Kaksipyöräisellä Bangkokissa

santtu_1975A

Nyt kun taas seuraavat Thaimaan lennot varattuna ja matkakohdesuunnittelu käynnissä, ja taas yhtenä osana reissua mietitään (tämä reissu taas naisystävän kanssa) ollaanko muutama (3-4yötä) yö taas Bangkokissa vaiko ei ja jos ollaan niin mitä siellä tällä kertaa tehtäisiin, niin olen yhä enemmän alkanut miettimään sitä, että josko vihdoinkin rohkaistuisin ja vuokraisin kaksipyöräisen kulkuneuvon (isomman skooterin taikka sopivan moottoripyörän) vihdoin myös Bangkokissa.

Tiedän kyllä hyvin Bangkokin liikenteen ja sen riskit (tuo 3-5 päivän Bangkokin osuus on ollut osana Thaimaan lomaani varmaan jonkun 8-9kertaa).

Aikaisemmin on isoimpana "kynnyksenä" ollut se, että vaikka uskoisin periaatteessa liikenteestä selviäväni, niin olen aina ajatellut, että eksyisin kyseisessä kaupungissa itse ajaessani heti aivan täydellisesti. Mutta nyt kun viime kuun Chiang Main reissulle (viikossa noin 1300km. moottoripyörällä) hankin sitten kunnollisen, nimenomaan moottoripyöräkäyttöön suunnitellun (vesitiivis, käytettävissä myös ajohanskat kädessä, sekä moottoripyöräkiinnitykseen suunniteltukiinnitysteline) navigaattorin Thaimaan kartoilla, niin huomasin ettei etukäteen merkityn kohteen löytäminen ollut sittenkään niin vaikeata. Eli nyt tuokin "kynnys" olisi sitten ainakin jollain tavoin selvitetty.

Onko palstalla ketään joka olisi liikkunut kaksipyöräistä ajaen nimenomaan Bangkokissa ja jos on, niin minkälaista siellä ajaminen nyt sitten todellisuudessa on ja miten poikkeaa muusta Thaimaan liikenteestä? (tietysti liikennettä on moninkertaisesti verrattuna mihinkä muuhun Thaimaan kohteeseen tahansa, mutta onko siinä mitään muuta isoa eroa vaikkapa Pattayan taikka vaikka Chiang main liikenteeseen?

12

1213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aviomies9846

      Hieman ihmettelen että kaikesta kaikki tietävä kypäräkamerapelle ei ole viisauksiaan Sinulle Santtu lausunut, mutta taitaa aktivoitua tämän jälkeen.

      Ensin hieman tuosta Pellestä ja hänen valokuvastaan, jota en laita tähän syystä, että mode poistaa.

      Yli satakiloinen possu vuokraa skootterin ja pistää puikkoihin 40 kiloisen typykän istuen itse tarakalla, juupa juu, autoilija.

      Mutta Sinulle ihan vain vaikka tyttöystävällesi pitkää ja tervettä elämää toivoen suosittelen, että jätä väliin tälläkin kertaa kokemuksesi moottoripyöräillä yhdessä mailman vaarallisimmassa liikenteessä.

    • santtu_1975A

      Onko tosiaan Bangkokin liikenteessä joku "erityispiirre" (paitsi että siellä on enemmän väkeä liikkeellä kuin missään muussa Thaimaan paikassa), mikä tekee siitä erityisen vaarallisen ja haastavan? Eli ajaako väki siellä erityisen "kusipäisesti"?
      Olen kyllä suht paljon matkustanut Bangkokissa sisäisesti (taksilla, tuktukilla ja muutaman kerran myös mopotaksilla, mutta nopeuden takia paljon Skytrainilla kun asemat vain osuvat matkasuunnitelmaan) ja en nyt matkustajan paikalta osaa sanoa että liikenne määrää lukuunottamatta liikennekulttuuri paljoa eroaisi muusta Thaimaan liikenteestä.

      Tuo omatoiminen liikkuminen antaisi vaan uutta perspektiiviä tuohon Bangkokiin ja varmasti tulisi mentyä ja nähtyä sellaisia alueita mihin ei muuten tulisi varmastikkaan mentyä.
      Kulkuvälineeksi olen harkinnut Yamahan T-Max Maksiskootteria, joka varmasti soveltuisi kaupunkiympäristöön suhteellisen hyvin (poislukien autojonojen välissä pujottelu), hintaa näyttäisi Bangkokissa sillä olevan vuokrapaikasta ja vuokrapituudesta riippuen 1000-2000Thb./vrk.

      • PitkänIänSalaisuus

        Ei mitään erityistä, kunhan nyt vaan nirrejä lähtee omatoimisilta vähän enemmän kuin noissa muissa rauhallisimmissa kohteissa, joissa olet ajellut.
        Onnea T-Maxin löytämiselle, joka soveltuu suhteellisen hyvin niin kaupunkiliikenteeseen kuin vuoristoonkin, eli kaikkiin minne menet.
        Miksi et suomessa ole vaihtanut jo viriä skootteriin ?


      • santtu_1975A

        Tuossa kun olen kartoittanut tällä viikolla tuota Bangkokin vuokratarjontaa, niin näyttää itseasiassa oikeinkin hyvältä pyörävalikoimien suhteen (tai ainakin ilmoittelevat niistä paremmin netissä kuin turistikohteissa). Löytyy pyörää laidasta laitaan, noita T-max:a olen tähän mennessä löytänyt ainakin kolmesta eri vuokrapaikasta. Uskoisin sen soveltuvan oikein mallikkaasta Bangkokin ympäristöön, mutta sen myönnän näin jälkikäteen, että tuolla Pohjois-thaimaan vuoristoissa se olisi ollut väärä valinta.


      • Aviomies9254
        santtu_1975A kirjoitti:

        Tuossa kun olen kartoittanut tällä viikolla tuota Bangkokin vuokratarjontaa, niin näyttää itseasiassa oikeinkin hyvältä pyörävalikoimien suhteen (tai ainakin ilmoittelevat niistä paremmin netissä kuin turistikohteissa). Löytyy pyörää laidasta laitaan, noita T-max:a olen tähän mennessä löytänyt ainakin kolmesta eri vuokrapaikasta. Uskoisin sen soveltuvan oikein mallikkaasta Bangkokin ympäristöön, mutta sen myönnän näin jälkikäteen, että tuolla Pohjois-thaimaan vuoristoissa se olisi ollut väärä valinta.

        Kiitos myöntämisestä vaikka olenkin tuomittu kaikeksi muuksi, kuin motoristiksi täällä.

        Toki BKK ajelut ok sinun varovaisuudellasi ja taidoillasi, mutta kun aina ei ole kyse siitä, vaan enemmänkin siitä toisesta joka onnettomuuden aiheuttaa ja niitä riittää BKK:ssa.

        Mukavaa suunnittelua ja sitten matkaa, ole varovainen.


    • OnnellinenVuodesta2010
      • santtu_1975A

        Toisaalta, tämän artikkelin mukaan Bangkokissa olisi Thaimaan turvallisin liikenne, kun liikenteen kuolonuhrit suhteutetaan alueen väkimäärään.


      • Aviomies8256
        santtu_1975A kirjoitti:

        Toisaalta, tämän artikkelin mukaan Bangkokissa olisi Thaimaan turvallisin liikenne, kun liikenteen kuolonuhrit suhteutetaan alueen väkimäärään.

        Mitä jos suhteutettaisiinkin selvinpäin ajavien ajokortin haltijoiden kanssa, jotka ajaa ajoneuvoilla jotka läpäisisivät asianmukaisen katsastuksen ?

        No leikki leikkinä, Onnellinenhan tuumasikin että BKK ei ole niin paha.

        Voisihan olla myös tuollainen tilasto, jossa olisi huomioitu myös loukkaantumisonnettomuudet.


    • käteistämukaan

      Mitä tahansa Bkk:n liikenteessä tapahtuukin, farangina olet syyllinen. Vaikka toinen ajaisi päälle, se on sinun syy. Autolla olen ajanut, mutta jo lopettanut, kortti lähti kun oli jo muutanan kerran ollut "minun syy". Ei niistä tapauksista sen enempää jaksa jauhaa, mutta näin esimerkkinä vaan, että myös silloin on farangin syy kun kortiton kuski tulee parkkihallista ja pamauttaa suoraan päätietä pitkin ajavaa farangia kylkeen. Ja myös silloin, kun syyllisellä ei ole autossaan vakuutuksia, niin farangin syy on helppo ratkaisu, farangi maksaa. Ja myös silloin on farangin syy, kun toisella on rahaa ja se lahjoo poliisin. Puhumattakaan, jos toinen sattuu olemaan jonkun isokenkäisen yläluokan suvun vekara, niin silloin suojateitä vihreitä kävelevän jalankulkijan päälle ajaminenkin on jalankulkijan vika.

      Mitään oikeutta ei tässä maassa ole, sen takia kaksipyöräisellä en mielelläni suostuisi ajamaan Bangkokissa, mutta onnea teille. Parin päivän ajan kaikki voi mennä ihan hyvin.

      • Eipinnallinen

        Käteistämukaan, kirjoitat suuria totuuksia, sillä jos Thaimaassa joudut kolariin niin varmasti olet syyllinen. Tämän sanoi suomalainen matkaoppaamme jo vuonna 1990. Olen käynyt Thaimaassa sen jälkeen kahdeksantoista vuotta. En itse ole milloinkaan vuokrannut siellä autoa tai moottoripyörää juuri tästä syystä, että oikeutta farang ei siellä tieliikenneonnettomuuksissa milloinkaan saa. Esimerkkinä eräs suomalainen oli pysähtyneenä ryhmittyneenä kääntymään risteyksessä moottoripyörineen kun thaimaalainen pitsalähetti moottoripyörällä törmäsi hänen pyöränsä perään. Suomalainen oli tässäkin tapauksessa syyllinen. Kun suomalainen kysyi syytä. Poliisi vastasi että "olisi pitänyt katsoa taakseen". Eihän siitä taakse katsomisesta tietenkään mitään apua olisi ollut, kyllä tämän jokainen täysijärkinen ymmärtää.

        Mutta tämä on Thaimaassa käytäntö.


    • Eipinnallinen

      Se on täsmälleen näin kuin käteistämukaan kirjoittaa. Itse olen käynyt Thaimaassa kahdeksantoista kertaa. Enkä milloinkaan ole vuokrannut autoa tai moottoripyörää näistä syistä johtuen.

    • Anonyymi

      Tulihan siellä istuttua vaimon ka samalla mopotaksilla markkinoilta asunnolle , hyvä ku selvittiin hengissä :D
      Molemmat 70-kymppisiä :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      142
      8005
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      32
      3170
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      389
      2254
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1780
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      151
      1657
    6. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1491
    7. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1258
    8. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1249
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1166
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1142
    Aihe