Kaksipyöräisellä Bangkokissa

santtu_1975A

Nyt kun taas seuraavat Thaimaan lennot varattuna ja matkakohdesuunnittelu käynnissä, ja taas yhtenä osana reissua mietitään (tämä reissu taas naisystävän kanssa) ollaanko muutama (3-4yötä) yö taas Bangkokissa vaiko ei ja jos ollaan niin mitä siellä tällä kertaa tehtäisiin, niin olen yhä enemmän alkanut miettimään sitä, että josko vihdoinkin rohkaistuisin ja vuokraisin kaksipyöräisen kulkuneuvon (isomman skooterin taikka sopivan moottoripyörän) vihdoin myös Bangkokissa.

Tiedän kyllä hyvin Bangkokin liikenteen ja sen riskit (tuo 3-5 päivän Bangkokin osuus on ollut osana Thaimaan lomaani varmaan jonkun 8-9kertaa).

Aikaisemmin on isoimpana "kynnyksenä" ollut se, että vaikka uskoisin periaatteessa liikenteestä selviäväni, niin olen aina ajatellut, että eksyisin kyseisessä kaupungissa itse ajaessani heti aivan täydellisesti. Mutta nyt kun viime kuun Chiang Main reissulle (viikossa noin 1300km. moottoripyörällä) hankin sitten kunnollisen, nimenomaan moottoripyöräkäyttöön suunnitellun (vesitiivis, käytettävissä myös ajohanskat kädessä, sekä moottoripyöräkiinnitykseen suunniteltukiinnitysteline) navigaattorin Thaimaan kartoilla, niin huomasin ettei etukäteen merkityn kohteen löytäminen ollut sittenkään niin vaikeata. Eli nyt tuokin "kynnys" olisi sitten ainakin jollain tavoin selvitetty.

Onko palstalla ketään joka olisi liikkunut kaksipyöräistä ajaen nimenomaan Bangkokissa ja jos on, niin minkälaista siellä ajaminen nyt sitten todellisuudessa on ja miten poikkeaa muusta Thaimaan liikenteestä? (tietysti liikennettä on moninkertaisesti verrattuna mihinkä muuhun Thaimaan kohteeseen tahansa, mutta onko siinä mitään muuta isoa eroa vaikkapa Pattayan taikka vaikka Chiang main liikenteeseen?

12

1093

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aviomies9846

Hieman ihmettelen että kaikesta kaikki tietävä kypäräkamerapelle ei ole viisauksiaan Sinulle Santtu lausunut, mutta taitaa aktivoitua tämän jälkeen.

Ensin hieman tuosta Pellestä ja hänen valokuvastaan, jota en laita tähän syystä, että mode poistaa.

Yli satakiloinen possu vuokraa skootterin ja pistää puikkoihin 40 kiloisen typykän istuen itse tarakalla, juupa juu, autoilija.

Mutta Sinulle ihan vain vaikka tyttöystävällesi pitkää ja tervettä elämää toivoen suosittelen, että jätä väliin tälläkin kertaa kokemuksesi moottoripyöräillä yhdessä mailman vaarallisimmassa liikenteessä.

• santtu_1975A

Onko tosiaan Bangkokin liikenteessä joku "erityispiirre" (paitsi että siellä on enemmän väkeä liikkeellä kuin missään muussa Thaimaan paikassa), mikä tekee siitä erityisen vaarallisen ja haastavan? Eli ajaako väki siellä erityisen "kusipäisesti"?
      Olen kyllä suht paljon matkustanut Bangkokissa sisäisesti (taksilla, tuktukilla ja muutaman kerran myös mopotaksilla, mutta nopeuden takia paljon Skytrainilla kun asemat vain osuvat matkasuunnitelmaan) ja en nyt matkustajan paikalta osaa sanoa että liikenne määrää lukuunottamatta liikennekulttuuri paljoa eroaisi muusta Thaimaan liikenteestä.

Tuo omatoiminen liikkuminen antaisi vaan uutta perspektiiviä tuohon Bangkokiin ja varmasti tulisi mentyä ja nähtyä sellaisia alueita mihin ei muuten tulisi varmastikkaan mentyä.
      Kulkuvälineeksi olen harkinnut Yamahan T-Max Maksiskootteria, joka varmasti soveltuisi kaupunkiympäristöön suhteellisen hyvin (poislukien autojonojen välissä pujottelu), hintaa näyttäisi Bangkokissa sillä olevan vuokrapaikasta ja vuokrapituudesta riippuen 1000-2000Thb./vrk.

• PitkänIänSalaisuus

Ei mitään erityistä, kunhan nyt vaan nirrejä lähtee omatoimisilta vähän enemmän kuin noissa muissa rauhallisimmissa kohteissa, joissa olet ajellut.
        Onnea T-Maxin löytämiselle, joka soveltuu suhteellisen hyvin niin kaupunkiliikenteeseen kuin vuoristoonkin, eli kaikkiin minne menet.
        Miksi et suomessa ole vaihtanut jo viriä skootteriin ?

• santtu_1975A

Tuossa kun olen kartoittanut tällä viikolla tuota Bangkokin vuokratarjontaa, niin näyttää itseasiassa oikeinkin hyvältä pyörävalikoimien suhteen (tai ainakin ilmoittelevat niistä paremmin netissä kuin turistikohteissa). Löytyy pyörää laidasta laitaan, noita T-max:a olen tähän mennessä löytänyt ainakin kolmesta eri vuokrapaikasta. Uskoisin sen soveltuvan oikein mallikkaasta Bangkokin ympäristöön, mutta sen myönnän näin jälkikäteen, että tuolla Pohjois-thaimaan vuoristoissa se olisi ollut väärä valinta.

• Aviomies9254
        santtu_1975A kirjoitti:

Tuossa kun olen kartoittanut tällä viikolla tuota Bangkokin vuokratarjontaa, niin näyttää itseasiassa oikeinkin hyvältä pyörävalikoimien suhteen (tai ainakin ilmoittelevat niistä paremmin netissä kuin turistikohteissa). Löytyy pyörää laidasta laitaan, noita T-max:a olen tähän mennessä löytänyt ainakin kolmesta eri vuokrapaikasta. Uskoisin sen soveltuvan oikein mallikkaasta Bangkokin ympäristöön, mutta sen myönnän näin jälkikäteen, että tuolla Pohjois-thaimaan vuoristoissa se olisi ollut väärä valinta.

Kiitos myöntämisestä vaikka olenkin tuomittu kaikeksi muuksi, kuin motoristiksi täällä.

Toki BKK ajelut ok sinun varovaisuudellasi ja taidoillasi, mutta kun aina ei ole kyse siitä, vaan enemmänkin siitä toisesta joka onnettomuuden aiheuttaa ja niitä riittää BKK:ssa.

Mukavaa suunnittelua ja sitten matkaa, ole varovainen.

• OnnellinenVuodesta2010
      • santtu_1975A

Toisaalta, tämän artikkelin mukaan Bangkokissa olisi Thaimaan turvallisin liikenne, kun liikenteen kuolonuhrit suhteutetaan alueen väkimäärään.

• Aviomies8256
        santtu_1975A kirjoitti:

Toisaalta, tämän artikkelin mukaan Bangkokissa olisi Thaimaan turvallisin liikenne, kun liikenteen kuolonuhrit suhteutetaan alueen väkimäärään.

Mitä jos suhteutettaisiinkin selvinpäin ajavien ajokortin haltijoiden kanssa, jotka ajaa ajoneuvoilla jotka läpäisisivät asianmukaisen katsastuksen ?

No leikki leikkinä, Onnellinenhan tuumasikin että BKK ei ole niin paha.

Voisihan olla myös tuollainen tilasto, jossa olisi huomioitu myös loukkaantumisonnettomuudet.

• käteistämukaan

Mitä tahansa Bkk:n liikenteessä tapahtuukin, farangina olet syyllinen. Vaikka toinen ajaisi päälle, se on sinun syy. Autolla olen ajanut, mutta jo lopettanut, kortti lähti kun oli jo muutanan kerran ollut "minun syy". Ei niistä tapauksista sen enempää jaksa jauhaa, mutta näin esimerkkinä vaan, että myös silloin on farangin syy kun kortiton kuski tulee parkkihallista ja pamauttaa suoraan päätietä pitkin ajavaa farangia kylkeen. Ja myös silloin, kun syyllisellä ei ole autossaan vakuutuksia, niin farangin syy on helppo ratkaisu, farangi maksaa. Ja myös silloin on farangin syy, kun toisella on rahaa ja se lahjoo poliisin. Puhumattakaan, jos toinen sattuu olemaan jonkun isokenkäisen yläluokan suvun vekara, niin silloin suojateitä vihreitä kävelevän jalankulkijan päälle ajaminenkin on jalankulkijan vika.

Mitään oikeutta ei tässä maassa ole, sen takia kaksipyöräisellä en mielelläni suostuisi ajamaan Bangkokissa, mutta onnea teille. Parin päivän ajan kaikki voi mennä ihan hyvin.

• Eipinnallinen

Käteistämukaan, kirjoitat suuria totuuksia, sillä jos Thaimaassa joudut kolariin niin varmasti olet syyllinen. Tämän sanoi suomalainen matkaoppaamme jo vuonna 1990. Olen käynyt Thaimaassa sen jälkeen kahdeksantoista vuotta. En itse ole milloinkaan vuokrannut siellä autoa tai moottoripyörää juuri tästä syystä, että oikeutta farang ei siellä tieliikenneonnettomuuksissa milloinkaan saa. Esimerkkinä eräs suomalainen oli pysähtyneenä ryhmittyneenä kääntymään risteyksessä moottoripyörineen kun thaimaalainen pitsalähetti moottoripyörällä törmäsi hänen pyöränsä perään. Suomalainen oli tässäkin tapauksessa syyllinen. Kun suomalainen kysyi syytä. Poliisi vastasi että "olisi pitänyt katsoa taakseen". Eihän siitä taakse katsomisesta tietenkään mitään apua olisi ollut, kyllä tämän jokainen täysijärkinen ymmärtää.

Mutta tämä on Thaimaassa käytäntö.

• Eipinnallinen

Se on täsmälleen näin kuin käteistämukaan kirjoittaa. Itse olen käynyt Thaimaassa kahdeksantoista kertaa. Enkä milloinkaan ole vuokrannut autoa tai moottoripyörää näistä syistä johtuen.

• Anonyymi

Tulihan siellä istuttua vaimon ka samalla mopotaksilla markkinoilta asunnolle , hyvä ku selvittiin hengissä :D
      Molemmat 70-kymppisiä :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      7217
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      5026
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      56
      2831
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      5
      2328
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1348
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      186
      1269
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      92
      1063
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      284
      955
    9. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      886
    10. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      182
      858
    Aihe