Ensimmäiset tekohampaat, kamalaa

kolhoosi-mummo

Sain tänään uudet hampaat yläleukaan ja ne ovat kamalat. Ikenillä olin jo oppinut möyhentämään ruokani, vaikka valikoidut ruoat olikin, mutta kuinka näillä tunnottomilla hampailla voi syödä, koska ruoan makuakaan ei tunne?

Tiedän kyllä ohjeista, että kestää viikkoja, kunnes oppii näitä edes hyväskymään ja puhetta täytyisi harjoitella, joten ilmeisesti opettelen nyt yksin puhumiseen ja siitä tulikin mieleeni lapsenlapseni, joka ensin harjoitteli omaa peliään kuuntelemalla (ei suinkaan uusien tekareiden vuoksi) Jääkiekkomatseja Englanksiki ja selosi niitä sitten aika pian itsekkin.

Nyt ei mennä "vitsillä sisään", vaan ongelmani on aito ja akuutti. Kuinka kauan todellakin kestää, kunnes näihin tottuu, vai tottuuko koskaan? Onko tämä samanlainen asia, kuin miehillä että erektio ei enää toimi?

Täällä laulelen;
Olen köyhä kolhoosi mummon,
ei oo mulla, lehmää lammasta,
........
eikä suussa yhtään hammasta!

17

2642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nastahammas

      Mulle tekarit jo -89, vuos takaperin jo sain uudet kun vanhat kuluneet loppuun.- Mulla meni kuukausi ennen kuin suht koht totuin, nykyään hyvin sopivat, mitä nyt joskus joku ruokapala joutuu sinne proteesin ja ikenien väliin, mutta silloin otan pois ja huuhtelen :)

    • 1pullaulla

      Ehdottomasti Purukalustot on oltava kunnossa ,Koko Yleiskunto on vaarassa jos pitää hoitamattomia hampaita . Suun hygienia on Varsinkin jos on irtohampaat pidettävä Kunnossa pesu aamuin ja illoin . Vanhukset saavat helposti muita sairauksia jos hampaat ovat huonot . Tekohampaat otetaan yöksi aina pois pestynä -

    • Olen kuullut Sisariltani joilla jo nuoresta laitettiin Tekarit --se olikai silloin oikein muotia . Hammasharjastakaan ei silloin paljoa tiedetty .
      Ja niitä irtohampaita sitten korjailtiin--- ,aikaajoin . Ensin ne ei oikein mallanneet ,mutta paremmat ne olikin kun rikkinääiset koska hammaslääkärissä ei monikaan käynyt .
      Heti vaan ne Tekohampaat .

      • kolhoosi-mummo

        Oli ne aikoja, joo. Siskonikin sai tekohampaat 20 vuotiaana, eikä koskaan valittanut niistä, kuten ei äitinikään, mutta ole nyt sitten näin vanhana opettelemassa, sillä se on todella hankalaa.
        Minulle on outoa, koska ylähampaat on ns. täysmittaiset ja ala hampaissa ei ole vastetta takana, niin ne väistämättä siirtyilee ja on todella oudot.

        Samoin juominen, kunnes tottuu oikean tavan ja entäs S ja R?? Nyt pitäisi harjoitella puhumista ja minun tapauksessa ääneen lukemista, koska asun yksin, niin kenelle minä puhuisin?

        Ikenet kipeytyy helposti, vaikka muutaman tunnin niitä päivällä pidän. Ohje oli, että yöksi pestään ja kuivatetaan, siis ei ne vesilasit ole enää toimivat bakteerien vuoksi.

        Onneksi minulla ei ole se "hevosen hymy", sillä kukaan ei huomaa, onko minulla ylähampaita ollenkaan, mutta sen huomasin, että naama sai jonkinlaisen "kasvojen kohotuksen", kun hampaat oli suussa, joten jotain hyvää sentään.

        Lisään vielä;Meniskö nyt oikein?

        Olen köyhä kolhoosi mummo,
        ei oo mulla yhtään ystävää,
        ei oo lehmää, eikä lammasta,
        eikä suussa yhtään hammasta!

        No, alaleuka melkein täynnä!DDD


    • teretule

      Taas apina..... koko suomen kansa???

      • teretule

        Voisitko hieman valaista/tarkentaa meille "apinoille", miksi sinä toistat jatkuvasti täällä eripalstoilla tuota "apina ja aatu" juttuasi?

        Kerro edes täällä 80 palstalla oma elämäntarinasi, mikä sai sinut muuttamaan Ruotsiin, no ehkä työttömyys silloisessa Suomessa, koska paljonhan täältä muutti ikäisiäsi, mutta kuinka vanhempasi kokivat sodan siellä Itäisessä Suomessa?

        Olen itse syntynyt lähellä rajaa, joten äitinikin sai jo muuttokäskyn pakata tavarat, että "lähtö on lähellä", mutta onneksi ei sitten ollut.

        Historiaa olen lukenut paljonkin (isäni sotapäiväkirjankin) noista ajoista ja aina se tuntuu muuttuvan, mitä useimmat arkistot avautuvat tutkijoille, että aina saa olla mielipidettään muuttamassa noista ajoista, mutta se ei muutu, että kamalaa se oli, olipa syy kenessä hyvänsä?

        Onko ihmisen luonne sellainen, että hyväksyä voin, mutta anteeksi en anna? Ainako on se katkeruus ylivoimainen kestää, joka kuitenkin murtaa vain omaa itsetuntoa, ei toisia.

        Nyt on kasvamassa uusi sukupolvi, jotka eivät ole kokeneet Suomessa mitään sotia, "paitsi henkisiä ", jotka nekin saattavat saada ihmisen "pois raiteiltaa", jopa hetkeksi "lataamoon", kokoamaan taas itsensä.

        Mietin usein, olisiko nykyisissä (suomalaisisa) miehissä tarpeeksi sisua puolustaa maatamme, mutta nyt on otettu tänne asumaan "ammatti sotilaita" hakemaan turvapaikkaa, mutta onko heistäkään puolustamaan saamansa turvapaikan maata, riippuen siitä, kuka tänne hyökkää?


      • teretule
        Kristiina23 kirjoitti:

        teretule

        Voisitko hieman valaista/tarkentaa meille "apinoille", miksi sinä toistat jatkuvasti täällä eripalstoilla tuota "apina ja aatu" juttuasi?

        Kerro edes täällä 80 palstalla oma elämäntarinasi, mikä sai sinut muuttamaan Ruotsiin, no ehkä työttömyys silloisessa Suomessa, koska paljonhan täältä muutti ikäisiäsi, mutta kuinka vanhempasi kokivat sodan siellä Itäisessä Suomessa?

        Olen itse syntynyt lähellä rajaa, joten äitinikin sai jo muuttokäskyn pakata tavarat, että "lähtö on lähellä", mutta onneksi ei sitten ollut.

        Historiaa olen lukenut paljonkin (isäni sotapäiväkirjankin) noista ajoista ja aina se tuntuu muuttuvan, mitä useimmat arkistot avautuvat tutkijoille, että aina saa olla mielipidettään muuttamassa noista ajoista, mutta se ei muutu, että kamalaa se oli, olipa syy kenessä hyvänsä?

        Onko ihmisen luonne sellainen, että hyväksyä voin, mutta anteeksi en anna? Ainako on se katkeruus ylivoimainen kestää, joka kuitenkin murtaa vain omaa itsetuntoa, ei toisia.

        Nyt on kasvamassa uusi sukupolvi, jotka eivät ole kokeneet Suomessa mitään sotia, "paitsi henkisiä ", jotka nekin saattavat saada ihmisen "pois raiteiltaa", jopa hetkeksi "lataamoon", kokoamaan taas itsensä.

        Mietin usein, olisiko nykyisissä (suomalaisisa) miehissä tarpeeksi sisua puolustaa maatamme, mutta nyt on otettu tänne asumaan "ammatti sotilaita" hakemaan turvapaikkaa, mutta onko heistäkään puolustamaan saamansa turvapaikan maata, riippuen siitä, kuka tänne hyökkää?

        Tekohammas ex olin 19 vuotias kun sain ensimmäisen. Siis aloitus ilman järkeä saa salamia.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        teretule

        Voisitko hieman valaista/tarkentaa meille "apinoille", miksi sinä toistat jatkuvasti täällä eripalstoilla tuota "apina ja aatu" juttuasi?

        Kerro edes täällä 80 palstalla oma elämäntarinasi, mikä sai sinut muuttamaan Ruotsiin, no ehkä työttömyys silloisessa Suomessa, koska paljonhan täältä muutti ikäisiäsi, mutta kuinka vanhempasi kokivat sodan siellä Itäisessä Suomessa?

        Olen itse syntynyt lähellä rajaa, joten äitinikin sai jo muuttokäskyn pakata tavarat, että "lähtö on lähellä", mutta onneksi ei sitten ollut.

        Historiaa olen lukenut paljonkin (isäni sotapäiväkirjankin) noista ajoista ja aina se tuntuu muuttuvan, mitä useimmat arkistot avautuvat tutkijoille, että aina saa olla mielipidettään muuttamassa noista ajoista, mutta se ei muutu, että kamalaa se oli, olipa syy kenessä hyvänsä?

        Onko ihmisen luonne sellainen, että hyväksyä voin, mutta anteeksi en anna? Ainako on se katkeruus ylivoimainen kestää, joka kuitenkin murtaa vain omaa itsetuntoa, ei toisia.

        Nyt on kasvamassa uusi sukupolvi, jotka eivät ole kokeneet Suomessa mitään sotia, "paitsi henkisiä ", jotka nekin saattavat saada ihmisen "pois raiteiltaa", jopa hetkeksi "lataamoon", kokoamaan taas itsensä.

        Mietin usein, olisiko nykyisissä (suomalaisisa) miehissä tarpeeksi sisua puolustaa maatamme, mutta nyt on otettu tänne asumaan "ammatti sotilaita" hakemaan turvapaikkaa, mutta onko heistäkään puolustamaan saamansa turvapaikan maata, riippuen siitä, kuka tänne hyökkää?

        Käyn 60 palstalla, olen huomannut että tämä teretule käy sielläkin ilmoittamassa että olemme apinoita ja nollia. Häneen on jo totuttu.
        Kävin lukemassa täällä vaikka ei ikää vielä ole tarpeeksi. Aika kuluu joutuin, mitä vanhemmaksi tulee, sen nopeammin.


    • Miksi jotain Nimimerkin perustella Painostetaan .
      Saa olla vaikka Kiravi .. jos hänen jutut ei kiinosta , hyvä niin.
      Olaan niinkun ei oltasskaan -- Muutta , tämä Kiinnostaa - Tekohampaat ,nimittäin -- on tosi hyvä aloitus varsinkin kun ollaan kaikki 80 . Se siittä ja loput ,joskus toiste .
      Olikos Kristiinalla jotain joka jäi sanomatta --niistä Tekohampaista ?

      U.M

      • "Olikos Kristiinalla jotain joka jäi sanomatta --niistä Tekohampaista ?"

        Eipä ole vielä niitä tekohampaita, eikä 80 ikää, joten kirjoitan sitten, kunhan on kokemusta niistä. Sitäpaitsi minä en painosta ketään, vaikka kirjoitinkin tälle "teretulema" ja hän ei kirjoittanut myöskään tekohampaista, vaan tuota iänikuista apina juttuaan, johon olisin hänen vastaustaan toivonut.


    • Jos olet hänen jutuistaan niin kiinnostunut voit ihan vapaana kiroittajana-, KOHDISTAAKKIN KYSYMYKSIÄ JUURI HÄNELLE -ONKO ? HÄN TÄÄLÄ KOVIN SUOSITTU ? VAI KUINKA ON ?

      • "KOHDISTAAKKIN KYSYMYKSIÄ JUURI HÄNELLE "

        Mitäs se Ulla-täti nyt raivoaa kohdistamisesta, koska olin sikäli kohdistanut, että alkuun kirjoitin, ketä tarkoitan, mutta tämä nykyinen systeemi lähettää myös heille, jotka ovat noiden "kulmakkeiden" yläpuolella. Kyllä minäkin saan viestejä, jotka ei ole minulle tarkoitettu.

        "teretule" ei taida olla kenenkään suosittu ja siksi lähetin hänelle tarkentavia kysymyksiä, vaikka tiedän, että ei hän koskaan niihin vastaa.

        Mutta Ulla sinulle ihan oma kysymykseni, koskien sisällissotaa, kun olet syntyisin sieltä Tampereen seudulta ja eikös siellä käyty kiivaimat taistelut punaisten- ja valkoisten välillä? Olen huomannut, että täältä Etelä-Hämeestä ei ole vielä laantunut epäsopu, koska täällä kunnioitetaan kovasti punaisten kaatumista ja nyt joku onneton oli mennyt ehdottamaan Lotta-patsasta torille ja sitä ei sallita.

        Viha siis kytee edelleen, koska Lotta Svärd on täällä sama asia, kuin Suojeluskuntalaiset ja jotenkin tuntuu, että kaikki siihen viitaavakin "tapetaan" heti.D

        Olenhan minä lukenut Lotista ja oma tätinikin oli Lottana, mutta ennen en ole tullut ajateleeksi tuota kytköstä itsenäisyytemme alkuvaiheisiin ja nyt ymmärrän myös ne moiteet, miksi V.Linna ei Tuntemattomassa (kirja)maininnut Lotista mitään ja muutenkin vältellään koko Lotta-aihetta.


    • Kiitos kysymästä .
      Sanoisin , että niinkauan , kun on elossa näitä "kapinan aikaisia" Kansallisodaksi" kin ,sitä sanottiin monella nimellä ,puhutaan historiasta monen vielä elossaolevankin suulla!
      Koska Suomalaiset taistelivat Punaisissa -ja Valkoisissa -
      Siinä sodassa tapettiin nälkään Suomenlinnassa Punaisia Suomalaisia Tahallaan .
      Luultiin, että näi se osa kansasta hiljennetään --mutta näin ei käynyt -

      - Nykypolvi tietää asioista niiden oikella nimillä .
      Näin aina tulee olemaan --jos ei pidä omaapuoltansa tietoisesti . ihminen alistetaan .
      Puoluekannasta kysytään tänäkinpäivänä , virkoja jaetaan poliittisen kannan mukaan .
      Ei niin että pätevä olisi katsottu etuoikeutetuksi -- puolueesta katsomatta..
      Oikeutta ei saa jos ei itse sitä vaadi .
      Sanotaan Että Suomi on OIKEUS VALTIO --onkohan näin nytkään ?

      Lottajärjestö on Suomessa Lopetettu .
      Ihan samoin kun Suojeluskuntakin .

      Olen lukenut paljon (kaikki) Paavo Rintalan teokset -- Hän oli aikoinaan Suomessa
      Hänen Sodan aikaiset kirjat olisi nuku nuorisonkin luettava .

      Rauhanpuolustajien Puheenjohtajakin .
      En ole ollut koskaan minkään puolueen jäsen --vaan tiedoksi !

      U.M

      • teretule

        Muistan kun lapsena naapurin vanha isäntä kutsui minua punikin pojaksi, isäni syntyi 1923.

        Tiedän mikä on Suomi ja miten se on kehittynyt vuoteen 2017.

        Hyvin ihmeellistä luulla kuin näkyy että Suomi olisi joku ihmeellinen ja suuri valtio maailmassa avaruudessa, filmeissä jne. tämä uutisissa. Tämä vaikuttaa venäläisestä aivopesusta joka on toiminut Suomessa kymmeniä vuosia ja kansa uskoo.

        Näen Suomi on nolla valtio tavallaan kaikessa ilman Aatua ja Ruotsia.

        Olen suomalainen en kansalainen.


    • teretule
    • teretule

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe