Autoissa joissa on etupyörät ripustettu jousijalalla tyyppiä macpherson camber kulman tarkastus on mahdotonta ilman autokorjaamon nelipyörä suuntauslaitteita.
Vai onko?
Tarkastus maksaa tyypillisesti tyypillisesti 50...100€.
Camberkulman säätö on syytä tehdä ainakin silloin jos ohjaintukilaakeri, tai iskunvaimennin on vaihdettu.
Säätö itsessään tehdään yleensä jousijalan ylemmän kiinnityspulttia kääntämällä kääntäminen muuttaa camber kulmaa.
Kaikissa automerkeissä kulmaa ei voi laisinkaan säätää.
Ohjeet löytyvät juutuupista.
Mittalaite jolla kulman asetus mitataan maksaa n 40 €
Camber kulman säätö mahdotonta?
6
5856
Vastaukset
- Rahastusta
Höpöhöpö!
- Autoatelier
Camberin säätö, jos sellainen ylipäätään on mahdollista tehdä kuuluu jokaisen omatoimimekaanikon perus ammattitaitoon.
Samon aurauskulman säätö.
Siinäpä ne etupään säädöt käytännössä ovatkin.- jokkaannttii
jokaisessa autossa on mahdollista säätää camberia
- Wanha_asentaja
jokkaannttii kirjoitti:
jokaisessa autossa on mahdollista säätää camberia
Yleensä jollakin tavalla... Minä säädin Ford Escort 1972 -mallin camberia siirtämällä etupalkkia 3,5 mm sivulle päin. McPhersonin alatukivarret olivat kiinni etupalkissa ja sen kiinnityspulttien reikiä piti viilata soikeaksi tuon 3,5 mm verran, että siirto onnistui. Hyvä siitä sitten tuli!
- jokkaannttii
Wanha_asentaja kirjoitti:
Yleensä jollakin tavalla... Minä säädin Ford Escort 1972 -mallin camberia siirtämällä etupalkkia 3,5 mm sivulle päin. McPhersonin alatukivarret olivat kiinni etupalkissa ja sen kiinnityspulttien reikiä piti viilata soikeaksi tuon 3,5 mm verran, että siirto onnistui. Hyvä siitä sitten tuli!
Juuri tätä tarkoitin
Jos ei ole ns. virallisia säätötapoja niin on kuitenkin keinoja jolla sitä camberia saa säädettyä. Eikä ne ole yleensä kovinkaan haastavia. Viilataan kiinnitysreikiä hieman tai muutetaan jousituksen yläkiinnityspisteen sijaintia.
- Eccerticbolt
No en nyt tarkoittanut mitään häpeä eskortin tuunausta.
Jos säätötarvetta esiintyy, on autoa mällätty.
Useimmissa tavallisissa käyttöautoissä ei camberia voi todellakaan säätää, eikä tarvitse säätää.
Joissakin autoissa säätö on esim epäkeskopultilla tms, sellaisessa camber on syytä tarkastaa, koska ajokäytös voi muuttua.
Esim 406 jollainen minulla aiemmin oli jousijalka on navassa olevassa holkissa eikä siinä ole mitään säätöa, samoin yläpään kiinnitys on kiinteä.
Auraushan ei jousijalan irroituksessa ja kiinnityksessä muutu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1394051
- 1211581
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2831402Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.701396Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr181254Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791131Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie471128- 301086
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku601071- 601028