Mihin perustuvat Facebookin kaveriehdotukset? Minulle tuli tällainen, että "sinulle on uusi kaveriehdotus", ja siinä näkyi henkilö, jonka olen tavannut viimeksi toistakymmentä vuotta sitten, eli tämä henkilö ei siis varsinaisesti ole pyytänyt minua kaverikseen, vaan Facebook ehdotti sitä minulle.
Facebookin kaveriehdotukset
31
24265
Vastaukset
- Arvaustoimisto
Nykyiseen/entisiin kotipaikkoihin, kouluihin, työpaikkoihin. Sinulla ja kaveriehdokkaalla voi myös olla samoja kavereita.
Mitä vähemmän itsestään kertoo, sitä satunnaisempia ovat kaveriehdotukset. Jos käyt jonkun profiilia katselemassa usein, voi Facebook epäillä teidän olevan tuttuja.
Luultavasti ehdotettu kaveri saa myös Facebookilta jossain vaiheessa tiedon sinusta. - bugahugabuga
Itselleni tulee kaveriehdotuksia Afrikasta keskimäärin pari-kolme päivittäin, eikä ole pienintäkään hajua miksi näin on.
Jospa olen ollut aiemmassa elämässäni afrikkalainen.- Arvaustoimisto
... tai sitten tykkäät samoista laulajista, näyttelijöistä, elokuvista, tv-sarjoista, kattivideoista. Aina kun Facebook-peukkua painaa, saa siitä yhden merkinnän lisää, joka vaikuttaa kaveriehdotuksiin, mainoksiin jne.
- kv_sukunimi
Voihan olla niinkin että nimesi vaikuttaa afrikkalaiselta, niinkuin Suomessa monesti on.
Omalla supisuomalaisella sukunimellä kun joskus googletin oli aikas jännää löytää "sukulaisia" Espanjasta, Polynesiasta, arabimaista, Afrikasta ja Amerikasta. - Anonyymi
Tai sä käytät upuntuu!
- Anonyymi
kv_sukunimi kirjoitti:
Voihan olla niinkin että nimesi vaikuttaa afrikkalaiselta, niinkuin Suomessa monesti on.
Omalla supisuomalaisella sukunimellä kun joskus googletin oli aikas jännää löytää "sukulaisia" Espanjasta, Polynesiasta, arabimaista, Afrikasta ja Amerikasta.Tulkaa pois sieltä vakoilubookista. Kuka tuollaista tarvitsee?
- Kysykää_googlelta
Miksi kaikki aina eri keskustelupalstoilla kyselee samasta asiasta, kuten randomeista naamakirjan kaveripyynnöistä. Käykääpä selaamassa ihan googlea, josta kyllä selviää totuus naamakirjasta, ja kuinka paljon sinusta kerätään tietoa, aivan kuten win 10 vuotaa sitä solkenaan nettiin. Eri tietoturva firmojen sivut on oikeinkin hyviä totuudentorvia. Tosin näistä totuuksista lukeminen saattaa johtaa siihen, että lukemattomat naamakirjan käyttäjät poistuvat samantein kyseisestä roskasta, ja juuri siksi minäkään en koskaan ole naamakirjaan lähtenyt, koska ei todellisuudessa ole mitään muuta kuin tietoturva riski. Tietysti on myös näitä torvia, jotka sanovat, ettei minulla ole mitään salattavaa, ja nämä sankarit ovatkin sitten oikeinkin kannattavia uhreja mm. naamakiirjan tietojenkeräilylle. Älkööt myöskään ihmetelkö sitten sitä jos teille tuleva markkinointi osuu aivan kohdalleen.
- Arvaustoimisto
Hauskaa (vai ei?) on myös se, että kerran kun liityt Facebookiin, olet ikuisesti jossain mainosrekisterissä. Vaikka poistaisit koko Facebook-tilin, niin sähköpostiosoite/puhelinnumero jää niiden listoilla elämään.
On kyllä outoa, miten paljon porukka laittaa Facebookissa ihan julkisesti katseltavaksi kuvia ja muuta. Ehkä nyt tuntuu, ettei ole mitään salattavaa. Sitten muutaman vuoden päästä alkaa harmittaa, "miksi julkaisin tuon". Esimerkiksi lasten kuvien julkaiseminen ei minun mielestäni ole asiallista. Miettikää, onko lapsi sitten hieman isompana iloinen kun netissä on vaikka joku vauvaikäinen kylpykuva. Minä en haluaisi olla se lapsi.
Itse en ole Facebookiin rekisteröitynyt. Kaverit ihmettelee, miksi en lähde mukaan. Kännykän littymäpaketissa on riittävästi puheaikaa ja tekstareita. Voi olla vanhanaikaista, mutta ei tule niin paljon roskapostia. - Anonyymi
Autorekisterikeskus Suomessa mm. myy yhteystietoja, että se siitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autorekisterikeskus Suomessa mm. myy yhteystietoja, että se siitä.
Fiksumpi osaa nekin estää. Ei niitä kukaan halua muutenkaan.
- Al98G
En minäkään ole Facebookissa, Instagramissa tai missään muussakaan "palvelussa" netissä. Nämäkö ovat niitä "tärkeitä" sivustoja, joita joka toinen bussi- tai metromatkustaja tiiruilee kännykällään matkustaessaan? Itselläni on kyllä kolme tietokonetta, mutta ei niin kiireisiä nettiasioita, että ne pitäisi bussissa hoitaa.
- koukussa_pysyvät
Sellainen mielisairauden kaltainen riippuvuus toisilla todellakin näyttäisi olevan.
- KaveriMarsista
Eikös nää kaikki nettitoimijat ole jotenkin yhteydessä toisiinsa Google, YouTube, Facebook, Insta, Twitter, Tinder jne, jne. Google nyt tietysti suurimpana ja esim. puhelimilla on käytännössä pakko ottaa viimeistään se googletili että sillä tekee jotain.
E olet nyt sitten rekisteröitynyt mihin vain, käytät mitä vain, tai surffailet missä vain, niin Facebook saa siitä tiedon ja haistelee kaveriehdotuksia niiden mukaan.- heitähatusta
"esim. puhelimilla on käytännössä pakko ottaa viimeistään se googletili"
Minulla on "googletili", jossa ei ole mitään oikeaa tietoa ;-) Prepaid liittymäkin on käytössä, oikea liittymä on sitten oikeassa puhelimessa.
Tosiaan nuo "amerikkalaiset" firmat ovat yhteydessä toisiinsa jonkun mainostoimiston, NSA, FBI, jne. kolmannen osapuolen kautta. - marsilaisellekaverille
Tieto on vähän kuin öljy. Ei sitä lahjoiteta toisille ilmaiseksi. Google hyvin mielellään kyllä ottaisi itselleen Facebookin sinustakin keräämät käyttäjätiedot.
Minun käsittääkseni Google ja Facebook eivät tiedä toisistaan, eli jos käytät vain Googlen palveluja, niin ymmärtääkseni Facella tuskin on sinusta laisinkaan tietoja.
Oletko pannut merkille, että moni firma kalastelee kaikenmaailman tietoja asiakkaistaan mitä erilaisimmilla verukkeilla? Sen verran hävyttömiä nuo, että eivät ne välttämättä hävitä esim. hetua, jos olet sen kerran ilmoittanut, vaikka laki muuta sanoisikin. Millä lie servereillä säilyttävät kaikkia käyttäjätietoja. Siinä on hakkereille ja muille keisareille hyvä apaja. - ei_oo_pakko
Ei puhelimella ole pakko ottaa mitään Google-tiliä että sitä voi käyttää kaikkeen tarpeelliseen.
Eli puhumiseen, tekstiviesteihin ja vaikka nettiin.
- KaveripyyntöHuijaustako
Vähän ihmetyttää joidenkin facebook kaverimäärät. Yhdelläkin oli yli 1000 kaveria.
Eihän noin suurelle kaverimäärälle millään ehdi pitämään yhteyttä jokaiselle erikseen.
Onkohan hyväksynyt jokaisen kaveriehdotuksen kaverikseen ja tehnyt kaveripyyntöjä.
En ole tehnyt yhtään kaveripyyntöä, vaikka olen laittanut käyttäjien kuviin tykkäyksiä.
Mulla on vaan yks kaveri ja sekin tuttu sukulainen.
Muutama päivä sitten tuli kaveripyyntö joltain tanskalaiselta aikuiselta naiselta, jonka profiilissa oli muutama ihan normaali kuva ja kaverilistalta löytyi naisia ja miehiä, joiden kommentteja oli kuvissa.
En ole vielä vastannut kaveripyyntöön.
Aiemmin tuli kaveripyyntö joltain saksalaiselta nuorelta naiselta, jonka asuinpaikka on sama, kuin missä itse asun.
Epäilytti vähän, kun kaikki kaverit olivat miehi:, afrikkalaisia ja arabeja.
Yleensähän naisella on enemmän naispuolisia kavereita, kuin miehiä.- Anonyymi
Poikani on esiintyvä taiteilija, Yli kaksituhatta kaveria. He ovat pyytäneen kaveriksi, heillä on varmaan ollut siihen omat syynsä. Kaverillani Rudi Rokilla on yli neljätuhatta kaveria... Naamakirjalla on helppo antaa ajankohtaista tietoja kaikille. Tämä on vain esimerkkejä naamakirjan hyödyistä.
- Arvaustoimisto
Toisille on kai tärkeätä se, että kaveriluku on suurempi kuin muilla. Ne kaveriehdotukset perustuu asioihin, jotka ihmisiä yhdistää. Mitä enemmän omassa profiilissa kertoo itsestään, siis etunimi, sukunimi, ikä, koulut, työpaikat, asuinpaikat, suosikkibaarit, ravintolat, näyttelijät, elokuvat, tv-sarjat, artistit ym. , sitä tarkemmin voi järjestelmä kaveriehdotuksen valita.
Jos ei itsestään mitään kerro, niin kaveriehdotukset on tietysti täysin sattumanvaraisia. Lohdullista on se, että kaveripyyntöihin voi vastata kieltävästi, jos ei halua kerätä isoa kaverilaumaa. Itseäni ei kiinnosta Facebookin käyttö ja päivittäinen raportointi maailmalle. - Anonyymi
Arvaustoimisto:
" Mitä vähemmän itsestään kertoo, sitä satunnaisempia ovat kaveriehdotukset "
-tuohon yhdyn täysin. Tein aikoinaan FB-tilin ainoastaan yhden tuttuni takia, joka haluaa keskustella kanssani säännöllisesti reaaliajassa netin välityksellä. Siis yksi ainoa kontakti ja silti mulle satelee 4-9 kaveriehdotusta joka ikinen päivä!
Edes tunnukseni nimi ei ole oikea, vaan Youtube-tunnukseni. Olisiko tämä selitys sille? Facebook siis käyttää evästeitäsi ja selainhistoriaasi todella tehokkaasti hyväkseen, saaden sinut altistumaan muun muassa kohdistetuille mainoksille.
-Kk- Anonyymi
Aivan äkyvapaata vakoilua. Minulla on kaikki estot mitä olen facebookille löytänyt, containerkin eristämään fb kaikesta muusta, eikä ole tietenkään fb-tiliä. Samanlainen näyttää olevan ainoa tapa estää kuukkelikin keräämästä tietoa.
- Anonyymi
Se perustuu vakoiluun, eli eri tietolähteistä saatujen pienten murusten yhdistämiseen supertietokoneiden avulla.
- Anonyymi
Ei ihme, fb myynyt ahneuksissaan kaikkien suomalaistenkin yhteystidot, väittävt hakkeroiduksi.
- Anonyymi
Linkki vielä.
Suomalaisia puhelinnumeroita on raportoitu olevan myynnissä kaikkiaan 1 381 569 kappaletta."
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000007770210.html- Anonyymi
Sieltä ne huijarit saavat suoran soittolistan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sieltä ne huijarit saavat suoran soittolistan
Mikä hyöty jollekin on pelkästä puhelinnumerosta? Puhelinnumeron voi arvata. Itselläkin on salainen numero, ja silloin tällöin saan huijauspuheluita. Huijarit on äärimmäisen helppo tunnistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä hyöty jollekin on pelkästä puhelinnumerosta? Puhelinnumeron voi arvata. Itselläkin on salainen numero, ja silloin tällöin saan huijauspuheluita. Huijarit on äärimmäisen helppo tunnistaa.
"Suomalaisia puhelinnumeroita on raportoitu olevan myynnissä kaikkiaan 1 381 569 kappaletta."
- Anonyymi
HAHAH, neukkujen t e l e g r a m näköjään kielletty sana :D
Tällä viikolla tuli julkisuuteen, että tietoja on kaupiteltu T e l e g r a m-viestipalvelussa toimivan automaattisen ohjelman kautta.
- Anonyymi
Pyyntö ja ehdotus on kaksi eri asiaa
Pyynnön tekee jokin ihminen. Ihminen voi olla tuttu tai huti.
Ehdotus voi olla kaverin kaveri. Ihminen jostain ryhmästä jossa olet jne. - Anonyymi
Kävin vanhan heilan sivulla jota poljin 10 vuotta sitten muutaman kuukauden. Nyt tuli kaveriehdotus.
Tuliko molemmille?
Onko hänkin käynyt sivullani? - Anonyymi
Olen Minna minulla ei ole ystäviä toivottavasti saan ystävän onko halukkaita
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346