Kaverin itsetuhoisuus

Poikkin

Kaveri kävi kuulema sairaanhoitajan pakeilla ja kertoi hälle että seisoi sillan kaiteella kiviä repussaan, kunnes joku ohikävelijä sai ylipuhutuksi ettei hyppää. Hoitaja oli kuulema vaan mumissut eikä tehnyt asialle mitään. Ei suostu syömään lääkkeitä, mutta ravaa ensiavussa kun ahdistus iskee. Terapeutti ei kuulema ymmärrä (ja terapeutit on itse ongelmaisia) eikä käy enää kahden kerran jälkeen. Polttaa kannabista päivittäin ahdistukseen. Ei syö (ei kuulema ruokahalua), alipainoinen, kuin keskitysleiriltä. Ei nää ongelmaa kannabiksessa koska "se on ainoa asia mikä helpottaa oloa". Olen kerran soittanut 112 koska kertoi olevansa hirttäytymässä. Odotin 2 vrk ennen kuin kerkesi ilmoittamaan että on hengissä kotonaan, poliisit vaan käännähti ovella. Kun ei suostunut hakemaan apua tein aikuissosiaali-ilmoituksen, jonka jälkeen hän katkaisi välit. Nyt taas palannut kuvioihin ja sama jatkuu. Pitääkö tällästä oikeesti jaksaa katella?

4

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muittenvuoro

      Missä sen kaverin vanhemmat ovat? Muut omaiset? Onko koulussa- opettajat? Töissä - työnantaja?
      Ota heihin yhteyttä! Heidän pitäisi tietää! Ja auttaa.

      Voisit myös kysyä siltä hoitajalta että miksi.
      Kyllä hoitajan pitää tehdä työnsä ja yrittää auttaa. Jos ei tee, niin ilmoitus työnantajalle.

      Ethän sinä voi tehdä enempää, olet tehnyt voitavasi.
      Tee nuo soitot, muut saavat huolehtia.

      Olet tehnyt kaikkesi ja huolehtinut, enempää et voi tehdä.

      • Poikkin

        Ihan aikuinen ihminen on, irtisanoutui juuri töistä ja nyt tietysti karenssi ja rahahuolet. Ei tajunnut että sairasloma ois ollut oikea tapa tai odottaa että saa potkut.
        Aikuisen töihin tai satunnaiselle hoitajalle jonka näki ei todellakaan soitella. Tästä tietää varmasti koko hänen paikallinen kaveripiiri, koska on tehnyt näitä itsaritemppuja kuulema niin monta että eivät jaksa enää reagoida. Menin itse lankaan ja vasta jälkikäteen kuulin että tää on säännöllistä, kun hädissäni kaivoin facebookista parin yhteystiedot. Kaikki vaan sanoi että kyllä se siitä tokenee, ei kannata mennä ees käymään. Enkä kyllä minäkään ole mikään kriisipuhelin joka soittaa aina ambulanssin kun mainitaan itsemurha. Olen ihan tavallinen ihminen omine murheineni enkä ihan oikeesti kaipaa jatkuvaa itsemurhapuhetta elämääni. Tai vastuuta siitä jos sen kerran onnistuukin, tai käy vaikka vahinko siellä junaraiteilla. Raskaista asioista pystyn puhumaan, mutta liika on liikaa.

        Ravaa siellä ensiavussa kyllä mutta ei ota sitten mitään apua vastaan vaan lipeää paikalta. Ei ota laillisia lääkkeitä, vaan polttaa mielummin kannabista, josta taas seuraa se että sitä pidetään ensisijaisesti päihdeongelmaisena. Julkinen tervehdenhoito on tietoinen, mutta ei täyty pakkohoidon kohdat. Sosiaalipalveluissa oli käännytetty pois ja sanottu että aika on varattava puhelimella puhelinaikoina.

        Että tämmönen Suomi 100.

        Asun eri paikkakunnalla.


      • lh3

        Tuttuja juttuja valitettavasti. Kaverillasi on tod.näköisesti persoonallisuushäiriödiagnoosi? Se aiheuttaa paitsi tuollaista käytöstä myös tuollaista kohtelua terv.hoidon puolelta, koska tietävät potilaiden olevan helvatan huonoja sitoutumaan hoitoon, juurikin kuten kirjoitit tuossa yllä. Tunne-elämältään epävakaa, impulsiivinen tai rajatilatyyppi, veikkaan - ihan vain kuvauksesi perusteella. Itsemurhahakuisuus ja dramaattisuus jne..

        Olet ollut esimerkillinen ystävä, kun olet kulkenut hänen vierellään ja auttanut parhaasi mukaan. Olen itse jokseenkin kannabismyönteinen ihminen (ja tiukasti viinaa vastaan), mutta päivittäinen käyttö tekee kelle tahansa vähän heikkoa, saati sitten ihmiselle joka on psyykensä kanssa noin epätasapainossa kuin kirjoitat. Olen surullinen siitä, että kaveri on niin syvällä suossaan ettei yritä parantua. Paras skenaario olisi M1-lähete muutamaksi kuukaudeksi suoriltaan suljetulle, jossa oikeasti olisi ammattitaitoista ja huolehtivaa, välittävää palvelua saatavilla. Valitettavasti tämä on tosiaan mainitsemassasi !Suomi100 tilanteessa täysi utopia. Sinun pohdittavaksesi jää, koetatko kuitenkin - ystävyyden menettämisen uhallakin - hoitaa hänet tahdonvastaiseen hoitoon, josta hän ei voi luikkia menemään ainakaan ihan samantien. Tosin persoonallisuushäiriöisillä on aika kattavat selitykset valmiina kaikkeen ja jos oikeasti haluaa ulos heti, ei ne nykyisin lääkärit tee M1-jatkoja tuollaisen itsemurha-alttiuden vuoksi. Siinä pitää olla sitten jotain muutakin..

        Koska kaverisi ei kerran apua suostu ottamaan vastaan niin suosittelisin sulle että sanot suorat sanat. "Hei tyyppi, olen kyllästynyt toimimaan kriisipuhelimena ja ambulanssin soittajana. Tää satuttaa mua ja vaikka olet ihan kiva, niin mulla on myös oma elämä ja oma hyvinvointini jota mun pitää ajatella. Tällä hetkellä sun käytös aiheuttaa mulle sellaista pelkoa ja huolta, että se vaikuttaa mun normaaliin olemiseen. Ymmmärrätkö? Hyvä. Voidaanko tehdä asialle yhdessä jotain ja pysyä kavereina, vai jatkatko samalla tavalla ja sitten mä pikku hiljaa katoan tästä kuviosta?"

        Voimia.


      • Poikkin

        Ainakin isoja identiteettiongelmia (sukupuoli), jos ei epävakautta jne. Siis juurikin tuntuu että jonkun pitäs kädestä pitäen huolehtia. Ymmärrän kyllä että on iso kriisi päässä ja päällä. Mutta kun ei vaan suostu ottamaan apua vastaan, koska näkee sen kontrollina. Tein jo kerran sen sosiaali-ilmotuksen, josta suuttui ja katkas välit viimeksi. Ois vaan ollu aika hyvä tilaisuus saada kokonaisvaltasempaa apua ettei tulis tilanteita että esim sähköt poikki 3 kk eikä rahaa ruokaan viikkoihin ja sit pyörtyilee kylillä... On kasvattanu ite kannabista ja polttaa varmaan useemman kerran viikossa. Ei tajua että terve ihminen kestää sen mutta ei tämmösessä tilanteessa todellakaan auta asiaa.

        Kiitos neuvoista, oikeasti tää oli aika avaava kommentti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      67
      3222
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      549
      3044
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2355
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2002
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      307
      1820
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1622
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      104
      1314
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe