Moi !Minulla on 2 vuotias uros kani .Ongelmana on että se puree ihmisiä ja koiria vapaana ollessaan.Tekee tätä selvästi reviirin puolustamisen takia .Pidän kania vapaana huoneessani mutta kun menen huoneen poikki saattaa kani uhkailla tai purra .Ruoan laitossa saa olla varovainen ellei halua kanin hampaita kiinni käteen .Mikä voisi auttaa ?Olen miettinyt että kastoroiminen saattaisi lieventää tätä reviirin puolustusta .
Kani agressiivinen
7
287
Vastaukset
- KaniOnRuokaa
Paista tai laita uuniin.
- Zedä
Kastrointia kannattaa ehdottomasti testata! Vaikka muuten kanien pitäminen vapaana onkin mielestäni paras ratkaisu, voisi reviirin puolustamiseen auttaa pienemmän alueen laittaminen kanille aitaukseksi, ja sitten sen alueen voisi rauhoittaa mahdollisimman pitkälti kanille. Näin ehkä se ei kokisi tarvetta puolustaa koko huonetta. Yleisesti ottaen kannattaa välttää tilanteita jotka erityisesti ärsyttää kania, ja yrittää saada siihen muuten hyvä luottamussuhde :)
- Naminamikani
KANIPATA
1 puhdistettu kani
kirkastettua voita
rypsiöljyä
1/4 juuriselleriä
1/4 lanttua
1/3 palsternakkaa
3 porkkanaa
1 keltasipuli
1 punasipuli
3 valkosipulin kynttä
6 kuivattua aprikoosia
tuoretta timjamia, rosmariinia, laakerinlehtiä ja persiljaa
tai 1 bouquet garni
10 kokonaista mustapippuria
6 katajanmarjaa
2 dl punaviiniä
3 tl riista- tai kasvisliemijauhetta (suolaton)
suolaa
n. 1 l kuumaa vettä
Lämmitä uuni 180 asteeseen. Kuori ja paloittele juurekset sekä lohko sipulit. Murskaa valkosipuli kevyesti veitsen lappeella painaen. Kiehauta vesi. Poista kanin sisältä jäljellä olevat sisäelimet. Omassani olivat tallella vielä sydän, maksa, keuhkot ja munuaiset. Itse säästin vain sydämen ja maksan. Huuhtele kani, kuivaa ja paloittele. Irrota takajalat tyvestään aluksi kiertämällä ja lopuksi terävällä veitsellä. Samoin eturaajat. Irrota lopuksi pää. Kuumenna kookkaassa padassa voi ja öljy. Ruskista kaninpalat kauttaaltaan hyvin. Myös se pää. Laita palat syrjään ja lisää pataan juurespalat ja sipulit. Kuullota hetki, niin että kaikki hieman ruskistuvat. Lado pataan kanipalat ja lisää punaviini, yrtit, aprikoosit, mausteet, liemijauhe, suola sekä niin paljon kuumaa vettä, että kanipalat juuri ja juuri peittyvät. Laita päälimmäiseksi pataan kanin maksa ja sydän.
Kuumenna pata liedellä, kunnes liemi alkaa kiehua. Siirrä sitten uuniin ja kypsennä ensimmäinen 30 minuuttia 180 asteessa. Sen jälkeen laske lämpö 150 asteeseen ja anna hautua 1,5-2 tuntia. Kani on parhaimmillaan kun liha irtoaa luista helposti.
Nosta kaninpalat varovasti padasta jäähtymään. Erottele murea liha luista huolellisesti tarjoilua varten. Viipaloi annoksiin myös maksa ja sydän. - kanin_käytös2
Kani on kyllä erittäin ekologista ja terveellistä ravintoa, mutta aloittajan kani on oletettavasti ihan vain lemmikki. Parhaimpia vastauksia saisit kanin käytökseen liittyen virallisilta kasvattajilta tai facebookin kanit-ryhmästä.
Todennäköisesti kuitenkin kanilla on murrosikä meneillään. Onko kanilla jotain omaa piilopaikkaa? Onko kani pelokas? Jotain ongelmaa/hormoneja taustalla luultavasti on. Kastorointi tasoittaisi kanin hormonitoimintaa ja mahdollisesti myös kanin käytöstä. - kanien_kuuluu_elää
Kanien syöminen on säälittävää! );
niittenkin kuuluu elää! ):
mun mp ^^- oletkaivege
Mutta lehmien, kanojen, kalojen, sikojen jne muiden eläinten joita ihmiset syö ei kuulu elää :(?
- pupujänömaa
Kanin aggressiivisuus voi johtua myös esimerkiksi siitä, että se on sairas ja sillä on kipuja. Itse kävisin varuilta tarkistuttamassa kanin eläinlääkärillä, varsinkin jos on tuoreempi vaiva. Yleensä kanit ovat kuitenkin arvaamattomia ja aggressiivisia pelätessään. Usein vika onkin omistajassa, turha totuutta kiertää. Koiriin olen totuttanut kanini niin, että koira on minulla sylissä ja kani saa tulla katselemaan ja haistelemaan rauhassa, myös komppariaidan läpi onnistunee mainiosti.
Itselläni on kerran ollut aggressiivinen kani, joka juuri vastaavasti hyökkäili ruokkivan käden kimppuun. Suosittelisin että istut vaikka vaan lattialle ja annat kanin tulla luoksesi. Jos tämä on ihan normaalia ja kani uskaltaa lähestyä sinua, ruoki sitä kädestä. Näin kani yhdistää sinut ruokaan ja tottunee siihen että kädet ja ruoka tulevat samassa paketissa :D toimi ainakin meillä, mutta jokainen tapaus nyt on erilainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r345638Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4942584JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t51575Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳271409En tiedä miksi kerroin sinusta täällä
Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.171129Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!
Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http7984Ei ois kyllä kivaa
Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv4907- 62892
Nainen, tunnetko saman kuin minä
Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv43883HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena
HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei194807