Genitaaliherpes

Evea1123

Minulla on herpes todettu joku aika sityrn ja olin tämän tietyn pojankanssa ilman kondomia ja se tuli taas pahana takaisin rakkulat ja kaikki, sain taas estolääkityksen ja olen syönyt nyt kohta 2viikkoa, jos olen tämän saman pojan kanssa ilman kondomia taas voiko se tulla heti pahana rakkuloina uusiksi reagoida estolääkityksestä huolimatta?

3

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgjgjfgjfgjgjfgj

      Herpes on ikuinen, kun sen on kerran saanut. Herpesvirus menee vain piiloon, ja tulee taas rakkuloiden muodossa esiin kun on esim. sairas tai stressaantunut. Herpes voi toki tarttua oireettomanakin, mutta oireellisena se tartuttaa varmiten. Silloin kun on herpesoireita, ei harrasteta seksiä. Täytyy tuntea vastuu toisesta ihmisestä.

      Sitä en osaa sanoa, että jos tartunta on jo molemmilla. Silti en harrastaisi seksiä oireilevana. Herpes voi tarttua myös muualle kehoon, kuten silmään, mikä on vaarallista. Eli hyvästä hygieniasta on pidettävä huolta.

      Itse en edes tiedä, milloin sain herpestartunnan. Harvoin ja lievästi oireilee, onneksi. Olen kertonut tartunnasta partnereilleni, vaikka olen oireeton. En ole käyttänyt koskaan estolääkkeitä.

    • Anonyymi

      Ei kai sen pitäisi tulla, jos on estolääkitys päällä. Itselläni oireet uusiutuvat, jos seksistä aiheutuu hankausta. Kannattaa siis olla varovainen, käyttää liukuvoidetta ja lopettaa siltä kertaa, jos alkaa tuntua ikävältä liukuvoiteesta huolimatta.

    • Anonyymi

      Yksilöllisistä tekijöistä riippuu, miten usein ja rajusti herpes oireilee. Itse kuulun niihin, jotka eivät tiedä, milloin tartunta on edes tullut. Eli pari pientä rakkulaa peräaukon lähellä ehkä muutaman vuoden välein.

      Jos herpes oireilee rajusti, niin luulisi, ettei tule mieleenkään harrastaa seksiä. Puhjenneiden rakkuloiden kohdalle voi tulla myös jälkitautina bakteeritulehdus. Eli alue olisi pidettävä puhtaana. Ja tietysti varoa tartuttamasta tautia muihin. Tosin lähes kaikki ovat huuli- tai genitaaliherpeksen sairastaneet. Eli jonkinlaista immuniteettiä saattaa olla suurella osalla ihmisistä.

      Ilmeisesti oletkin käynyt lääkärissä, kun sinulla on kerta estolääkitys. Mene vielä kolmannen kerran, jos tiheä oireilu haittaa.

      https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00713

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe