Asun alueella, jossa on hyvin vahvoja vesisuonia. Talomme ei kuitenkaan ole vesisuonen päällä, mutta kulkee osittain tontin poikki.
Asentaminen ja toisen maadoituskaapelin sijoittaminen on helppoa, mutta minne se toinen pää liitetään, ei kai samaan kuparipannuun maan alle.
Arvelen että kaapelin tulisi olla riittävän paksu, ehkä 6 mm. Kupari paremmmin kestää hapettumista.
Onhan tuolla jotain opastusta. Taitaa olla salaman iskujen varalle. Aikaisemmin meillä harava-antennin mastosta lähti maadoituskaapeli. Nyt remonttimiehet taisivat hylätä moisen "taikauskon".
(kysyin kirjoituksen aikana asiasta hakukoneelta)
https://keskustelu.suomi24.fi/t/2262574/talon-maadoitus
Apua maadoiduskaapelin asentamisessa!
6
214
Vastaukset
- limodaadi
Meidän talomme ei kulje tontin poikki, vaan pysyy ihan paikallaan.
- Maaroittaja
Maadoituskaapeli kannattaa kiinnitää jeesusteipillä suoraan vesisuoneen.
- Turhaa_hommaa
Luitko tuon jakamasi linkin kommentit? Jokaisessa talossa on sähköturvallisuusmääräysten mukainen maadoitus, ellei ole kyse aivan mahdottoman vanhasta omakotitalosta. Sähköasennusfirma on asentanut aikoinaan tuon maadoituskaapelin asianmukaisesti ja jo muutaman kymmenen vuotta on pitänyt myös mitata että maadoitus on kunnollinen. Asukkaan ei itse tarvitse rakennella mitään ylimääräisiä maadoituksia. Eiköhän nuo lainmukaiset maadoitukset riitä uskomushoitoihinkin.
- maadoidusonkelma
Kuten sanoin, remontin yhteydessä se maattokaapeli revittiin. Alue on myös pahaa radonkaasualuetta. Pitäisi mittauttaa tuleeko sitä asuintiloihin.
Ei täällä ihmiset iäkkäiksi elä. Olen 69v ja alueen vanhimpia.
- yksikertainen
Plus laitetaan plusnapaan ja miinus maadoitetaan miinusnapaan tai runkoon.
Yksinkertaista vai mitä?- notta.sellaasta
Ei siinä maahan upotetussa vanhassa kuparipannussa mitä napaisuuksia ole. Auton akun latauksessa riittää kun akunkaapeli laitetaan punaiseen plusnapaan.
Toinen menöö jo luonnostansa miinusnapan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.683198Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91851- 1111740
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2241249- 1291048
- 99992
- 60944
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil67926- 84869
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6865