Kaveri on töissä eräässä ohjelmistoalan firmassa, jossa on käytössä ns. avoin palkkamalli eli kaikki tietävät toistensa palkat. Tämä kuulemma toimii melko hyvin palkkojen keskinäisissä suhteissa (kokematon saa vähemmän kuin kokenut), mutta tehokkaasti jäädyttää palkkatason etenkin kokeneimmilla kavereilla vuosiksi samalle tasolle. Kukaan ei siis voi pyytää palkankorotusta, koska "ei ole perusteltua" saada enemmän kuin toinen. Mitä mieltä tästä? Onko tällainen palkkamalli hyvä asia, vai onko sellainen otettu käyttöön vain palkkojen nousun hillitsemiseksi?
Avoin palkkamalli
12
582
Vastaukset
- Qwertyqwertyqwerty
Onko johdon palkat myös näkyvissä? Mikä tuolla on kokeneiden palkkataso?
- vincitmallieitoimi
Kyllähän tuo hyvin torppaa henkilökohtaiset korotukset. Vastaa pitkälti sitä mitä Nokialla aikanaan oli käytössä, tehtäväkuvan ja luokituksen mukaiset palkat. Päälle mahdollinen tiimi- tai yrityskohtainen vuosibonus.
Onhan se reilua kyllä, mutta kokenut, neuvottelukykyinen, osaava kaveri pystyy saamaan tonnin enemmän kuussa muualta. - Osakkaana
Tämä yhteinen sosialistinen perheajattelu ei tule toimimaan Suomessa millään alueella.
Eikä sitä hyväksyttäisi läntisessä Euroopassakaan. Jotenkin naivii ajattelumalli.
Jos olet kiinnostunut muiden tuloista niin mene verotoimistoista katsomaan niitä.
Ja tee se toki omalla ajallasi koska se ei ole laskutettavaa työaikaa. - ApinaVaiGorilla
Epäilen vahvasti tätä "kaveri on töissä" tarinaa jne sekä sen todenmukaisuutta. En ole koskaan törmännyt Suomessa yritykseen jossa kaikkien ihmisten palkkatiedot ovat julkisia. Älä provoile jollet pysty antamaan tietoa ko yrityksestä jotta voidaan tarkistaa asian paikkansapitävyys.
- jermu12345
Reaktor ja Vincit ainakin
- vincitmallieitoimi
Ei oo kummassakaan kaikkien, ehkä devauspuolella on, mutta ei kaikkien.
- JuoruämmiäNetissä
jermu12345 kirjoitti:
Reaktor ja Vincit ainakin
Ei pidä paikkaansa. Turha levitellä perättömiä juoruja.
- joopajoojust
Ja mistäs tollainen pikku nettipelle asian tietäisi? Urpo.
- Omakokemus
Menin aikoina on valittamaan pomolle, että eräs työkaveri saa selkeästi suurempaa palkkaa kuin minä. Siihen aikaan sai helposti verotiedot tekstiviestillä,, joten palkat oli tiedossa. Sillä kavereilla oli sama koulutus ja kokemus kuin minulla, mutta minä tein oikeastaan vaativampia hommia. Silti työkaveri sai reilun tonnin enemmän kuin minä. Se on väärin, minun palkkaa pitää nostaa, vetosin pomolle!
Pomo oli hetken vaikean näköinen, mutta totesi sitten " Olet oikeassa, mutta ei virhettä voi korjata toisella virheellä."
Mitäpä siihen oli sanomista...- KuoppaaItselleenKaivaa
Palkalla ei ole mitään tekemistä osaamisen kanssa. Se on hyvä oppia aikaisin :)
Parhaat neuvottelutaidot omaavalla on paras palkka. Samoin työpaikkaa tasaisin väliajoin vaihtamalla nousee palkkakin hyvin, sillä jos kaikki muut asiat on identtisiä, paitsi aloitusvuosi, niin myöhemmin aloittaneella on lähes poikkeuksetta parempi palkka. - Nuoleskelua
KuoppaaItselleenKaivaa kirjoitti:
Palkalla ei ole mitään tekemistä osaamisen kanssa. Se on hyvä oppia aikaisin :)
Parhaat neuvottelutaidot omaavalla on paras palkka. Samoin työpaikkaa tasaisin väliajoin vaihtamalla nousee palkkakin hyvin, sillä jos kaikki muut asiat on identtisiä, paitsi aloitusvuosi, niin myöhemmin aloittaneella on lähes poikkeuksetta parempi palkka.Pitää paikkansa. Työpaikoilla alalla kuin alalla pärjätään enemmän "puhetaidoilla" kuin teknisellä osaamisella. Eli nuoleskelu ja mielistely tuottavat aina paremman tuloksen kuin jonkun teknisen ongelman ratkaisu. Jollet nyt korjaa jonkun EU:n keskuspankin kriittistä virhettä.
Eli siitä vaan mielistelemään esimiehiä jos palkka on liian alhainen etkä halua vaihtaa työpaikkaa. - Anonyymi
Nuoleskelua kirjoitti:
Pitää paikkansa. Työpaikoilla alalla kuin alalla pärjätään enemmän "puhetaidoilla" kuin teknisellä osaamisella. Eli nuoleskelu ja mielistely tuottavat aina paremman tuloksen kuin jonkun teknisen ongelman ratkaisu. Jollet nyt korjaa jonkun EU:n keskuspankin kriittistä virhettä.
Eli siitä vaan mielistelemään esimiehiä jos palkka on liian alhainen etkä halua vaihtaa työpaikkaa.Tuo esimiesten mielistely auttaa aina. Olen itse edennyt urallani juuri näin ja hyvin on toiminut. Työt saa tosin tehdä joku muu kun käytän oman työaikani leppoisaan läpän heittoon ylennyksistä päättävien ja rahamiesten kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262886Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee252058Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1121568- 761329
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71288Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381196- 641036
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10954Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70911- 102892