Miten päästä irti vihasta ja katkeruudesta

Yksinäinensudetar

En tiedä onko tämä S24:sen palstalle kirjoittelu ihan tuuleen huutelua, mutta mietin miten päästä irti ja eroon vihasta ja katkeruudesta jotka syövät omaa hyvinvointiani ja jaksamistani ja tekvät omasta olosta psyykkisesti raskaan. Miten päästä eroon katkeruudesta, ja kateudesta jota koen muita samanikäisiä ns elämässään onnistuneita ihmisiä kohtaan. Vihaan heitä ja olen kateellinen ja katkera siitä että heillä on terveys kohdillaan on perheet ja lapset ja omakotitalot ja työ/opiskelupaikat. Minun sosiaaliset,fyysiset ja psyykkiset resurssini eivät riittäneet tälläisen elämän luomiseen ja rakentamiseen. Minusta tuli ylipainoinen,ruma,läski, eristäytynyt,syrjäytynyt itseeni ja muihin ihmisiin ja yhteiskuntaan pettynyt ja katkeroitunut naisimmeinen.

Tuntuu eyttä tämä yleinen tyytymättömyys omaan ulkonäkööni, painooni, elämääni ja ihmissuhteisiini värittää kaikki päiväni. Mikä hemmetti siinä on niin vaikeaa antaa olla, antaa anteeeksi ja päästää irti? kun riittävän pitkään piehtaroi vihassa,itsesäälissä ja katkeruudessa tuntuu näistä tunteista ja kokemuksista muodostuvan musta-aukko joka nielee kaiken hyvän. Ilmeisesti kohdallani kysymyksessä ovat automatisoituneet ajattelu-ja tunnereaktiot. Ei tarvita kuin pieni triggeri ja koko höskä hyppää naamalle, ärsytyskynnys nousee sataseen., viha,raivo,katkeruus ja pettymys nostavat päätään. Olen yrittänyt pohtia miten voisin omilla resursseillani tehdä omasta elämästäni elettävää.

Nyt harmittavan usein törmään siihen,että minulla on jonkinlainen mielikuva siitä mitä muiden lähipiirin ihmisten elämä pitää sisällään. No faktaa on ainakin yksinäisyys,eristäytyneisyys ja syrjäytyneisyys. Minulla ei ole sosiaalisia taitoja tai luonnetta luoda uusia ihmissuhteita vaikka niitä kaipaan ja olen etsinyt. En vain kykene olemaan mitään muuta kuin minä .toki ulkoisiin seikkoihin voi vaikuttaa esim laihduttamalla ja pudottamalla painoa mutta onko se kuitenkaan lopulta se suurin ongelma ja kysymysmerkki. Kysymys on kai siitä että olen huomattavan kömpelö sosiaalisesti jopa tuttujen ihmisten kanssa.,On kai liikaa vaadittu ja epärealistista odottaa että löytäisin ryhmän tai porukan jossa minulle voitaisiin antaa anteeksi sosiaalinen outouteni ,kömpelyyteni ja kyvyttömyyteni olla sulava uusien ihmisten kanssa.

Ja uudet pettymykset vain pahentavat tilannetta. Jollekin toiselle näytää olevan luontaista mennä porukkaan tai ryhmään uutena ja ottaa niinsanotusti tilanne haltuun. Minulle ei ole muodostunut yhdessäkään ryhmässä tai porukassa sitä kokemusta että olisin sosiaalisesti hyväksytty tai haluttu tähän ryhmään ennemminkin tuntuu että ihmiset kokevat olevansa pakotettuja juttelemaan ja elämään ja toimimaan minun kanssani. Mikään ei tunnu auttavan ,ei puheliaisuus,ei kuunteleminen ei mielipiteiden jakaminen ei mikään. Ja kaikkein pahinta on tilqanne jossa et ikäänkuin tiedä mikä se sinun syntisi tai virheesi tai vikasi tai puutteesi on että sen tähden pitää sulkea ulos porukasta ja käyttäytyä vihamielisesti ja alentuvasti.

Nämä asiat aiheuttavat minussa syvää katkeruutta ja tyytymättömyyttä. Lisäksi fyysinen kipu ja niskatulehdus. Kipu on paikoitellen kova, niskat ihan jumissa, särkylääke helpottaa hetkekis ja sitten kipu palaa. Olen niin väsynyt tämän kivun kanssa olemiseen ja elämiseen. Erityisesti ietyt asennot pahentavat kivun tunnetta.

Ja kai se yksinäisyys, yksin jääminen, liian outo ja erilaisena oleminen aiheuttavat syvää emotionaalista tuskaa ja kipia ja vaikka kuinka haluaisin kostaa ja vihassani purkaa katkeruuteni mielestäni minua väärin kohdelleisiin ihmisiin ymmärrän että he eivät ole vastuussa minun elämästäni tai minun valinnoistani en voi vaatia heitä altavastaajiksi omaan epäonnistuneeseen elämääni en vaikka kuinka seuraan toisten onnea ja hyvinvointia sivusta. Tuntuu että heille se annetaan luonnostaan. Tuntuu että joku vain saa syntyä terveeseen ja rakastavaan perheeseen ja siitä lähtökohdasta kasvaa perusterveeksi ja tasapainoiseksi ja hyvinvoivaksi aikuiseksi jolle on luontaista luoda uraa ja perustaa perhe en tiedä minne kivikaudelle itse kuuluisin asenteideni ja elämäntyylini ja arvojeni myötä.

Mutta yksinäisyys on syvää. Melkein ehkä pahemmalta tuntuu ne tilanteet joissa joku ihminen tai taho tai järjestö maalataan kultaväreillä ja korostetaan kuinka juuri tämä henkilö tai juuri tässä paikassa kaikki kokevat olonsa hyväks ija vastaanotetuksi ja olevansa kuin kotonaan ja kaikkia arvostetaan ja rakaastetaan ja kunnioitetaan ja minun saapuessani tämän ryhmän porukan tai järjestön toimintaan tms niin yllättäen onkin eri ääin kellossa, minun suhteeni ei löydy sitä ymmärrystä kunnioitusta ja arvostusta mitä joku tai useat muut kokivat ja kuvasivat saavansa ja tämä kaava siis toistuu vuodesta ja porukasta toiseen. Tilanne on toistunut niin usein että olen vuosien mittaan yrittänyt kysyä lähiympäristössäni olevilta ihmisiltä mitä voisin itse tehdä toisin tai mitkä olisivat minun kehittämisalueitani, Yllttävän moni on vastannut että olen outo,

11

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neitisudetar

      Yllättävän moni on vastannut ,että olen outo, erilainen ja liian "poikamainen naiseksi". Myös ylipainoni /ulkonäköni /rumuuteni on ulkopuolisten taholta nähty sosiaalisia ongelmia aiheuttavaksi. Tuntuu että minä en kelpaa, minä en riitä, minä olen vääränlainen. Minä olen outo, erilainen, vaikea, liian tyhmä, liian lahjaton, liian laiska, liian saamaton. LAhjoja ja kykyhjä minulla ei juurikaan ole kuin ns keskinkertaiseen elämään. Joku toinen menestyy perhe-elämässä ja opintojen ja uran ja harrastusten parissa. Minulle harrastukset ovat ainoa pelastusrengas joka tarjoaa edes jonkinlaisen mahdollisuuden selvitä yksin olemisesta ja yksinäisyydestä hengissä. Surullista vaan on se että monissa harrastusryhmissäkin minua karsastetaan ja minuun suhtauduaan varauksella, ehkä jopa peläten- Ei muodostu siis luontevaa, luonnollista, ns normaalia kohtaamista vaan tuntuu kuin kaikkiin sosiaalisiin vuorovaikutustilanteisiin liittyisi aina jonkinlainen näkymätön muuri Ja jännite. Millä tälläisia jännitteitä ja muureja voisi lähteä purkamaan, en tiedä. Ehkä kuitenkaan syvä viha ja katkeruus ja kauna muita ihmisiä ja yhteiskuntaa kohtaanei kanna kovin pitkälle mutta kuitenkin elämän realiteetit ja erilaiset resurssit tulvat vastaan, minä en ole töissä enkä koulussa eikä minulla ole lapsia.En myöskään ole erityisen lahjakas tai taidokas tai kyvykäs millään osa-alueella että voisin sen kautta löytää samanhenkistä seuraa tai saada nauttia sosiaalista arvostusta ja kunnioitusta. minä olen kummajainen ja friikki tahtomattani, Mikään ei muutu, minä en muutu, ympäristö ei muutu. Kai elän sitten lopunelämääni niin, että minne tahansa menen iloisena ja odottvaana ja avoimena niin ilmapiiri ja ihmiset kääntyvät minua vastaan ja luovat ilmapiirin jossa minua paheksutaan ja suljetaan ryhmän ulkopuolelle kuitenkaan en koe vastaukseksi eristäytymistä koska sitä en psyykkisesti kestäisi. Ei ole tasan menneet onnen lahjat ja sosiaaliset taidot. Vituttaa suoraan sanottuna kun jokapaikassa hoetaan sitä mantraa että sosiaalisiaa taitoja voi aikuisenakin oppia harjoittelemalla. No enpä ole kovasti harjaantunut niin että sosiaalinen asemani ryhmähierarkiassa tai ryhmädynamiikassa olisi merkittävästi muuttunut vaikka kuinka koitan harjoitella. Tämä johtaa yksinäisyyteen ryhmässä. ei ole ymmärrystä. ei ole yhteyttä, en koe tasa-vertaista asemaa suhteessa muihin ryhmäläisiin ja näin se tulee kai aina menemään mutta en hyvällä tahdollanikaan keksi miksi Luoja päätti luoda minusta ekstrovertin kun en kerran mihinkään osaa osallistua tai päästä mukaan tai muodostaa yhteyttä tai ystävyyssuhteita tai liittyä ryhmiin porukoihin tai yhteisöihin sekin haavoittaa syvältä olla ekstrovertti jolla sosiaaliset taidot niin jäässä tai puutteelliset että yhteenkään ryhmään et sovi etkä kuulu eikä yhtään uutta ihmissuhdetta muodostu vuosikausiin vaikka miten yrität muuttua ja parantaa käytöstäsi ja itseäsi ja laihduttaa ja kuunnella niitä enemmän ja olla osallistuvampi mikään ei muuta sitä että minä olen outo ja erilainen. ei uudet ihmiset, ei uusi ryhmä, ei uusi paikkakunta ei uusi työpaikka ei psykoterapiat eikä sielunhoitoterapiat ei mikään. Kai on vaan pyrittävä sopeutumaan eämänä näiden sosiaalisten rajoitteiden ja resurssien puitteissa jotka minulle on suotu tai jotka ovat jääneet vuosikymmeniä kestäneiden helvettien ja traumojen ja kriisien jälkeen.

    • eienäänuori

      Eiköhän ole niin että vain Jumala voi antaa voiman vapautua vihasta, katkeruudesta ja itsesäälistä ja myös siinä että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on. Katkeruus, viha, itsääli ovat sielun myrkkyä. Ne vievät masennukseen ja nakertavat kaiken elämänilon.

    • Oletko uuteen seuraan mennessäsi pelkästään ollut vaan, katsellut ja kuunnellut mitä heillä on sanottavaa ? Usein tuo outouden tunne tulee siitä että kuvittelee olevansa seuran keskipiste jota muut jatkuvasti tarkkailevat vaikka oikeasti eivät juurikaan välitä kuinka käyttäydyt.

    • yksinminäkin

      Yritä hyväksyä tilanne. Ihan hyvä vaikka noin käykin. Sinä menit jonnekin, se oli pää-asia.

      Saa olla vihainen ja katkera. Jos joskus tuntuu hyvälle, kirjoita muistiin, että voit varmasti tietää miten se tapahtui.

    • KYRPÄKYRSÄPUKKI

      Etsi tilaa negatiivisille ajatuksilles, pane sen tilalle musaa, täytä se musiikilla, käy kävelemässä, käy ajelemassa autolla kaupungilla tai muissa kaupungeis/kunnissa. Joogaa.

    • vihaa

      Olisi paljon helpompi syrjäytyä, jos olisi luonteeltaan laiska ja ei kaipaisi ihmisten seuraa. Olen kai liian outo ja ilmeeni eivät ole tarpeeksi yhteneväisiä. Sitä en kuitenkaan sulata, että toiset suhtautuvat minuun avoimen vihamielisesti. On kai minullakin joku ihmisarvo. Koitan keskittyä luontoon ja koiraani, jotta en täysin kadota kaikkea hyvää ja puhdasta, mitä maailmassa on.

      • Juha82Aarovaalannefani

        Älä välitä, nuo ovat täysiä pellejä.


    • äölklöä

      Juha82 , oikea kommentti!

    • Viisasjayksinäinen

      Voin ainakin kertoa sulle löytämäni avaimet siihen, miten saavuttaa elämä, johon on tyytyväinen niin, ettei tarvi olla toisille kateellinen. Jos olet halukas tarttumaan toimeen ja tehdä elämästä mielenkiintoista. :) Millä löydän sut facesta?

    • rujous

      Kunpa löytäisi itsekin avaimet päästää irti katkeruudesta ja vihasta. Oma elämäni on mennyt juuri noin, katselin sivusta kun muut elivät normaalielämää ja vähitellen jäin syrjään ja nyt totaalisen yksinäinen.

      Vartaloni on muista poikkeava, joten olen vihainen ja katkera, että tällainen geenivirhe sattui juuri minun kohdalleni. Eivät muut normaalivartaloiset ymmärrä miten etuoikeutettuja he ovat saadessaan elää normaalia elämää ja valittavat aivan typeristä asioista. Virheeni ei näy ulospäin, ja olenkin salannut sen useimmilta koko elämäni. Häpeä kehostani on kuitenkin vaikuttanut siihen, miten muukin elämä on mennyt. Ei tällaista epämuodostunutta ruhoa viitsi kenenkään muun vaivoiksi laittaa. Ei minua tällaisena pysty kukaan kauaa katselemaan, joten parempi pysyä yksin vaan.

    • olekokenuthyväksi

      Syvällinen terapia, asioitten käsittely ja sitten rukous että Jumala saa täyttää vihan ja puretun, käsitellyt paikan rakkaudella ja anteeksi annolla. Viha, katkeruus ja itsesääli ei auta mitään. Se negatiivisuus kasvaa vain lumipallon tavoin aivan niin kuin aloittaja on huomannutkin. Terapeutti Seppo Jokinen on käsitellyt asioita hyvin. Kannattaa tutustua hänen kirjallisuuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe