Peikonlehteni lehdet ovat alkaneet täplittyä ruskeiksi? Voisikohan tähän syynä olla liikakastelu?! Miten voisin pelastaa Peikonlehteni? ..taidan olla aikas huono viherpeukalo kun tapan kaikki ns. helppo hoitoiset huonekasvit..
Peikonlehti
7
4040
Vastaukset
- peukalo
Aivan hyvin voi syynä olla liiallinen kastelu. Peikonlehdellä tosin on suuret lehdet, jotka myös haihduttavat paljon, mutta koskaan sekään ei saisi olla liian märkä. Yleensäkin on hyvä antaa mullan kuivahtaa välillä. Kasvukauden aikana kastelua ja samalla lannoitusta on hyvä lisätä. Kasvupaikka: valoisa, ei suoraa auringonpaistetta.
- omena
Itselläni kävi samoin viime kesänä. Kaveri kävi hoitamassa kasvini sillä aikaa, kun olin lomilla. Vaikka kirjoitin ohjeet, vettä oli tullut peikolle liikaa. Kokeilin joka viikko kuinka syvältä multa on kosteaa ja en kastellut peikkoa ollenkaan kolmeen kuukauteen! Nyt hän voi hyvin =)
Eli tutki multa huolella ja jos kyseessä on liika kosteus, kastele vasta, kun multa on kuiva. - Jaana
Kannattaa tarkistaa myös ilmajuurten kunto, etteivät ole hautautuneet multaan eivätkä ole lahonneet.
- venla
Olen jostain lukenut että ilmajuuret tulisi ohjata multaan jotta niistä kehittyisi kasville tukea antavia uusia juuria. Mutta tämä ei siis pidä paikkaansa? Eli annan ilmajuurien pysyä ilmassa? =)
- Puutarhaopiskelija
Ne kannattaa ohjata multaan, niistä tulee tavallisia juuria kasville. Luonnollisissa oloissa tämä iso kasvi saa enemmän ravinteita ja kosteutta tekemällä isoja ilmajuuria, jotka ajan mittaan ylettyy maahan. Jos ilmajuuret jotenkin mätänevät siellä mullassa niin eihän se ole kuin leikata ne pois. Monesti ne kuivuvatkin tai lötkistyvät.
- prinsessa
Puutarhaopiskelija kirjoitti:
Ne kannattaa ohjata multaan, niistä tulee tavallisia juuria kasville. Luonnollisissa oloissa tämä iso kasvi saa enemmän ravinteita ja kosteutta tekemällä isoja ilmajuuria, jotka ajan mittaan ylettyy maahan. Jos ilmajuuret jotenkin mätänevät siellä mullassa niin eihän se ole kuin leikata ne pois. Monesti ne kuivuvatkin tai lötkistyvät.
Minä luulin, että ilmajuuria ei saa mennä leikkaamaan, pitää vaan ohjata multaan. Kuinka on, saako niitä leikata? (No, eipä ole ollut ongelmia niiden kanssa, tai tarvetta leikata. Uteliaisuudesta vaan kysäisin...)
Meillä kävi yhden peikonlehden kanssa samalla tavalla, ruskisti lehtensä. En tiedä, oliko syynä liian vähäinen vai runsas kastelu. Olisiko siihen huonovointisuuteen voinut vaikuttaa se, että syystalvella istutettiin se uuteen purkkiin? (Kaupan purkki oli niin mitättömän pieni, ettei viitsitty sitä siihen jättää, vaikka tiedettiin, että huono vuodenaika tuo milleen purkinvaihdolla.) Nyt on uusi peikonlehti, ja toivon, että se nyt viihtyisi paremmin. - Puutarhaopiskelija
prinsessa kirjoitti:
Minä luulin, että ilmajuuria ei saa mennä leikkaamaan, pitää vaan ohjata multaan. Kuinka on, saako niitä leikata? (No, eipä ole ollut ongelmia niiden kanssa, tai tarvetta leikata. Uteliaisuudesta vaan kysäisin...)
Meillä kävi yhden peikonlehden kanssa samalla tavalla, ruskisti lehtensä. En tiedä, oliko syynä liian vähäinen vai runsas kastelu. Olisiko siihen huonovointisuuteen voinut vaikuttaa se, että syystalvella istutettiin se uuteen purkkiin? (Kaupan purkki oli niin mitättömän pieni, ettei viitsitty sitä siihen jättää, vaikka tiedettiin, että huono vuodenaika tuo milleen purkinvaihdolla.) Nyt on uusi peikonlehti, ja toivon, että se nyt viihtyisi paremmin.Ilmajuuria saa leikata KOHTUUDELLA. Kaikkia ei siis kannata mennä pätkimään pois, sillä se kasvattaa ne tarpeeseen. Itse leikkasin kolme viidestä pois, eikä ole kärsinyt. Sumuttelun merkitystä ei mielestäni voi liikaa korostaa! Ilmajuuret on taipuisia, joten ne kannattaa kietoa rungon ympärille alaspäin multaan. Silloin ne eivät horota miten sattuu. Kasvi vaatii myös hyvää hallintaa, eli sitä kannattaa tukea aivan alusta asti. Muuten se vääntyy tuhannelle sykkyrälle maata mataen ajan mittaan, eikä se ole enää kaunis. Valossa ja lämmössä veden tarve kasvaa. Itse olen huomannut, että kun kastelen pintamulta on sen verran kuiva, että vesi jää lyhyeksi ajaksi lillumaan, ennen kuin se imeytyy. Näin minulla on ainakin kastelu ollut balansissa.
Toivottavasti oli apua, voisin puhua peikonlehdestä ikuisuuden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263744- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468