Hei!
Kysyisin, onko joillakin teistä kokemuksia äkillisestä näön heikentymisestä.
Näihin päiviin asti olen pärjännyt erittäin hyvin v 1998 laittamillani tummentuneilla lasillani (likinäkö). Näkökyky oli siis hyvä. Viime viikosta lähtien olen huomannut, että en näe esim. luentokalvoja läheskään niin hyvin, mitä esim. viikkoa aiemmin. Olen joutunut siirtämään myös nojatuolta hieman lähemmäksi telkkaria. Tämä näön äkillinen heikentyminen on alkanut askarruttamaan minua kovasti ja niiden syyt. Noin seitsemän vuotta näkökyky on pysynyt samana, mutta nyt kahden viikon aikana näön heikentyminen on ollut huomattavissa.
Osasyy voi olla siinä, että tummentuvat lasini eivät enää pelitä kevätauringossa ja sisällä oikeastaan kumpaakaan suuntaan. Tietääkö silmälääkäri äkillisen näön heikentymisen mahdollisia syitä?
Äkillinen näön heikentyminen
2
1065
Vastaukset
- silmälääkäri
Eräs syy äkilliseen likinäköisyyden lisääntymiseen voi olla diabetes, tällöin taittovirhe palaa usein entiselleen parin viikon kuluessa kun verensokeriarvot on saatu kuriin. Eli jos on muita yleisvaivoja, esim. painonlaskemista, tihentynyttä virtsaamistarvetta tms. niin olisi syytä hakeutua yleislääkärin tarkastukseen ja kertoa tästä epäilystä.
Toinen syy voi olla sarveiskalvon muutokset, esim. keratokonuksen paheneminen (eli "sarveiskalvon kartiopullistuma" eli keskeinen sarveiskalvo pullistuu ja on ohentunut ja tämä lisää likinäköisyyttä), Tämä on harvinaisempaa.
Lisäksi taittovirhekin voi toki muuttua ja jostain syystä tulet sen nyt havainneeksi.
Eli oireista riippuen suosittelen yleislääkärin, optikon tai silmälääkärin tarkastusta.- eräs opiskelija
Joo tosiaan. Syy näön heikentymiseen oli diabetes, aivan kuten arvelit. Jouduin viikko sitten perjantaina sairaalahoitoon. Pääsin tämän viikon keskiviikkona sieltä pois. Näkökin normalisoitui pian. Nyt kuitenkin lähi- ja kaukonäkö on ollut kolmena viime päivänä jopa erinomainen. En ole tarvinnut laseja (-2,5) ollenkaan. Viimeksi tälläinen tilanne oli 80-luvun lopulla. Onko tämä vain ohimenevä ilmiö vai onko toiveita lopullisesta näön paranemisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241568Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711540Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.861293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101115En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939