Autoissa joissa on etupyörät ripustettu jousijalalla tyyppiä macpherson camber kulman tarkastus on mahdotonta ilman autokorjaamon nelipyörä suuntauslaitteita.
Vai onko?
Tarkastus maksaa tyypillisesti tyypillisesti 50...100€.
Camberkulman säätö on syytä tehdä ainakin silloin jos ohjaintukilaakeri, tai iskunvaimennin on vaihdettu.
Säätö itsessään tehdään yleensä jousijalan ylemmän kiinnityspulttia kääntämällä kääntäminen muuttaa camber kulmaa.
Kaikissa automerkeissä kulmaa ei voi laisinkaan säätää.
Ohjeet löytyvät juutuupista.
Mittalaite jolla kulman asetus mitataan maksaa n 40 €
Camber kulman säätö mahdotonta?
6
7542
Vastaukset
- Rahastusta
Höpöhöpö!
- Autoatelier
Camberin säätö, jos sellainen ylipäätään on mahdollista tehdä kuuluu jokaisen omatoimimekaanikon perus ammattitaitoon.
Samon aurauskulman säätö.
Siinäpä ne etupään säädöt käytännössä ovatkin.- jokkaannttii
jokaisessa autossa on mahdollista säätää camberia
- Wanha_asentaja
jokkaannttii kirjoitti:
jokaisessa autossa on mahdollista säätää camberia
Yleensä jollakin tavalla... Minä säädin Ford Escort 1972 -mallin camberia siirtämällä etupalkkia 3,5 mm sivulle päin. McPhersonin alatukivarret olivat kiinni etupalkissa ja sen kiinnityspulttien reikiä piti viilata soikeaksi tuon 3,5 mm verran, että siirto onnistui. Hyvä siitä sitten tuli!
- jokkaannttii
Wanha_asentaja kirjoitti:
Yleensä jollakin tavalla... Minä säädin Ford Escort 1972 -mallin camberia siirtämällä etupalkkia 3,5 mm sivulle päin. McPhersonin alatukivarret olivat kiinni etupalkissa ja sen kiinnityspulttien reikiä piti viilata soikeaksi tuon 3,5 mm verran, että siirto onnistui. Hyvä siitä sitten tuli!
Juuri tätä tarkoitin
Jos ei ole ns. virallisia säätötapoja niin on kuitenkin keinoja jolla sitä camberia saa säädettyä. Eikä ne ole yleensä kovinkaan haastavia. Viilataan kiinnitysreikiä hieman tai muutetaan jousituksen yläkiinnityspisteen sijaintia.
- Eccerticbolt
No en nyt tarkoittanut mitään häpeä eskortin tuunausta.
Jos säätötarvetta esiintyy, on autoa mällätty.
Useimmissa tavallisissa käyttöautoissä ei camberia voi todellakaan säätää, eikä tarvitse säätää.
Joissakin autoissa säätö on esim epäkeskopultilla tms, sellaisessa camber on syytä tarkastaa, koska ajokäytös voi muuttua.
Esim 406 jollainen minulla aiemmin oli jousijalka on navassa olevassa holkissa eikä siinä ole mitään säätöa, samoin yläpään kiinnitys on kiinteä.
Auraushan ei jousijalan irroituksessa ja kiinnityksessä muutu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1055731Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
- 1241097
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
- 66857
- 75798
Salailu jatkuu, poliisi tutkii
Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää17741