Lääkkeistä ja eutanasiasta

Psykoterapeutitar

kovin keskustellaan, mutta miten on itsekukin elämääpidentävien lääkkeiden käytön tilanne? Mikä on suhde lääkitykseen siinävaiheessa, kun mitattavissa arvoissa on poikkeuksia ja lekuri "määrää" pillerit?

Itse kieltäydyin viimekerralla pillereistä ja pyysin lekurin kirjaamaan sen myös tietoihini. Sanoin syöväni vain niitä pillereitä, jotka johonkin auttavat ja joita itse haluan syödä. Sanoin, etten halua jatkuvaan vaihtuvien pillereiden rumbaan ja haluan mahdollisimman luomun kuoleman. Lekuri joutui suostumaan tahtooni ja sanoi; "kun olen täysin tilanteen ymmärtävä".

64

1000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen hyvin lääkevastainen. Lääkäri määräsi minulle jo vuosia sitten verenpaine-ja kolestrolilääkkeitä. En suostunut ottamaan kumpaakaan. Lääkäri kirjasi sen tietoihini. Joku lääkäri myöhemmin otti laskurin. Laittoi siihen pituuteni, painoni, ikäni, sukupuoleni. Lopputulos oli, että jos alan syömään verenpainelääkkeitä, kuolen ehkä 2 vuotta myöhemmin, kun ilman niitä, tai ei oikeastaan mitään vaikutusta. Lääkäri kehoitti tarkistamaan syömisiäni ja liikunnan määrää. Kun en polta enkä juopottele, se on kova sana, lisäsi lääkäri. Kaksi omaistani saivat viime vuonna aivoinfarktin. Molemmat ovat syöneet vuositolkulla verenpaine- ja kolestrolilääkkeitä. Infarktien jälkeen kummaltakin lopetettiin statiinit. Ja tarkistettiin lääkemääriä.

    • Muistan katselleeni kerran äitiä.
      Äiti kyynelehti katsellessaan lasin lävitse.
      Ymmärsin silloin että nyt lähtö on lähellä.
      Tuoksu oli vielä hyvä ja huumaava.
      Näin äitini päättävän että mikään ei muutu enää koskaan.
      Eikä hän halunut jättää huonoista muistoista jälkeäkään.
      Äiti otti uunista lässähtäneen kohokkaan.
      Pudotti sen keittiön ikkunasta ulos kylmenemään.
      Äiti piti aina paljon linnuista.
      Mutta hän ei ymärtänyt mitä kohokas saattoi tehdä linnun suolistolle.
      Eikä sitä, että linnuille ei ole elämässään lääkäreitä.
      Eikä kirurgeja.
      Euthanasia linnuilla kuitenkin on.
      Haukaksi kutsuvat sitä.
      Ainoa linnuista joka tietää miten avanne-pussi tehdään.

      H.

    • en ole lääkevastainen, mutta en tiedä miten tilanteeseen suhtautuisin kun en ole vielä mitään lääkkeitä tarvinnut, olen siis toistaiseksi hyvässä kunnossa. en varmaankaan pelkän elämän pitkittämisen vuoksi lääkettä söisi, mutta jos se jotenkin parantaa oloa niin sitten. eutanasian kannalla olen ehdottomasti, mutta tuskin sitä meillä hyväksytään, niin paljon "asiantuntijat" ovat sitä vastaan. herää mieleeni kysymys, kuka voi olla eutanasian asiantuntija jos ei ole sitä itse kokenut?

    • Muinoin kaverini kertoi papastaan.
      Pappansa oli saanut Laskimo-tukoksen pohkeeseensa ja mädäntynyt veri tunki ihon lävitse ulos.
      Kaveri oli sukulaisineen kertonut papalle heidän toivovansa papan tekevän Euthanasian.
      Vaikka he saunassakin näyttivät papalle Rotta-laumaa, joka nuoli saunan-lattiaa papan ala-puolella, ei pappa suostunut.
      Kaveri kertoi että papan kuoltua, sauna haisi vielä monta vuotta pahalle.
      Iloista oli siinä se että Rottia ei enää tullut.
      Jokunen löytyi kuolleena parina kesänä.
      Pappa varmaan söi jotain lääkettä.
      Totesi kaveri.

      H.

    • lopen-uupunu-kipee

      Ottasi heti eutanasia pillerin vastaan jos semmonen annetaisiin,
      heti pois elämästä,
      kivut ja uppumus , niitä ei kestä enään päivääkään,

      • pirremiinapa

        Eikö löytyisi mitään apua, muutakin ?


      • pirremiinapa kirjoitti:

        Eikö löytyisi mitään apua, muutakin ?

        Jos ihminen on lähellä kuolemaa, eikä mikään kipulääke tehoa, voidaan läyttää sedaatiota, siinä tajuntaa alennetaan, ikäänkuin ´´kevytnukutus.´´
        Vaikka eutanasialaki hyväksyttäisiin, kriteerit sen saamiseksi tulee luultavasti olemaan tiukat ja hyvin tutkittu.


      • lopen-uupunu
        Kyllä kipuihin lääkettä löytyy, mutta ei arvauskeskuksesta. Edesmennyt mieheni meni yksityiselle lääkärille, joka todella uskoi potilaaseen. Diabeteksestä johtuviin kaameihin jalkasärkyihin löytyi vahvaa lääkettä. Huippulääkäri sanoi, että sitävarten on lääkkeitä, että potilaan ei tarvitse kärsiä kipuja. Hän sai lähetteen keskussairaalaan, jossa laitettiin jalkaan uusi suoni. Lääkäri sanoi, että vahvoja kipulääkkeitä on ja hän kirjoittaa vaikka huumetta, jos mikään ei auta. Myöhemmässä vaiheessa kun mies teki kuolemaa, hoitaja antoi morfiinia suoneen niinpaljon kun tarve vaati. Mies ei joutunut kauaa kärsimään. Kuolinsyy oli keuhkoveritulppa. En missään tapauksessa kannata eutanasiaa, enkä olisi voinut ikinä päättää mieheni puolesta, että tehkää se jos sellainen laki olisi ollut.


      • yksilesken kirjoitti:

        lopen-uupunu
        Kyllä kipuihin lääkettä löytyy, mutta ei arvauskeskuksesta. Edesmennyt mieheni meni yksityiselle lääkärille, joka todella uskoi potilaaseen. Diabeteksestä johtuviin kaameihin jalkasärkyihin löytyi vahvaa lääkettä. Huippulääkäri sanoi, että sitävarten on lääkkeitä, että potilaan ei tarvitse kärsiä kipuja. Hän sai lähetteen keskussairaalaan, jossa laitettiin jalkaan uusi suoni. Lääkäri sanoi, että vahvoja kipulääkkeitä on ja hän kirjoittaa vaikka huumetta, jos mikään ei auta. Myöhemmässä vaiheessa kun mies teki kuolemaa, hoitaja antoi morfiinia suoneen niinpaljon kun tarve vaati. Mies ei joutunut kauaa kärsimään. Kuolinsyy oli keuhkoveritulppa. En missään tapauksessa kannata eutanasiaa, enkä olisi voinut ikinä päättää mieheni puolesta, että tehkää se jos sellainen laki olisi ollut.

        Jos laki tulee, sitä ei päätetä kenenkään puolesta, vaan itse se on tehtävä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Jos laki tulee, sitä ei päätetä kenenkään puolesta, vaan itse se on tehtävä.

        epp
        Mitenkä afaatikko, vaikeasti sairas tekee itse päätöksen?


      • yksilesken kirjoitti:

        epp
        Mitenkä afaatikko, vaikeasti sairas tekee itse päätöksen?

        Ehkäpä sen voi kirjata hoitotahtoon, sitä me emme vielä tiedä, kun lakia ei ole.
        Mutta se on varmaa, että eutanasia päätöstä ei toinen voi tehdä.


      • yksilesken kirjoitti:

        epp
        Mitenkä afaatikko, vaikeasti sairas tekee itse päätöksen?

        Hänen kannattaa ajoissa tehdä hoitotahto.


      • siilenämää kirjoitti:

        Hänen kannattaa ajoissa tehdä hoitotahto.

        siile
        Hoitotestamentin ja elvytyskiellon voimme tehdä kirjallisesti, kun olemme vielä jotenkin järjissämme. Ne kirjataan tietoihin. Kumma kyllä harva ne on tehnyt. Ihminen ajattelee jotenkin niin, että eihän se sairaus ja kuolema nyt minua koske. Elvytyskiellon voi tehdä myös lääkäri, riippuen potilaan tilasta ja siitä, edesauttaako se potilasta parempaan suuntaan.


      • yksilesken kirjoitti:

        siile
        Hoitotestamentin ja elvytyskiellon voimme tehdä kirjallisesti, kun olemme vielä jotenkin järjissämme. Ne kirjataan tietoihin. Kumma kyllä harva ne on tehnyt. Ihminen ajattelee jotenkin niin, että eihän se sairaus ja kuolema nyt minua koske. Elvytyskiellon voi tehdä myös lääkäri, riippuen potilaan tilasta ja siitä, edesauttaako se potilasta parempaan suuntaan.

        Viime kädessä eutanasiapäätöksenkin tekee lääkäri.


      • siilenämää kirjoitti:

        Viime kädessä eutanasiapäätöksenkin tekee lääkäri.

        Ei ole kauaakaan kun kysyin kaverilta että haiseeko saunassa vielä.
        Ei, tokaisi kaveri lyhyesti.
        Sauna paloi.
        Sen jälkeen tontilta mätänivät kaikki puut.
        Naapureiltakin.
        Nyt ottavat tontin kohdalta Hiekkaa kuopasta.
        Kaverin naaman-ilme osoitti selkeästi että minun ei pidä kysellä enenpää.

        H.


      • siilenämää kirjoitti:

        Viime kädessä eutanasiapäätöksenkin tekee lääkäri.

        Eihän lääkäri tee päätöstä, jos sen kerran tekee potilas itse. Lääkäri vain panee täytäntöön potilaan päätöksen, ja se on eri asia.


      • jocus kirjoitti:

        Eihän lääkäri tee päätöstä, jos sen kerran tekee potilas itse. Lääkäri vain panee täytäntöön potilaan päätöksen, ja se on eri asia.

        Ei kai se noin mene. Jokainen eutanasiatapaus harkitaan erikseen ja sen hyväksymisestä päättää viranomaiset. Ei sitä jokainen halukas saa.


      • siilenämää kirjoitti:

        Ei kai se noin mene. Jokainen eutanasiatapaus harkitaan erikseen ja sen hyväksymisestä päättää viranomaiset. Ei sitä jokainen halukas saa.

        Päätös on silti potilaan tekemä. Viranomaiset, lääkärit ym. voivat päätöksen hyväksyä tai hylätä, mutta vastuuta siitä ei voi eikä tule sälyttää heille. Se on vain potilaalla.


      • jocus kirjoitti:

        Päätös on silti potilaan tekemä. Viranomaiset, lääkärit ym. voivat päätöksen hyväksyä tai hylätä, mutta vastuuta siitä ei voi eikä tule sälyttää heille. Se on vain potilaalla.

        Tätä olisi varmaan hyvä korostaa myös lääkäreille, jotka nyt väärinkäsittävät vastuunsa ja pyrkivät ottamaan kontolleen potilaan tekemän päätöksen. Potilaan tekemä eutanasiapäätös ei saa jäädä vaivaamaan lääkärin mieltä.


      • pirremiinapa
        eppu2 kirjoitti:

        Jos ihminen on lähellä kuolemaa, eikä mikään kipulääke tehoa, voidaan läyttää sedaatiota, siinä tajuntaa alennetaan, ikäänkuin ´´kevytnukutus.´´
        Vaikka eutanasialaki hyväksyttäisiin, kriteerit sen saamiseksi tulee luultavasti olemaan tiukat ja hyvin tutkittu.

        Tuota kevytnukutusta minäkin ajattelin, miksei sitä sitten käytetä yleisemmin, vai onko se taas vain rahakysymys.


      • pirremiinapa kirjoitti:

        Tuota kevytnukutusta minäkin ajattelin, miksei sitä sitten käytetä yleisemmin, vai onko se taas vain rahakysymys.

        "pirremiinapa"

        Kenen rahoja siinä on ajateltu käyttää?

        H.


      • jocus kirjoitti:

        Päätös on silti potilaan tekemä. Viranomaiset, lääkärit ym. voivat päätöksen hyväksyä tai hylätä, mutta vastuuta siitä ei voi eikä tule sälyttää heille. Se on vain potilaalla.

        Potilas päättää haluta. Viranomaiset selvittelevät perusteet ja aiheet. Ja sitten hyväksyvät tai eivät. Jokainen halukas ei eutanasiaa saa.


      • siilenämää kirjoitti:

        Potilas päättää haluta. Viranomaiset selvittelevät perusteet ja aiheet. Ja sitten hyväksyvät tai eivät. Jokainen halukas ei eutanasiaa saa.

        Juuri näin.


    • Vain.oma.päätös

      Vain niiden, jotka ovat eutanasia-päätöksen edessä itse, pitäisi päättää, saako eutanasian tehdä vai ei. Tietenkään se ei teoriassa ole mahdollista, mutta terveet eivät sitä pysty päättämään. Omalla kohdalla on muutama asia, joissa sitä kokemattomana päättäisin toisin kuin mitä sitten kun olen itse kokenut. Jos nyt esim. päättäisin, että otan eutanasian, voisin kuolemanpartaalla kuitenkin olla toista mieltä. Ja mahdollisesti päinvastoin. Eutanasiaa ei kerta kaikkiaan voi päättää toisen puolesta.

    • vfihimimsf

      Kävin ulkona kohmeisen oloisessa säässä - tilhiparvi pihlajassa ja naapurin pensasaidassa kokonainen parvi varpusia - Luojan ne on lintusetkin - vaikkei munkaan elo koskaan paljon enempi liene kuin pienipäisen varpusenkaan - silti vielä jaksaisin elää
      päivän kerrallaan.

    • Kerro esimerkki elämää pidentävästä lääkkeestä.

      • Eipä löytynyt ;)


      • Syvältä

        Kaikki lääkkeet. Ne eivät paranna alkuperäistä vikaa ja vaivaa, mutta ne helpottavat oireita ja kivulias ja ahdistunut elämäkin jatkuu-jatkuu-jatkuu-jatkuu-jatkuu-jatkuu-jatkuu ...


      • Syvältä kirjoitti:

        Kaikki lääkkeet. Ne eivät paranna alkuperäistä vikaa ja vaivaa, mutta ne helpottavat oireita ja kivulias ja ahdistunut elämäkin jatkuu-jatkuu-jatkuu-jatkuu-jatkuu-jatkuu-jatkuu ...

        Entäs esimerkiksi insuliini henkilöllä joka sairastaa ykköstyypin diabetesta.

        Lääkkeitähän ei ole pakko syödä mutta tarpeellisten lääkkeiden syömättömyyslin laittaa kitumaan


    • Miksi mittauttaa arvoja, jos ei hoitoja huoli.
      Jos vaikka olet tilassa, ettet pysty ilmaisemaan vaivojasi, kuka silloin määrittelee ne lääkkeet ´´jotka johonkin auttavat.´´ Aina ei ole täsmälääkkeitä, vaan pitää etsiä sopivaa, me ihmiset reakoimme niin eri tavalla.
      Tuohon lesken kertomukseen en usko pätkääkään, että jollain laskurilla voidaan määritellä jäljellä oleva ikä lääkkeillä tai ilman.

      • epp
        Lääkärillä nyt sattui olemaan tällainen mittari, mihin hän naputteli tietoni. Ilmeisesti tällaisen voi löytää netistäkin. Hän kertoi ne suhdeluvut. Jos teen niin tai näin, ei ennakkoon otettava verenpainelääke ole mikään ratkaisu. Ruokavalio ja liikunta on. Nyt en puhu kipulääkkeistä vaan statiineista ja verenpainelääkkeistä. Uskon tässä asiassa mieluusti lääkäriä. Näin kerrotaan länsisuomessa.


      • epp
        Netistä löydät FINRISKI-laskurin ja paljon muuta tietoa.


      • yksilesken kirjoitti:

        epp
        Lääkärillä nyt sattui olemaan tällainen mittari, mihin hän naputteli tietoni. Ilmeisesti tällaisen voi löytää netistäkin. Hän kertoi ne suhdeluvut. Jos teen niin tai näin, ei ennakkoon otettava verenpainelääke ole mikään ratkaisu. Ruokavalio ja liikunta on. Nyt en puhu kipulääkkeistä vaan statiineista ja verenpainelääkkeistä. Uskon tässä asiassa mieluusti lääkäriä. Näin kerrotaan länsisuomessa.

        Ei verenpainelääkettä oteta ennakkoon vaan jo todettuihin korkeisiin verenpainelukemiin. Ja jos verenpaineet on korkeat, en kyllä uskaltaisi olla ottamatta niitä laskevaa lääkitystä vastaan


      • yksilesken kirjoitti:

        epp
        Netistä löydät FINRISKI-laskurin ja paljon muuta tietoa.

        Tuollaiset mittarit laskevat keskiarvon kyseiseltä hetkeltä.
        Koska nuo tutkimustulokset, jota siinä kysytään voivat vaihdella.
        Yksi huonosti nukuttu yö, niin verenpainekin saattaa heittää ja huonounisuuskin nostaa kolestrolia, ovat USA:ssa sitäkin tutkineet.
        Myöskin esim. puolen vuoden päästä tulokset saattavat olla jotain muuta.


      • mimmimum-..mi

        Tänään juuri kävin apteekissa ostamassa verenpaine lääkkeeni.....onneksi ei ole muita vakituisia lääkkeitä itsellä.... Edelläni maksujonossa oli nainen joka sanoi käyttävänsä 12 eri lääkettä päivittäin.....eikä hän edes näyttänyt mitenkään sairaalta...jatkoi vielä että joitan pitää ottaa kaksi ....niin että 17 menee päivässä.


      • siilenämää kirjoitti:

        Ei verenpainelääkettä oteta ennakkoon vaan jo todettuihin korkeisiin verenpainelukemiin. Ja jos verenpaineet on korkeat, en kyllä uskaltaisi olla ottamatta niitä laskevaa lääkitystä vastaan

        siile
        Verenpainetta pitäisi seurata ja mitata tarkasti kotona ja lääkärillä. Kirjata ylös jne. Itse olen niin lyhyjännitteinen ja adhd, että en moiseen ole alkanut. Ei ole kotona mittaria. Kun olen aina kävellen liikkeellä ja porhallan henki hapatuksessa arvauskeskuksen verenpainemittarille, se näyttää mitä milloinkin. Uusi otos voi olla vähän parempi. Niiden perusteella minulle määrättäisiin vaikka mitä. Mutta kun olen kotona, kävelen hoitokoiran kanssa lenkkiä, pysähtelemme välillä, ja seuraamme luonnon kulkua, niin olo on ihan ok. Osaan laiskotella, huilata, levätä, ottaa päivätorkkuja. Mitä minä lääkkeillä. Olen fatalisti ja se on sitten kaput kun on määrätty.


      • yksilesken kirjoitti:

        siile
        Verenpainetta pitäisi seurata ja mitata tarkasti kotona ja lääkärillä. Kirjata ylös jne. Itse olen niin lyhyjännitteinen ja adhd, että en moiseen ole alkanut. Ei ole kotona mittaria. Kun olen aina kävellen liikkeellä ja porhallan henki hapatuksessa arvauskeskuksen verenpainemittarille, se näyttää mitä milloinkin. Uusi otos voi olla vähän parempi. Niiden perusteella minulle määrättäisiin vaikka mitä. Mutta kun olen kotona, kävelen hoitokoiran kanssa lenkkiä, pysähtelemme välillä, ja seuraamme luonnon kulkua, niin olo on ihan ok. Osaan laiskotella, huilata, levätä, ottaa päivätorkkuja. Mitä minä lääkkeillä. Olen fatalisti ja se on sitten kaput kun on määrätty.

        Olo voi olla ok mutta silti verenpainelukemat taivaissa. Vastaanotollahan neuvotaan istumaan noin 15min ennen verenpaineen mittausta. Kaikenlaisia selityksiä sulla.


      • siilenämää kirjoitti:

        Olo voi olla ok mutta silti verenpainelukemat taivaissa. Vastaanotollahan neuvotaan istumaan noin 15min ennen verenpaineen mittausta. Kaikenlaisia selityksiä sulla.

        siile
        Menin aikoja sitten lääkäriin yhden kiusallisen vaivani takia. Kun siihen ei ole olemassa lääkettä, lääkäri käänsi keskustelun hänelle iisimpään eli verenpaine- kolestroli-diabetes-pelotuslinjalle. Minulle sanottiin, että olen kävelevä katastrofi kun en suostu heidän lääkkeisiinsä. So what. Pudotin painoa ja pidin ryyppämistaukoa. Arvot olivat senjälkeen ihan ok. Lääkärit ovat lääketehtaitten mannekiinejä. En mene lääkäriin kun ihan pakon edessä. Muuten, verenpaineen voi mitata ihan itse arvauskeskuksen aulassa. Ei siinä lääkäriä tarvita.


      • yksilesken kirjoitti:

        siile
        Menin aikoja sitten lääkäriin yhden kiusallisen vaivani takia. Kun siihen ei ole olemassa lääkettä, lääkäri käänsi keskustelun hänelle iisimpään eli verenpaine- kolestroli-diabetes-pelotuslinjalle. Minulle sanottiin, että olen kävelevä katastrofi kun en suostu heidän lääkkeisiinsä. So what. Pudotin painoa ja pidin ryyppämistaukoa. Arvot olivat senjälkeen ihan ok. Lääkärit ovat lääketehtaitten mannekiinejä. En mene lääkäriin kun ihan pakon edessä. Muuten, verenpaineen voi mitata ihan itse arvauskeskuksen aulassa. Ei siinä lääkäriä tarvita.

        Lääkärillehän sinänsä henkilökohtaisesti on yks ja hailee otatko lääkkeitä vai et. Omahan on päätösvaltasi. Ei kenellekään lääkkeitä väkisin syötetä. Jos ei tarvitse lääkkeitä niin ok, mutta moni kuolisi ilman lääkityksiä.


      • siilenämää kirjoitti:

        Lääkärillehän sinänsä henkilökohtaisesti on yks ja hailee otatko lääkkeitä vai et. Omahan on päätösvaltasi. Ei kenellekään lääkkeitä väkisin syötetä. Jos ei tarvitse lääkkeitä niin ok, mutta moni kuolisi ilman lääkityksiä.

        siile
        Aiotko sinä selvitä täältä hengissä.


      • yksilesken kirjoitti:

        siile
        Aiotko sinä selvitä täältä hengissä.

        En tietnekään mutta aion kekkuloida täällä niin kauan kuin on mahdollista elää kutakuinkin siedettävää elämää. Jos siihen tarvitaan lääkitystä niin okei, sitten otetaan sitä. Mitta tavoitteena mahdollisimman pieni lääkearsenaali. Se ei ole kivaa jos yhden lääkkeen sivuvaikutuksiin tarvitaan toinen lääke jne.


    • 1eero

      Ennenkaikkea lepo ja pehmeä tyyny.

    • ö-Öö

      Eri asioita

      Vaikkakin eutanasia oletettavimmin tulee olemaan lääketieteellinen toimenpide, eroaa sairaanhoitamisesta just siinä, että hoitaminen lopetetaan sitten siihen.

      Eutanasia liittyy enenpi saattohoitoon, ei sairaanhoitoon. Ei kaikki kuole nopeesti, terminaalivaihe voi kestää vaikka kuinka kauan. Nyt, kun polemiikkia eutanasiasta, kyse ollut just tarpeettoman kitumisen välttämistä. Ikävä kyllä, keskustelu koskenut vain fyysisiä asioita. Tarkoitan sitä, voi olla melkoista helvettiä tehdä hidasta kuolemaa, ilman paranemisen toivoa kitumalla. Fyysiselle kivulle voi tehdä kai paljonkin, mutta miten niissä dropeissa polttimo voi, mikä on potilaan elämisenlaatu?

      Eutanasia varmasti sallitaan jossain vaiheessa, käytännön pelisääntöjen tekeminen tulee olemaan valtavaa vääntämistä. Perusideana kuitenkin on, pitää olla potilaan oma tahto. Niinno, jokin onnettomuus, vrt Shumi, miten siinä mitään omaa tahtoa voi ilmaista? KUndi mätänee hiljakseen sänkyynsä vihanneksena. Kivuista ei kukaan voi sanoa yhtään mitään. Eli hoitotahtoon pitääpi liittää haluavansa eutanasian, jos menee liian kehnoon kondikseen. Se vaan on sitten joku ulkopuolinen, joka kuitenkin tekee päätöksen. Toi oli äärikärjistys.

      Ja tosta se suurin riita kai on koko keississä. Lekurit välttelee pyövelinleimaa otassaan. Vaikka käsittääkseni aika paljon on asian ymmärtäviä ja kannattavia. Ja uskikset, noh, nehän nyt tulkuttaa omaa soopaansa.

      Kun ei se eutanasian salliminen mitenkään kiellä kitumasta, vaikka kuinka kovasti ja kuinka pitkään, jos itse haluaa. Ei kaikki halua.

      Siis, elämää voi ylläpitää lääkkeillä ja koneilla hyvinkin pitkään, onko se aina potilaan tahto. Onko se potilaan etu. Pitäis tietää ennakkoon.

      Kummajuttu. Jos koira kituu liikaa, se lopetetaan, oikeastaan on velvollisuus lopettaa kaikki kituvat elukat, koska se eläinrääkkäystä. Ai niin, ihminen poikkeus, ihmisen pitää kitua mahdollisimman paljon. Eikös se ole usein ihmisrääkkäystä sitten, jos ihminen lasketaan joksikin ylielukaksi?

      Pitääpi muistaa, on itsemurhia. On myös edimerkkejä, että pyydetty apua kuolemiseen. Jälkimmäinen jopa laillistakin "avustettu itsemurha". Ongelma vaan, jos ei ite kykene tekemään sitä, ei ole oikeutettu eutanasiaan.

      Tästä aiheesta tullaan riitelemään ainakin yhtä voimakkaasti ja kauan, kuin siitä, paljonko kaljassa saa olla prosentteja, tai saako poppamiehet pitää ripuaalejaan samaa sukupuoltaoleville. Noh, pitäähän sitä riitelyn aihetta olla.

      Kipulääkitys ja elämää ylläpitävä lääkitys kuitenkin eri asia, kuin eutanasia.

      =DW=

    • Aina kun joudun katsomaan uunia tai saunaa jossa on lasi-luukku, tunnen kuoleman kaipaavan minua.
      Voihan se kyllä olla äitikin.
      -
      Olen toisinaan vähän surullinen.
      Äitini ei saanut kokea luonnollista kuolemaansa.
      Hänet vietiin Flimmeri-kohtauksestaan tajuttomana sairaalaan.
      Parin päivän päästä minulta tiedusteltiin mitä tehdään?
      Mietittyäni hetken, sanoin antaa luonnon koittaa tällä-kertaa.
      Ja niin joutui äiti-rukka kohtaamaan kuolemansa tajuttomana.
      Oliko tuo oikein, mietin vieläkin.
      Olisiko kuitenkin pitänyt herättää äiti sen verran että hän olisi saanut kohdata kuolemansa?
      -
      Yhy!

      H.

      • Kerrankin inhimillinen kirjoitus sinulta, että olet sentään tunteva ihminen, etkä ihmisen irvikuva, joten kiitos tuosta kirjoituksestasi.

        "Olisiko kuitenkin pitänyt herättää äiti sen verran että hän olisi saanut kohdata kuolemansa?"

        Sanoisin, että ei olisi pitänyt, vaikka en tarkemmin tiedä flimmeri kohtauksesta, mutta ilmeisesti siinäkin jää aivot ilman happe, joten olisi sitten "vihannes" jossain hengityskoneessa?

        Oma serkkuni, terve urheilulinen, sanoisinko perus "jamppa" 70-v, meni aivan mukamas viattomaan sappileikkaukseen ja sydän pysähtyi liian pitkäksi aikaa, joten diagnoosi oli aivokuollut.
        Tuolla jossain kirjoitettiin, että vain itse voi antaa ns. eutanaasin luvan, mutta kyllä silloin oli ainakin vaimolta kysytty, voiko koneet sammuttaa? Samoin muistan entisen tuttavamme kohdalla tapahtuneen, että omaiset oli vierellä, kun koneet hiedän luvalla sammutetin, että ei se aina ole itsestä kiinni nämäkään toimenpiteet.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Kerrankin inhimillinen kirjoitus sinulta, että olet sentään tunteva ihminen, etkä ihmisen irvikuva, joten kiitos tuosta kirjoituksestasi.

        "Olisiko kuitenkin pitänyt herättää äiti sen verran että hän olisi saanut kohdata kuolemansa?"

        Sanoisin, että ei olisi pitänyt, vaikka en tarkemmin tiedä flimmeri kohtauksesta, mutta ilmeisesti siinäkin jää aivot ilman happe, joten olisi sitten "vihannes" jossain hengityskoneessa?

        Oma serkkuni, terve urheilulinen, sanoisinko perus "jamppa" 70-v, meni aivan mukamas viattomaan sappileikkaukseen ja sydän pysähtyi liian pitkäksi aikaa, joten diagnoosi oli aivokuollut.
        Tuolla jossain kirjoitettiin, että vain itse voi antaa ns. eutanaasin luvan, mutta kyllä silloin oli ainakin vaimolta kysytty, voiko koneet sammuttaa? Samoin muistan entisen tuttavamme kohdalla tapahtuneen, että omaiset oli vierellä, kun koneet hiedän luvalla sammutetin, että ei se aina ole itsestä kiinni nämäkään toimenpiteet.

        "Kristiina23"

        Noh.
        Itse asia on tosi.
        Mutta kirjoitin tähän 3 pikku tarinaa.
        Samaan höpö, höpö-tyyliin kuin aloituskin on.
        2 ensimmäistä "koipi ja sauna"-tarinaa ovat fiktiota.
        Kuitenkin niin että noin olisi voinut olla.
        Ole tarkkana kun luet juttujani.

        H.


    • Psykoterapeutitar

      En todellakaan tiedä, miten kukin elämäänsä "arvostaa" ja mihin kaikkeen oikeasti suostuu kuolemanpelossaan tai fiilikseen "mahdollisimman pitkästä elämästä". Sanoin viimeksi lekurille, etten enää halua "kokeilla" mitään elämääpidentävääpilleriä kokemieni sivuvaikutusten takia, kun eivät kuitenkaan toimineet toivotulla tavalla. Sanoin hänelle myös, etten tule tarpeettomasti kuormittamaan terveydenhoitoa, kun en sen toiminnasta pidä. Sanoin myös tatuoivani rintaani; Ei hoideta! Jos vaikka satun kadulle kupsahtamaan.

      Tarpeeksi riittää horiskoja hoidettavaksi elämänpidennyspillereillä, joko omasta tai omaisten toiveesta! Liian monta epätoivoista elämää olen nähnyt ja omalta kohdaltani päättänyt ainakin yrittää toimia toisin.

      • onko-lääkärit-tyhmiä

        Haluaisin, kivut joista kärsin hirvittävästi
        joku älykäs lääkäri osaisi hoitaa pois,
        muuta toivetta ei edes ole,


      • maissiiii

        ”Elämää itseään olen aina rakastanut.”

        Lainasin tuon ajatuksen tuolta toisesta aloituksesta. Ajatukseen ei voi muuta kuin yhtyä.
        En kannata eutanasiaa, jos haluan päättää päiväni, tiedän monta hyvää ja vaivatonta tapaa. Ei siihen tarvita tohtoria piikkeineen. Eutanasiaa ajetaan, ettei ihmisen elämään saisi kuulua kipua ja kärsimystä, kaiken pitäisi olla helppoa ja vaivatonta, kuolemankin. Harvalla ihmisellä se elämä, vaikka sitä kuinka rakastaisi, menee ilman kipuja, jos niitä ei luonnostaan ole niin keposesti omasta kropasta löytää vaikka mitä, jota voi potea ja tuskailla, varsinkin näin yli kuusikymppisenä.

        Olen kirjoittanut oman hoitotahtoni ja näyttänyt sen jälkipolvelle, eli kaikki on tiedossa. Luotan lääketieteeseen ja lääkäreiden arviointiin mahdollisesta hoitotarpeesta. Millaista musiikkia ja millaista konjakkia, joka ilta sitten tarvitsen, kun kivuissani pyöriskelen jonkin hoitolaitoksen osastolla vai olisiko tuo oman kunnan terveyskeskuksen vuodeosasto, tai jokin pihamökki, kaiken olen kirjannut. Toteutuuko. Elän ja saan sen sitten tietää.
        Haluan katsoa tämän elämän loppuun asti. Sanovat, että monesti kuoleman lähestyessä elämän tahto ja rakkaus elämään vain lisääntyy.

        Eutanasia ei ole mikään vaihtoehto huonolle tai puutteelliselle hoidolle. Tänä päivänä tehokkaita kipulääkkeitä on saatavana.

        Mielestäni hieman omituinen ajatus, että lääkkeiden syönti esim 60 ikäisillä ihmisillä olisi kuolemanpelkoa ja yritystä siirtää kuolemaa kauemmaksi. Sehän on juuri sitä elämän rakastamista, itsestään ja läheisistään huolehtimista.
        Samalla lailla voisi myös joskus melkein kiihkoksi muuttunutta terveellisen ruuan ympärillä huseeraamista tai jonkun intohimoisen liikunnan lukea siihen samaan sarjaan, eli pohtia mitä ei ihminen tekisi, että oma elämä jatkuisi ja kuolema siirtyisi.

        Luomuelämän ja kuoleman voi tietenkin jokainen itse valita, sitähän tämä elämä on, valintojen tekoa.
        Mutta jos on kipuja tai jos kuuluu jonkin sairauden riskiryhmään, on hölmöä jättää käyttämättä nykyaikaisia lääkkeitä, lääketieteen kokemuksia ja muita hoitomuotoja. Kohonnut hoitamaton verenpaine esim saattelee monien muiden vakavampien sairauksien riskiryhmään, jotka tuottavat enemmän kipua ja huolta, mutta jotka hoidettuna voidaan välttää tai ainakin lieventää.

        Ei lääkärit mitään jumalia ole, jokainen voi tehdä itse omat hoitopäätöksensä, vielä silloin, kun ne pystyy tekemään. Viime tippa joskus kostautuu.

        Tuli mieleen, mikä mahtaa olla kuolinsyy kun saa kuolemaansa avustajaksi eutanasian. Itsemurha, tappo… mitähän se on, papereissa tietysti jokin hieno latinan kielinen termi.
        Nyt on lääkäreiden eettiset paragrafit kansainvälisesti uudistettu, edelliset liki
        kuudenkymmenen vuoden takaa, saas nähdä, miten se Hippokrateen vala kääntyy nykypäivänä suomen kielelle, mainitaanko siellä sana eutanasia.


      • maissiiii kirjoitti:

        ”Elämää itseään olen aina rakastanut.”

        Lainasin tuon ajatuksen tuolta toisesta aloituksesta. Ajatukseen ei voi muuta kuin yhtyä.
        En kannata eutanasiaa, jos haluan päättää päiväni, tiedän monta hyvää ja vaivatonta tapaa. Ei siihen tarvita tohtoria piikkeineen. Eutanasiaa ajetaan, ettei ihmisen elämään saisi kuulua kipua ja kärsimystä, kaiken pitäisi olla helppoa ja vaivatonta, kuolemankin. Harvalla ihmisellä se elämä, vaikka sitä kuinka rakastaisi, menee ilman kipuja, jos niitä ei luonnostaan ole niin keposesti omasta kropasta löytää vaikka mitä, jota voi potea ja tuskailla, varsinkin näin yli kuusikymppisenä.

        Olen kirjoittanut oman hoitotahtoni ja näyttänyt sen jälkipolvelle, eli kaikki on tiedossa. Luotan lääketieteeseen ja lääkäreiden arviointiin mahdollisesta hoitotarpeesta. Millaista musiikkia ja millaista konjakkia, joka ilta sitten tarvitsen, kun kivuissani pyöriskelen jonkin hoitolaitoksen osastolla vai olisiko tuo oman kunnan terveyskeskuksen vuodeosasto, tai jokin pihamökki, kaiken olen kirjannut. Toteutuuko. Elän ja saan sen sitten tietää.
        Haluan katsoa tämän elämän loppuun asti. Sanovat, että monesti kuoleman lähestyessä elämän tahto ja rakkaus elämään vain lisääntyy.

        Eutanasia ei ole mikään vaihtoehto huonolle tai puutteelliselle hoidolle. Tänä päivänä tehokkaita kipulääkkeitä on saatavana.

        Mielestäni hieman omituinen ajatus, että lääkkeiden syönti esim 60 ikäisillä ihmisillä olisi kuolemanpelkoa ja yritystä siirtää kuolemaa kauemmaksi. Sehän on juuri sitä elämän rakastamista, itsestään ja läheisistään huolehtimista.
        Samalla lailla voisi myös joskus melkein kiihkoksi muuttunutta terveellisen ruuan ympärillä huseeraamista tai jonkun intohimoisen liikunnan lukea siihen samaan sarjaan, eli pohtia mitä ei ihminen tekisi, että oma elämä jatkuisi ja kuolema siirtyisi.

        Luomuelämän ja kuoleman voi tietenkin jokainen itse valita, sitähän tämä elämä on, valintojen tekoa.
        Mutta jos on kipuja tai jos kuuluu jonkin sairauden riskiryhmään, on hölmöä jättää käyttämättä nykyaikaisia lääkkeitä, lääketieteen kokemuksia ja muita hoitomuotoja. Kohonnut hoitamaton verenpaine esim saattelee monien muiden vakavampien sairauksien riskiryhmään, jotka tuottavat enemmän kipua ja huolta, mutta jotka hoidettuna voidaan välttää tai ainakin lieventää.

        Ei lääkärit mitään jumalia ole, jokainen voi tehdä itse omat hoitopäätöksensä, vielä silloin, kun ne pystyy tekemään. Viime tippa joskus kostautuu.

        Tuli mieleen, mikä mahtaa olla kuolinsyy kun saa kuolemaansa avustajaksi eutanasian. Itsemurha, tappo… mitähän se on, papereissa tietysti jokin hieno latinan kielinen termi.
        Nyt on lääkäreiden eettiset paragrafit kansainvälisesti uudistettu, edelliset liki
        kuudenkymmenen vuoden takaa, saas nähdä, miten se Hippokrateen vala kääntyy nykypäivänä suomen kielelle, mainitaanko siellä sana eutanasia.

        Erittäin huomion arvoista pohdiskelua.


      • Jaaha, psykot.tar, miksi Sinä sinne menit terveydenhuoltoa kuormittamaan.
        Vain sanoaksesi, ettet pillereitä huoli, etkä heidän toiminnastaan pidä?


      • Psykoterapeutitar

        Hain särkypillerireseptiä, jota ei saa muutakuin käymällä näyttäytymässä!


    • Kun ihminen on jollain lailla vielä voimissaan, niin mielipidettä on suuntaan, jos toiseen, mutta entä sitten, kun itsellä on kohdalla se tosipaikka.
      Tietääkö kukaan ennakkoon oikeasti, miten sitä reagoi.

      • Taikuritässä

        Jospa saisi valita itse kuitenkin,
        haluaako katsoa koko pelin loppuhuipennukseen.
        En tahtoisi.


    • teretule

      Kaikki kuolemme näin on tosi, ei tähän yhteiskuntaa tarvitse sotkia ja verorahoja!!!!!

    • pirremiinapa

      No joo, lääkärin oletan olevan viisaampi näissä hoito- ja lääkutys asioissa.

      Mutta sen huomion tein, että hoivakodissa nuukaillaan kipulääkkeissä, ja ymmärsin sen johtuvan potilaan hoidettavuuden huononemis olettamasta , pelosta että fyysinen kunto ltai toiminnallinen kunto laskee, mielestäni kipua ei pitäsi olla oli lopputulema mikä hyvänsä.

      • mimmimum-..mi

        Tuleeko hoivakodissa lääkkeet sieltä laitoksesta ...vai joutuuko asiakas itse ne hankkimaan...Minulla kokemusta palvelukodista jossa kävi tarvittaessa lääkäri ja lääkkeet kustansi asukas itse.


      • pirremiinapa

        Itse maksetaan, onneksi maksukatto tulee täyteen n. 4 kuukautta ennen vuodenloppua.


      • pirremiinapa kirjoitti:

        Itse maksetaan, onneksi maksukatto tulee täyteen n. 4 kuukautta ennen vuodenloppua.

        pirre
        Kenellä tulee,kenellä ei. Omaiselleni on määrätty lääkkeitä, lähinnä voiteita, tippoja, ummetuslääkkeitä,jotka eivät ole Kelan korvattavia. Mutta suhteellisen kalliita. Ei tule 609€ tänä vuonna täyteen. Vuoden alusta aletaan taas nollasta lääkkeiden lasku.


      • pirremiinapa kirjoitti:

        Itse maksetaan, onneksi maksukatto tulee täyteen n. 4 kuukautta ennen vuodenloppua.

        pirre
        Aika paljon on lääkkeitä määrätty, kun syyskuussa on jo Kelan mittari täynnä.


      • pirremiinapa
        yksilesken kirjoitti:

        pirre
        Aika paljon on lääkkeitä määrätty, kun syyskuussa on jo Kelan mittari täynnä.

        Muistilaastarit ovat hirveän kalliita, ja ne ei ole korvattavia, ja maksaahan ne perussairauden hoitokin - Parkinson, sekä liitännäis sairsudet sydämen vajaatoiminta, dementia jne..

        Muistilaastarit ovat ehdottoman tärkeät, hänen kunto menee nollille heti jos jää muutama päivä väliin ilman niitä.


    • hyvin-kipeä-vanhus

      Olen hirvittävän kipee,
      kauanko olen hengissä jos lääkäri ei keksi mikä vaivaa

      tarvitsen tarpeeksi pitkän antipioottikuuri niin paranen,
      mutta onko lääkäri samaa mieltä,
      voi olla,
      että suomessa mieluummin kiduttaa vanhan ihmisen kuoliaaksi,
      kuin hoitaisi hänet taas elinvoimaiseksi, kuntoon,

      olemme tehneet töitä nostaneet suomen hyvinvointivaltioksi,
      rehellisesti maksettu verot, oltu kunnon kansalaisia,
      nyt me vanhat emme saa kunnon hoitoa,
      vaikka perusmisteri Risikko suuvaahdossa väittää että kaikki vanhukset hoidetaan,
      se on suuri valhe,

      • hyvin
        Kyllä niihin kipuihin pitäisi selitys löytyä. Ei antibiootti ole aina ratkaisu. Se on tulehduslääke. Ja menettää tehonsa liikaa käytettynä. Kivunlievitykseen pitää saada särkylääkettä, lievempää parasetamol tai vahvempaa esim. Lyrica tai Tramal. Mutta lääkäriin pitää mennä ja jostain se kipukohta on löydyttävä. Sitten lääkitys ja mahdollisesti lisätutkimukset. Ei kivuista tarvitse kärsiä.


      • erittäin-huolestunu-
        yksilesken kirjoitti:

        hyvin
        Kyllä niihin kipuihin pitäisi selitys löytyä. Ei antibiootti ole aina ratkaisu. Se on tulehduslääke. Ja menettää tehonsa liikaa käytettynä. Kivunlievitykseen pitää saada särkylääkettä, lievempää parasetamol tai vahvempaa esim. Lyrica tai Tramal. Mutta lääkäriin pitää mennä ja jostain se kipukohta on löydyttävä. Sitten lääkitys ja mahdollisesti lisätutkimukset. Ei kivuista tarvitse kärsiä.

        Antipiotti kuuri kyllä parantaa kiputilan, on kokemusta vuosien takaa, silloin veressä valtavamäärä jotain pakteereita,
        lääkäri määräsi kuukauden ( 4 viikon ) pituisen kuurin antipiootteja, paranin vuosiksi, toistakymmentä vuotta ei ole ollu samaa vikaa,
        nyt epäilen jotain samanlaista,
        muutama aika sitten sain 5pv antibiootteja,
        ne selkeästi vei kipvun pois koko kehosta,
        mutta ei menny kuin muutama päivä kun kivut palasi,
        tuliki vaikutelma nyky lääkäreistä
        ettei niillä ole oikeaa tietoa kuinka pitkiä lääkekuurin pitäisi olla,
        onko lääkätit tahallaan tyhmistetty,
        huolestuttaa suuresti, saanko asiallista pätevää hoitoa kiputilaani, se jää nähtäväksi,
        kauheeta on kuolla näin kipeenä,
        vielä kauheempaa käsiä näitä kipuja viikkotokulla,
        toivosi edes armo kuolemaa, pääsisi näistä kivuista,
        voimat on jo lopussa, jalat ei enään tahdo kantaa,
        miksi suomessa väitetään
        että suomessa ei tarvi kärsiä kipuja kun väite ei pidä paikkaansa,


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe