Autoissa joissa on etupyörät ripustettu jousijalalla tyyppiä macpherson camber kulman tarkastus on mahdotonta ilman autokorjaamon nelipyörä suuntauslaitteita.
Vai onko?
Tarkastus maksaa tyypillisesti tyypillisesti 50...100€.
Camberkulman säätö on syytä tehdä ainakin silloin jos ohjaintukilaakeri, tai iskunvaimennin on vaihdettu.
Säätö itsessään tehdään yleensä jousijalan ylemmän kiinnityspulttia kääntämällä kääntäminen muuttaa camber kulmaa.
Kaikissa automerkeissä kulmaa ei voi laisinkaan säätää.
Ohjeet löytyvät juutuupista.
Mittalaite jolla kulman asetus mitataan maksaa n 40 €
Camber kulman säätö mahdotonta?
6
7080
Vastaukset
- Rahastusta
Höpöhöpö!
- Autoatelier
Camberin säätö, jos sellainen ylipäätään on mahdollista tehdä kuuluu jokaisen omatoimimekaanikon perus ammattitaitoon.
Samon aurauskulman säätö.
Siinäpä ne etupään säädöt käytännössä ovatkin.- jokkaannttii
jokaisessa autossa on mahdollista säätää camberia
- Wanha_asentaja
jokkaannttii kirjoitti:
jokaisessa autossa on mahdollista säätää camberia
Yleensä jollakin tavalla... Minä säädin Ford Escort 1972 -mallin camberia siirtämällä etupalkkia 3,5 mm sivulle päin. McPhersonin alatukivarret olivat kiinni etupalkissa ja sen kiinnityspulttien reikiä piti viilata soikeaksi tuon 3,5 mm verran, että siirto onnistui. Hyvä siitä sitten tuli!
- jokkaannttii
Wanha_asentaja kirjoitti:
Yleensä jollakin tavalla... Minä säädin Ford Escort 1972 -mallin camberia siirtämällä etupalkkia 3,5 mm sivulle päin. McPhersonin alatukivarret olivat kiinni etupalkissa ja sen kiinnityspulttien reikiä piti viilata soikeaksi tuon 3,5 mm verran, että siirto onnistui. Hyvä siitä sitten tuli!
Juuri tätä tarkoitin
Jos ei ole ns. virallisia säätötapoja niin on kuitenkin keinoja jolla sitä camberia saa säädettyä. Eikä ne ole yleensä kovinkaan haastavia. Viilataan kiinnitysreikiä hieman tai muutetaan jousituksen yläkiinnityspisteen sijaintia.
- Eccerticbolt
No en nyt tarkoittanut mitään häpeä eskortin tuunausta.
Jos säätötarvetta esiintyy, on autoa mällätty.
Useimmissa tavallisissa käyttöautoissä ei camberia voi todellakaan säätää, eikä tarvitse säätää.
Joissakin autoissa säätö on esim epäkeskopultilla tms, sellaisessa camber on syytä tarkastaa, koska ajokäytös voi muuttua.
Esim 406 jollainen minulla aiemmin oli jousijalka on navassa olevassa holkissa eikä siinä ole mitään säätöa, samoin yläpään kiinnitys on kiinteä.
Auraushan ei jousijalan irroituksessa ja kiinnityksessä muutu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1833495Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3752197Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii562176- 432042
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321491Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931251- 541213
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul4291163Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1181045- 59984