Läpivientien vaihto ?

UusiVene

Ajattelin vaihtaa veneeni läpiviennit keväällä muovikomposiittiin Trudesign läpivienteihin. Nykyiset ovat messinkiä joka ei sovellu meriveteen.

Minkähänlainen urakka tuo käytännössä on. Minulla ei ole aiempaa kokemusta lasikuitutöistä, joten onkohan tämäkään oikea paikka aloittaa ? Periaatteessa tuntuu helpolta, Vanha pois, reiän siistiminen ja uusi tilalle massoineen päivineen. Mutta onko se tuota käytönnössä ?

Toinen kyssäri, veneessä on Volvo-Penta sisäperämoottori, eli moottori ottaa jäähdytysvetensä perävetolaitteen kautta. Onko noissa jokin sulkuventtiili jonka voi hätätilassa sulkea jos esim jäähdytysletku prakaa ? Vai onko se puutulppa tuossa tilanteessa ainoa ratkaisu ?

17

2566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyrnäväntorpedo

      Kutakuinkin noin se läpiviennin vaihto tehdään. Jos vain vaihdat läpiviennin, niin on aika kunnianhimoista kutsua sitä lasikuitutyöksi. Varmista, että sinulla on tarvittavat työkalut kiristämiseen ennen kuin laitat tiivistettä.

    • VPD6

      Läpivientien vaihto tehdään yleensä kun läpivienti syöpynyt ja/tai palloventtiili on jumissa. Yleensä ne ovat silloin jo esim. 20 vuotta tai yli vanhoja. Palloventtiilit ovat yleensä aika ahtaissa paikoissa ja kierteet jämähtäneet, ettei ainakaan palloventtiilin irroitus ilman kohtuutonta ähellystä onnistu. Jos väkisin isoilla putkipihdeillä kiertää, kiertyy todennäköisesti myös varsinainen läpivienti. Osassa läpivientejä on sisäpuolella "osakkeet", joihin oikea ja oikean kokoinen työkalu sopii. Toinen pitää ulkopuolelta kiinni ettei läpivienti pyörähtää ja toinen koettaa kiertää sisäpuolelta venttiiliä. Paras ja helpoin tapa on irroittaa koko paketti hiomalla läpiviennin kaulus ulkopuolelta pois rälläkällä. Hiominen on tehtävä hitaasti ja varovasti, ettei lasikuitu ympärillä kuumene. Vie aikaa n. 5 - 10 min. Lopulta kaulus irtoaa ja venttiilin voi vetää sisäpuolelta pois. Uusilla osilla ja oikeilla aineilla sitten uusi paketti paikoilleen. Venttiilin asento on hyvä laittaa muistiin, jotta avaus- ja sulkemiskahva mahtuu uudessakin venttiiliä liikkumaan. Läpivienti ensin paikoilleen ja oikeilla tiivisteaineilla kasattu venttiili muutaman päivän päästä, kun myös läpiviennin tiivistyaineet jämähtäneet ja loppukiristys tehty. Tässä hommassa on putkiteipit yms. syytä unohtaa. Voi käyttää joko vanhaa hyväksi havaittua hamppu/putkikitti systeemiä tai Logtite tms. putkitiivistettä, jota ammattilaisetkin käyttävät. Nuo sallivat yleensä pienen takaisinkiertämisen jos kahva tuli väärään asentoon. Minulla oli jumissa septin tyhjennysventtiili. Irroitin sen hiomalla läpiviennin kauluksen ulkopuolelta pois ja venttiili lähti helposti. Jätin reiän auki talven ajaksi. Tuulettapahan venettä sitäkin kautta. Laitan uuden venttiilin sitten keväällä, kun on valoisampaa ja toivottavasti myös lämpimämpää.

      • Hikistä.hommaa

        Pikkuhiljaa talven aikana CRCtä käyttämällä kaikki palloventiilit saatu toimiviksi. Aika näppärää tavaraa. CRC, antaa vaikuttaa 1-5 vrk. pientä varovaista nitkutusta, lisää CRC;tä ja jatketaan tuota kunnes toimivat. Hankalimman kanssa meni kolme kuukautta, mutta nyt toimivat.


    • VPD6

      Unohdin toisen kysymyksesi. VP:n perävetolaitteella varustetussa moottorissa ei merivesipuolella tietääkseni ole mitään suljettava venttiiliä. Noiden kanssa olen aika kauan puuhaillut enkä moiseen ole törmännyt. Moottorin merivesipumppu imee meriveden vetolaitteen kautta kilven läpi merivesisuodattimen imu- tai painepuolelle rakenteesta riippuen. Asia selviää moottoriksi käyttöohjekirjasta. Jos moottori huollettu asianmukaisesti ja myös ko. järjestelmän letkut tarkastettu en ainakaan minä ole kuullut, että merivesipuolen tai yleensä ko. koneen vesiletku olisi yllättäen rikkoutunut. Ikä vaikuttaa tietysti noissakin, joten ei se täysin mahdotonta ole.

      • Olipa hyvin kirjoitetut vastaukset, hyvä!


    • Moteurman

      Ainakin Vp 290 kilvessä on sulkuventtiili.

      • VPD6

        Varmaan sellainen sulkuventtiili löytyy ko. mallisesta vetolaitteesta, mutta en ole huomannut sitä. Yritin ihan mielenkiinnon vuoksi katsoa volvopentashop.com linkin räjäytyskuvista, mutta en löytänyt. Missähän kuvassa tuo venttiili näkyy?


    • Moteurman
      • VPD6

        Totta turiset, kiitos tiedosta.


    • vanhatappi

      Mistä olet päätellyt, etteivät messinkiset läpiviennit sovellu meriveteen? Minulla on 30 vuotiaat messinkiset läpiviennit eikä niissä ole mitään ongelmia. Kaikki metalliset läpiviennit täytyy olla maadoitetut veneen maadoituskiskoon.

      • MitaanTietamaton

        Messinki on yleisnimitys pääsääntöisesti kuparista ja sinkistä koostuvaan metalliseokseen. Soveltuvuus mereen on riippuvainen messinkin seoksesta ja meriveden laadusta eli käytännössä suolapitoisuudesta.


      • fdgfgu
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Messinki on yleisnimitys pääsääntöisesti kuparista ja sinkistä koostuvaan metalliseokseen. Soveltuvuus mereen on riippuvainen messinkin seoksesta ja meriveden laadusta eli käytännössä suolapitoisuudesta.

        Veneeseen tulevat läpiviennit pitää olla sinkkikadon kestävää messinkiä, joita ne nykyään kaikki pitäisi ollakkin. (Merivettä kyllä kaikki messingit kestää mutta galvaaninen korroosio on lähinnä ongelma).


      • Alkup

        Esimerkiksi Suomen, Tanskan ja Englannin onnettomuustutkintalautakuntien ja luokituslaitosten kanta on, että CW617N messinkiseoksesta tehdyt hanat eivät sovellu veneisiin asennettavaksi. Omassani on sellainen.


      • Alkup

        Lisäksi tuosta maadoituksesta samaiset tahot nimenomaan sanovat, ettei läpivientejä saa maadoittaa ...


      • Bottom_or

        Mä jätin läpiviennit ennallee, mutta vaihdoin pohjan. Taas pääsee.


    • VPD6

      Läpivientien vaihtojen yleisin syy ei ainakaan sisävesillä ja maamme rannikkovesillä liikkuvista veneissä ole niiden syöpyminen, vaan palloventtiilien jumiutuminen käytön puutteen vuoksi kiinni tai auki asentoon. Joskus venttiilin saa toimimaan liuottamalla esim. CRC: llä. Vanhoissa Tehdasvalmisteisissa rautaveneissä pohjaan hitsattu putket ovat yleensä syöpyneet ennen kuin niiden päässä olevat venttiilit. Toinen syy vaihtoihin on venttiilin unohtuminen kiinni talveksi jolloin se halkeaa. Noihin "haljenneisiin" venttiileihin törmää aina silloin tällöin keväällä mm. veneiden runkokatsastusten yhteydessä. Jos venttiili on unohtunut kiinni ja säilytyspaikka ulkona pressun alla, on venttiilit syytä tarkastaa huolellisesti keväällä ennen veteen laskua. Pullistuma ja halkeama on yleensä pallon yläpuolella ja lähes aina se on hankalasti takana, johon ei näy suoraan. Peili ja lamppu ovat hyvät apuvälineet. Haljennut ja kiinni oleva venttiili alkaa vuottaa vasta kun sen avaa. Venttiilit voi jättää talveksi " puoliksi" auki jolloin sinne mahdollisesti jäänyt vesi kuivaa ennen pakkasia. Valtamerkillä seilaaviasa veneissä noiden venttiilien syöpyminen on varmaan paljon nopeampaa. Siellä liikkuvista veneissä venttiilit ovat yleensä aina maadoitettu kuten ed. kommentoija kirjoittikin.

    • Jälkiviisastelua

      Hyviä vastauksia yllä joten tyydyn lisäämään muutaman huomion. Messinkiset ja pronssiset läpivientihelat ovat yleisimmin käytössä ja suositeltuja ainakin kerhomme katsastusmiesten näkökulmasta mekaanisen kestonsa vuoksi. Niitä toivotaan vähintään vedenalaisiin läpivienteihin ja suositellaan myös vedenpäällisiin.
      Mekaaninen kestävyys metallisilla läpivienneillä komposiittimateriaaleihin verraten on edukseen ainakin karilleajo tilanteissa - vaikkei nyt kukaan tietenkään venettään karille pössäytä.

      Omakohtaisena huomiona olen lisäksi havainnut, että komposiitista valmistetun läpiviennin kaulan saa helposti vedetyksi rikki jos asennuksessa on huolimaton. Samoin käy jos läpivienti pääsee talven aikana jäätymään vesihelmen kanssa esimerkiksi jos komposiittiläpivienti on lokin läpivienti ja loki on jäänyt paikoilleen talveksi veneen ollessa ulkosäilytyksessä.

      Asianmukainen asennusmassa läpiviennille on aivan keskeinen. Ei mitään silikoneja tai asennusliimoja mitä ei ole tarkoitettu purettavaksi, vaan joustava asennusmassa millä tehty liitos/tiivistys voidaan jälkikiristää n. vuorokauden sisällä asennuksesta. Esimerkiksi Sikaflex 221 tai muut samankaltaiset tuotteet OK

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe