Keulapotkurit

Solidaarisuus

Ei minulla keulapotkurista mitään sanottavaa ole, nostan vaan aiheen ylös jotta nekin voidaan haukkua tasapuolisuuden nimissä, invertterin ja webaston omistavat ja niitä varsinkin käyttävät veneilijät kun on jo haukuttu.

Veneilyssä kaikki mikä on keksitty 1800- luvun jälkeen vaikuttaa olevan jos ei kiellettyä niin ainakin paheksuntaa herättävää.

73

2817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hittolaineen

      Minusta ruori on paholaisen keksintö! Kyllä ennenkin pärjättiin melalla tai pinnaohjauksella!

    • MinäOlenAinaOikeassa

      Sama juttu rullapurjeen ja kaiken GPS:ään liittyvän kanssa. Vihtahousun tekosia ja kun minä en tykkää niin eivät saa muutkaan tykätä.

    • Tyrnäväntorpedo

      Keulakuvat pakollisiksi!

    • hohohoooo

      Ne itkee, joilla sitä ei ole, etenkin sivutuuleen rantautuessa, ja tietenkin talvisin tälle palstalle.

      • ei.itketä

        Miks mua ei itketä ollenkaan? Ei, vaikka normi lounaistuulessa laituriin tullaan sivutuulessa. Kaveri, jolla on isompi vene ja tuo sen perä edellä laituriin kyllä kiittelee. Tosin siitäkin potku loppuu kesken, jos tuulee vähän kovemmin.

        Itse asiassa ne, jotka haukkuu, eivät hauku itse laitetta, vaan sen muita häiritsevää käyttöä. Joskus tietysti naureskellaan keulapotkurin naurettavaa käyttöä. Molempia esiintyy asiaankuuluvan ohella.


      • Tyrnäväntorpedo
        ei.itketä kirjoitti:

        Miks mua ei itketä ollenkaan? Ei, vaikka normi lounaistuulessa laituriin tullaan sivutuulessa. Kaveri, jolla on isompi vene ja tuo sen perä edellä laituriin kyllä kiittelee. Tosin siitäkin potku loppuu kesken, jos tuulee vähän kovemmin.

        Itse asiassa ne, jotka haukkuu, eivät hauku itse laitetta, vaan sen muita häiritsevää käyttöä. Joskus tietysti naureskellaan keulapotkurin naurettavaa käyttöä. Molempia esiintyy asiaankuuluvan ohella.

        Miksi ketään häiritsisi se, että joku käyttää keulapotkuria?
        Sen ääni ei ole kova ja tuskin veden virtauskaan mitään haittaa.


      • valahtaaLahkeeseen
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Miksi ketään häiritsisi se, että joku käyttää keulapotkuria?
        Sen ääni ei ole kova ja tuskin veden virtauskaan mitään haittaa.

        Kun se turahtaa, valtaosa luulee housuissa olevan tapin pettäneen.


      • siksi.häiritsee
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Miksi ketään häiritsisi se, että joku käyttää keulapotkuria?
        Sen ääni ei ole kova ja tuskin veden virtauskaan mitään haittaa.

        Tyynessä satamassa hiljaisuuden vallitessa se häiritsee, jopa herättää nukkuvan. Viereistä venettä se heilauttaakin. Ja häiriö tulee juuri niissä olosuhteissa, joissa varmasti tulisi mainiosti toimeen ilman keulapotkuriakin.


    • Melasaatan

      Se airo vasta pahasta on, mieti jos se kolauttaa naapuri venettä?
      Mikä kolaus siitä syntyy, jonkun kauneusunet katkeaa

    • SavonUkkeli

      Jos keulapotkuri ois tarkootettu immeisen käytettäväks, ois immeisellä kolome kättä. Yks ruorihin, yks kuasukahvoon ja yks keulapotkurriin. Vuan ko käsijä o vain 2 nii keulapotkuri o iha turhake.

      • Spedekysyyvain

        Ja mitä savossa tehdään järvillä, kun teidän veneet liikkuu aamu kasteessakin


      • SavonUkkeli
        Spedekysyyvain kirjoitti:

        Ja mitä savossa tehdään järvillä, kun teidän veneet liikkuu aamu kasteessakin

        Myö pistettään vuoan matova koukkuhun ja suahaan särvintä pöytöön... oishan tuan ny pitäny ihan selvöö olla Spetelle mejän kylän suurelle poijaalle,


      • Aloittelevakuttaperkka

        Jos asentaa auton kaasupokkimen veneeseen niin keulapotkuri sallittu?

        Ja saako veneessä olla moottori?
        Ennen kuin liikuttiin vain purjein tai soutaen.

        Saako kulkuvaloissa käyttää sähköä? Vai pitääkö ne vaihtaa lyhtyihin?


    • surkkiaaaaa

      Miksi keulapotkureita on selkeästi huonosti venettään hallitsevien käytössä? Siltikään mistään tule mitään.

      • Tyrnäväntorpedo

        Olen täsmälleen samaa mieltä.

        Tosin siihen pitää kyllä rehellisyyden nimissä todeta, että muutama tosi tumpelo ei ole vielä ymmärtänyt asentaa keulapotkuria, joten sääntö ei ole aukoton ... ja jos ihan rehellisiksi ryhdytään, niin osa tumpeloista osaa piilottaa osaamattomuutensa erinomaisesti keulapotkurin kanssa.

        Jos ihan aukotonta ubersurkeutta etsitään, niin niihin kuuluu kaikki, joilla on veneessä köysiä. En ole koskaan nänyt yhtä epäonnistuneita rantautumisa kuin mitä köydellisisllä veneillä on tehty.


    • Kylpotkiikeula

      Näillä perusteilla niin lepuuttajatkin on vain niitä varten ketkä EI osaa sitoa venettä oikein.
      Poijujen käyttäjät ovat todellisia luusereita, ankkuri on paljon vanhempi keksintö.

      • Tyrnäväntorpedo

        Lepuuttajat ovatkin kaikkein kehnoimpien apuvälineitä. Tosimies ei laituria käytä vaan ui maihin kesät talvet.
        Ankkuri on nykyajan kotkotuksia. Kivi, johon on punottu liaani on sallittu aloittelijoille. Kunnon kippari jättää veneen niin, että tuulet ja virrat kuljettaa sen samaan paikaan juuri silloin, kun hän ui veneeseen.


      • TöksTöksSanoToope

        Ei suinkaan, lepuuttajat suojaavat minua niiltä, jotka eivät osaa sitoa veneitään. Eli ihan toinen juttu. Keulapotkuri hankintaan omien rajoitteiden takia, lepuuttajat taas hankitaan muiden kädettömyyden vuoksi.


      • PieniPiruVasempaan
        TöksTöksSanoToope kirjoitti:

        Ei suinkaan, lepuuttajat suojaavat minua niiltä, jotka eivät osaa sitoa veneitään. Eli ihan toinen juttu. Keulapotkuri hankintaan omien rajoitteiden takia, lepuuttajat taas hankitaan muiden kädettömyyden vuoksi.

        Veneen hankinta kokonaisuudessaan johtuu avuttomuudesta. Tosi mies ui eikä ulise. Eväät kannetaan selässä.
        Keulapotkuri on ihan OK, jos siinä ei ole virtaa. Tosimies laittaa sen kaulaan roikkumaan uidessaan.


      • viivantmoor
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Veneen hankinta kokonaisuudessaan johtuu avuttomuudesta. Tosi mies ui eikä ulise. Eväät kannetaan selässä.
        Keulapotkuri on ihan OK, jos siinä ei ole virtaa. Tosimies laittaa sen kaulaan roikkumaan uidessaan.

        Olet oikeassa. Laita kuva kun machoilet!


    • Köpi90v

      Silmälasit; check!
      Kuulolaite; check!
      Rollaattori; check!
      Särkylääkkeet; check!
      Saattajat; check!
      Keulapotkuri; check!

      "Alma, voidaan lähteä, kaikki kunnossa!"

    • Kateusviekalatkinmerestä

      On se kumma juttu tuo ihmisen kateus....
      Minulla on purkkarissa keulapotkuri, koska olen usein yksin liikkeellä. Se on todella hyvä keksintö; jos/kun tulee paha paikka rantautuessa niin on yksi keino lisää käytettävissä. Taisin käyttää viime kesänä kaksi kertaa, molemmat tarpeellisia kertoja.
      Kadehtikaa vapaasti ne, joilla keulapotkuria ole ja me, joilla ne on, nauttikaamme niistä silloin kun on tarvetta!

      • Tyrnäväntorpedo

        Ei kyse ole kateudesta.

        Aina välillä jollekin ihmiselle, käy aika pitkäksi ja hän toteuttaa itseään pistämällä trolleja eli kirjoittamalla tekstiä, jonka toivoo ärsyttävän muita.

        https://yle.fi/uutiset/3-8281458

        Propagandaan ei kannata vastata vastapropagandalla :D


    • Hohottaa

      Minä se vasta tumpelo olenkin, perässäkin on potkuri?

      • Etuvetovenesuunnitelma

        veneet on "takavetoisia" ja sen potkurin se vaatii liikkuakseen, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.


      • Tyrnäväntörpedo
        Etuvetovenesuunnitelma kirjoitti:

        veneet on "takavetoisia" ja sen potkurin se vaatii liikkuakseen, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

        Olen ymmärtänyt niin, että autoista puhuttaessa "vetoinen" tarkoittaa sitä, että moottori on edesää ja "tuuppari" että se on takana. Esimrkiksi kupla on takatuuppari. Voi olla murrekysymyskin.


      • Tötterströmm
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt niin, että autoista puhuttaessa "vetoinen" tarkoittaa sitä, että moottori on edesää ja "tuuppari" että se on takana. Esimrkiksi kupla on takatuuppari. Voi olla murrekysymyskin.

        Olet ymmärtänyt väärin.


      • Tyrnäväntorpedo
        Tötterströmm kirjoitti:

        Olet ymmärtänyt väärin.

        Miten sinun käsityksesi mukaan takavetoinen ja takatuuppari eroavat toisistaan?


      • pietarinpaja
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Miten sinun käsityksesi mukaan takavetoinen ja takatuuppari eroavat toisistaan?

        Älä ruoki trollia.
        Ei se osaa suomea niin paljoa, että osaisi vastata. Se on vasta palkkaluokan 12 trollaaja ja harjoittelee täällä kunnes pääsee trollaamaan työttömyydestä :D


      • Tötterströmm
        Tötterströmm kirjoitti:

        Olet ymmärtänyt väärin.

        No kuule, etuvetoisessa autossa moottorin kehittämä voima välitetään tiehen etupyörien välityksellä. Takavetoisessa autossa moottorin kehittämä voima välitetään tiehen takapyörien välityksellä. Nelivetoisessa autossa moottorin kehittämä voima välitetään tiehen neljän pyörän välityksellä. Moottorin sijoituksella ei ole tässä mitään merkitystä ja tuuppailla voit vaikka makuukamarissa.


      • Tötterströmm
        pietarinpaja kirjoitti:

        Älä ruoki trollia.
        Ei se osaa suomea niin paljoa, että osaisi vastata. Se on vasta palkkaluokan 12 trollaaja ja harjoittelee täällä kunnes pääsee trollaamaan työttömyydestä :D

        Työttömyydestä ei ole kokemusta ja minusta työttömien, sinunkin, pitäisi mennä töihin. Vaikka pakolla.


      • Derdon
        Tötterströmm kirjoitti:

        Työttömyydestä ei ole kokemusta ja minusta työttömien, sinunkin, pitäisi mennä töihin. Vaikka pakolla.

        Kuitenkin notkut palstalla keskellä päivää.


      • Tötterströmm
        Derdon kirjoitti:

        Kuitenkin notkut palstalla keskellä päivää.

        Katsos toiset ovat töissä joissa välillä istutaan taksissa matkalla tapaamiseen. Sinulle tämä on varmaan vierasta kun työnjohtaja on kieltänyt puhelimen käytön kesken lapioimisen.


    • kaksisyytä

      Keulapotkurin vastustukseen on kaksikin syytä. Ensinnäkin se jo edellä mainittu häiriökäyttö tyynessä satamassa hiljaisuuden vallitessa. Toinen syy on käyttö tilanteessa, joka on jo lähtenyt lapasesta ja keulapotkurilla yritetään tuhoon tuomittua korjausta. Niitä muita tilanteita ei kukaan noteeraa.

      • Haitunplitu.ruikutusta

        Sulla ei sitten kokemusta taida keulapotkurista olla.


      • ruikutat.todella
        Haitunplitu.ruikutusta kirjoitti:

        Sulla ei sitten kokemusta taida keulapotkurista olla.

        Osasitkohan lukea? Tai jaksoitko lukea loppuun saakka, epäilen.

        Noi kaksi asiaa ovat todellakin ne, jotka kuullaan ja nähdään, muita ei. Siis aivan kuten "kaksisyytä" sanoi.


    • Tyrnäväntorpedo

      Hienoa, että on mielipiteitä, annan papukaijamerkin :D
      Tuntuu siltä, että joitakuita lapsettaa aika paljon.

      Ei ole mitään väliä, vaikka joku saisi itkupotkuraivarin siitä, että toinen käyttää veneessään olevaa keulapotkuria. Se käyttää sitä, kun tahtoo ja missä tahtoo.

      On vaikea uskoa, että joku niin herkkä ihminen, joka saa slaagin keulapotkurin äänestä, uskaltaisi tehdä mitään muuta kuin itkeä tirauttaa kirjailtuun äidin antamaan nenäliinaan.

      Ei ketään kiinnosta herkkien kontrollifriikkien mielipide :D

      Saa tulla sanomaan, jos häiritsee, kun seuraavan kerran käytän potkureita. Jutellaan kaikkea kivaa ja tarjoan limppaa :D

      • Taitamattomille

        Oli miten oli, naurettava laite.


    • vanhatappi

      Miksi muuten keulapotkurista lähtee sellanen julmetun urvellus? Eihän pikku prutkunkaan alakerta pidä tollasta mekkalaa. Johtuuko se keulapotkurin tunnelissa kavitoivasta huiskasta, sen vaihteistosta, moottorin runkokiinnityksestä vai mistä?
      Onhan toi keulapotkuri ihan näppärä, mutta ilmankin on pärjännyt kun vähän ennakoi eikä yritä ihan joka rakoon.

      ps. itse kierrän kaikki vierasvenesatamat ym. väentungoksetkin mahdollisimman kaukaa enkä juuri edes vitsi ajella väylillä.

      • Tyrnäväntorpedo

        Kuvaisin ääntä pikemminkin räminäksi. Ääni tuskin tulee potkurista itsestään vaan veneen rungosta, joka resonoi. Äänen voimakkuus riippuu varmaankin paljon siitä, minkälainen rakenne potkurin ympärillä on.

        Toisaalta äänilähde on vain puolet äänen välittymistä. Äänen vastaanottamisessa toimii kaiuttimena oman veneen runko. Jos se on tehty ohuesti ja halvalla ilman eristyksiä, niin veden alla syntyvät kuuluvat voimakkaina, Silloin kannataa korjata vene tai hankkia parempi.

        Keulapotkurin ääni ei ole kova ulkona. Se ei yleensä ylitä muita ääniä, mitä ulkona merellä jatkuvasti on. Tietenkin, jos toisten läsnäolo ylipäänsä harmittaa, niin on parempi tehdä juuri niin kuin sinä ja pysyä poissa paikoista, joissa on muita ihmisiä. Ihmisistä ja elämisestä tulee ääniä ja ne pitää hyväksyä.


      • o.tempora
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kuvaisin ääntä pikemminkin räminäksi. Ääni tuskin tulee potkurista itsestään vaan veneen rungosta, joka resonoi. Äänen voimakkuus riippuu varmaankin paljon siitä, minkälainen rakenne potkurin ympärillä on.

        Toisaalta äänilähde on vain puolet äänen välittymistä. Äänen vastaanottamisessa toimii kaiuttimena oman veneen runko. Jos se on tehty ohuesti ja halvalla ilman eristyksiä, niin veden alla syntyvät kuuluvat voimakkaina, Silloin kannataa korjata vene tai hankkia parempi.

        Keulapotkurin ääni ei ole kova ulkona. Se ei yleensä ylitä muita ääniä, mitä ulkona merellä jatkuvasti on. Tietenkin, jos toisten läsnäolo ylipäänsä harmittaa, niin on parempi tehdä juuri niin kuin sinä ja pysyä poissa paikoista, joissa on muita ihmisiä. Ihmisistä ja elämisestä tulee ääniä ja ne pitää hyväksyä.

        Poikkeustapauksia lukuunottamatta vesirajan alapuolella ei käytetä kerrosrakenteita. Ja sandwichikin välittää veden kautta tulevat äänet varsin hyvin. Kaikesta päätellen ajattelet, ettet itse vähimmässäkään määrin voi aiheuttaa häiriötä. Tai jos aiheutat, se on täysin häriintyneen omaa syytä. Juuri se ajatustapa, joka epäsopua aiheuttaa niin satamissa kuin muussakin elämässä.


      • Tyrnäväntorpedo
        o.tempora kirjoitti:

        Poikkeustapauksia lukuunottamatta vesirajan alapuolella ei käytetä kerrosrakenteita. Ja sandwichikin välittää veden kautta tulevat äänet varsin hyvin. Kaikesta päätellen ajattelet, ettet itse vähimmässäkään määrin voi aiheuttaa häiriötä. Tai jos aiheutat, se on täysin häriintyneen omaa syytä. Juuri se ajatustapa, joka epäsopua aiheuttaa niin satamissa kuin muussakin elämässä.

        Kiitos, kun kerrot, mitä minä ajattelen, en olisi sitä itse tiennytkään :D

        Häiriön kokeminen tapahtuu kokijan omassa päässä - aina. Ihan varmasti löytyy ihmisiä, jotka minusta häiriintyvät, mutta sama pätee sinuunkin. Häiriön kokemisen subjektiivisuus tekee sen poistamisen mahdottomaksi.

        Ajatus siitä, että elämisestä syntyy ääniä ja niitä pitää sietää ei ole minun. Olen kuitenkin sen ajatuksen kanssa samaa mieltä. Normaalin elämisen ääniä pitää sietää. Ei niistä tarvitse pitää, mutta kannattaa katsoa peiliin, jos normaalit veneilyn äänet - joihin keulapotkuri kuuluu - alkaa kiristää päätä.

        En ole kuitenkaan sitä mieltä, että pitäisi perustaa veneilykyttääjät-sivusto, johon kerätään niitä, jotka kyttäävät muita ja muiden ääniä. Sekin on vastenmielinen ilmiö.


      • o.tempora
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kiitos, kun kerrot, mitä minä ajattelen, en olisi sitä itse tiennytkään :D

        Häiriön kokeminen tapahtuu kokijan omassa päässä - aina. Ihan varmasti löytyy ihmisiä, jotka minusta häiriintyvät, mutta sama pätee sinuunkin. Häiriön kokemisen subjektiivisuus tekee sen poistamisen mahdottomaksi.

        Ajatus siitä, että elämisestä syntyy ääniä ja niitä pitää sietää ei ole minun. Olen kuitenkin sen ajatuksen kanssa samaa mieltä. Normaalin elämisen ääniä pitää sietää. Ei niistä tarvitse pitää, mutta kannattaa katsoa peiliin, jos normaalit veneilyn äänet - joihin keulapotkuri kuuluu - alkaa kiristää päätä.

        En ole kuitenkaan sitä mieltä, että pitäisi perustaa veneilykyttääjät-sivusto, johon kerätään niitä, jotka kyttäävät muita ja muiden ääniä. Sekin on vastenmielinen ilmiö.

        Hyvä jos tiedät, mitä ajattelet, se on jo hyvä alku. Mennään sitten tieteen puolelle, jossa ilmeisesti on tiedoissa aukkoja.

        Kuulo toimii logaritmisesti. Siksi hiljaisuudessa kuulet mainiosti nuppineulan putoavan lattialle. Silti tuhat kertaa voimakkaampi ääni ei hajota päätäsi. Edellä kerroit aivan oikein, ettei keulapotkurin ääntä erota ulkona merellä tuulen ja aaltojen ääniltä. Eikä sitä erota satamassakaan, jos hiukan tuulee ja ympärillä on elämää. Mutta hiljaisessa satamassa se kuulostaa enemmältä kuin kuorma-autollisen nuppineuloja kippaaminen kovalle alustalle. Tuulisessa satamassa ääntä vastaa sumutorven töräyttely tai megafoniin huutelu.


      • Tyrnäväntorpedo
        o.tempora kirjoitti:

        Hyvä jos tiedät, mitä ajattelet, se on jo hyvä alku. Mennään sitten tieteen puolelle, jossa ilmeisesti on tiedoissa aukkoja.

        Kuulo toimii logaritmisesti. Siksi hiljaisuudessa kuulet mainiosti nuppineulan putoavan lattialle. Silti tuhat kertaa voimakkaampi ääni ei hajota päätäsi. Edellä kerroit aivan oikein, ettei keulapotkurin ääntä erota ulkona merellä tuulen ja aaltojen ääniltä. Eikä sitä erota satamassakaan, jos hiukan tuulee ja ympärillä on elämää. Mutta hiljaisessa satamassa se kuulostaa enemmältä kuin kuorma-autollisen nuppineuloja kippaaminen kovalle alustalle. Tuulisessa satamassa ääntä vastaa sumutorven töräyttely tai megafoniin huutelu.

        Paitsi, että et tiedä, mitä ajattelen, että tiedä, mitä tiedän. Ennustajan lahjoja sinulle ei selvästikään ole, joten älä jätä päivätyötäsi sen takia.

        Miksi et ota kantaa siihen, että sinä varmasti ärsytät muita eikä se ole ole kiinni mitenkään siitä, mitä sinä teet vaan siitä, miten joku muu sen kokee?
        Se vaikuttaa siltä, että pidät itse aiheuttamaasi häiriötä tilanteeseen kuuluvana ja siksi oikeutettuna.

        Jos et tunne huonoa omaatuntoa siitä, että joku kokee sinut häiriöksi, niin varmasti ymmärrät, että ei muutkaan koe kohtuuttomaksi käyttää moottoria tai keulapotkuria. Se kuuluu veneilyyn siinä missä vessassakäynti kello 10 jälkeen illalla kerrostalossa. Kuuluuhan se hiljaisuudessa, mutta kukaan ei tee sitä huvikseen vaan siihen on syy.

        Voiko olla niin, että sinä uskot tietäväsi muiden ajatukset ja tiedot aivan samalla tavalla kuin kuvittelet tietäväsi minun?
        Ehkä ajattelet, että muiden taidot ovat huonoja tai että se haluavat kiustata käyttäessään keulapotkuria?
        Ehkä uskot tietäväsi heitä itseään paremmin mitä he tekevät ja miksi?
        Siihen löytyy diagnoosi :D


      • tntkrp
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Paitsi, että et tiedä, mitä ajattelen, että tiedä, mitä tiedän. Ennustajan lahjoja sinulle ei selvästikään ole, joten älä jätä päivätyötäsi sen takia.

        Miksi et ota kantaa siihen, että sinä varmasti ärsytät muita eikä se ole ole kiinni mitenkään siitä, mitä sinä teet vaan siitä, miten joku muu sen kokee?
        Se vaikuttaa siltä, että pidät itse aiheuttamaasi häiriötä tilanteeseen kuuluvana ja siksi oikeutettuna.

        Jos et tunne huonoa omaatuntoa siitä, että joku kokee sinut häiriöksi, niin varmasti ymmärrät, että ei muutkaan koe kohtuuttomaksi käyttää moottoria tai keulapotkuria. Se kuuluu veneilyyn siinä missä vessassakäynti kello 10 jälkeen illalla kerrostalossa. Kuuluuhan se hiljaisuudessa, mutta kukaan ei tee sitä huvikseen vaan siihen on syy.

        Voiko olla niin, että sinä uskot tietäväsi muiden ajatukset ja tiedot aivan samalla tavalla kuin kuvittelet tietäväsi minun?
        Ehkä ajattelet, että muiden taidot ovat huonoja tai että se haluavat kiustata käyttäessään keulapotkuria?
        Ehkä uskot tietäväsi heitä itseään paremmin mitä he tekevät ja miksi?
        Siihen löytyy diagnoosi :D

        Jopa oli taas pitkä sepustus tavanomaista tyrnävälistä soopaa. Voisi käydä kohta kohdalta läpi, mutta se olisi näköjään täysin hukkaan heitettyä. Useimmat muut varmasti ymmärtävät, mistä on kyse, torpedo ei rautalankaakaan oivalla.


      • Joakim1

        Keulapotkurin kova ääni johtuu tehoon nähden hyvin pienestä potkurista, joka pyörii suurella nopeudella ja kavitoi. Toinen syy tuolle on tyypillinen on-off toiminta eli keulapotkuria käytetään joko täydellä teholla tai ei lainkaan eli se kavitoi aina käytettäessä.

        Pienimpien keulapotkureiden halkaisija on 110 mm ja silti niissä on tehoa yhtä paljon kuin pienimmissä perämoottoreissa. Vaikkapa Honda 2.,3 hv:n potkuri on 7,25" eli 185 mm. Noin isoja potkureita käytetään vasta 6 kW eli 8 hv keulapotkureissa.

        Keulapotkurin ääni on kyllä ehdottomasti häiritsevin ääni aamuisin satamassa, kun haluaisi vielä jatkaa unia. Ei mikään perämoottori tai sisäkone kuulu samalla tavalla sataman muiden veneiden sisälle. Tai ehkä sentään Poker Run -vene suorilla pakoputkilla pitää suunnilleen yhtä häiritsevää ääntä.


      • Tyrnäväntörpedo
        tntkrp kirjoitti:

        Jopa oli taas pitkä sepustus tavanomaista tyrnävälistä soopaa. Voisi käydä kohta kohdalta läpi, mutta se olisi näköjään täysin hukkaan heitettyä. Useimmat muut varmasti ymmärtävät, mistä on kyse, torpedo ei rautalankaakaan oivalla.

        Minä nostaa voisin kirahvin, muuten viitsi ;D


      • Tyrnäväntorpedo
        Joakim1 kirjoitti:

        Keulapotkurin kova ääni johtuu tehoon nähden hyvin pienestä potkurista, joka pyörii suurella nopeudella ja kavitoi. Toinen syy tuolle on tyypillinen on-off toiminta eli keulapotkuria käytetään joko täydellä teholla tai ei lainkaan eli se kavitoi aina käytettäessä.

        Pienimpien keulapotkureiden halkaisija on 110 mm ja silti niissä on tehoa yhtä paljon kuin pienimmissä perämoottoreissa. Vaikkapa Honda 2.,3 hv:n potkuri on 7,25" eli 185 mm. Noin isoja potkureita käytetään vasta 6 kW eli 8 hv keulapotkureissa.

        Keulapotkurin ääni on kyllä ehdottomasti häiritsevin ääni aamuisin satamassa, kun haluaisi vielä jatkaa unia. Ei mikään perämoottori tai sisäkone kuulu samalla tavalla sataman muiden veneiden sisälle. Tai ehkä sentään Poker Run -vene suorilla pakoputkilla pitää suunnilleen yhtä häiritsevää ääntä.

        Voihan se keulapotkuri kavitoidakin, mutta veden turbulenssi ja mahdollinen ventilaatio aiheuttavat merkittävästi ääntä. Turbulenssin vähentäminen voi madaltaa äänimaailmaa ja vähentää ääntä.

        Kaikesta huolimatta äänen häiritsevyyden kokemus kasvaa, jos kokija pitää ääntä
        tarpeettomana ja uskoo sen tuottajan olevan välinpitämätön toisten hyvinvoinnista. Koska asenteella on suuri merkitys, on fiksua ajatella, että keulapotkuria käytetään tarpeeseen.


      • kaikkienalojentuntija
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Voihan se keulapotkuri kavitoidakin, mutta veden turbulenssi ja mahdollinen ventilaatio aiheuttavat merkittävästi ääntä. Turbulenssin vähentäminen voi madaltaa äänimaailmaa ja vähentää ääntä.

        Kaikesta huolimatta äänen häiritsevyyden kokemus kasvaa, jos kokija pitää ääntä
        tarpeettomana ja uskoo sen tuottajan olevan välinpitämätön toisten hyvinvoinnista. Koska asenteella on suuri merkitys, on fiksua ajatella, että keulapotkuria käytetään tarpeeseen.

        Onko mitään tilannetta, jossa keulapotkuri on tarpeellinen tyynessä satamassa? Muissa oloissahan se ei häiritse.

        Menit sitten opettamaan yhtä maan pätevimmistä asiantuntijoista hänen alallaan. Mutta toki tiedät häntä paremmin.


      • HyrHyrHyr
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Voihan se keulapotkuri kavitoidakin, mutta veden turbulenssi ja mahdollinen ventilaatio aiheuttavat merkittävästi ääntä. Turbulenssin vähentäminen voi madaltaa äänimaailmaa ja vähentää ääntä.

        Kaikesta huolimatta äänen häiritsevyyden kokemus kasvaa, jos kokija pitää ääntä
        tarpeettomana ja uskoo sen tuottajan olevan välinpitämätön toisten hyvinvoinnista. Koska asenteella on suuri merkitys, on fiksua ajatella, että keulapotkuria käytetään tarpeeseen.

        Keulapotkurin tunneleiden päät tulee pyöristää reilusti. Asennusohjeissa on annettu pyöristyssäteiden minimit. Usein asentajat oikaisevat tässä kohdassa, sillä oikeaoppinen pyöristäminen ottaa aikaa. Seurauksena on äänekkäämpi keulapotkuri, koska lisääntynyt turbulenssi lisää kavitaatiota.


      • Tyrnäväntorpedo
        HyrHyrHyr kirjoitti:

        Keulapotkurin tunneleiden päät tulee pyöristää reilusti. Asennusohjeissa on annettu pyöristyssäteiden minimit. Usein asentajat oikaisevat tässä kohdassa, sillä oikeaoppinen pyöristäminen ottaa aikaa. Seurauksena on äänekkäämpi keulapotkuri, koska lisääntynyt turbulenssi lisää kavitaatiota.

        Juuri tätä tarkoitin, mutta meneekö turbulenssi ja kavitaatio käsikädessä?
        Kavitaatiota esiintyy laminaarivirtauksessakin.

        Reunojen pyöristys tietenkin vähentää virtausvastusta ja se puolestaan vähentää kavitaatiotaipumusta.

        En ole ihan vakuuttunut, että keulapotkurin ääni johtuisi kavitaatiosta. Pieni kavitaatio ei kuulu mitenkään ja merkittävä kavitaatio puolestaan vähentää tehoa niin merkittävästi että valmistajat ovat sen todennäköisesti eliminoineet.

        Muistaaksenj jossain kokeessa pelkkä reunojen pyöristäminen vähensi ääntä 8 dB ja äänen taso muuttui miellyttävämmäksi. Kokeessa ei ollut kavitaatiota.


      • Nyt.täytyy.kompata
        Joakim1 kirjoitti:

        Keulapotkurin kova ääni johtuu tehoon nähden hyvin pienestä potkurista, joka pyörii suurella nopeudella ja kavitoi. Toinen syy tuolle on tyypillinen on-off toiminta eli keulapotkuria käytetään joko täydellä teholla tai ei lainkaan eli se kavitoi aina käytettäessä.

        Pienimpien keulapotkureiden halkaisija on 110 mm ja silti niissä on tehoa yhtä paljon kuin pienimmissä perämoottoreissa. Vaikkapa Honda 2.,3 hv:n potkuri on 7,25" eli 185 mm. Noin isoja potkureita käytetään vasta 6 kW eli 8 hv keulapotkureissa.

        Keulapotkurin ääni on kyllä ehdottomasti häiritsevin ääni aamuisin satamassa, kun haluaisi vielä jatkaa unia. Ei mikään perämoottori tai sisäkone kuulu samalla tavalla sataman muiden veneiden sisälle. Tai ehkä sentään Poker Run -vene suorilla pakoputkilla pitää suunnilleen yhtä häiritsevää ääntä.

        Häiritsevä ääni syntyy juuri nopeata paineen vaihtelusta kun suurella nopeudella yritetään työntää pientä määrää vettä riittävän voiman tuottamiseksi.
        Ääntä tehostaa vielä lapojen päistä tunnelin seinämille purkautuvan ja takaisin kimmonneen paineen sekoittuminen lavan paineisiin ym. Hetkelliset paineimpulssit pitävät "ärsyttävää" ääntä ilman kavitointiakin.
        Sama ilmiö kuin vesi- /suihkuhanoista, painepesurista jne paineella purkautuva vesi saa ympäröivään ilmaan painevaihtelua jonka ihminen kuulee äänenä.
        Jos olet itse viereisessä veneessä, ääni johtuu veden kautta oman veneen seinämiin , jka vielä tehostaa häiriötä.

        Oletus tai mieluumminkin täydellinen kömmähdys lienee ajatus veneen rungon resonoinnin olevan äänen lähteenä, ehkä vilkas mielihuvitus keksii vieläkin huimempia selityksiä.


      • Tyrnäväntorpedo
        Nyt.täytyy.kompata kirjoitti:

        Häiritsevä ääni syntyy juuri nopeata paineen vaihtelusta kun suurella nopeudella yritetään työntää pientä määrää vettä riittävän voiman tuottamiseksi.
        Ääntä tehostaa vielä lapojen päistä tunnelin seinämille purkautuvan ja takaisin kimmonneen paineen sekoittuminen lavan paineisiin ym. Hetkelliset paineimpulssit pitävät "ärsyttävää" ääntä ilman kavitointiakin.
        Sama ilmiö kuin vesi- /suihkuhanoista, painepesurista jne paineella purkautuva vesi saa ympäröivään ilmaan painevaihtelua jonka ihminen kuulee äänenä.
        Jos olet itse viereisessä veneessä, ääni johtuu veden kautta oman veneen seinämiin , jka vielä tehostaa häiriötä.

        Oletus tai mieluumminkin täydellinen kömmähdys lienee ajatus veneen rungon resonoinnin olevan äänen lähteenä, ehkä vilkas mielihuvitus keksii vieläkin huimempia selityksiä.

        Ilmeisesti vedät nyt takaisin sen kavitaatiojutun, se lieneen paikallaan.

        Sitten voidaankin siirtyä siihen toimiiko veneen ontto runko kaikupohjana turbulenssin ja myös moottorin aiheuttamalle värinälle. Väitän, että veneen ontto runko on ikään kuin rumpukalvo, joka värisee mukana. Värinä korostuu resonanssitaajuuksillä, mutta toki muullakin taajuudella tapahtuva värinä välittyy.

        Ihan vastaavasti vene, jonne ääni välittyy, toimii kaikupohjana.

        Suihkua tai vesihanaa ei ihan suoraan voi verrata koska ääni liikkuu veden ja ilman rajapinnassa eri tavalla kuin ilmassa. Keulapotkurin virtauskin on usein veden alla ainakin suurimmalta osin. Väitän, että äänen kulkemisen kannalta olosuhteet on aika ideaaliset.

        Äänen kokemiseen häiriönä vaikuttaa siitä huolimatta monet muut asiat kuin voimakkaauus tai edes suhde muuhun äänimaailmaan. Tulkitseminen tapahtuu aivoissa ja se perustuu ihmisen omaan historiaan. Keulapotkurin ääni voi tuntua rauhoittavalta ja jostain muusta ärsyttävältä.

        Ihan itsensä kannalta kannatta suhtautua elämisen ääniin osana elämää ja hyväksyä ne. On huomattavasti helpompaa uskotella itselleen, että toinen käyttää keulapotkuria tarpeeseen kuin uskotella, että toinen tekee sen tarpeettomasti vain kiusa mielessä. Jälkimmäisessä tapauksessa olisi hyvä tarkistaa lääkitys :D


      • Olipa-hupaisa-selitys
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Ilmeisesti vedät nyt takaisin sen kavitaatiojutun, se lieneen paikallaan.

        Sitten voidaankin siirtyä siihen toimiiko veneen ontto runko kaikupohjana turbulenssin ja myös moottorin aiheuttamalle värinälle. Väitän, että veneen ontto runko on ikään kuin rumpukalvo, joka värisee mukana. Värinä korostuu resonanssitaajuuksillä, mutta toki muullakin taajuudella tapahtuva värinä välittyy.

        Ihan vastaavasti vene, jonne ääni välittyy, toimii kaikupohjana.

        Suihkua tai vesihanaa ei ihan suoraan voi verrata koska ääni liikkuu veden ja ilman rajapinnassa eri tavalla kuin ilmassa. Keulapotkurin virtauskin on usein veden alla ainakin suurimmalta osin. Väitän, että äänen kulkemisen kannalta olosuhteet on aika ideaaliset.

        Äänen kokemiseen häiriönä vaikuttaa siitä huolimatta monet muut asiat kuin voimakkaauus tai edes suhde muuhun äänimaailmaan. Tulkitseminen tapahtuu aivoissa ja se perustuu ihmisen omaan historiaan. Keulapotkurin ääni voi tuntua rauhoittavalta ja jostain muusta ärsyttävältä.

        Ihan itsensä kannalta kannatta suhtautua elämisen ääniin osana elämää ja hyväksyä ne. On huomattavasti helpompaa uskotella itselleen, että toinen käyttää keulapotkuria tarpeeseen kuin uskotella, että toinen tekee sen tarpeettomasti vain kiusa mielessä. Jälkimmäisessä tapauksessa olisi hyvä tarkistaa lääkitys :D

        Pari seikkaa mietittäväksesi tarkemmin.

        Resonointi tarkoittaa että ulkoisen voiman taajuus on kappaleen (tässä rungon) ominaistaajuuden suuruinen tai sen kerrannainen, eli äänen muodostus ei voi johtua resonoinnista koska se kuuluisi vain jos sattuisi resonanssi alueelle.
        Jos oletat että ääni syntyy rungon kaikupohjasta, niin jokaisella veneellä olisi erilainen keulapotkurin ääni eristyksestä-materiaalista jne riippuen.

        Vesirajassa tai missään ei kulje mitään ääntä, ääneksi sanotaan ihmisen aistimaa värähtelyä tärykalvolla, yleisimmin kosketuksessa on ilman painevaihtelu, jos pistät pääsi veteen sen painevaihtelu on silloin aiheuttaja.

        Kun hieman mietit tarkemmin tulet ilmeisesti itsekin siihen tulokseen että veden liike, vähäinenkin aiheuttaa suoraan tai väliaineen (ilman) kautta ihmisen aistimaa ääntä, tuskin ryhdyt edes esittämään että kosken pauhu kohtu sen pohjan resonoinnista tai kaikupohjasta.


      • Tyrnäväntorpedo
        Olipa-hupaisa-selitys kirjoitti:

        Pari seikkaa mietittäväksesi tarkemmin.

        Resonointi tarkoittaa että ulkoisen voiman taajuus on kappaleen (tässä rungon) ominaistaajuuden suuruinen tai sen kerrannainen, eli äänen muodostus ei voi johtua resonoinnista koska se kuuluisi vain jos sattuisi resonanssi alueelle.
        Jos oletat että ääni syntyy rungon kaikupohjasta, niin jokaisella veneellä olisi erilainen keulapotkurin ääni eristyksestä-materiaalista jne riippuen.

        Vesirajassa tai missään ei kulje mitään ääntä, ääneksi sanotaan ihmisen aistimaa värähtelyä tärykalvolla, yleisimmin kosketuksessa on ilman painevaihtelu, jos pistät pääsi veteen sen painevaihtelu on silloin aiheuttaja.

        Kun hieman mietit tarkemmin tulet ilmeisesti itsekin siihen tulokseen että veden liike, vähäinenkin aiheuttaa suoraan tai väliaineen (ilman) kautta ihmisen aistimaa ääntä, tuskin ryhdyt edes esittämään että kosken pauhu kohtu sen pohjan resonoinnista tai kaikupohjasta.

        On erittäin harvinaista, että kappaleella on vain yksi resonointitaajuus, niitä kutsutaan ääniraudoiksi. En kuitenkaan väitä, että kaikki ääni olisi pelkkää resonanssia vaan että veneen ontto runko toimii kaikupohjana molemmissa veneissä.

        Jokaisella veneellä on varmasti hieman erilainen ääni keulapotkurissa, erot eivät ole välttämättä suuria, mutta jos ne kuulee peräkkäin, niin uskon, että eron huomaa.

        Oletko oikeasti sitä mieltä, että lähdetään pohtimaan kuuluuko metsässä kaatuvasta puusta ääni, jos ketään ei ole kuulemassa? Siihen ei ole oikeaa vastausta koska ääni voidaan määritellä joko värähtelynä, joka on olemassa tai subjektiivisena tapahtumana aivoissa. Jälkimmäisen mukaan äänet pään sisällä ovat myös ääniä :D

        Ääni liikkuu veden ja ilman rajapinnassa eri tavalla kuin ilmassa tai vedessä. Se ei kai ole uusi asia, vai onko?

        En tietenkään väitä, että kosken pauhu johtuisi kallion resonoinnista, muutei se johdu myöskään kavitoinnista. Sen sijaan ääneen vaikuttaa merkittävästi akustiikka.

        Mietipä vielä, miten kaiutin toimii. Siinä on värähtelevä kappale kiinni kartiossa, joka värähtelee sen mukana. Kartio värähtelee useammalla kuin yhdellä taajuudella. Joskus pienenä tehtiin "puhelin" purkeista, joiden välillä oli lanka.
        Voit olla ihan pätevä hydrodynamiikassa, mutta akustiikka ei ole sinun juttusi, sori vaan.


      • Joakim1
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Juuri tätä tarkoitin, mutta meneekö turbulenssi ja kavitaatio käsikädessä?
        Kavitaatiota esiintyy laminaarivirtauksessakin.

        Reunojen pyöristys tietenkin vähentää virtausvastusta ja se puolestaan vähentää kavitaatiotaipumusta.

        En ole ihan vakuuttunut, että keulapotkurin ääni johtuisi kavitaatiosta. Pieni kavitaatio ei kuulu mitenkään ja merkittävä kavitaatio puolestaan vähentää tehoa niin merkittävästi että valmistajat ovat sen todennäköisesti eliminoineet.

        Muistaaksenj jossain kokeessa pelkkä reunojen pyöristäminen vähensi ääntä 8 dB ja äänen taso muuttui miellyttävämmäksi. Kokeessa ei ollut kavitaatiota.

        Keulapotkuri toimii vahvasti turbulentilla alueella, joten virtaus on joka tapauksessa turbulenttista. Pyöristämätön sisäänvirtausreuna, huonosti suunniteltu potkuri jne. lisäävät tietysti turbulenssia.

        Keulapotkurit ovat tehokkuudeltaan varsin huonoja. Niiden päätavoite on pieni koko ja edullinen hinta. Tyypillisen keulapotkurin sähköteho on n. 1,5-kertainen Torqeedo perämoottoreihin verrattuna samalla ilmoitetulla työntövoimalla. Eivätkä Torqeedotkaan ole vielä mitenkään huippuunsa asti optimoituja.

        Kavitaatio aiheuttaa melua ja materiaalivaurioita paljon ennen kuin siitä on merkittävää haittaa potkurin, putkiston tai pumpun suorituskyvylle.

        Aloitetaan tällä videolla: https://youtu.be/U-uUYCFDTrc?t=220

        Tuossa kerrotaan kavitaation perusteista ja näytetään esimerkkitilanteena äkillinen kuristus putkistossa, joka on identtinen teräväreunaisen keulapotkuriputken imupuolen kanssa. Huomaa tyypillinen ääni, joka ainakin minun korvissa kovasti muistuttaa äänekkään keulapotkurin ääntä.

        Kavitaation ääni tulee kavitaatiokuplien romahtamisesta paineen noustessa takaisin yli höyrystimispaineen. Ilmakuplat eivät luhistu noin, joten ilmaa saava potkuri ei pidä lainkaan samanlaista eikä myöskään yhtä kovaa ääntä.

        Sitten katsotaan tuo jo mainittu pyöristyksistä kertova video: https://youtu.be/SJtLUEBRLSs
        Molemmista kuuluu kavitaatiolle tyypillinen rahiseva ääni, mutta pyöristys vaimentaa ääntä merkittävästi. Videossa näkyy luultavasti sama kavitaatio kuin edellä olleessa videossa pyöristämättämässä sisääntuloreunassa. Kuplat tulevat aukon alareunasta ilmeisesti johtuen viistosta keulasta. Jos kyse olisi ilmasta, se tulisi yläreunasta. Todennäköisesti myös potkuri kavitoi, mutta se näkyisi paljon paremmin toisesta suuntaa ja ehkä vaatisi suurnopeuskameran pysäytyskuvia.

        Kavitaatio pahenee terävällä reunalla itse reunassa (suuremmat paikalliset nopeudet ja painehäviö kulmassa) ja todennäköisesti myös potkurssa (koko imupuolen suurempi painehäviö eli alempi paine potkurissa).

        Seuraavassa videossa mainostetaan veneen alle asennettavaa keulapotkuria: https://youtu.be/ub5vqu9v-W0
        Huomatkaa kuin paljon hiljaisempia ovat sekä alaslaskettava että pohjan alle asennettava keulapotkuri. Erityisesti kannattaa miettiä mistä johtuu ero tavallisen ja alaslaskettavan välillä. Molemmissa on samantehoinen moottori veneen sisälle asennettuna. Ääniero ei siis voi johtua moottorista. Toisin sanoen ääniero tulee potkurin tai tunnelin sijainnista tai suunnitelusta. Tuo Exturn 180 käyttää poikkeuksellisen suurta halkaisijaa tehoon nähden (1.8 kW 150 mm), esimerkiksi Vetuksella on 3 kW malli 150 mm putkella ja Lewmarilla 1,5 kW malli 110 mm putkella.

        Sitten otetaan vielä mukaan vesisuihkutoimiset "keulapotkurit". Ne ovat yleensä selvästi hiljaisempia, vaikka sähkömoottorit ja ulosvirtausnopeudet ovat huomattavasti suurempia. Ääni ei siis tule suuresta nopeudesta eikä moottorista: https://www.youtube.com/watch?v=1sFa3e_bbTs

        Keulapotkureiden äänitasoissa on suuria eroja. Väittäisin, että selvästi häiritsevän äänekkäistä 99% kavitoi.


      • Tyrnäväntörpedo
        Joakim1 kirjoitti:

        Keulapotkuri toimii vahvasti turbulentilla alueella, joten virtaus on joka tapauksessa turbulenttista. Pyöristämätön sisäänvirtausreuna, huonosti suunniteltu potkuri jne. lisäävät tietysti turbulenssia.

        Keulapotkurit ovat tehokkuudeltaan varsin huonoja. Niiden päätavoite on pieni koko ja edullinen hinta. Tyypillisen keulapotkurin sähköteho on n. 1,5-kertainen Torqeedo perämoottoreihin verrattuna samalla ilmoitetulla työntövoimalla. Eivätkä Torqeedotkaan ole vielä mitenkään huippuunsa asti optimoituja.

        Kavitaatio aiheuttaa melua ja materiaalivaurioita paljon ennen kuin siitä on merkittävää haittaa potkurin, putkiston tai pumpun suorituskyvylle.

        Aloitetaan tällä videolla: https://youtu.be/U-uUYCFDTrc?t=220

        Tuossa kerrotaan kavitaation perusteista ja näytetään esimerkkitilanteena äkillinen kuristus putkistossa, joka on identtinen teräväreunaisen keulapotkuriputken imupuolen kanssa. Huomaa tyypillinen ääni, joka ainakin minun korvissa kovasti muistuttaa äänekkään keulapotkurin ääntä.

        Kavitaation ääni tulee kavitaatiokuplien romahtamisesta paineen noustessa takaisin yli höyrystimispaineen. Ilmakuplat eivät luhistu noin, joten ilmaa saava potkuri ei pidä lainkaan samanlaista eikä myöskään yhtä kovaa ääntä.

        Sitten katsotaan tuo jo mainittu pyöristyksistä kertova video: https://youtu.be/SJtLUEBRLSs
        Molemmista kuuluu kavitaatiolle tyypillinen rahiseva ääni, mutta pyöristys vaimentaa ääntä merkittävästi. Videossa näkyy luultavasti sama kavitaatio kuin edellä olleessa videossa pyöristämättämässä sisääntuloreunassa. Kuplat tulevat aukon alareunasta ilmeisesti johtuen viistosta keulasta. Jos kyse olisi ilmasta, se tulisi yläreunasta. Todennäköisesti myös potkuri kavitoi, mutta se näkyisi paljon paremmin toisesta suuntaa ja ehkä vaatisi suurnopeuskameran pysäytyskuvia.

        Kavitaatio pahenee terävällä reunalla itse reunassa (suuremmat paikalliset nopeudet ja painehäviö kulmassa) ja todennäköisesti myös potkurssa (koko imupuolen suurempi painehäviö eli alempi paine potkurissa).

        Seuraavassa videossa mainostetaan veneen alle asennettavaa keulapotkuria: https://youtu.be/ub5vqu9v-W0
        Huomatkaa kuin paljon hiljaisempia ovat sekä alaslaskettava että pohjan alle asennettava keulapotkuri. Erityisesti kannattaa miettiä mistä johtuu ero tavallisen ja alaslaskettavan välillä. Molemmissa on samantehoinen moottori veneen sisälle asennettuna. Ääniero ei siis voi johtua moottorista. Toisin sanoen ääniero tulee potkurin tai tunnelin sijainnista tai suunnitelusta. Tuo Exturn 180 käyttää poikkeuksellisen suurta halkaisijaa tehoon nähden (1.8 kW 150 mm), esimerkiksi Vetuksella on 3 kW malli 150 mm putkella ja Lewmarilla 1,5 kW malli 110 mm putkella.

        Sitten otetaan vielä mukaan vesisuihkutoimiset "keulapotkurit". Ne ovat yleensä selvästi hiljaisempia, vaikka sähkömoottorit ja ulosvirtausnopeudet ovat huomattavasti suurempia. Ääni ei siis tule suuresta nopeudesta eikä moottorista: https://www.youtube.com/watch?v=1sFa3e_bbTs

        Keulapotkureiden äänitasoissa on suuria eroja. Väittäisin, että selvästi häiritsevän äänekkäistä 99% kavitoi.

        Edelleen väitän, että ääni johtuu ensisijaisesti turbulentista virtauksesta, mutta en edelleenkään väitä etteikö potkuri voisi myös kavitoida.
        Tästä asiasta ei taida kuitenkaan löytyä tutkimuksia.
        Keskustelu on joka tapausessa mielenkiintoinen ja hiukan ohi aloituksen, kuten niin usein ennenkin 😆


      • Tyrnäväntorpedo
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        Edelleen väitän, että ääni johtuu ensisijaisesti turbulentista virtauksesta, mutta en edelleenkään väitä etteikö potkuri voisi myös kavitoida.
        Tästä asiasta ei taida kuitenkaan löytyä tutkimuksia.
        Keskustelu on joka tapausessa mielenkiintoinen ja hiukan ohi aloituksen, kuten niin usein ennenkin 😆

        Meinasi unohtua se ventilaatio. Sillä onvarmasti myös osuutta keulapotkurin ääneen. Keulapotkurit ovat lähellä pintaa ja ilmakuplien sieppaaminen on väistämätöntä.
        Syvemmällä oleva potkuri ei ventiloi yhtä paljoa ja se on myös hiljaisempi. Tosin syvemmällä olevan potkurin ääntä vaimentaa myös sen päällä oleva vesikerros.


      • Joakim1
        Tyrnäväntörpedo kirjoitti:

        Edelleen väitän, että ääni johtuu ensisijaisesti turbulentista virtauksesta, mutta en edelleenkään väitä etteikö potkuri voisi myös kavitoida.
        Tästä asiasta ei taida kuitenkaan löytyä tutkimuksia.
        Keskustelu on joka tapausessa mielenkiintoinen ja hiukan ohi aloituksen, kuten niin usein ennenkin 😆

        Keulapotkureiden kavitointi on hyvin tunnettu ongelma laivoissa. Ei ole mitään syytä, ettei sama tilanne olisi myös veneissä. Kavitointi voidaan välttää, mutta se johtaa kalliimpiin ratkaisuihin (suurempi putken halkaisija, oikein muotoillut päädyt, hyvin suunniteltu ja valmistettu potkuri jne), jotka myös rajoittavat keulapotkurin sijoittamista toiminnan kannalta optimaalisesti. Tässä yksi artikkeli laivan keulapotkurin melusta ja sen torjunnasta: https://www.researchgate.net/publication/236134328_Bow_Thruster_Induced_Noise_And_Vibration

        Tuolta lainattuna "The real noise problems are associated with a cavitating impeller. Non-cavitating impellers are not of interest unless they excite a ship resonant response."

        Kannattaa katsoa tuolta suunnitteluohjeet, joilla saa melut kuriin ja myös virtausvastuksen liikkeellä ollessa pienemmäksi. Kuinkas monessa huviveneessä on tuon mukainen keulapotkuri?

        Tässä keulapotkurin kavitaatiosuojalevyn korjauksesta: http://www.gallois.be/ggmagazine_2014/gg_02_03_2014_54.pdf

        Monet veneiden keulapotkurivalmistajat puhuvat vähentyneestä kavitaatiosta ja siten alentuneesta melutasosta esimerkiksi potkurisuunnittelun ansioista. Ei siis poistetusta kavitaatiosta.


      • Tyrnäväntorpedo
        Joakim1 kirjoitti:

        Keulapotkureiden kavitointi on hyvin tunnettu ongelma laivoissa. Ei ole mitään syytä, ettei sama tilanne olisi myös veneissä. Kavitointi voidaan välttää, mutta se johtaa kalliimpiin ratkaisuihin (suurempi putken halkaisija, oikein muotoillut päädyt, hyvin suunniteltu ja valmistettu potkuri jne), jotka myös rajoittavat keulapotkurin sijoittamista toiminnan kannalta optimaalisesti. Tässä yksi artikkeli laivan keulapotkurin melusta ja sen torjunnasta: https://www.researchgate.net/publication/236134328_Bow_Thruster_Induced_Noise_And_Vibration

        Tuolta lainattuna "The real noise problems are associated with a cavitating impeller. Non-cavitating impellers are not of interest unless they excite a ship resonant response."

        Kannattaa katsoa tuolta suunnitteluohjeet, joilla saa melut kuriin ja myös virtausvastuksen liikkeellä ollessa pienemmäksi. Kuinkas monessa huviveneessä on tuon mukainen keulapotkuri?

        Tässä keulapotkurin kavitaatiosuojalevyn korjauksesta: http://www.gallois.be/ggmagazine_2014/gg_02_03_2014_54.pdf

        Monet veneiden keulapotkurivalmistajat puhuvat vähentyneestä kavitaatiosta ja siten alentuneesta melutasosta esimerkiksi potkurisuunnittelun ansioista. Ei siis poistetusta kavitaatiosta.

        Lienemme yhtä mieltä siitä, että ääni syntyy turbulenssista, ventiloinnista, kavitoinnista ja varmasti myös moottorin omasta äänestä ja rungon akustisista ominaisuuksista.

        Moottorin oma ääni ei ole varmaan suuri muualla kuin veneen sisällä. Muiden osuuksista en ole nähnyt mitään tutkimuksia.

        Niitä odotellessa, hyvää kaamosta!


    • Assemblyy

      Kun minä pistän lantion pyörimään, keulapotkuri pyörähtää vaimon mukaan hienosti.

    • Trusterpowergoon

      Tämä tämmöistä kateellisten panettelua, vuosikymmen kun mennään eteenpäin kukaan ei voi edes ajatella veneilevänsä ilman keulapotkuria, seniilit muistelee miten vaikeaa elämä oli ennen ja kehuu miten kovia olivat kun tulivat toimeen ilman.

      Aina jaksetaan valittaa sen äänestä, aivan uskomatonta potaskaa. Onneksi vastamelukuulokkeet on nykyään halpoja, niin suosittelen sinunkin tutustuvan niihin.

      • Tyrnäväntorpedo

        En minäkään usko salaliittoon, jossa veneiden ja keulapotkurien valmistajat ujuttavat tarpeettomia ja kalliita varusteita aivottomien veneilijöiden maksettavaksi :D

        Kaikissa harrastuksissa erottuu fundamentaaliryhmiä, jotka ankkuroivat "oikean tavan tehdä asioita" jollekin vuosikymmenelle tai -tuhannelle, jonka jälkeinen kehitys on vain pahasta. Sallittu varustelu ei perustu mihinkään todelliseen vaan ihan siihen, mitä veneamissi itse pitää oikeana.

        Jokainen meistä valitsee veneen ja sen varustelun omien tarpeiden ja lompakon mukaan. Harva kuitenkaan tekee siitä uskonnon koska siinä vain munaa itsensä :D


    • Bowthruster

      Hohhoijaa, on tämä Suomi nykyään pullollaan kaikenlaisia Mielensäpahoittajia. Laitoin omaan pitkäköliseen keulapotkurin ja voisin sanoa sen helpottavan etenkin peruuttaessa laituriin joka tehdään lähes aina perä edellä. Asentaessani tunnelia monikin sanoi haluavansa sellaisen samasta syystä mutta piti hintaa kalliina. Mutta ymmärrän toki noita jotka pahoittavat mielensä vaikka kölin väristä jos eivät muuta keksi.

      • sopivan.värinen

        Tuulen vietävissä olevan liukuvan veneen lisäksi kankeasti kääntyvä pitkäkölinen onkin toinen luontainen kohde keulapotkurille. Mutta jos tuulta ei ole, saa nekin veneet laituriin ilman keulapotkuria ahtaammassakin välissä. Eikä tässäkään keskustelussa yksikään ole mieltään pahoittanut mieltään muusta kuin keulapotkurilla metelöinnistä aikana, jolloin toiset vielä tai jo nukkuvat.

        Monta vuotta muuten olen katsellut, miten laiturinaapuri tuo pitkäkölisensä perä edellä laituriin. Lähes poikkeuksetta sivutuulessakin ensimmäisellä yrittämällä. Oman pitkäköliseni tuon vain hyvin poikkeuksellisesti perä edellä, siinä kun ei ole potkuria mihinkään suuntaan. Eli ei se keulapotkuri välttämätön ole, mutta tietenkin yksinkertaistaa satamatoimia. Siksi se ei itsessään paheksuttavakaan ole.


      • Nyteksyinlaiturinalle

        Älä väheksy kölin väri on oleellinen osa veneilyä, ei ole yhden tekevää minkä värisen kölin alta tulee vedetyksi, mutta siitä eri keskustelussa.

        Kaikki väittää keulapotkurin olevan hyväksytty pitkäkölisessä veneessä ja liukuvassa missä tuuli nappaa kiinni, mutta onko olemassa muun tyyppisiä veneitä?


      • Tyrnäväntorpedo
        Nyteksyinlaiturinalle kirjoitti:

        Älä väheksy kölin väri on oleellinen osa veneilyä, ei ole yhden tekevää minkä värisen kölin alta tulee vedetyksi, mutta siitä eri keskustelussa.

        Kaikki väittää keulapotkurin olevan hyväksytty pitkäkölisessä veneessä ja liukuvassa missä tuuli nappaa kiinni, mutta onko olemassa muun tyyppisiä veneitä?

        Älä hakkaa kuollutta hevosta. Tämä aihe on käsitelty niin mobnella tavalla ettei siitä enää löydy mitään hyvää.

        Moderoijalle: et taida ymmärtää vertauksia, vai sinunko kirjoitusta kommentoin, kun noin sydämistyit?


      • assimpleassthat
        Nyteksyinlaiturinalle kirjoitti:

        Älä väheksy kölin väri on oleellinen osa veneilyä, ei ole yhden tekevää minkä värisen kölin alta tulee vedetyksi, mutta siitä eri keskustelussa.

        Kaikki väittää keulapotkurin olevan hyväksytty pitkäkölisessä veneessä ja liukuvassa missä tuuli nappaa kiinni, mutta onko olemassa muun tyyppisiä veneitä?

        Vastauksena kysymykseen: on.


    • Bowthruster

      Voinet päätellä veneilyalueen siitä, että laituriin mennään nimenomaan perä edellä. Rantautuminen yleensä tapahtuu ennen pimeän tuloa joka tulee aina toisin kuin Suomessa. Lisäksi veneilijöitä on niin paljon, ettei siellä näe näitä mielensäpahoittajia. Jos sataman äänet häiritsevät, mennään luonnon helmaan ankkuriin

    • Tötterströmm

      Onnittelut aloittajalle. Näennäisen kepeä heitto pikku provoilun hengessä ja kohta jo sata kommenttia pätemisen tarpeessa olevilta. Täysin turha keskustelu mutta hieno saavutus.

    • Vetusgoon

      Onneks vetus pro korjaa puutteet

    • Vetusakutjoladattu

      Asiasta ei mitään uutta, nostan vain pinnalle, kun invertteri ja lämppäri keskustelukin herätetty kauden 2018 kunniaksi.

      • Tyrnäväntorpedo

        Ja VHF.
        Puuttuu vielä eri karttojen zoomaukset ja sammuttimet.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe