Evinrude 50 vro ja potkuri

Matkojasiniseen

Tuli hommattua tuollainen mylly, ja kuulostelisin vähän minkälaista potkuria kansakunta on kokeillut siinä ?
Millaista nopeutta voi haaveilla Napotellassa kyseisellä moottorilla ? Aiemmalla 30 hv 15" lla potkurilla on menty 16 solmua 3 hlöllä, onko nykyinen 17" passeli vai pitäiskö tavoitella 19" peräti ?
Myös Potkurikauppalinkit haussa, esim. Eurooppalaiset verkkokaupat. Suomi kaupoista loppu vaikka mistä kysyy.

.

21

2295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Motonetti

      Myy jotai Solas merkkisiä potkureita, ei ollu kalleimmasta päästä.
      Kyllä napostella hippoo 50hv vähän päälle 30 solmua. tarkista peränvälitys- 19 tuumainen on kevyelle veneelle ja napostella kulkee suht pitkällä vesilinjalla, kun ratti on keulan puolella.

    • LöytyySuomestaki
      • matkojasiniseen

        Nej. tiedetään siellä lukee että jossain keskusvarastossa saatavilla on ja 4-7 pv mutta niitä ei ollut käytännössä kun kysyin chatissa.


    • matkojasiniseen

      Olen ymmärtänyt että vm -85 50 vro 2 syl. olisi ns verkkokauppojen taulukoiden selitysten perusteella ns. "pienivaihteistoinen" malli (johon potkurin löytyminen on hieman haastavampaa). Mitä se käytännössä tarkoittaa, pienempää välitystä ?
      Noista potkurimerkeistä niin en haluaisi irtokeskiöllä eli michiganin ja vortexin potkurit olis ilmeisesti out. Solaksen täsmällinen malli jota olen koittanut metsästää on SOL2311-120-17 eli 12" x 17". Mainittu marineparts ei pystynyt sanomaan tarkemmin koska saavat, oliko se että loppuvuodesta tai jotain, tiedä häntä ovatko suosittuja potkurikokoja vai vaikea saada tehtaaltakaan.
      Onko RST potkurin hommaamisesta minkälaisia konkreettisia hyötyjä ? tiedä häntä saisiko niitä juuri tähän malliin mutta mikä on raadin arvio niistä yleensä ? Onko RST potkureissa todennäköisemmin irtokeskiö ?

      • Argon86

        Oletko vielä tänävuonna menossa ajamaan vai miksi niin kauhea kiire saada potkuri? Onko sulla mitään potkuria tuohon koneeseen? Jos on niin kannattaisi ainakin käydä kokeilemassa niin tietäisi vähän millaista potkuria kaipaa. Mulla on muutama potkuri irtokeskiöllä, eikä se ole ollenkaan huono =)

        Torista näyttää löytyvän potkureita, kun viitsii kirjoittaa hakuun "evinrude potkuri"


      • Matkojasiniseen
        Argon86 kirjoitti:

        Oletko vielä tänävuonna menossa ajamaan vai miksi niin kauhea kiire saada potkuri? Onko sulla mitään potkuria tuohon koneeseen? Jos on niin kannattaisi ainakin käydä kokeilemassa niin tietäisi vähän millaista potkuria kaipaa. Mulla on muutama potkuri irtokeskiöllä, eikä se ole ollenkaan huono =)

        Torista näyttää löytyvän potkureita, kun viitsii kirjoittaa hakuun "evinrude potkuri"

        no tuon koneen mukana tuli irtokeskiöllinen jossa on kumilieriö kierossa ja koko potkuri vipottaa plue että sitä on kolhittu kohtalaisesti lapojen reunoista. En viitsisi ajaa edes plaaninopeuteen sillä, on se sen verran pilalla. Ei tässä mikään kiire ole, mutta jos minulle vihajtaan suomi-liikkeessä yli 2 kk toimitusaikaa potkurista, niin bruukkaan katsella potkuria jostain muualta ihan tavan vuoksikin. käytetty tai irtokeskiöllinen ei kiinnosta. Olen valmis maksamaan uudesta kiinteäkeskiöllisestä omc tai solas potkurista. Usasta saisi 160 eurolla. Ironista että itse potkurin hinta on pienempi kuin posti-ja tullikulut.


      • Argon86

        Selvä Selvä. Ota yhteys Uspartsiin ja kysy onko tässä sama potkuriputken halkaisija kuin 12x17 mallissa. Tuuman pienempi halkaisija, mutta sulla on kevyt vene niin uskoisin tuon riittävän. Ja tätä on varastossa.

        AMITA 3 ALUMIINIPOTKURI 11 X 17
        136,00€
        3-lapainen alumiinipotkuri
        Perinteisellä keskiöllä
        13 uraa akselilla
        Pakokaasut navan lävitse
        Nousut 11"-17"

        Halkaisija x nousu: 11,0 x 17
        Valmistaja: Solas
        Tuotenro: SOL3311-110-17
        Saatavuus: Varastossa

        AMITA 3 ALUMIINIPOTKURI 12 X 17
        136,00 €
        3-lapainen alumiinipotkuri
        Perinteisellä keskiöllä
        13 uraa akselilla
        Pakokaasut navan lävitse
        Nousut 13"-17"

        Halkaisija x nousu: 12,0 x 17
        Valmistaja: Solas
        Tuotenro: SOL2311-120-17
        Saatavuus: Väliaikaisesti loppu varastosta, kysy saatavuutta.


      • matkojamaailmanreunoilla

        kiitos vinkistä, täytyy sulatella tätä pienempituumaista (jos se menee suoraan, täytyy kysellä). Minkälaisia ominaisuuseroja 11 tuumasella olisi 12 tuumaan nähden ? parempi kiihtyvyys mutta huonompi kuormansieto ?
        Osoitus itseni väärään maahan syntymisestä ylipäätään kun joutuu edes tällaista keskustelusta käymään, maailman yleisimmän perämoottorimerkin peruspotkurin saatavuudesta täyteen hintaan...


      • Argon86

        En usko, että kevyessä veneessä tulee ongelmia. Jos halkaisija olisi liian pieni painoon nähden niin se aiheuttaa luiston kasvua. Tuon kokoluokan pikkuperän potkurit on yleisesti 10-12" halkaisijalla.


    • marinerrrr

      Multa löytyis PropCo alumiinipotkuri 11.5" x 19" kiinteällä keskiöllä.
      Ei varmaan pärjää teräspotkureille mutta kiveen osuessa mukavampi ;)
      Jos vähän lasket kierroksia ja välityksiä niin puhutaan 40 solmun nopeuksista ja siihen ei kovin
      monta venettä pysty 50hv koneella.

      • matkojasiniseen

        Olen alkanut jo hiipua toivosta saada uutta potkuria kun se on täällä Suomessa niin peen vaikeaa, oikeastaan kaikissa Evinrude osissa mitä 7 vuoden sisään olen tarvinnut, törmää joko vanhoihin osiin, kiskurihintoihin tai niihin yhdistettynä pitkiin toimitusaikoihin. Suomiliikkeiden hinnat hipoo suoraan floridasta tai tenneseestä yksittäin tilattujen hintoja tulleineen. Liikkeet tuntuu pitävän varastoissaan täällä pohjolassa lähinnä lippalakkeja, brp huppareita, 2-tahtiöljypulloja ja kassakoneen paperirullia.

        Nojoo takaisin aiheeseen. Napostella on kieltämättä kevyt ollakseen 5 hengen vene. En tiedä tarkkaa painoa, mutta ilman moottoria pystyin nostamaan veneen peräosasta ilmaan esim. kun piti alle lankku laittaa.
        En ole laskenut kierros ja nousujuttuja, mutta oletan että siihen liittyy laskelmaa myös painosta ja vesivastuksesta. . Vene ei ole 50 hv lla ollut vielä merellä. Ajettuani kesän 16 solmua, 40 solmua kuulostaa hyvälle. Olettaen että potkuri on ehjä, millaisesta hinnasta tuollaisella potkurilla puhutaan ?


      • selvatuner

        Onko kone kahdella sylinterillä, onko tietoa vaihteiston välityssuhteesta ?
        Mille kuormalle optimoit nopeutta ? Sanoisin mututuntumalta että 17" nousu on jo aika iso tolle yhdistelmälle, toki vain kokeilemalla selviää, kierroslukumittarista on iso apu.

        Jos haluat huippunopeutta kevyellä kuormalla niin moottorin asennuskorkeudella on paljonkin väliä, kannattaa yrittää asentaa mahdollisimman ylös.


      • matkojasiniseen
        selvatuner kirjoitti:

        Onko kone kahdella sylinterillä, onko tietoa vaihteiston välityssuhteesta ?
        Mille kuormalle optimoit nopeutta ? Sanoisin mututuntumalta että 17" nousu on jo aika iso tolle yhdistelmälle, toki vain kokeilemalla selviää, kierroslukumittarista on iso apu.

        Jos haluat huippunopeutta kevyellä kuormalla niin moottorin asennuskorkeudella on paljonkin väliä, kannattaa yrittää asentaa mahdollisimman ylös.

        Moottori on 2 sylinterillä, ja puhuvat ns pikkuperästä potkurityyppisivuilla. En oikein ymmärrä kun mm. propcon sivuilla ympättiin jopa 2 ja 3 sylinteriset sopimaan saman potkurin kanssa ja että erottava tekijä olisikin vain se, meneekö pakokaasu navan läpi. totta hemmetissä menee, ei tämä mikään 75 vuoden moottori ole.
        Näppituntumani on että totuus löytyy 17 ja 19 välistä, harkitsen molempien ostoa pitkällä tähtäimellä. Tyypillinen kuorma tulee olemaan 3 tukevaa 80 kiloista aikuista ja 50 litraa bensiiniä. 17 tuumainen sikäli että toisinaan kyytiin voi tulla 5 aikuistakin. En silti menisi ihan 15 tuumaiseen, luultavimmin. Asiasta toiseen kun mainittiin tuo kierroslukumittari niin minkälainen tai oikeammin mistä sellaisen saisi? Onko esim bilteman mittareista vieläkään 2 2- sylinterisiin tahtisiin sopivia vai mennäänkö taas speciaaliliikkeiden speciaalihintoihin ?


      • selvatuner

        Mulla on 2T Selva 50 hv, kaksisylinterinen sekin ja Solaksen 11"x16" potkuri marino swingissä ja 17 " nousuinen on liian raskas. Swingiä pidetään erittäin kevytkulkuisena veneenä joten en jaksa uskoa että sulle olisi 17" mitenkään sopiva. Riippuu toki moottorin välityksistä, en netistä löytänyt tolle moottorille, senhän voi selvittää kun kiertää vauhtipyörää vaihde päällä vaikka kymmenen kierrosta ja katsoo montako kierrosta potkuri pyörii.

        Kierroslukumittariksi suosittelen TinyTachia, UK:n edustajalta voi tilata pidemmällä johdolla jos haluaa kojelautaan, kiinanvirityksiä löytyy halvalla mutta johdot on niissä onnettoman lyhyitä eikä niissä usein ole edes maadoitusta koneeseen. Ilman kierroslukumittaria potkurin sovitus on hemmetin hankalaa.


      • matkojasiniseen
        selvatuner kirjoitti:

        Mulla on 2T Selva 50 hv, kaksisylinterinen sekin ja Solaksen 11"x16" potkuri marino swingissä ja 17 " nousuinen on liian raskas. Swingiä pidetään erittäin kevytkulkuisena veneenä joten en jaksa uskoa että sulle olisi 17" mitenkään sopiva. Riippuu toki moottorin välityksistä, en netistä löytänyt tolle moottorille, senhän voi selvittää kun kiertää vauhtipyörää vaihde päällä vaikka kymmenen kierrosta ja katsoo montako kierrosta potkuri pyörii.

        Kierroslukumittariksi suosittelen TinyTachia, UK:n edustajalta voi tilata pidemmällä johdolla jos haluaa kojelautaan, kiinanvirityksiä löytyy halvalla mutta johdot on niissä onnettoman lyhyitä eikä niissä usein ole edes maadoitusta koneeseen. Ilman kierroslukumittaria potkurin sovitus on hemmetin hankalaa.

        Eikös Marino Swingissä ole melko jyrkkä V ? Mitä jyrkempi V sitä enemmän tehoa samaan vauhtiin tarvitaan. Napostella on mielestäni niin loiva kun sen pituinen vene voi olla. En voi kokeilematta varmaksi sanoa onko 17 liikaa mutta keväällä se selvinnee. Onnistuin löytämään jo 17 " potkurin. Ei mitään mahdollisuuksia muuten että 30 hv n 15 tuumainen menisi tuohon vai onko holkkiosa eripituinen tms. ?


      • Swingissä on aika jyrkkä vee mutta on hyvin kevytkulkuinen vene johtuen 180 kg painosta ja "leijumisominaisuudesta". Laitahan inffoa kun saat testituloksia, itsekin kokeilla eri potkureilla kun 16" kiertää liikaa ja 17" liian vähän.


      • matkojasiniseen kirjoitti:

        Eikös Marino Swingissä ole melko jyrkkä V ? Mitä jyrkempi V sitä enemmän tehoa samaan vauhtiin tarvitaan. Napostella on mielestäni niin loiva kun sen pituinen vene voi olla. En voi kokeilematta varmaksi sanoa onko 17 liikaa mutta keväällä se selvinnee. Onnistuin löytämään jo 17 " potkurin. Ei mitään mahdollisuuksia muuten että 30 hv n 15 tuumainen menisi tuohon vai onko holkkiosa eripituinen tms. ?

        Vielä 30 hv potkurin sopivuudesta, olen ymmärtänyt että Evinruden 30 hv koneiden potkuriakselissa on 14 uraa kun isommissa on 13.


      • Matkojasiniseen
        selvatuner kirjoitti:

        Vielä 30 hv potkurin sopivuudesta, olen ymmärtänyt että Evinruden 30 hv koneiden potkuriakselissa on 14 uraa kun isommissa on 13.

        Jep, laitan infoa. Tuli tilattua kierroslukumittarikin niin saa analysoitua asiaa oikein perusteellisesti.


    • Evariforever

      Etsi Porista sellainen ku käppärän autohuolto. Sieltä pitäis löytyä omsseihin melkein mitä vaan.

    • evikka

      Tere ja onnittelut evikan ostosta! ne on ihan hirveitä pensarosvoja ja tämä väite perustuu tietoon ku itelläni on just tuollanen. vakiopotkuri on ihan ok varsinnii jos veneessä on painoa vähääkään. mulla löytyy joitain potkureita ehkä,jos on tarvis,mutta elä kysy ennee syksyllä ku eiköhän ne siihen mennessä oo kopisteltu vituiks!

      • matkojasiniseen

        nooh nooh. 7 litraa kului kaasupohjassa ajoa 28 solmua 14 kilometrillä, minusta se oli ihan kohtuullinen kulutus. Ja 17 " potkuri oli erinomainen, kiihtyi hyvin ja meni lujempaa kun moni olisi silloisessa aallokossa uskaltanut ajaakaan. En epäile etteikö 19" potkurikin menisi mutta eri asia sitten kuinka usein sillä voi sellaista kyytiä ajaa kun merellä harvoin on tyyntä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1339
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      808
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      657
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe