Autoissa joissa on etupyörät ripustettu jousijalalla tyyppiä macpherson camber kulman tarkastus on mahdotonta ilman autokorjaamon nelipyörä suuntauslaitteita.
Vai onko?
Tarkastus maksaa tyypillisesti tyypillisesti 50...100€.
Camberkulman säätö on syytä tehdä ainakin silloin jos ohjaintukilaakeri, tai iskunvaimennin on vaihdettu.
Säätö itsessään tehdään yleensä jousijalan ylemmän kiinnityspulttia kääntämällä kääntäminen muuttaa camber kulmaa.
Kaikissa automerkeissä kulmaa ei voi laisinkaan säätää.
Ohjeet löytyvät juutuupista.
Mittalaite jolla kulman asetus mitataan maksaa n 40 €
Camber kulman säätö mahdotonta?
6
6100
Vastaukset
- Rahastusta
Höpöhöpö!
- Autoatelier
Camberin säätö, jos sellainen ylipäätään on mahdollista tehdä kuuluu jokaisen omatoimimekaanikon perus ammattitaitoon.
Samon aurauskulman säätö.
Siinäpä ne etupään säädöt käytännössä ovatkin.- jokkaannttii
jokaisessa autossa on mahdollista säätää camberia
- Wanha_asentaja
jokkaannttii kirjoitti:
jokaisessa autossa on mahdollista säätää camberia
Yleensä jollakin tavalla... Minä säädin Ford Escort 1972 -mallin camberia siirtämällä etupalkkia 3,5 mm sivulle päin. McPhersonin alatukivarret olivat kiinni etupalkissa ja sen kiinnityspulttien reikiä piti viilata soikeaksi tuon 3,5 mm verran, että siirto onnistui. Hyvä siitä sitten tuli!
- jokkaannttii
Wanha_asentaja kirjoitti:
Yleensä jollakin tavalla... Minä säädin Ford Escort 1972 -mallin camberia siirtämällä etupalkkia 3,5 mm sivulle päin. McPhersonin alatukivarret olivat kiinni etupalkissa ja sen kiinnityspulttien reikiä piti viilata soikeaksi tuon 3,5 mm verran, että siirto onnistui. Hyvä siitä sitten tuli!
Juuri tätä tarkoitin
Jos ei ole ns. virallisia säätötapoja niin on kuitenkin keinoja jolla sitä camberia saa säädettyä. Eikä ne ole yleensä kovinkaan haastavia. Viilataan kiinnitysreikiä hieman tai muutetaan jousituksen yläkiinnityspisteen sijaintia.
- Eccerticbolt
No en nyt tarkoittanut mitään häpeä eskortin tuunausta.
Jos säätötarvetta esiintyy, on autoa mällätty.
Useimmissa tavallisissa käyttöautoissä ei camberia voi todellakaan säätää, eikä tarvitse säätää.
Joissakin autoissa säätö on esim epäkeskopultilla tms, sellaisessa camber on syytä tarkastaa, koska ajokäytös voi muuttua.
Esim 406 jollainen minulla aiemmin oli jousijalka on navassa olevassa holkissa eikä siinä ole mitään säätöa, samoin yläpään kiinnitys on kiinteä.
Auraushan ei jousijalan irroituksessa ja kiinnityksessä muutu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit264538Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen3013622TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.332610Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e372549- 1422157
- 551966
Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun1201851Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:91554Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s31452Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi201378