Traktorin polttoainejärjestelmässä häiriöitä

Mrtsa

Parikymmentä vuotta sitten minulle kerrottiin, että jos talvella vanhassa traktorissa esiintyy käyntiongelmia ja polttoainesuodattimen puhdistus/vaihto ei auta, kannattaa laittaa tankkiin vähän bensiiniä. Näin mahdolliset vesipisrat eivät sammuta konetta ja tankki voidaan ajaa tyhjäksi uutta täyteen tankkausta varten. Kertokaa asiantuntijat, onko bensiinin lisäys turvallista 80-luvun alkupuolen Valmettiin?

29

5845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehthetheh

      Jyrkkään penkkaan vinottain perä edellä ja tynnyripumpulla sitten tyhjäksi kun talvilaatua tilalle.

    • Mesemies_entinen

      Parempi käyttää talvilaatua, 80_luvulla kyllä taksimiehet tankkasivat mittarilta suoraan bensaa dieselin sekaan lapissa kun oli kovat pakkaset, nyky Mersuihin tuskin uskaltaa.

    • Millaisia häiriöitä, ja valmet malli oli.
      Ei bensaa.

    • Mrtsa

      Valmet 820 vähäisellä käytöllä. Kesällä huoltoasemalta saa vain kesälaatua ja tietysti sitä on ainakin puoli tankillista. Traktori käynnistyi hyvin mutta sammui muutaman minuutin ajon jälkeen. Ilmasin polttoainejärjestelmän ja taas toimi. Tämä toistui muutaman kerran. Sen jälkeen yhtäjaksoista ajoa n. puoli tuntia. Samoja oireita on ollut joka talvi. Viime keväänä tyhjensin tankin, vedenerottimen ja vaihdoin suodattimen. Häiriöt jatkuivat jonkin aikaa senkin jälkeen mutta lämpimien ilmojen tultua rupesi toimimaan. Nyt taas samoj häiriöitä. Aikanaan vanhassa Fordsonissa pieni bensiinin lisäys auttoi mutta mitä se mahtaa tehdä pitkällä aika välillä koneelle?

    • Tankki tyhjäksi talvilaatua tilalle - 29-38
      Polttoainesuodattimien vaihto mahdollisten vedenerottimien puhdistus tyhjennys.
      Monet jotka vähän ajaa käyttää talvilaatua koko ajan.
      Eroja voi verrata neste oilin sivuilta.

      Bensan lisäys heikentää voiteluominaisuuksia.
      Ei ole tarkoitus että väkisin ajetaan vesi järjestelmän läpi.
      Monien nykyään olevien Dieselmoottoreiden eri laitteissa autot mukaan lukien suurin ongelma on puuttuva tai toimimaton polttoaineen vedenerotus.

    • Mrtsa

      KIITOS!

    • vanhafoorttijauusvaltra

      Meillä käytetään noin 700-800 litraa joka vuosi ja aina on vain talvilaatua. Farmarisäiliöstä tankataan .Koneet toimii hyvin. Osta talvilaatua talvella kannuihin niin saa käyttää heti syksyllä.

    • eibensaatankkiin

      Ei todellakaan mitään bensaa polttoaineen joukkoon! Tyhjennät polttoainesäiliön viimeistä tippaa myöten, ei ole edes kovin vaikea homma alta laskea astiaan. Jos kesälaatua jää polttoainesäiliöön, löydät sen kyllä suodattimista, parafiini kiteytyy.
      Joten talvilaatua tankkiin ja suodattimet vaihtoon!

    • Kesämiekonen

      Vain talvilaatua kesät talvet, muuten tulee lisätyötä, eikä työ ole sen vaivan arvosta.

      • eilisätyötä

        No, jos vähän käyttää traktoria, niin silloin kannattaa käyttää pelkästään talvilaatuista polttoainetta. Muuten kyllä kannattaa ajella kesällä halvemmalla aineella ja talvella talvilaadulla. Hinnassa kuitenkin erotusta, eikä ole mikään vaiva tankata talveksi talvilaatua, kun pakkaset tulee. Suodattimet vaihdetaan kuitenkin syksyllä/alkutalvesta, ei mitään erillistä vaivaa. Meilläkin erikseen polttoainesäiliöt kesä- ja talvilaaduille, kesälaadulle 2 x 2700 litraa ja talvilaadulle 1350 litraa, jotka täytetään vähintään kerran vuodessa.


    • Kesälaadun_myytinmurtaja

      Hölökynkölökyn, koko juttu. Vanha rivipumppu-Vallu ei oo krantuimpia kesälaadulle talvellakaan, kokemusta on. Joskus erään ainoan kerran aikoinaan Valametti ei tykännyt kesälaadusta ja hyytyi. Mutta löpö olikin jotain aivan halvimman tarjouksen tavaraa, ja ulkonäöltäänkin piimää pakkasessa. Mutta sen koommin ei ole ollut haittaa kesälaadusta talvellakaan rivipumpullisissa Valluissa. Vaarallisempana pidän talvilaadun raskaassa kesäajossa, jolloin suuttimenneulat meinaa leikata kiinni parafiinin puutteesta, kokemusta on siitäkin. Kyseessä oli vain muutama sata tuntia ajettu Vallu. Kyllä lähtisin noilla em. oireilla katsomaan vaikka veden eroittimesta syytä. Useinhan sitä avattua sakkakuppiakaan ei enää saada tiiviisti kiinni, jolloin ilmavaivat alkaa olla yleisempänä syynä , myös imuputken liitoksissa pitäisi aina muistaa laittaa uutta kupari-/alumiiniprikkaa kun liitoksia avataan ja ruuvataan kiinni. ----Toki katon alta lähdetään talvella liikkeelle, eikä kesälläkään traktoria seisoteta vesisateessa päiväkausia. ---- Nämä nyky Valtrojen korkeapaine ruiskupumput on varmaan kranttuja kesälaadulle talvella, etten kyllä olisi huoleton siinä asiassa.

      • eilisätyötä

        Kyllä se on pelkkä myytti, että Valmetti kulkisi koko talven mukamas kesälaatuisella polttoaineella, vaikka kuinka oliis katon alla. Tietty, jos on lämpimässä sisällä ja vähän aikaa vain käytetään ulkona pakkasella, niin voi toimia, mutta pidemmillä matkoilla kyllä hyytyy. Se on runkotankki siellä mahan alla ajoviimassa.
        Ja pakkasesta ei Valmettikaan, kuten ei uudemmat Valtratkaan liikahda pitkälle kesälaatuisella polttoaineella ja kesälaatuista polttoainetta ei saa olla edes paljoa polttoaineen joukossakaan, muuten hyytää sen parafiinin suodattimeen ja tukkiaa sen.
        On kokemusta!
        Vaan, eihän se ole kummoinen juttu vaihtaa polttoaineet talvilaatuiseksi ja suodattimet uusiin talvelle. Ja jos vuotoja polttoainejärjestelmässä, niin eihän ne traktorit silloin tietty käy kunnolla, mutta ilmavuodot on helppoja tilkitä uusilla tiivisteillä. Eli ei ole mitään rakettitiedettä ajella traktorilla!
        Tänään juuri vaihdoin sananmukaisesti yhteen traktoriini talvilaatuisen polttoaineen tankkiin, kun imin pumpulla pois kesälaatuisen polttoaineen ja tankkasin talvilaatuista täyteen. Ei ole kummoinen homma, muutama minuutti menee!! Suodattimia en vielä vaihtanut, mutta ei siinäkään mene kauan ja suodattimet on halpoja, maksaa alle 2€, joten niissä ei kannata pihistellä.


      • Kesälaadun_myytinmurtaja
        eilisätyötä kirjoitti:

        Kyllä se on pelkkä myytti, että Valmetti kulkisi koko talven mukamas kesälaatuisella polttoaineella, vaikka kuinka oliis katon alla. Tietty, jos on lämpimässä sisällä ja vähän aikaa vain käytetään ulkona pakkasella, niin voi toimia, mutta pidemmillä matkoilla kyllä hyytyy. Se on runkotankki siellä mahan alla ajoviimassa.
        Ja pakkasesta ei Valmettikaan, kuten ei uudemmat Valtratkaan liikahda pitkälle kesälaatuisella polttoaineella ja kesälaatuista polttoainetta ei saa olla edes paljoa polttoaineen joukossakaan, muuten hyytää sen parafiinin suodattimeen ja tukkiaa sen.
        On kokemusta!
        Vaan, eihän se ole kummoinen juttu vaihtaa polttoaineet talvilaatuiseksi ja suodattimet uusiin talvelle. Ja jos vuotoja polttoainejärjestelmässä, niin eihän ne traktorit silloin tietty käy kunnolla, mutta ilmavuodot on helppoja tilkitä uusilla tiivisteillä. Eli ei ole mitään rakettitiedettä ajella traktorilla!
        Tänään juuri vaihdoin sananmukaisesti yhteen traktoriini talvilaatuisen polttoaineen tankkiin, kun imin pumpulla pois kesälaatuisen polttoaineen ja tankkasin talvilaatuista täyteen. Ei ole kummoinen homma, muutama minuutti menee!! Suodattimia en vielä vaihtanut, mutta ei siinäkään mene kauan ja suodattimet on halpoja, maksaa alle 2€, joten niissä ei kannata pihistellä.

        Joopa joo, ei sitä kannata lisätyötä tehdä. siksi en klottaa ja imeskele erikseen kesälaadun ja talvilaadunkaan kanssa. Hullu töitä tekee, viisas vähemmällä pääsee. Lämmintä tallia en omista ja talvellakin on aina lähtö pyryn jälkeen, joka saattaa kestää 12 t. Mutta tämänpäivän kesälaatukin on yllättävän laadukasta meikäläisen Valluun talvellakin. Tätä ei tarvitse uskoa, jos ei tykkää. Tämä ei ole uskon asia, eikä sielua taivaskelpoiseksi tekevä asia ollenkaan. Mutta näin on vain todettu asia. Suodattimia toki vaihdetaan polttoaine järjestelmään, muttei niitäkään lähes joka vuosi, vaikka niitä hyllystä löytyy.Ja suodattimissakin on eroja, on halpaa ja huonoa ja toki parempia ja kalliimpia.Esimerkkinä VW transporter -04, johon polttoainasuodatin vaihdettiin eka kerran vasta n. 300 000 km:n paikkeilla, eikä silloinkaan suodatin ollut edes tukossa. Autossa oli toki kulkenut mukana varalta se uusikin suodin. Kai täällä länsi puolella maata sitten polttoaineetkin on parempilaatuisia, kuin muualla. Tai olenko onnistunut saamaan rahoilleni vastinetta vain paremmin?


      • Jaskanpauhantaa

        Mitähän vihtua se rivipumppu vaikuttaa jos suodatin tukossa???? Täyttä paskanjauhantaa..


      • täyttäfulaataas
        Kesälaadun_myytinmurtaja kirjoitti:

        Joopa joo, ei sitä kannata lisätyötä tehdä. siksi en klottaa ja imeskele erikseen kesälaadun ja talvilaadunkaan kanssa. Hullu töitä tekee, viisas vähemmällä pääsee. Lämmintä tallia en omista ja talvellakin on aina lähtö pyryn jälkeen, joka saattaa kestää 12 t. Mutta tämänpäivän kesälaatukin on yllättävän laadukasta meikäläisen Valluun talvellakin. Tätä ei tarvitse uskoa, jos ei tykkää. Tämä ei ole uskon asia, eikä sielua taivaskelpoiseksi tekevä asia ollenkaan. Mutta näin on vain todettu asia. Suodattimia toki vaihdetaan polttoaine järjestelmään, muttei niitäkään lähes joka vuosi, vaikka niitä hyllystä löytyy.Ja suodattimissakin on eroja, on halpaa ja huonoa ja toki parempia ja kalliimpia.Esimerkkinä VW transporter -04, johon polttoainasuodatin vaihdettiin eka kerran vasta n. 300 000 km:n paikkeilla, eikä silloinkaan suodatin ollut edes tukossa. Autossa oli toki kulkenut mukana varalta se uusikin suodin. Kai täällä länsi puolella maata sitten polttoaineetkin on parempilaatuisia, kuin muualla. Tai olenko onnistunut saamaan rahoilleni vastinetta vain paremmin?

        Täyttä fulaa, että kesälaadulla mukamas ajellaan läpi talven!
        Tässä kesälaatu http://www.teboil.fi/Global/Tuotetiedotteet/Diesel_KL.pdf
        Tässä talvilaatu http://www.teboil.fi/Global/Tuotetiedotteet/Diesel_29_38.pdf

        Käytännössä polttoainesuodatin tukkeutuu kiteytyneestä parafiinista jo -10C lämpötiloissa!


      • Kesälaadun_myytinmurtaja
        täyttäfulaataas kirjoitti:

        Täyttä fulaa, että kesälaadulla mukamas ajellaan läpi talven!
        Tässä kesälaatu http://www.teboil.fi/Global/Tuotetiedotteet/Diesel_KL.pdf
        Tässä talvilaatu http://www.teboil.fi/Global/Tuotetiedotteet/Diesel_29_38.pdf

        Käytännössä polttoainesuodatin tukkeutuu kiteytyneestä parafiinista jo -10C lämpötiloissa!

        Saattupas mukavasti , kun panit tuon teboilin tiedoitteen. Oon satarosenttisesti aivan samaa mieltä, notta se hyytyy jo kun alaville maille annetahan hallavarootus. Oli nimittäin sen ainuan kerran kun hyytyi, olemaan juuri tuota Teboilin piimää tankis, mitä erehryyn nolouksisnani ostamahan. Mutta kun halavalla sai , niinkuin Vileeni asian olis ilimaasnu. Teboili on sen jäläkehen saanu piimänsä pitää, en oo siihen enää sekaantunu.


      • nesteelläkusetettu
        Kesälaadun_myytinmurtaja kirjoitti:

        Saattupas mukavasti , kun panit tuon teboilin tiedoitteen. Oon satarosenttisesti aivan samaa mieltä, notta se hyytyy jo kun alaville maille annetahan hallavarootus. Oli nimittäin sen ainuan kerran kun hyytyi, olemaan juuri tuota Teboilin piimää tankis, mitä erehryyn nolouksisnani ostamahan. Mutta kun halavalla sai , niinkuin Vileeni asian olis ilimaasnu. Teboili on sen jäläkehen saanu piimänsä pitää, en oo siihen enää sekaantunu.

        Meillä taasen eniten ongelmia on ollut Nesteen dieselpolttoaineilla, kesälaatu hyytyi Valtran suodattimiin pikkupakkasella ja sen jälkeen ei ole sitä käytetty!
        Teboililla paras talvilaatu!


      • Kesälaadun_myytinmurtaja

        Talavilaadun dieselpolttonesteet VW:n transportterisssa otettu aina Nesteen kylmätolpalta, ei mitään ongelmia, vaikka on joskus tehty talvella pirun kylmillä keleillä 800 km:n päiväheittoja pohjoiseen. Johtuuko sitten siitä, että transportterissa on aika suuri se polttoaineen suodatin kun ei ongelmia ole ollut. Suodin silmämääräisesti n. 2 X suurempi kuin V 6400:ssa. Mutta sanokaas mistä johtuu, kun joskus vuosia takaperin pistin punaista em:n VW:n tankkiin ,niin sillä tankillisella ajoi pidempään kuin dieselillä.


      • Nesteliini
        nesteelläkusetettu kirjoitti:

        Meillä taasen eniten ongelmia on ollut Nesteen dieselpolttoaineilla, kesälaatu hyytyi Valtran suodattimiin pikkupakkasella ja sen jälkeen ei ole sitä käytetty!
        Teboililla paras talvilaatu!

        Nesteen ja Teboilin dieselpolttoaineet ovat samaa tavaraa, tuotteet tehdään Nesteen jalostamolla, vain säiliöautojen väri on eri.


    • masinistit

      Valmet 820 on 8 pyöräinen metsäkone joten nyt kyseessä lienee 802. Tänä vuonna olevat lämpötilat ei tuki suodatinta vaikka olisi käytetty kesälaatua. Jos kerran kone pitää ilmata lyhyen käytön jälkeen niin kyseessä on ilmavuoto siirtopumpusta takkiin päin.

      Ilmavuodon syy voi olla myös tukos joka rajoittaa polttoaineen saantia, paineilmaa puhaltaen tankkiin päin aukeaa tämä ja siirtopumpun voisi myös puhdistaa ( ruiskutus pumpun kyljessä valmet 802 sessa )

      Ilmavuodon paikkaa voi haarukoida asentamalla läpinäkyvä muoviputkenpala huolellisesti liitokset klemmarilla kiristäen. Vesipisara ei konetta sammuta siihen tarvitaan enemmän vettä ja koska aloittajan mukaan vedenerottaja on puhdistettu se ei voi olla syynä ellei sitten tankissa ole litrakaupalla vettä.

      Bensiiniä ei voi suositella, mutta valopetroolilla saadaan kesälaadun parafiinit sulamaan - kovilla pakkasilla kesälaatu menee sameaksi ja tukkii suodattimen, sulaa jälleen lämpötilan noustessa. Neste oy lla oli tästä aiheesta ohjekin, oli muistaakseni 1/3 maksimi määrä suhteessa polttoaineeseen.

    • VoiteluMukana

      Vanhoihin dieseleihin olen laittanut syksyllä Diesel 100 jäänestoa. Sisältää myös moottorin kylmäkäynnistyvyyttä parantavia ja savutusta vähentäviä lisäaineita. Valmistettu vahvasti denaturoidusta absoluuttisesta etanolista lisäämällä siihen korroosionsuoja-ainetta, setaaniluvun kohottajaa sekä voiteluainetta.

      • turhaatuhlausta

        Tuokin on ihan turhaa alkaa lisäilemään mitään, ostaa silläkin rahalla viinaa oman käyttöön! Riittää, kun on kunnollista talvilaatuista polttoainetta polttoainesäiliössä ja polttoainesuodattimet vaihdettu uusiin ennen talvea. Aina on dieselmoottorit käynnistyneet ilman tuota ainetta meidän talossa viimeiset 65 vuotta!


    • Jake_52

      Kesälaatu ja kesälaatu, niitäkin on kahta erilaista, toista myydään keväällä ja syksyllä, toista vaan kesällä. Kokemuksesta voin todeta, että se toinen kyllä pamahtaa pienelläkin pakkasella hyytelöksi ja meno loppuu siihen.

      • onhanniitä

        Totta on, että se loppukesän kesälaatu kestää enempi, jos on "kanisterimiehiä" ja ostaa jostain huoltoaselmalta löpöt tai kaasuöljyt. Omaan säiliöön yleensä tilatessa määritellään polttoaineen laatu, että mitä ostetaan. Talvilaatuakin on jopa arktista laatua, joka kestää -42C ja kesälaatua on, joka hyytyy jo -5C. Tältä väliltä löytyy ne myytävät polttoaineet.


    • vallut123

      laskin vallun polttoaineet pyttyyn ja vettä tuli aivan riittävästi. runtti kiinni ja puhtaat löpöt sisään niin taas ajelee tosin suodinkin vaihtui samalla ja vähän muutakin

    • Aseron

      Ollut käytössä sellainen kesäauto, joka on talvet seisonut. Tosin pari kertaa talvella vähän käyttänyt moottoria ettei jakoremmi ole samalla mutkalla koko talvea.
      Kesädieseliä on aina tankattu ja polttoainesuodatin vaihdettiin 7 vuoden kuluttua. Miksi patafiini ei tukkinut suodatinta?

    • tekniksanoryssä

      ei missään nimessä. bensa ei auta asiaa mitenkään. vesi ei sammuta konetta vaan tukkeutunut suodatin. Eli talvilaatua tankkiin. jos kone on vähällä ajolla niin aina talvilaatua kesät talvet. ei pääse hyytyminen yllättämään.

      nykyaikaisissa laitteissa saattaa olla lämmitin polttoainesuodattimessa jolloin pikku pakkaset ei haittaa kesälaadulla, mutta 80 vallussa ei ole.

    • Mattimyy

      Minulla oli samanlaisia ongelmia , ei kuitenkaan Valmet , syynä oli polttoaineletkujen haurastuminen ja sitä kautta ilmaa pääsi järjestelmään.

      • Anonyymi

        Traktorin naftatankki töhnässä. Putki pohjassa niin pieni ja tukossa.
        Ratkaisu ; järjestys tankista lähtien—— pieni polttoainesuodatin, 40 cm kupariputki, tankin korkin sivuun reikä, korkista lähtien polttoaineen kestävä kumitutki suoraa polttoainepumppuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe