"Elämäsi" rakkaus. Yksi/useita vai/ja elämä itse?

Rakkaus voi joillekin olla yksi ja ainoa, vaikkapa "ensi rakkaus", jota ei mikään myöhempi muuta.
Toisilla taas voi olla "useampi elämä" ( esim avioliitto), jolloin rakkauden kokee uudelleen.

Itselläni kaiketi kaksi. Viimeisin tosin laatua, jonka tiedän kohdallani kestävän loppuun asti. Elämää rakastan kovasti - se on helppoa, kun on rakastunut ;)

Otsikko oli vähän tökkivä, kun kirjainten määrä on rajallinen ja kiteyttää pitäisi.
Kaikenlaisia variaatioita odotellen - kiitos !

45

1887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täytyy sanoa että useita.
      Ensirakkaus joka ei koskaan kokonaan sammunut, avioliitto toisen suuren rakkauteni kanssa joka päättyi hänen kuolemaansa ja nyt tämä nykyinen jonka uskon kestävän loppuun saakka.

      • Enäs ne vapaina juoksevat lehmät, joita myös kerroit rakastavasi?


      • Olen onnellinen puolestasi, vaikka suurta suruakin olet kokenut. Muistutat minua...uusiudumme unohtamatta arvokkaita asioita. Kiitos, kun vastasit ja kaikkea hyvää!


    • Minä-olen-elämä

      Kehumatta paras, ja liioittelematta elettyä.

      • Ei itseään tarvitse tosiaankaan määritellä toisten ihmisten kautta. Jos ei natsaa - natsaa jollain muulla tapaa :)


    • Oikea rakkaus ei kuole koskaan ja jos se on ollut sitä sorttia se seuraa kuin katkeransuloinen muisto koko elämän ajan ja se että osaa ja uskaltaa sekä rakastaa että ottaa vastaan rakkauden antaa voimaa ja rohkeutta, parantaa ja eheyttää, uudistaa ja kokoaa ihmisen psyykettä.
      Ensimmäinen rakkauteni on ystäväni nyt, toisen rakkauteni lapset ovat hänen jatkumonsa kohti aikaa ja ikuisuutta ja tämä kolmas on päivieni valo.
      (Paloma romantisoi elämää pimeänä ja sateisena marraskuun aamuna )

    • Mikä_milloinkin

      Ihmiset tulevat ja menevät. Ihminen muuttuu vuosikymmenten varrella.

      En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka kaihoavat jonkun vuosikymmenten takaisen rakkauden perään. Silloin ihminen oli ihan erilainen.

      Surullista, jos ihminen ei muutu. Harva meistä on valmis kaksikymppisenä tai kolmikymppisenä. Moni on raakile vielä tämänikäisenäkin. Itsekään en tiedä, mitä elämä vielä tuo vastaan ja olen muuttunut myös viime vuosina hurjasti.

      • enspois

        Vanhat rakkaudet on elettävä pois uuden tieltä. Monessa kirjallisuuden klassikossakin on näitä kolmiodraamoja, kun joku haikailee vanhojensa perään. Ensirakkauteni ei rakastanut minua ja olin kauan onneton. Tuli uusia ja nykyään voin kohdata ensirakkauteni ilman tunteita silloin tällöin.


      • Mikä_milloinkin
        enspois kirjoitti:

        Vanhat rakkaudet on elettävä pois uuden tieltä. Monessa kirjallisuuden klassikossakin on näitä kolmiodraamoja, kun joku haikailee vanhojensa perään. Ensirakkauteni ei rakastanut minua ja olin kauan onneton. Tuli uusia ja nykyään voin kohdata ensirakkauteni ilman tunteita silloin tällöin.

        Juu, olet oikeassa. Lienee niin, että ne jotka kaihoavat jonkun vuosikymmenten takaisen rakkauden perään eivät ole käsitelleet sitä suhdetta. Samahan pätee moneen muuhunkin vanhaan asiaan ja ihmissuhteisiin.

        Menneet ovat menneitä. Mistäs sen tyttö tietää, mitä elämä vielä tuo tullessaan? Kun vain jaksaa olla henkisesti ja fyysisesti vireä ja avoin uudelle.


    • Äänellinen

      Yksi on ylitse muiden ja se soi sisällä melkein aina ja alituiseen.

    • Eikös se etärakkaus ole se suloisin😍

      • Kaikessasoiblues

        Juuu: " ... rakkaus on ruma sana, kaipaus soi kauneimpana ... ". Kaipauksesta kauneimmat laulut lienevät tehdyt, rakkaudesta raadollisimmat.


      • Välimuistia.jäljellä

        " se etärakkaus"
        Minulla on ollut lähimuistirakkauksia.
        Mutta sitten on alkanut lähimuisti pätkimään. Etten muista keitä siellä etäällä on?


      • Välimuistia.jäljellä kirjoitti:

        " se etärakkaus"
        Minulla on ollut lähimuistirakkauksia.
        Mutta sitten on alkanut lähimuisti pätkimään. Etten muista keitä siellä etäällä on?

        No jos se onkin armollista ettei enää muista :).
        Tai sitten muistaa joka päivä uudelleen :).


      • Muistivaatiiavaimen

        Sori "välimuisti", se menee kylläkin sillä lailla että heillä joilla lähimuisti pätkii, on hyvinkin vanhat asiat mielessä ja muistissa.


    • 1eero

      Tämän ikäisenä on rakkauden käsitys enemmän kiintymystä yhdessä oloa, usemman vuoden yksin olo tuntuu yksinololta sanan varsinaisessa merkityksessä mutta siihenkin tottuu.

    • cemnd

      Useita kymmeniä. Elämään mahtuu, eikä tunteitaan voi määrätä.

      • kyllähän.minä.juu

        Rippikoulusta alkaen on tittelini ollut poikamies. Parisuhteissani olen ollut tittelillä "poikaystävä"' "miesystävä", "avomies", "mieheni" (sanoi omistavasti eräs nainen) "ukkosein" (sanoi toinen), "latvalaho" (nimitteli joku).
        No, rakkaalla hullulla on monta nimeä ja osa jää kastamattakin.
        Aitoa rakkautta, tottakai, eihän sitä huvikseen seukkaamaan voi alkaa.


      • kyllähän.minä.juu kirjoitti:

        Rippikoulusta alkaen on tittelini ollut poikamies. Parisuhteissani olen ollut tittelillä "poikaystävä"' "miesystävä", "avomies", "mieheni" (sanoi omistavasti eräs nainen) "ukkosein" (sanoi toinen), "latvalaho" (nimitteli joku).
        No, rakkaalla hullulla on monta nimeä ja osa jää kastamattakin.
        Aitoa rakkautta, tottakai, eihän sitä huvikseen seukkaamaan voi alkaa.

        Voi alkaa vain siksi että olisi joku.


    • teretule

      Luulen todessa vain yksi ja tänä vuonna kuluu ajassa 10 vuotta kun hän kuoli.

      Sana rakkaus on ihmeellinen...

    • Laaja.sydän

      Pitkän liittomme jälkeen erosimme ja molemmat siirtyivät suhteisiin omalla tahollaan, ihan hyvä kummallakin. Nyt ex on menettänyt oman kumppaninsa ja vielä sairastunut vakavasti. Suren hänen puolestaan, autan esim. kuskaamalla, käyn tervehtimässä ja soitan vointia kysellen, joten päättelin, että siellä sydämessä se rakkaus tai vahva kiintymys on ollut koko ajan. Ei vain ole estänyt elämästä eteenpäin. Näyttää ettei hänellä ole minua kohtaan mitään tunteita, mutta kohteliaasti ottaa avun vastaan. Ehkä joku ihme arvostus.
      Oma kumppani tietää, eikä moiti. Hänen kanssaan suhde on arkinen kaurapuurorakkaus.

      • Vainkokaurapuuroavain

        Kaurapuurolla ei pitkälle pötkitä. Kyllä siihen pitää saada hunajata hunajatakin välillä. Ja se voisilmä.


      • Terveysennenkaikkea

        Ihan just, tällä viikollako se oli, media uutisoi että kaurapuuroa kandee syödä joka päivä. Niiin terveellistä se on. "Mannapuuroa ja mansikkaa" -elämä ei ole ollenkaan niin tervettä ja realismikin siitä uupuu miltei kokonaan.


    • Rakkautta on kun viihtyy yhdessä arkena ja juhlassa. Meidät pitää keverin kanssa yhdessä huumorintajau, nauramme paljon. Huolehdimme molemmmat toisistamme, nyt hän korjaa vesipumppua, sitten alan tehdä ruokaa. Ei tule kiistaa työnjaosta, kumpikin tekee mitä paremmin osaa.
      Olemme yhdessä viikonloput ja silloin kun hänellä on lomaa.
      Jää aikaa olla myös itsekseen, se on minulle tärkeää.
      Onhan niitä ihastuksia ollut ja mennyt, sen kumemmin jälkiä jättämättä.
      Pitkä avioliitto oli kivikkoinen, monestakin syystä, en kaipaa niitä aikoja.

    • Ihastuksia ja sen sellaista...en laske niitä suurten rakkauksieni joukkoon myöskään. Ohimenevää tilapäistä mielenvikaisuutta. Moni tyytyy elämässään rakkauden murusiinkin ja katsoo että näin on hyvä: jos ei riskeeraa paljoa ei voi myöskään menettää paljoa. Kipu joka jää rakkauden jälkeen tai jos ei saa vastakaikua on pienempi.
      Kyllä vanhanakin pystyy rakastumaan ihan oikeesti, muta ei aina ihan viisaasti. Minä itse olen nyt hyvässä paikassa elämässäni mutta mitä tuota menee hehkuttelemaan tai vuorten huipuilta huutamaan minulla on kokemusta siitä miten kohtalottaret ovat nauraneet ivallista nauruaan selkäni takana ja sanoneet toisilleen että ei noi kuolevaiset saa olla noin onnellisia tai sitten ei ainakaan pitkää aikaa...

      • Minulla alkoi toinen avioliittoni 2000 itseäni 15½ vuotta nuoremman mieheni kanssa. En tiedä paljonko jo seurusteluaikoinamme takana päin puhuttiin, mutta kaikki ovat olleet edessäpäin ystävällisiä. Sukumme, minun ystäväni ja puolisoni ystävät olivat iloisia suhteestamme. Yhdessä edelleen ja ihan onnellisesti :)


      • transpositio kirjoitti:

        Minulla alkoi toinen avioliittoni 2000 itseäni 15½ vuotta nuoremman mieheni kanssa. En tiedä paljonko jo seurusteluaikoinamme takana päin puhuttiin, mutta kaikki ovat olleet edessäpäin ystävällisiä. Sukumme, minun ystäväni ja puolisoni ystävät olivat iloisia suhteestamme. Yhdessä edelleen ja ihan onnellisesti :)

        Oletpa ollut rohkea nainen. Lämpimät onnittelut!


      • transpositio kirjoitti:

        Minulla alkoi toinen avioliittoni 2000 itseäni 15½ vuotta nuoremman mieheni kanssa. En tiedä paljonko jo seurusteluaikoinamme takana päin puhuttiin, mutta kaikki ovat olleet edessäpäin ystävällisiä. Sukumme, minun ystäväni ja puolisoni ystävät olivat iloisia suhteestamme. Yhdessä edelleen ja ihan onnellisesti :)

        Itselläni oli suhde itseäni 13 vuotta nuorempaan mieheen. Hän ei pitänyt ikäeroamme yhtään minään. Itse pelkäsin kuollakseni, mitä lapseni ja edesmenneen mieheni suku siitä sanoisivat, niinpä lopetin suhteen. Hän oli upea mies, ja kohteli minua kuin aarretta. Rohkeuteni ei vaan riittänyt kantaa seurauksia.


      • suvenkorento1 kirjoitti:

        Oletpa ollut rohkea nainen. Lämpimät onnittelut!

        Kiitos!


    • Minullakin on ollut joskus hamassa muinaisuudessa kymmenisen vuotta nuorempi miesystävä....parikin kertaa, mutta ne eivät ole olleet ns "suuria" rakkauksia. Luulen että minulle on tärkeää se että ajatusmaailmat stemmaa, että on yhteisiä muistoja, ollaan samaa sukupolvea ja jaetaan samat arvot. Nuorempana ehkä näillä asioilla ei ollut yhtä paljon merkitystä ja fyysinen rakkaus kantoi pitkälle ja yhdessä kasvettiin ja muuntauduttiin ja sopeuduttiin pariksi. Nyt aikuisena arvostan sitä että lähtökohdat ovat aika lähellä toisiaan.
      Joka tapauksessa ja oli kuin oli, hienoa että muutkin kuin minä ovat uskaltautuneet uuteen parisuhteeseen vielä "vanhoilla päivillään". Se että mies on nuorempi ei ole mitenkään väärin. Minullekin joskus povattiin että se miehinen käsi joka vielä keinuttaa mun kiikkustuolia tulee olemaan suomalaisen miehen käsi ja ajattelin että onko täällä vanhusten huollossa edes töissä suomalaisia miehiä....mutta sitten tapasin ton legolassin joka on melkein kokonaisen vuoden minua nuorempi :))
      "On parempi olla vanhan miehen kulta kuin nuoren miehen orja" sanoo irlantilainen sanalasku. Sen voisi kääntää toisinpäinkin ja sanoa että "on parempi olla nuoren miehen kuningatar kuin vanhan miehen omaishoitaja", mutta Suuri Rakkaus kestää ikäerot puolin ja toisin.

      • Itse asiassa - isäni vaimo on minua 2 vuotta vanhempi...avioituivat 80 -luvun alkupuolella ja edelleen yhdessä. Sain heiltä omaa poikaani vuotta nuoremman veljenkin. Onkohan meillä "suvussa" jotakin? ;)))


      • Minulla tuo viimeinen oli 2vuotta nuorempi, hän kuoli59-vuotiaana.
        Sydänsairaus oli pitkällä.


      • "on parempi olla nuoren miehen kuningatar kuin vanhan miehen omaishoitaja"
        Tämä on hyvin oivallettu.
        Jos mies on paljon vanhempi niin omaishoitajaksi joutuu jos ei tuoni korjaa.
        Terveyttään ei voi ennakoida oli minkä ikäinen hyvänsä.
        Mutta todennäköisyys omaishoitoon tai leskeksi jäämiseen on suuri, mikäli mies on vanhempi.
        Nykyisin on aika yleistä että mies on jopa vuosikymmeniä nuorempi kuin nainen, hoitajaksi voi silloin mieskin joutua.
        Jos kemiat toimii ei ikä ole este, minäkin tykkäisin että mies olisi suurin piirtein samaa ikäluokkaa, mutta näin vain kävi että nuorempi mies tuli elämääni.


      • eppu2 kirjoitti:

        Minulla tuo viimeinen oli 2vuotta nuorempi, hän kuoli59-vuotiaana.
        Sydänsairaus oli pitkällä.

        Sydänsairaana itsekin mietin, mikä hänen sydäntään vaivasi kun ei apua löytynyt? Voi sentään - osanottoni.


      • KeksiMaistuu
        mielikki.mummo kirjoitti:

        "on parempi olla nuoren miehen kuningatar kuin vanhan miehen omaishoitaja"
        Tämä on hyvin oivallettu.
        Jos mies on paljon vanhempi niin omaishoitajaksi joutuu jos ei tuoni korjaa.
        Terveyttään ei voi ennakoida oli minkä ikäinen hyvänsä.
        Mutta todennäköisyys omaishoitoon tai leskeksi jäämiseen on suuri, mikäli mies on vanhempi.
        Nykyisin on aika yleistä että mies on jopa vuosikymmeniä nuorempi kuin nainen, hoitajaksi voi silloin mieskin joutua.
        Jos kemiat toimii ei ikä ole este, minäkin tykkäisin että mies olisi suurin piirtein samaa ikäluokkaa, mutta näin vain kävi että nuorempi mies tuli elämääni.

        Totta turajat, elämänlaatuni parani tuntuvasti uuden 16 vuotta itseäni nuoremman miesystävän myötä.
        Viikot hän on matkatöissä, joten vain viikonloput vietämme yhdessä. Suhde pysyy kiinnostavana kun viikolla ehtii tulla hieman ikävä ja kehotkin kaipaavat jo toista.
        Itse haluan omaa aikaa omille menoilleni ja miesystäväni taas kiinteän majapaikan viikonlopuiksi ja loma-ajoiksi, joten molemmille sopiva ratkaisu.
        Omaishoitajiksi tuskin koskaan toisillemme ryhtyisimme, asun 55 senioritalossa missä pärjää pitkään, vaikka alkaisi kremppojakin ilmaantumaan.
        Ainakin kolmella muullakin täällä asuvalla naisella on nuori "poikaystävä", papat ovat pääosin sinkkuja ja meitä naisia vanhempia, eivätkä ikänsä vuoksi herätä pahemmin kiinnostusta.


      • Meilläkin alkuvuosina mieheni oli pitkillä 1-3kk:n työreissuilla Keski-Euroopassa ja jopa Australiassa. Se hyöty siinä oli, ettemme olleet paita ja peppu -suhteessa, vaan keskinäinen luottamus ja kunnioitus kasvoi. Olin ennen läheisriippuvainen/yksinäinen, mutta puolisoni kanssa en ollut enää koskaan yksin, riippumatta hänen olinpaikastaan.


    • Psykoterapeutitar

      Löysin elämäni rakkauden yli kymmenenvuotta sitten ja roihuaa aina vain enemmän. Elämää itseään olen aina rakastanut!

      • Ihana lukea hyviä kokemuksia!


    • Ei ole kauaakaan kun kysyin kaverilta että haiseeko saunassa vielä.
      Ei, tokaisi kaveri lyhyesti.
      Sauna paloi.
      Sen jälkeen tontilta mätänivät kaikki puut.
      Naapureiltakin.
      Nyt ottavat tontin kohdalta Hiekkaa kuopasta.
      Kaverin naaman-ilme osoitti selkeästi että minun ei pidä kysellä enenpää.

      H.

      • Taikuritässä

        Jos tämä kuvaus olisi taulu, se olisi inhorealistinen vai onko se neo...


    • Per-kel
    • teretule

      Muistuu mieleeni kun olin nuori ja olin oppinut tanssimaan. Silmät olivat hyvin erikoiset ne olivat kuin helmiä, tämä on vain muisto 60 luku.

      Rakkaus tavallaan en teidä sanaa, vain olivat ja rakkaudella monia. Rakastan kaikkia jotka ovat olleet minulla. Tumii on huorien puhetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe