Radiopuhelin autosta autoon yhteyden pitoon?

Lappiinkolonna

Millä voi pitää yhteyttä autojen 2 kpl välillä ajaessa jotain 1 -2 km maksimi etäisyys. Jokin käsipuhelin la puhelin tyyppinen. Millainen on hyvä ja akut kestää pitkään .
Mitään kännykkä hiplauksia ei vaan helppo käsikone katsomatta käytettävä.

5

699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LaHutvattaja

Onhan näitä lälläreitä ollut jo pitkään. Auton kojelautaan kiinnitetty ja ulkoantennilla varustttu on tosin parempi. Valitse malli, jossa on VOX-kytkentä ja kiinteän autoon asennettavan mikrofonin mahdollisuus. VOX kytkee lähettimen päälle puhuttaessa automaattisesti. La, PMR ja RHA-puhelimissa ei enää tarvita radiolupaa. Uutena ovat ns. PMR ja RHA-taajuudet, voisivat nekin riittää tuolle 2 km välille. Hinnatkin ovat melko kohtuulliset esim la:t sivulla: http://www.koneita.com/erikoistuotteet/tuotteet/cb/cbmain.htm 79...200 eur. toisella sivulla on PMR ja RHA-laitteet (RHAt ovat hieman kalliimpia 195-400 eur. Kannattaa lukea specsit ja ohjeet. Mainoksissa ei muuten puhuta VOX:sta, onko se vakiona?

• LaHutvattaja

Ai niin, jos matkustelet autolla ulkomailla, ota etukäteen selvää, onko sallittua ja millaisia lupia tarvitaan. Luulen, että RHA-puhelimia ei sallita Ruotsissa tai Venäjällä. RHA-laitteita myydään ns. metsästyspuhelimina vain Suomessa. Ruotsissa puhelimet taitavat olla samanlaisia, mutta taajuudet poikkeavat hieman. VHF-puhelimet vaativat lupakokeen ja lupamaksun Suomessakin. Ne sallitaan kansainvälisesti mm. merillä.

• OnHyväOlla

Eikös radiopuhelimet ole jo menneen talven juttuja kun on niin monia sovelluksia joilla voi soittaa ja ihan ilmaiseksi.

Jos pelkää akun loppuvan, ottaa 10-30 e varavirtalähteen, kestää varmaan vuorokauden.

• LaHutvattaja

Radiopuhelimilla saa hutvattaa ihan ilmaiseksi, ( jos alkuinvestointia ei laskketa). Netti ja kännykät maksavat laiteinvestoinnin lisäksi aina jonkinlaisen minuutti/kuukausimaksun tai sitten prepaid-maksun. Netillä ja kännyköillä on vielä se vika, että ne eivät toimi rajaseudulla, Lapissa tai netin tai kännykkäverkon kaatuessa. Lisäksi ulkomailla, EU:n ulkompuolella saattaa tulla todella roimia lisämaksuja. Radiopuhelin toimii aina, kun akussa vain on virtaa. Palaan siis noihin LA/CB (27 MHz) ja PMR (445MHz) laitteisin. Jos ulkomaanmatkan kohdemassa ei peritä maksuja, niin puhelut ovat todella ilmaisia ja toimivat kännykkäverkon ulkopuolella, vaikka Saharassa!

• Anonyymi

Kun laittaa autoon vaikkapa magneettijalalla turbo5000 piiskan joka on noin 2m pitkä ohut teräspiiska ja la-radion jossa SSB mode niin aitojen väli saa olla useita kymmeniä kilometrejä.
      Nykyään FM ja am modet on jäänyt paitsioon kun tuli SSB (LSB ja USB).
      Teho saa piireissä hyppiä 12Wattiin. Vielä kun laittaa vahvistavan mikin niin kyllä kuuluu. Epäilisin että 30-40km.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1429
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      67
      1225
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      201
      1199
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      214
      1184
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1049
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      999
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      916
    8. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      913
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      798
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      765
    Aihe