Metropolia Bioanalyytikon valintakoe

Dema

Aloitetaanpa tänne pääsykokeet-osioonkin keskustelu Metropolian bioanalytiikan pääsykokeista. Miten teillä meni koe?

Matematiikka oli itselleni ainakin suht helppo. Yksi liuoslaskuista oli kinkkisempi, jossa piti kahta liusta sekoittaa ja kertoa kuinka paljon tarvitaan kumpaakin.

Suomenkielinen aineistoteksti oli yllättävän hankala, englannin helpompi. Sen sijaan itse petyin kysymysten tasoon aika rankastikin, eli osa kysymyksistä mittasivat lähinnä sitä kuinka hyvä muisti henkilöllä on, eikä sitä onko ymmärretty tekstin sisältöä. Varsinkin kun muistiinpanoja ei saanut tehdä niin en tiedä mitä järkeä pääsykokeissa on kysyä jotain nippelitietoja sen muistamista.

29

8829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähänpettynyt

      Joo se aineisto oli ihan kauhea. (Valokuvamuisti melkeinpä pitäisi olla)
      Oli rasittavaa lukee niin suurta tekstiä ruudulta, paljon alan sanastoo, 15/20minsaa, eikä saanut edes muistinpanoja tehdä. Kysymyksetkin sitten sellaset että ei kauheen hyvin mennyt. :D
      Vielä lisäksi sekotti se, että enkun kysymykset ja vastaukset oli suomeksi. Jotkut vastaukset vielä niin samankaltaisia.

      Harmitti, että kun painoin vastauksen niin ei jälkeenpäin pystyny enää "nollaa"vastausta. Tulee turhii miinus pisteitä...

      Paljon sinne muuten kutsuttiin yhteensä? :O
      Kun vaan 28 valitaan.

      • Dema

        Itsekin pohdin tuota että miksi vastausta ei voi nollata. Tästä tuli kans itelle miinuksia varmasti kun tarkotus oli jättääkin vastaamatta, mutta vastausta ei saanut enää pois.

        Valintakokeeseen taisi lähteä kutsu noin 140:lle. Tosin ainakin omassa ryhmässä oli yli 10 hakijaa, jotka eivät tulleet sitten paikalle varsinaiseen kokeeseen..


    • Ehkäensivuonna

      Mikä oli aiheena nyt syksynä aineistossa?:)

      • Dema

        Hepsidiinistä oli suomenkielinen artikkeli (rautatasapainon säätelyyn liittyen), ja englanninkielisessä artikkelissa käsiteltiin tutkimusta liittyen hemolyysiin kun verinäyte otetaan esim jo potilaalla olevasta kanyylistä.


    • Dema

      Onko joku jo ollut tänään tai menossa tänään ryhmätilanteeseen? Kiinnostaisi kuulla millanen se oli :)

    • biops

      Joo ryhmätilanne kiinnostaa, lähinnä oliko se haastattelu vai jostain aiheesta keskustelu?

      • Hannnnnna

        Ryhmis oli keskustelua siitä että mitä olettaa bioanalyytikon koulutuksen ja ammatin olevan.


      • Dema

        Vaihteleekohan nuo aiheet ryhmittäin? Vai onko kaikille sama aihe?


    • Dema

      Aika leppoisa oli itellä tuo haastattelu. Ryhmässä mukana olleitten kanssa sujui keskustelu hyvin. Vähän vaikea arvioida miten osasi tuoda omaa motivaatiotaan alalla sitten haastattelijoitten arvioitavaksi... Tästä jäi kuitenkin itelle ainakin huomattavasti positiivisempi fiilis kuin maanantain kirjallisesta osuudesta.

    • Dema

      Jännitys alkaa tiivistymään! Tsemppiä kaikille.

      • labora

        Jännittää!! Voisivat jo ilmoittaa :D Ei jaksa odottaa.

        Mitä tuolta toisesta ketjusta poimin niin vaikka oli 140 kutsuttu kokeisiin niin vain 86 saapuivat paikalle ja 28 valitaan. Eli noi 30% valitaan opiskelemaan.

        Toivottavasti päästään ja ollaan se 30%!!!


      • Dema

        Toivotaan näin! Nyt on ainakin valintajonot siirretty sijoitteluun... ei enää kauan tarvitse odotella.. Tuleekohan tulokset nopeammin kun Valintaryhmä 2:ssa on vain Metropolia mukana?


    • ehkävieläjoskus

      Mulle tuli opintopolkuun xx-varasija tulos! :/

      • Dema

        Harmillista :/ Sitten vaan keväällä uudestaan!


    • Dema

      Hui olkoonsa, nytkö ne tulokset jo tulikin. Olin niin varautunut että ne tulee vasta huomenna kun kellokin alko olla jo lähempänä neljää. Opiskelupaikka myönnetty! =)

      • Kulelo

        Sama täällä, siellä sitten nähdään! :D


    • enkestä

      Paljon onnea valituille! Oon itse liikkeellä ilman pankkitunnareita ja en pääse opintopolkuun :D Tuliko teille sähköposti myös heti? Oottelen josko posti kilahtais kasilta illalla...ilmeisesti sitten vasta tulee. Tuleekohan sähköposti vain jos on varma valinta?

      • Dema

        Kiitos! Opintopolkuun oli tullut tieto, sähköposti kai tulee tänään myöhemmin tai viimestään perjantaina. Selviääköhän siitä sitten pisteetkin, Opintopolussa ei näy


    • Bylleröaivo

      Varasija 11, auts. :)

    • Pettynyy

      Itse kanss varasijalla 10, tuskimpa siis kouluun pääsen.. :( Pettynyt olo, mutta parempi tulos kun viime hakukerralla, keväällä sitten uutta yritystä. Onnea kaikille ketkä pääsi sisään ja tsemppiä opintoihin! :)

      • Dema

        Harmi että jäit varasijalle! :/ Tietääkseni ensi viikolla tulee kuitenkin 5 paikkaa auki Avoimen AMK:n kautta opintoihin, eli se mahdollisuus on vielä. Tosin paikat kai menee aika nopeasti eli ilmoittautumisjärjestyksessä... Opinnoista joutuu maksamaan jotain 900 euroa lukuvuodelta, eikä työharjoittelut kuulu siihen mukaan, mutta sitä kautta voi sitten avoimen väylän kautta hakea varsinaiseksi opiskelijaksi.


    • Dema

      Onko tuloskirjeitä tullu vielä kenellekään? Metropolian hakupalveluitten mukaan kirjeitten lähetys on alkanut tänään iltapäivällä: http://www.metropolia.fi/haku/uutiset/?tx_ttnews[tt_news]=5536&cHash=df2a7ee8f4a1f44ad909e02fb1253ef2

      • Bioanalyytikoksi

        Minulle tuli kirje. Onkohan pisteistä saatavilla missään myöhemmin tarkempaa erittelyä, että paljonko tuli mistäkin osiosta? Omassa kirjeessääni ilmoitettiin vaan kokonaispisteet sekä alin hyväksytty pistemäärä.


      • Dema

        Nyt oli minullekin tullut :) Mietin tuossa just samaa, että onko mistään saatavilla tarkempaa. Pisteitä oli napsahtanut 55,25. Mites sinulla? =)

        Alin hyväksytty pistemäärä oli 49,25, mikäli joku sitä kaipailee.


      • Bioanalyytikoksi

        Mulla oli 58. Olin vähän hämmästynyt, kun omasta mielestä kokeet ei nyt ihan kamalan nappiin mennyt! Matikka oli ainoa, mistä jäi hyvä fiilis. Mutta hyvä näin! 😅
        Onkohan pisteraja ollut sama ei-ensikertalaisille? 🤔


      • Dema

        Hyvät pisteet sait! :) Sama homma itelläni, varsinkin se suomenkielinen aineistotehtävä meni vastausten osalta osittain arpomiseksi kun oli niin pikkutarkkoja kysymyksiä. Matikka meni itelläkin hyvin, ja haastattelusta jäi hyvä fiilis sen jälkeen. Eli veikkaisin että itellä ainakin sitten pisteitä ropisi pois aineistotehtävistä varsinkin.

        Tuossa tuloskirjeessä sanotaan että "Jos hakukohteessa on käytössä jokin kiintiö (esim. ensikertalaiset), saattaa kiintiön ulkopuolelle jäävän pisteet olla korkeammat kuin taulukossa näkyvä alin hyväksyttyjen pistemäärä", eli pisteraja lienee tosiaan se ensikertalaisten pisteraja, ja ei-ensikertalaisilla voi olla tuota korkeampia pisteitä, mutta ei ole tullut hyväksytyksi sitten kun edellä on jo se 7 (vai oliko se 8) ei-ensikertalaista korkeimmilla pistemäärillä.


      • Bioanalyytikoksi
        Dema kirjoitti:

        Hyvät pisteet sait! :) Sama homma itelläni, varsinkin se suomenkielinen aineistotehtävä meni vastausten osalta osittain arpomiseksi kun oli niin pikkutarkkoja kysymyksiä. Matikka meni itelläkin hyvin, ja haastattelusta jäi hyvä fiilis sen jälkeen. Eli veikkaisin että itellä ainakin sitten pisteitä ropisi pois aineistotehtävistä varsinkin.

        Tuossa tuloskirjeessä sanotaan että "Jos hakukohteessa on käytössä jokin kiintiö (esim. ensikertalaiset), saattaa kiintiön ulkopuolelle jäävän pisteet olla korkeammat kuin taulukossa näkyvä alin hyväksyttyjen pistemäärä", eli pisteraja lienee tosiaan se ensikertalaisten pisteraja, ja ei-ensikertalaisilla voi olla tuota korkeampia pisteitä, mutta ei ole tullut hyväksytyksi sitten kun edellä on jo se 7 (vai oliko se 8) ei-ensikertalaista korkeimmilla pistemäärillä.

        Niinpä, olisi kiva kuulla myös se ei-ensikertalaisten pisteraja! Voisi vähän vielä kiduttaa itseään sillä, että jäikö ihan hilkulle vai ei 😁


    • Pömppeli11

      Muistaako/tietääkös kukaan kokeen maksimipistemäärää?

    • seolisiinä

      Maksimipistemäärä oli 70. Mulla oli myös tuloskirjeen mukaan alimmat hyväksytyt pisteet 49,25 ja olen ensikertalainen. Hieman reilulla pisteellä jäin itse tuosta ja varasija 6 napsahti. Ärsyttävä paikka, niin lähellä mut kuitenkin sen verran kaukana, ettei oikein jaksa ylläpitää toiveita :) Paremmin kuitenkin kuin uskoin, sillä edelliset matikantehtävät oon tainnu tehdä joskus antiikin aikaan :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe