo, eli selkeästikään kukaan ei ole testannut koetta ennen kuin se on pistetty ulos. Otettu edellinen koe pohjaksi ja unohdettu vaihtaa yksi osio?

    • Hermotmenee

      Mitenköhän meinaavat hoitaa tonkin...kiva si noilla arvostelulla ku joutuu hakee 3 muuhunki kouluu👍🏼👍🏼👍🏼

    • Gbih7j

      Miten teillä meni mielestänne ryhmähaastattelu?

      • Tietämätönnn

        Mielestäni minulla meni ryhmähaastattelu ihan hyvin. Välillä tuntui, että muut osasivat kertoa jotenkin viisaampia asioita ja toivat mielipiteensä paremmin julki kuin minä itse. Mutta kyllä ihan hyvin pysyin keskustelussa mukana ja olin siinä osallisena. Ei ole kyllä mitään aavistusta miten haastattelijat arvioivat suoritukseni.


    • WTF17

      Sairaanhoitajilla ryhmäkeskustelun aiheena suunnilleen näin: "Miten toimisit tilanteessa jossa työkaverisi laittaa päihdyttäviä lääkkeitä taskuunsa..." Meitä oli 7 tosi samanlaista tyttöä puhumassa, kaikki suht reippaita ja jokainen puhui jotain. Itse olen tyyppi joka käy asiat nopeasti läpi, asiapointit esiin ja en jää löpisemään turhia, eli tuntui väkinäiseltä puhua aiheesta puoli tuntia. Mutta olin keskustelussa aloittaja, en kuitenkaan vaatinut sitä roolia vaan esitin kysymyksen muille, kun kukaan muu ei kehdannut aloittaa. Kertasin kysymyksen ääneen ja kysyin vielä miten pitäisi toimia. En sit tiedä oliko hyvä juttu, no jonkun on pakko aloittaa. Muuten olin kuunteleva, aktiivinen ja sanoin muutamia tärkeitä pointteja. Olisin odottanut jotain motivaatiokysymystä, mut ei mitään sellaista. Aineiston vastauksista saa tosiaan kaksinkertaisen määrän pisteitä oikeista vastauksista.. ja kysymykset jotka ei liittyny jaettuun aineistoon jätetään pois, hullua sanon minä. Mun mielestä 4 kysymystä vastas aineistoa.

    • Seeweas

      mikä keskustelunaihe teillä oli ensihoidossa ?

      • huonostihoidettu

        tässä kaikille linkki , asia on nyt vissiin ”ratkaistu”, eli ryhmätilanteesta 30p, matematiikasta 10p, ja aineistosta 30p vaikka olisi pitänyt saada huomattavasti enemmän, ja kyllähän se vaikuttaa tuloksiin jokaisen kohdalla positiivisesti tai negatiivisesti, riippuen miten on muut osiot menneet... vähän naurattaa toi ”inhimillisen” virheen pahoittelu :D

        http://www.metropolia.fi/ajankohtaista/uutiset/?tx_ttnews[tt_news]=6084&cHash=b83dbc729c96a33388ded058f3f5ba91


    • ghjlö

      Muistaako joku monta kysymystä aineisto-osiossa oli? Kun nyt siitä saa max 30p

      • Eyurhd

        Eikös niiitä 60kpl ollu.


    • sssssssssssssssalo

      Mikä on kun ei nitä kokeita voida tarkastaa kunnolla pariin kertaan ennen kokeita? Tämä metropolian fiasko turun amkilla oli myös englannin osiossa kokeessa väärin kysymykset. Hiukan ihmetyttää.

      • ssssssssssssssalo

        Tuollane paasaamine yhtä tyhjän kans.. imo.


    • Shjllhddtgvjjn

      Onko kellään mitään tietoa montako kysymystä niistä huomioidaan? Mielestäni aineistopohjalta oli joku 5 kysymystä ni sehän tekis 6p/oikea vastaus :D Mokaa niistä viidestä sit muutaman ni.. jes. Vai oliko kaikki 30 muka aineiston pohjalta? Eli 1p/vastaus.

      • äspdknw

        mietin samaa, ei varmasti löytynyt 30 kysymykseen vastausta tekstistä xd sanoisin ite kanssa max 6 löyty...


    • Säätöä

      Ihmettelen samaa. Ehkä max 7 koski aineistoa. Aika kovat painoarvot tulee muutamalle hassulle kysymykselle. Lisäks ne oikeat vastaukset niissä, mitä ei huomioida, ei auta mitään. Onkohan tässä opiskelijaksi hakijan oikeusturva mietitty ihan loppuun asti...?

    • Yhtätyhjänkans

      Reilua olisi uusi koe. Tehdään joukkovalitus jonnekin..

      • Enskeväänäuudestaan

        Mietin et jos tekee oikaisupyynnön tän perusteella jos ei tuu valituksi niin millähän sen selvittävät puhtain paperein...


    • Käsien_pesu

      Metropolia pesee kätensä vastuusta. Valintakokeiden laadinta on annettava ammattilaisille, jos Metropolian omat kyvyt eivät siihen riitä.

    • Eikiva

      Ihan naurettavaa puuhaa, ite kans just alotin aineistosta millä luulin olevan isoin painoarvo eli matikka sitten toiselle sijalle jäi siinä. Munkaan mielestä siel ei ollu hirveen monta aineistoon liittyvää kysymystä😂 ehkä 4😅 ja kiva jos siel kaikkien virhekysymysten keskellä onki ollu joku aineistoon liittyvä ni sit sillä stressimäärällä mitä väärät kysymykset aiheutti ni koittaa löytää sielt se oikee kysymys ja viel vastata oikein... musta ois ollu reiluinta joko uus koe kokonaan tai sitte aineiston hylkääminen. Ei oo kivaa että omalla tekemisellä ei hirveesti vaikutusarvoo oo valintakokeessa. Toki ryhmä ja matikka vaikuttaa ja ne et onko sit menny oikein ne mitä siel oli oikeet kysymykset mut haloo... järki päähän noilla ketkä näitä ”inhimillisiä virheitä tekee.”

    • Voipyllyjenpylly

      Laitoin spostia hakijapalveluun ja hain siis kätilöksi. Arvostelevat 12 tehtävää aineistosta. Ei kyllä mun mielestä ollut 12sta kysymystä aineiston pohjalta. Kehottivat siellä viesteissä vaan kovasti kyselemään pisteistä vasta tulosten julkistamisen jälkeen —> eivät halua isompaa soppaa asiasta. Ite osasin kysymykset lukion bilsan pohjalta ja matikassa loppu aika kesken... ärsyttää et en pääse luultavasti sisään kouluun vaikka osasinkin aineiston melki 60/60. Huomenna soitan sinne ja aijon valittaa vielä uudestaan. Yhdenvertaisuus ei kyllä nyt vaan toteudu:(

      • Eihuolta

        Yhdenvertaisuudesta olen samaa mieltä, mutta sun tilanteesta en. Jos sait arviosi mukaan aineistossa kaikki oikein, saat sen 30 pistettä siitä. Matikka on vaan 10 pistettä, eli jos ees jotain ehdit vastata, saat varmasti tyyliin 5 pistettä. Mikäli haastattelu ei mennyt ihan penkin alle, luulis että oot varsin hyvissä asemissa. Matikkaan yksin ei kaadu.


      • typeräää

        12?!??? ihan hullua. ei siinä mitenkään ollu niin montaa :(
        Ja mulla sama juttu matikassa, että jäi kesken, eikä kyllä mennyt se aineistokoe hyvin kun oli ihan hämmentynyt niistä oudoista kysymyksistä niin ei varmasti mennyt sieltä seasta ne kaikki ”oikeat” oikein... Niin suututtaa kyllä toi että tuskin pääsen myöskään koska matikka jäi muun pohtimisen takia kesken.
        Jos he kehotti kyselemään vasta tulosten jälkeen, niin kannattaako sitten vaan odottaa että jos ei pääse sisään niin sitten laittaa oikasupyynnön menemään vai mitä tässä pitäisi tehdä kun kokee tilanteen epäreiluksi?


      • Enskeväänäuudestaan

        Mä luulen ettei mikään muukaan auta kuin odottaa ja sit toimia (oikaisupyyntö) kun tietää mikä tuomio tuli. :(


      • Voipyllyjenpylly
        typeräää kirjoitti:

        12?!??? ihan hullua. ei siinä mitenkään ollu niin montaa :(
        Ja mulla sama juttu matikassa, että jäi kesken, eikä kyllä mennyt se aineistokoe hyvin kun oli ihan hämmentynyt niistä oudoista kysymyksistä niin ei varmasti mennyt sieltä seasta ne kaikki ”oikeat” oikein... Niin suututtaa kyllä toi että tuskin pääsen myöskään koska matikka jäi muun pohtimisen takia kesken.
        Jos he kehotti kyselemään vasta tulosten jälkeen, niin kannattaako sitten vaan odottaa että jos ei pääse sisään niin sitten laittaa oikasupyynnön menemään vai mitä tässä pitäisi tehdä kun kokee tilanteen epäreiluksi?

        Ite oon sitä mieltä, et pitää olla mahdollisimman pian yhteydessä. Vois olla mahdollisuudet vaikka siihen et koe järjestetään uudestaan. Itellä vaan sellanen tilanne nyt, et oisin päässy ainakin omasta mielestä kouluun, jos koe oltaisiin arvioitu normaalisti. Tottakai myös ymmärrän, että kaikki ei todellakaan oo voinut tietää mitään niitä aineistokysymyksiä kun ne oli ihan out of the box, mut tässä sitten rokotetaan jos osaskin ne kysymykset?! Matikanpisteiden paino koko kirjallisessa kokeessa nousi 15%sta 25%iin...
        Kaikkia kohtaan sinänsä reiluinta ois järjestää koe uusiks.


      • Eivoiuskoa

        Väärinhän tää on kaikkia kohtaan.. niitä jotka tiesi vastaukset myös vääriin kysymyksiin, ja niitä keillä ei ollut mitään hajua niistä kysymyksistä :/
        Ja mun mielestä liian suuren arvon saa nyt tuo 12 kysymystä!
        Mun mielestä oikeita kysymyksiä ei ollut lähellekään tuota vertaa!


      • mitkä12

        Olis kiva tietää mitkä ne 12 kysymystä on mitkä pisteytetään..


      • Fkdjalsn

        Soititko sinne? Tuliko mitään uutta infoa tästä koehommasta?


    • älyhoiäläjätäää

      Vinkkejä miten selvitä tästä reilun parin viikon odotuksesta selväjärkisenä? :-D

      • Dldldldlld

        Jep, nyt jo tulossa hulluksi tästä spekuloinnosta :D onko se totta oikeesti et sairaanhoitajille ois 90 aloituspaikkaa? Nyt tuntuu et siinäkin on mokattu...


      • malttamaton1

        Ainakin keväällä oli 90 :)


    • Ynfgh

      Meneeeks vääristä vastsuksista miinuspisteitä?

      • Kätilötobe

        Kätilöiden kokeessa ainaki muistaakseni oikeesta vastauksesta tuli 1p ja väärästä ja vastaamattomasta 0p.


    • Tulisjovastaukset

      Lukeeko muillakin opintopolussa, että opiskelijavalinta on kesken? Kertokaa heti kun saatte paikkoja ja mistä koulusta!! Alin pisteraja olis myös kiva tietää =)

      • Kätilötobe

        Joo lukee, sais tulokset jo tulla :D En jaksa ite ainakaan uskoa, et tulis ennen tota 24. päivää..


    • Mitäihmettäenynnärrä

      Eilen tuli tulokset. Mistäkön pisteytykset näkisi?

      • moikkur

        Pisteet tulee huomenna sähköpostiin/opintopolkuun tuloskirje tms.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1412
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe