Miten varhain päättyikään Viipurissa, nuoren säveltäjän Toivo Kuulan elämä ja, vain 34 vuotiaana.
Sana tanner, "tantere" jäi vaivaamaan, säveleenkin yhteydessä, kunnes lauleltuani sävelmän alkua:
" Ei taloni rakettu tantereelle, vierelle kukkaisen tien"
tms.
Sehän laittoi etsimään netistä päätyen Toivo Kuulan säveltämään Meripoikien lauluun ?? Ilmeisesti musiikkinäytelmänä esitetty joskus,...
Tässä kuunneltuani Kuulan tuotantoa yksinlaulu ja kuoroesityksinä, löysin jotakin perin "suomalaista " luontoa kuvaavaa, kuin metsää,. viileän raikasta pohjoista kaikua ja ilmaa!
Kuoroesityksenä tuo Auringon noustessa ", on raikas, ..ja sittenkin siinä on jokin hienon alavireinen, kuin sävel maaston notko.
Saattaa olla Toivo Kuulan omaleimainenkin osuus, mutta luonto siinä puhuu, joka ei päästä minua nyt irti,...
Suomalaisille niin tuttu ja Kuulan Aamulaulu, onkin aivan ihastuttavan hieno, kuin säveltäjän surumielisyydestä vapautunut rakkauden ylistys.
Poliittiset mielipiteiden myrskyt sisällisodan jälkimaininkeina, leimasivat tuota kiihkeää suomalaisuuden nousuaikaa, kieliriitoineenkin !! , mutta löysinhän
Toivo Kuulan
Auringon noustessa
https://www.youtube.com/watch?v=Zg1RazfpCl4
Vain yksi sana johdatti, -Toivo Kuulaan
17
482
Vastaukset
Viime aikoina olen herännyt ajattelemaan, että itse asiassa meillä tavallisella kansalaisella on aika hatarat tiedot itsenäisyytemme alkuajoista. Toivoisi, että joku historioitsija kirjoittaisi arkiselle kansalle luettavan teoksen näistä kuohuvista ajoista.
Niinpä,.meidän itsenäisyytemme kun on vielä niin nuori! Nykynuorista harva syventyy maamme historiaan, mutta niin vaativaa kirjoittamista se olisi tutkijoillekin neutraalisti, ilman *kastinjakoa'. Nuo sisällisodan jälkeensä jättämät arvet, sukupolvien takaakin, pitäisi hellästi osata huomioida.
Tulee mieleen vanha ihana toimittaja/ kirjeenvaihtaja Knud Möller, jonka äänen lämpö,.. ja ymmärrys, olisi ehkä sopinut niin haastavaan tehtävään.
Olihan nuo aikalaiset, Sibelius mm. musiikissaan, Tulenkantajat runoudessa, maalaustaiteessa mukana kehityksen nousuun , unohtamatta jo Suomen itsenäisyyteen tähtäävien varhaisempien kultturivaikuttajien ,... Agricolasta lähtien.
Kertoohan ne meille paljon ,...sävelsoinnuista voi aistia, runouden lyriikasta, ja synkkien väriskaalojen raskaudesta, se yltää kevään heleimpään valoon.- helläääää
MNukkuiko makriina hissan tunneilla koulussa ?
Vai että hellästi kansalaissotaa käsiteltävä, kummankohan puolella olet ? helläääää kirjoitti:
Vai että hellästi kansalaissotaa käsiteltävä, kummankohan puolella olet ?Eikö puoli pitäisi valita vasta sitten, kun on tietoa historiasta?
helläääää kirjoitti:
Vai että hellästi kansalaissotaa käsiteltävä, kummankohan puolella olet ?Minun koulussani historia loppui Venäjän vallankumouksen aikoihin. Oli vielä Valpon aika, ja meillä oli yksi hyvin erikoinen historiantunti, kun oli käsittelyssä tsaari Nikolain vallasta luopuminen . Valpon edustajat tulivat luokan perälle mukanaan venäläinen tarkkailija ja tulkki. Opettaja, vanha ja kokenut lehtori, piti tunnin ja kertoi pieniä tarinoita tsaarin elämästä, mm. hänen kesänvietostaan Suomenlahden saaristossa ja Langinkoskella. Koko luokka istui hiiskahtamatta pulpeteissaan ja tulkki supatti selän takana.
Nykypäivän historiaa ei minun kouluaikanani käsitelty sanallakaan. Kai meille sentään presidentit lueteltiin, mutta siihen taisi historian käsittely päättyä.
Vasta aikuisena vuosikymmeniä myöhemmin olen lukenut tietoja niin kansalaissodasta, Mäntsälän kapinasta kuin Aunuksen retkistäkin. 20-30-lukujen tapahtumat ovat minulle yhä vieraat. IKL, muilutukset ja Bobi Sivén ovat minulle yhä lähimain huhupuheitten varassa. Mitä kirjallisuutta itse olet lukenut näistä ajoista? Olet varman ollut hereillä.
En muuten käsitä oikein, mitä tarkoitat heitollasi, "Vai että hellästi kansalaissotaa käsiteltävä". - minä en ole mitään sellaista vaatinut.- ei.lukihäiriöinen
helläääää kirjoitti:
Vai että hellästi kansalaissotaa käsiteltävä, kummankohan puolella olet ?Hellää sotkee makriinan ja sini-sirkun sanomiset;
" sini.sirkku18.11.2017 12:13
............................................................................................................................................................................
.............................................................
Nuo sisällisodan jälkeensä jättämät arvet, sukupolvien takaakin, pitäisi hellästi osata huomioida."
- huo...kailija
Woi herran duudelis sentään
- sini.sirkku.ek
Jou, aivan ihana orangutangin poikanen, suurine silmineen, mutusteli puun hedelmää Borneon saarella.
Tuohan on kuin koko evoluutisen elämän laboratorio tuo ihmeellinen saari, missä nenäapina hyppasi esille parkaisten: HÖH!
Harvoin niin monta riemastuttavaa seikkaa on luontokuvauksissa ilmennyt, kun sarvikuonokin pissaa suihkautti elegantisti, pippeli taipuneena vallan taaksepäin 😊 !
Entäs pikkuinen söpö tapiiri, jolle Luontoäiti on ikioman vessapytyn suonut! Upea kokemus kaikkineen, ja herätti kivoja ajatuksia lajimme tulevaisuudesta 💕 sini-sirkku
"Tuohan on kuin koko evoluutisen elämän laborato"
Suomi, wikistä kopsattu
Suomessa säädettiin vuonna 1935 laki, jonka mukaan vajaamielisiä ja mielisairaita voitiin pakkosteriloida tietyin perustein ilman kohteen omaa suostumusta. Steriloinneista luovuttiin vuonna 1969. Vuosina 1935–1970 Suomessa steriloitiin yli 7500 ihmistä rotuhygieenisten, noin 43000 lääketieteellisten, yli 3000 sosiaalisten ja parisataa muiden syiden perusteella. Valtaosa steriloiduista oli naisia, joista osalla oli jo aviottomia lapsia.[13]
Vuonna 1950 säädetyn lain mukaan naisen oli halutessaan mahdollista keskeyttää raskaus, mikäli hänen itsensä tai lapsen isän vaikea perinnöllinen mieli- tai ruumiillinen sairaus periytyisi myös lapselle. Vuoden 1970 jälkeen sterilointi on ollut mahdollista vain asianomaisen pyynnöstä, tai hänen laillisen edustajansa hakemuksesta jos henkilö sairauden vuoksi on pysyvästi kykenemätön ymmärtämään steriloimisen merkityksen.[14][15][16]
Vuoden 1929 avioliittolain mukaan itsesyntyinen epilepsia oli esteenä avioliitolle, paitsi jos tasavallan presidentti myönsi luvan. Kaksi synnynnäisesti kuuromykkää ei saanut mennä avioliittoon keskenään.[17]´Nämä rajoitukset olivat voimassa vuoteen 1969 saakka. Nykyään mikään perinnöllinen sairaus ei ole avioeste.[18][
Näin täälläkin on toimittu joskus. Kuuntelin Puhe-radiosta ohjelmaa ja olin yllättynyt kuulemastani, joka palautui mieleeni taas..Kristiina23 kirjoitti:
sini-sirkku
"Tuohan on kuin koko evoluutisen elämän laborato"
Suomi, wikistä kopsattu
Suomessa säädettiin vuonna 1935 laki, jonka mukaan vajaamielisiä ja mielisairaita voitiin pakkosteriloida tietyin perustein ilman kohteen omaa suostumusta. Steriloinneista luovuttiin vuonna 1969. Vuosina 1935–1970 Suomessa steriloitiin yli 7500 ihmistä rotuhygieenisten, noin 43000 lääketieteellisten, yli 3000 sosiaalisten ja parisataa muiden syiden perusteella. Valtaosa steriloiduista oli naisia, joista osalla oli jo aviottomia lapsia.[13]
Vuonna 1950 säädetyn lain mukaan naisen oli halutessaan mahdollista keskeyttää raskaus, mikäli hänen itsensä tai lapsen isän vaikea perinnöllinen mieli- tai ruumiillinen sairaus periytyisi myös lapselle. Vuoden 1970 jälkeen sterilointi on ollut mahdollista vain asianomaisen pyynnöstä, tai hänen laillisen edustajansa hakemuksesta jos henkilö sairauden vuoksi on pysyvästi kykenemätön ymmärtämään steriloimisen merkityksen.[14][15][16]
Vuoden 1929 avioliittolain mukaan itsesyntyinen epilepsia oli esteenä avioliitolle, paitsi jos tasavallan presidentti myönsi luvan. Kaksi synnynnäisesti kuuromykkää ei saanut mennä avioliittoon keskenään.[17]´Nämä rajoitukset olivat voimassa vuoteen 1969 saakka. Nykyään mikään perinnöllinen sairaus ei ole avioeste.[18][
Näin täälläkin on toimittu joskus. Kuuntelin Puhe-radiosta ohjelmaa ja olin yllättynyt kuulemastani, joka palautui mieleeni taas..Siis , mitähän ihmettä nyt mietit Puhe-radion juttua? Eihän sillä ole mitään yhteyttä evoluution tavasta muuttua olosuhteiden myötä!!! Siis siteeraat otettani evoluution upeasta tavasta muodostaa elinkelpoisia yksilöitä,... poikkeavissakin olosuhteissa.
En pääse jyvälle miten tuo ote kuulemastasi muinaisista avioitumisrajoitteista nyt sopii tuohon upeaan sopeutumiskehitykseen? Rajoitteena toki, (vanhojen rotuoppien kai) monenkin yksilön tragediaksi, mutta mutta..."voi härra tu pelle", sanoi Houskarin Ragni, kun kala verkosta karkasi 🤣
No, itseäni kiehtoi ajatus koon pienenemisellä, niin kuin Borneolla on ravinnon vähyyden vuoksi tapahtunut, niin elefanttien kuin sarvikuonon suhteen.
Sitä vastoin oragutangi, on säilyttänyt kokonsa ja mahtiasemansa, ollen siellä eläinten lajipuun yläpäässä, varmistaen aivokapasiteettinsä ansiosta ravintonsa.
PS. En tiedä löytyikö Kristiina23 " jokin punainen lanka" kytköksistä Puheradiot & Avarat Luonnot,..
paitsi luonnonvalinta/ kontra saksl. rodun manipulaatiot!sini.sirkku kirjoitti:
Siis , mitähän ihmettä nyt mietit Puhe-radion juttua? Eihän sillä ole mitään yhteyttä evoluution tavasta muuttua olosuhteiden myötä!!! Siis siteeraat otettani evoluution upeasta tavasta muodostaa elinkelpoisia yksilöitä,... poikkeavissakin olosuhteissa.
En pääse jyvälle miten tuo ote kuulemastasi muinaisista avioitumisrajoitteista nyt sopii tuohon upeaan sopeutumiskehitykseen? Rajoitteena toki, (vanhojen rotuoppien kai) monenkin yksilön tragediaksi, mutta mutta..."voi härra tu pelle", sanoi Houskarin Ragni, kun kala verkosta karkasi 🤣
No, itseäni kiehtoi ajatus koon pienenemisellä, niin kuin Borneolla on ravinnon vähyyden vuoksi tapahtunut, niin elefanttien kuin sarvikuonon suhteen.
Sitä vastoin oragutangi, on säilyttänyt kokonsa ja mahtiasemansa, ollen siellä eläinten lajipuun yläpäässä, varmistaen aivokapasiteettinsä ansiosta ravintonsa.
PS. En tiedä löytyikö Kristiina23 " jokin punainen lanka" kytköksistä Puheradiot & Avarat Luonnot,..
paitsi luonnonvalinta/ kontra saksl. rodun manipulaatiot!"PS. En tiedä löytyikö Kristiina23 " jokin punainen lanka" kytköksistä Puheradiot & Avarat Luonnot,.."
Anteeksi, että sotkin hienon kirjoituksesi, mutta se "punainen lanka" tuli mieleeni ihmisten halusta sotkeutua luonnon evoluution kulkuun ja usein on myös epäonnistunut niissä pyrkimyksissä.Kristiina23 kirjoitti:
"PS. En tiedä löytyikö Kristiina23 " jokin punainen lanka" kytköksistä Puheradiot & Avarat Luonnot,.."
Anteeksi, että sotkin hienon kirjoituksesi, mutta se "punainen lanka" tuli mieleeni ihmisten halusta sotkeutua luonnon evoluution kulkuun ja usein on myös epäonnistunut niissä pyrkimyksissä.Huomenta, mitäs nyt turhia, ihan hyvähän se on panna aivot töihin, etsiä toisenkin näkemys, en vaan oikein noiden kopiointien tarpeellisuutta ymmärtänyt.
🌿 Kaikki hyvin Karjalan Kristiina 😊, rokotusten tietoiskuja täällä tv:ssä kuivasti luetellaan matkustavaisille, minä nyt aamukahviani keittiöstä,...
Hauskaa päivää pulinabox'iin, mooi
- leipäjonostapäivää
Kristiinahan tietää kaiken ja paljon enemmänkin. Joka paikkaan tunkee nokkansa, hopihopi tänne leipäjonoon, kohta jaetaan hanhenmaksaa ja kaviaaria. Nappasin kuormasta ihan Rouva Kristiinaa varten.
No voihan p''sana, onkos sillä leipäjonolaisilla jaettavaa molemmille, ihan tälle ainakin muistui kalakeitto mieleen.
Ai kamala, nyt muistankin,..yöllä raskaat sadepisarat rummutti peltistä ikkunalautaa, ihan kumman epäsäännöllisesti, ja minä huomasin miten nälkä oli kun ei uni tullut.
Ei muuta kuin kömmit ylös, kaadat kalakeiton lientä mukiin, ja microon:D Johan senjälkeen nukahdin peitto korvissa, enkä tietänyt sateesta enää.
Nythän se tuli taas uus nälkä, ,...ja sitten torkut heippa!Antaisit nyt olla jo tuon aiheen.
Monelle leipäjonot ovat tärkeä apu, miksi nälvit kaviaarilla ja hanhenmaksalla?
Outo asenne, että ilmaiseksi annettavan ruuan, tai minkä hyvänsä hyödykkeen, pitää olla ala-arvoista, halpaa ja muille kelpaamatonta. Muuten on oikeus kadehtia ja halveksia niin antajaa kuin vastaanottajaakin.
"Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostaankaan", sanoi sananlasku.On tää elämä jännää, minä kun mietin tässä eettisyydestä nousseita muistoja hanhenmaksasta. Ostin Stockkalta kerran elämässäni vierastarjoilua varten pienen hanhenmaksa säilykepurkin, jossa oli hanhenkuva. Maksan ajattelin olevan riittoisaa levittää leipäpalalle , niinkuin olikin. Hyvääkin vielä se oli.
No, itsekin hanhia kasvattaneena se tuttu kuva oikeastaan vetosi minuun.
Voi Hannu hanhilaumani Sipoossa , lähes järkyttyneenä otin vastaan haukut, kurkkuun pakoitetusta ylensyönneistä hanhille, no joo!
Nyt vertasin mielessäni, onko siinä muka eettistä eroa kananmunien vrt kalanmunien käytössä ravinnoksi? 🐔🌱🌈🐣~~🏝~~~~🐠°° °°
Ei minusta, --- joskin eläinrakkaana oli omien tuotantoeläinten hyvinvointi selvääkin selvempi asia.
PS.
Tuo uroshanhi Hannu, oli kyllä varteenotettava lauman ja pihanvartija, mutta kesyyntyi kotiväkeen luottamaan,... vikisten hiljaa se uskalsi ottaa pullanpalan niin suloisen varovasti huuliltani ❤️
- Ramoona_
Minulle Toivo Kuula nostaa mieleen heinäkuisen hääpäiväni, kun astelin kirkkoon isäni käsipuolessa Kuulan häämarssin soidessa.
https://www.youtube.com/watch?v=OcqkMGrC2kc&list=RDOcqkMGrC2kc&t=4
Alttarilta saatteli tuoretta avioparia Mendelssonin häämarssi.
Myös Kuulan Lampaanpolska on hieno sävellys, siinä on mielestäni jotain hyvin perisuomalaista, pianoesityksenä vaikuttava.
Onpa ketju polveillut uskomattomiin rönsyihin ! Ylijäämäruoka on tuhlausta ja eettinen ongelma, jos se heitetään roskiin. Kunnioitan näitä jakeluihin lahjoittajia ja vapaaehtosia työntekijöitä, eiköhän siellä jaettu anti suurimmaksi osaksi tosi tarpeeseen mene. Normaalisti ruokittu hanhi on eettistä syötävää , hyvä vaan jos osataan kaikki syötävät osat hyväksikäyttää, Kiinassa kai kana helttaa ja sika sorkkia myöten. Itse teen joskus juhliin broilerinmaksapasteijaa, johon tulee tilkka konjakkia ja anjovistakin, suurta herkkua . Siitä saa mieluisen ruokalahjan , kun kypsentää sen kauniissa vuoassa ja koristelee pinnalta.
Viimeiset kaksi viikkoa maisteltiin Kanarian herkkuja, kuten mojo-kastikkeessa ryppyperunoita, paellaa , Atlantin valtameren kalaa ja vuohenjuustoja. Fuerteventuran pitkiltä hiekkarannoilta , kirkkaanturkoosista vedestä sekä auringosta sai hyvän voimalatauksen. Hienoa oli katsella myös jyrkkiä tummia laavakivirantoja, kun tyrskyt tuulen puolella niihin iskivät voimalla. Kiva yllätys oli pienet söpöt vikkelät rantojen laavakivikoissa elävät harmaanvalkoraitaiset Marokon maaoravat, joille saattoi syöttää kädestä pähkinöitä. Nyt jaksaa taas odottaa joulua ja sen jälkeen päivän pitenemistä. Pyykkikone laulaa ja kuivausrumpu puhisee.
Mukavaa marraskuista maanantaita....kyllä tämä taas tästä !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412468Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101868Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse731776Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki811308- 651228
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171178TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161068Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901050Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42904- 70882