Kausi 2017, kerro numeroina.

josViitsit

Olet purjehtija tai moottorilla etenevä, kiinnostaisi palstalaisten risteilyt numeroina.

Itsellä moottorivene.

Meripäiviä 137
Maileja 1962
Kone tunteja 344
Polttoainetta 1471l

38

801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjjjjjjjjjjjjjjjj

      Ketä kiinnostaa?

    • Seiliiing

      Veneöitä 42
      Maileja 820, joista koneella n 100
      Dieseliä paloi 28L :-P

      Purjevene. 30 jalkaa.

      Kesäloma oli kolme viikkoa, se kokonaan merellä, Siihen päälle viikonloppuja touko-syyskuun välillä.

      Hyvä kesä!

    • Pakko kysyä, että millaisella risteilijällä oikein liikut, jos alle kuuden solmun keskinopeudella palaa polttoainetta yli neljä litraa tunnissa?

      Itsellä jäi töiden takia tänä vuonna keskiarvojani vähemmäksi. Veneöitä tuli 25, maileja 1021, niistä purjeilla 723. Polttoaineen tarkkaa kulutusta ei pysty sanomaan, koska ei tule koskaan merkittyä muistiin, paljonko tankissa on kauden alussa ja lopussa. 0,3-0,4 litraa menee per mpk, mutta kun lämppäri käy myös dieselillä ja sitä tarvittiin tänä kesänä paljon, niin ei vo maileistakaan laskea.

      Minäkin lasken mieluummin veneöitä kuin -päiviä, koska tuntuu hassulta laskea vaikkapa pe-ip alkava ja su-ip päättyvä reissu kolmeksi päiväksi eikä toisaalta viitsi ruveta tunnin tarkkuudellakaan laskemaan.

      • 36ft

        Meillä taisi suuri osa löpöstä mennä lämmitykseen viime kesänä...Eli vaikea sanoa tarkkaa kulutusta moottorille


      • JosViitsit

        Noin 12.5 x 4 x 1,4 painoa 13 000kg "huvikuunari" moottori vene

        Päivät siksi, koska ammattiliikenteessä ne lasketaan meripäivinä ja sisältävät myös yön, mutta sovitaan, puhutaan yöpymisistä ja lukemani on sama ja yhtään yötä en viettänyt vieras-satamassa.
        Tässä esim trafi "työssäolopäivien todellinen lukumäärä, jonka henkilö on ollut aluksella sen ollessa liikenteessä.
        Esimerkiksi 1.1.2016 – 31.1.2016, 21 meripäivää, jos on työskennelty tammikuun 2016 aikana vain 21 päivää. "

        Polttoainetta kulutti myös generaattori 122 tuntia ja lämmitys joka oli tarpeen tänä kautena.


    • hupiveneilijä

      Huono kausi, turhan monta teknistä vikaa kauden aikana.
      Olipahan opetus siitä, että käytettyä venettä ostaessa on syytä olettaa, että kaikki mitä et itse kokeile ja toimivaksi totea ei toimi.

      Tais mennä 4 viikonloppua pelkissä remonttihommissa ja pari viikkoa vene seisoi laiturissa, kun odottelin osia.
      No, pitää koittaa tehdä hiukan annakoivaa huoltoa talven aikana ja toivoa, että ens kausi ei olis näin rikkonainen.
      Numeroita ei ole, katotaan ens kaudell uusiks.

    • Perttipunkkeri

      Veneily öetä 92. Tunteja 268h. Löpöttiä 430l. Seikkailu veneellä siihen joku viikko päälle, öitä ja bensoja ei lasketa. Sesonki jatkunee vielä jonkun viikon.

    • Lomaa_36_päivää

      Olet kova veneilijä, senhän halusti kertoa. 137 meripäivää on tavalliselle työssäkäyvälle utopiaa, mutta hieno määrä sellaiselle, jolla työvelvoitteet eivät rasita.

      • KatsoPeiliinSultakoPois

        Kateellisuus ylittää kiiman Suomalaisessa sielun maisemassa...syy miksi Suomalaiset, niin surkeita bisneksessä maailmalla?


      • Nojaa. Useimmilla meistä on 4-5 viikkoa kesälomaa, siitä kertyy helposti 30-37 päivää. Vapun ja syyskuun lopun välille mahtuu kesäloman ulkopuolelle 17-18 vkl; jos pe lähtee ja su palaa, niin saahan siitä laskennallisesti yli 50 päivää eli 80-90 on koossa jo näillä. Jos sitten vaikka lomarahat voi vaihtaa vapaaksi ja ehkä hiukan saldo- tai ylityövapaita saa pidettyä siihen päälle, niin 110-120 meripäivää ei ole työssäkäyvällekään mikään suuri ihme. 137 viittaa siihen, että kertoja on todennäköisesti eläkkeellä mutta ei välttämättä.


      • josViitsit

        Aika ahdasmielinen tulkita ja syytös!!!

        Mieleesi ei näköjään auennut vihjauksesta "meripäivä", että on olemassa töitä joita tehdään "putkeen" tietty periodi ja ollaan vapaalla vastaavasti reilummin, esim. merellä työskentely lavoissa, off shore, tai jokaiselle tuttu peruskoulun ope joka tosin ei ole työssään kiinni 24/7 pidempää tovia.

        Ja toiseksi mikä hel... työ velvoite, oletko siis pitkäaikaistyötön jota TE-keskus velvoittaa työharjoitteluun tai vastaavaa, vai oletko lusimassa kiven sisällä

        Suomi on toistaiseksi vielä vapaa maa, jossa jokainen voi hallinnoida omaa elämäänsä ja mitä sillä tekee, kenenkään ei tarvitse olla pompotettava, jollei itse halua. Tietysti näin voi itselleen uskotella :)

        EI VOI YMMÄRTÄÄ "TYÖVELVOITETTA" mitä se on? Toinen ihmeellisyys on lokeroida tavallinen työssä käyvä, miten se määritellään, rodun, värin tulorajan, sukupuolen vai seksuaalisten viehtymysten mukaan.

        Persut ja kepulit määrittelivät, tavallinen työssäkäyvä ei edes veneile, kuin korkeintaan soutuveneellä jossa pieni moottori, joten näillä palstpilla keskustelevat eivät ole normaaleja työssäkävijöitä!

        Älä vastaa, pyydän.


      • rantapallo_siellä

        Työvelvoite on velvoite, joita työnantaja määrää tavalliselle työntekijälle. Näitä ovat mm. työaika tai työtehtävät, jos ei työaikaa ole tarkasti määritelty.
        Taisi mennä rantapallo sieraimeen nimimerkillä "josviitsit"


      • toinenTäälläVitunLuuseri
        rantapallo_siellä kirjoitti:

        Työvelvoite on velvoite, joita työnantaja määrää tavalliselle työntekijälle. Näitä ovat mm. työaika tai työtehtävät, jos ei työaikaa ole tarkasti määritelty.
        Taisi mennä rantapallo sieraimeen nimimerkillä "josviitsit"

        Et ilmeisesti itse ymmärtänyt, työnantaja tarjoaa sinulle mahdollisuuden, itse päätät suostutko" huoraamaan" pakko ei ole... olet ihan vapaa ehtoisesti vallinnut osasi ja määrittelet sen tavalliseksi, taisi jäädä koulut heikosti hoidettua tai itseluottamuksessa puutetta. Olisit voinut valita toisinkin elämäsi, vai kuka pakotti sinut noin surkeaa jamaan, työnantajasiko?

        HERÄÄ JO JA OTA VASTUU PÄÄTÖKSISTÄSI!


      • yks_vaan

        hehheh. "taisi jäädä koulut heikosti hoidettua" Kyllä jäi tosiaan heikosti hoitamatta. Hoidin siis hyvin. Olen vapaaehtoisesti "vallinnut" työelämän ja esimiesaseman. Olen kateellinen sinulle, kun olet osannut hoitaa asiasi kirjoitustaitosi tasoisesti. Suomessa on Tilastokeskuksen mukaan noin 2,68 miljoonaa työntekijää, Keskimääräisesti vuosilomaa kertyy suomalaisille yleiset vapaapäivät mukaanluettuna 35 päivää. ( Lomalaki 2014). Voin käyttää myös sanaa keskimääräinen, mutta olen yksi tavallinen työntekijä tästä 2,68 miljoonasta.
        Ja yksi tärkeä asia - minulla ei ole rantapalloa sieraimessa, kuten eräällä :)


      • Huikauhia

        heh. Hiukka o jo pois otsikosta. Täähä on melkke ko salatut elämät. Jatkaka poja, saatte keksii.


    • Yhteismitallisiako

      Jotkut laskee meripäiviä ja jotkut veneöitä, miten ne on verrattavissa?!

      • Analogiaaaaaa

        Miksi satamissa yö maksaa, mutta päivä yleensä ei. Joskus sekin, mutta on halvempi. Mistä se kertoo?


      • HyvääYönJatkoa
        Analogiaaaaaa kirjoitti:

        Miksi satamissa yö maksaa, mutta päivä yleensä ei. Joskus sekin, mutta on halvempi. Mistä se kertoo?

        Entä jos vain käy nukkumassa veneessä ja koskaan lähde minnekään, miten tämä sitten tulkitaan ja lasketaan.

        Raha asiat eivät sitten mitenkään, kuulu tähän keskusteluun kompetenssina merellä olo aikojen laskenta.

        Montako päivää vuodessa on, miksi ei kysytä montako yötä vuodessa on tai loma päivät, miksi ei puhuta loma öistä?


      • Ei ne olekaan, mutta väliäkö tuolla? Itse koen näin matkaveneilijänä öiden laskemisen selkeämmäksi, koska luontaisena numeronviilaajana ja tilastonikkarina alkaisin muuten miettiä, kelpaako "meripäiväksi" se, että on käynyt veneellä vai pitääkö irrota laiturista ja jos, niin montako tuntia pitää olla liikkeellä, että lasketaan. Mutta kukin tavallaan, en saata nähdä mitään suurta merkitystä sillä, miten kukin veneellä oleilemaansa aikaa laskee.


    • tosiveneilijä

      50mpk, 1 veneyö, ei mennyt paljon dieseliä.

    • josViitsit2

      Mulla kesällä 8200 NM. Polttoainetta neljä rekkaautollista, oli tosin reissussa muitakin kun Siljan brykalla päivystän.

      • siiffi

        Mikä Siljan laiva kuluttaa noin vähän?


    • laivastonkomentaja

      Päiviä kahdella veneellä kai vajaa sata. Yhdellä veneellä maileja 1300, konetunteja 75, litroja 150. Toisella veneellä maileja ei kirjattu, eiköhän niitä 300-400 kertynyt, konetunteja ja litroja tasan nolla.

    • Seilailija

      25 yötä, 1350nm, koneella noin 20h = 100nm. 28 jalkainen purjepaatti.

    • Joakim1

      Aikamoinen ero keskimääräisissä päivämatkoissa. Aluperäinen kysyjä ja laivastokomentaja raportoivat vain hiukan yli 10 M matkasta/vrk, mutta seilailija taas yli 50 M, vaikka veneenä oli vain 28-jalkainen purjevene, jolla ajettiin hyvin vähän koneella.

      Kummatkin kuulostavat kovin poikkeuksellisilta. Ensimmäiset ilmeisesti viettävät paljon aikaa lähellä kotisatamaa olevassa paikassa ja jälkimmäinen taas purjehtinee useita päiviä vuorokauden ympäri, jotta pääsee noin suureen keskiarvoon. Uskoisin, että ainakin purjeveneellä n. 30 M matka/venevrk on aika normaali pidempää matkaa Itämerellä tekeville ja ehkä 20 M lyhyempää.

      • laivastonkomentaja

        Yhden veneen lokilukeman jakaminen päivillä ei tuo kovinkaan hyvää kuvaa päivämatkoista kun meripäiviä kertyy kahdella veneellä. Normi kisapäivä ratapurjehdusta ei lokista katsoen ole kovin pitkä, vaikka tunteja kuluisikin. Eikä tavallisesta viikonlopustakaan hurjia keskimääräisiä päivämatkoja synny, keskiviikkokisoista vielä vähemmän. Lomapurjehduksella se 30 mpk on hyvin tavallinen siirtymä, mutta vaimo ei sitten haluakaan siirtyä joka päivä


      • JosViitsit

        Ketjun avaaja viettää yleensä 2-3 päivää samassa paikassa. tämän kauden maileista, n. 300-400nm lähi alueilta, loput n. 1500nm länsi naapurista joka sekin on "lähialue" viime vuosina menty yhden pysähdyksen taktiikalla, yö Jungfruskärissä ja sieltä Norrtäljeen josta kiva startata loma ja lähteä valumaan rannikkoa alas ja länteen päin...


      • Joakim, et tainnut huomata, että "Seilailija" laskee öitä (kuten minäkin). Veneilypäivien määrä on silloin luonnollisesti suurempi. Toisaalta taas päiviäkin laskevalta pitäisi kysyä, moniko niistä päivistä on ollut sellaisia, joina pysytään tietyssä kohteessa. Eli keskimääräisten päivämatkojen laskenta noista on ihan hakuammuntaa.


      • JosJaksat
        10-14 kirjoitti:

        Joakim, et tainnut huomata, että "Seilailija" laskee öitä (kuten minäkin). Veneilypäivien määrä on silloin luonnollisesti suurempi. Toisaalta taas päiviäkin laskevalta pitäisi kysyä, moniko niistä päivistä on ollut sellaisia, joina pysytään tietyssä kohteessa. Eli keskimääräisten päivämatkojen laskenta noista on ihan hakuammuntaa.

        2-3 päivää samassa paikassa tarkoittaa sitä, että vene on ankkuroitu tai kiinnitetty laituriin tai luonnon olosuhteisiin vaikka klo 14.00 ensimmäinen päivä tulee täyteen seuraavan päivänä klo 14.00 jne.

        Jos tulen satamaan yms klo 14.00 olen siellä yön ja lähden aamulla en ole ollut samassa paikassa yhtään päivää, silloin vastaisin samalla tapaa, kuin sinä eli öitä...


      • JosJaksat
        JosJaksat kirjoitti:

        2-3 päivää samassa paikassa tarkoittaa sitä, että vene on ankkuroitu tai kiinnitetty laituriin tai luonnon olosuhteisiin vaikka klo 14.00 ensimmäinen päivä tulee täyteen seuraavan päivänä klo 14.00 jne.

        Jos tulen satamaan yms klo 14.00 olen siellä yön ja lähden aamulla en ole ollut samassa paikassa yhtään päivää, silloin vastaisin samalla tapaa, kuin sinä eli öitä...

        Ja vielä tarkennuksena olin merellä huvi veneilemässä n. 3200 tuntia viime kautena 137 päivän ja yön aikana, ja joitakin päiviä vain noin 12 tuntia, koska aloitus ja lopetus eri aikaan ja täyttä vuorokautta ei näin synny.

        menipä vaikeaksi ymmärtää toisiamme, mutta yritetään :)


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Joakim, et tainnut huomata, että "Seilailija" laskee öitä (kuten minäkin). Veneilypäivien määrä on silloin luonnollisesti suurempi. Toisaalta taas päiviäkin laskevalta pitäisi kysyä, moniko niistä päivistä on ollut sellaisia, joina pysytään tietyssä kohteessa. Eli keskimääräisten päivämatkojen laskenta noista on ihan hakuammuntaa.

        En puhunut keskimääräisestä päivämatkasta, vaan matkasta/veneilyvrk. Väittäisin, että tyypillinen arvo on 20-30 M tuolle. Laskin meidän muutaman vuoden takaisen 6 viikon reissun arvoksi 32 M. Tuossa siis vrk:t sisälsivät myös useita vain satamassa vietettyjä päiviä eli päivämatkat olivat selvästi pidempiä. Liikkelläolopäiviä oli 32 42:sta eli keskimääräinen päivämatka 42 M sisältäen kaksi yötä liikkeellä. Legejä oli 31, joten keskimääräinen legi 44 M.

        Ehkä tuo suuri poikkeama tulee veneilyvrk tai -päivän erilaisesta määrittelystä?


      • Joakim1 kirjoitti:

        En puhunut keskimääräisestä päivämatkasta, vaan matkasta/veneilyvrk. Väittäisin, että tyypillinen arvo on 20-30 M tuolle. Laskin meidän muutaman vuoden takaisen 6 viikon reissun arvoksi 32 M. Tuossa siis vrk:t sisälsivät myös useita vain satamassa vietettyjä päiviä eli päivämatkat olivat selvästi pidempiä. Liikkelläolopäiviä oli 32 42:sta eli keskimääräinen päivämatka 42 M sisältäen kaksi yötä liikkeellä. Legejä oli 31, joten keskimääräinen legi 44 M.

        Ehkä tuo suuri poikkeama tulee veneilyvrk tai -päivän erilaisesta määrittelystä?

        Esimerkiksi tuo "Seilailija" mainitsi 25 yötä. Se voi olla periaatteessa mitä tahansa 27 ja 50 päivän väliltä (ensinmainittu toteutuisi, jos kaikki kesän veneily koostuu yhdestä lomareissusta) ja jälkimmäinen 25 erillisellä yliyönretkellä.

        Oma syyni laskea öitä on juuri se, ettei tarvitse ruveta miettimään, tarkoittaako "päivällä" samaa kuin "vuorokaudella" ja jos, niin lasketaan alkavien vai vain täysien vuorokausien mukaan. Eli jos lähden kotisatamasta pe klo 16.00 ja kiinnityn sinne taas su 18.00, niin tuliko lokikirjaan a) 2 yötä, b) 2 vrk, c) 3 vrk vai d) 3 päivää. (Aloittaja on viitannut ammattimerimiesten "meripäivä" -käsitteeseen, mutta siitäkään en ainakaan minä tiedä, laskevatko ne täysiä vuorokausia vai tuleeko "meripäivä" täyteen jollain muulla tuntimäärällä.)


      • laivastonkomentaja

        Lokikirjasta tarkastettuna maileja oli tarkalleen ottaen 1247 ja veneessä yövytty 47 kertaa. Niiden vuorokausien keskiarvoksi tulisi 26,5 mpk. Jos vielä siivoisi viikonloput pois, nousisi päivämatka lomalla kai siihen 30 mpk:aan. Mitä se kaikkiaan olisi, on yhdentekevää, osoittaa vain, ettei muutamalla luvulla saa selvää purjehdustottumuksista.


      • seilailija
        10-14 kirjoitti:

        Esimerkiksi tuo "Seilailija" mainitsi 25 yötä. Se voi olla periaatteessa mitä tahansa 27 ja 50 päivän väliltä (ensinmainittu toteutuisi, jos kaikki kesän veneily koostuu yhdestä lomareissusta) ja jälkimmäinen 25 erillisellä yliyönretkellä.

        Oma syyni laskea öitä on juuri se, ettei tarvitse ruveta miettimään, tarkoittaako "päivällä" samaa kuin "vuorokaudella" ja jos, niin lasketaan alkavien vai vain täysien vuorokausien mukaan. Eli jos lähden kotisatamasta pe klo 16.00 ja kiinnityn sinne taas su 18.00, niin tuliko lokikirjaan a) 2 yötä, b) 2 vrk, c) 3 vrk vai d) 3 päivää. (Aloittaja on viitannut ammattimerimiesten "meripäivä" -käsitteeseen, mutta siitäkään en ainakaan minä tiedä, laskevatko ne täysiä vuorokausia vai tuleeko "meripäivä" täyteen jollain muulla tuntimäärällä.)

        Purjehdus päiviä tuli noin 35 kpl. Maileja pääsi kertymään reippaasti kesän balttian kierroksella. Pisin legi vajaa 3vrk. myötätuulessa nostaa keskiarvoa. Muutenkin melkein kaikki kesän reissut mentiin reippaassa myötätuulessa.. plotterin keskinopeudeksi jäi 6.1 kts koko kaudelta.


    • riisselikippo

      55 tuntia ja dieseliä meni sellanen 250 litraa. 6,5-13 solmua päämäärätöntä ajelua ilman yöpymisiä.

    • ornaakkeli

      288 tölkkiä (12 laatikkoa) viron tuliaisia; lonkeroa, olutta ja siideriä. Lisäksi teräviä pari litran lekaa ja 4 pulloa viiniä. Sataviiskytä litraa bensaa.

      • jutelijas

        Haisteletko tuon bensan vai juot?


      • ornaakkeli
        jutelijas kirjoitti:

        Haisteletko tuon bensan vai juot?

        Ei vaan huuhtelin mulkkuni sillä aina naituani siskoasi persaukkoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe