Miten suhtaudutte ikääntymiseen

tässä nuoruutta ihannoivassa kulttuurissamme?

Jos vanhoista ihmisistä halutaan puhua positiivisesti, sanotaan usein, että hän nuorekas tai ikinuori. Hyvin harvoin enää korostetaan elämänkokemusta.

217

3552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikääntynyt ihminen omaa elämänkokemusta. Nykyisin vaan niin monella ikääntyneellä on muistisairaus joka alkaa rajoittaa toimintakykyä. Sääli katsoa vierestä kun kyky toisensa jälkeen sammuu.

      • Olisiko myös se ettei vanhoista pystytä enää kiskomaan voittoa, mutta mielestäni esimerkiksi monenlainen vapaaehtoistyö on pitkälti juuri eläkeläisten käsissä?


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Olisiko myös se ettei vanhoista pystytä enää kiskomaan voittoa, mutta mielestäni esimerkiksi monenlainen vapaaehtoistyö on pitkälti juuri eläkeläisten käsissä?

        Monet virkeät, varakkaat ei-muistisairaat ikäihmiset kyllä kiinnostavat palveluiden tarjoajia.
        Vapaaehtoistyö vanhusten parissa ja ylipäätään vanhustyökään ei nuoria kiinnosta. Työikäisillä on omat kiireensä ja eläkeläisillä on aika mutta ei välttämättä kiinnostusta eikä soveltuvuuttakaan vapaaehtoistyöhön.


      • siilenämää kirjoitti:

        Monet virkeät, varakkaat ei-muistisairaat ikäihmiset kyllä kiinnostavat palveluiden tarjoajia.
        Vapaaehtoistyö vanhusten parissa ja ylipäätään vanhustyökään ei nuoria kiinnosta. Työikäisillä on omat kiireensä ja eläkeläisillä on aika mutta ei välttämättä kiinnostusta eikä soveltuvuuttakaan vapaaehtoistyöhön.

        Toisaalta media luo vääristyneitä kauneusihanteitä, eikä nuoruuden ihannointi ole varmaan ollut koskaan ihmiskunnan historiassa yhtä korostettua.

        Vanhukset ovat varmaan kohderyhmänä hyvä, etenkin muistisairaat saattavat tilata melkein mitä vaan ja kuinka moneen kertaan tahansa.

        Itseäni ei oikein kiinnosta, ei vanhustyö eikä vapaaehtoistyö. Mieli saattaa kyllä muuttua helposti.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Toisaalta media luo vääristyneitä kauneusihanteitä, eikä nuoruuden ihannointi ole varmaan ollut koskaan ihmiskunnan historiassa yhtä korostettua.

        Vanhukset ovat varmaan kohderyhmänä hyvä, etenkin muistisairaat saattavat tilata melkein mitä vaan ja kuinka moneen kertaan tahansa.

        Itseäni ei oikein kiinnosta, ei vanhustyö eikä vapaaehtoistyö. Mieli saattaa kyllä muuttua helposti.

        Näin varmaan on. Äitini on 80v ja siinä on yksi esimerkki siitä, miten nuoruudesta koitetaan pitää kynsin hampain kiinni. Ikääntymisen hyväksyminen on erittäin vaikeaa. Ja se tuo omat ongelmansa.

        Muistisairaat ovat kaupustelijoille otollinen kohderyhmä ja helposti jymäytettävissä. Pikkasen haetaan sääliä ja vähän kehasitaan kuinka hyvä tilaaja on ollut ja mummahan tilaa, vaikka ei itse lehtiä lukisikaan.


      • siilenämää kirjoitti:

        Näin varmaan on. Äitini on 80v ja siinä on yksi esimerkki siitä, miten nuoruudesta koitetaan pitää kynsin hampain kiinni. Ikääntymisen hyväksyminen on erittäin vaikeaa. Ja se tuo omat ongelmansa.

        Muistisairaat ovat kaupustelijoille otollinen kohderyhmä ja helposti jymäytettävissä. Pikkasen haetaan sääliä ja vähän kehasitaan kuinka hyvä tilaaja on ollut ja mummahan tilaa, vaikka ei itse lehtiä lukisikaan.

        Ja kuinka paljon menee hukkaan, sekä aikaa että rahaa sen nuoruuden kiinni pitämisessä?

        Moni 80 vuotias nainen on vielä kaunis, ilman mitään meikkiä kaikkine ryppyineen ja harmaantumisineen.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Ja kuinka paljon menee hukkaan, sekä aikaa että rahaa sen nuoruuden kiinni pitämisessä?

        Moni 80 vuotias nainen on vielä kaunis, ilman mitään meikkiä kaikkine ryppyineen ja harmaantumisineen.

        No joillain varmasti noinkin. Minun äitini ei meikkaa, mutta ikääntymisen torjuminen ilmeenee esimerkiksi apuvälineiden hyväksymättömyytenä. Mieluummin kaatuilee kuin ottaa esimerkiksi rollaattorin käyttöön, se kun on "vanhojen" laite ja hänhän ei ole vanha. Samaten jalkaan pitäisi sopia vielä sirot korkoa omaavat kengät, vaikkakin jalkaterä on lyhyt ja pullero, eikä kenkä enää mahdu :). Mummojen tohvelit ja aino-tossut ei kelpaa.


      • siilenämää kirjoitti:

        No joillain varmasti noinkin. Minun äitini ei meikkaa, mutta ikääntymisen torjuminen ilmeenee esimerkiksi apuvälineiden hyväksymättömyytenä. Mieluummin kaatuilee kuin ottaa esimerkiksi rollaattorin käyttöön, se kun on "vanhojen" laite ja hänhän ei ole vanha. Samaten jalkaan pitäisi sopia vielä sirot korkoa omaavat kengät, vaikkakin jalkaterä on lyhyt ja pullero, eikä kenkä enää mahdu :). Mummojen tohvelit ja aino-tossut ei kelpaa.

        Eihän rollen käytössä mitään pitäisi olla, nykyään monet naiset työntävät tai vetävät sellaisia kauppakassikärryjä, eikä siitä nyt saisi suurta kynnystä olla itsensä tukemiseen.

        Olen huomannut hiukan itsellänikin tuota, että tulee pidettyä hieman liian pieniä kenkiä. Varmaan jotain turhamaisuutta tai sitten jalka levenee tai kasvaa vanhemmiten.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Eihän rollen käytössä mitään pitäisi olla, nykyään monet naiset työntävät tai vetävät sellaisia kauppakassikärryjä, eikä siitä nyt saisi suurta kynnystä olla itsensä tukemiseen.

        Olen huomannut hiukan itsellänikin tuota, että tulee pidettyä hieman liian pieniä kenkiä. Varmaan jotain turhamaisuutta tai sitten jalka levenee tai kasvaa vanhemmiten.

        Ei pitäisi niin mutta kerros se hälle joka niin aattelee :). Nyt meillä on jo rolla haettuna, mutta se kuulemaa ei ole vielä halunnut lähteä ulos mukaan :D.

        Iän myötä jalkaholvi laskeutuu ja jalkaterä levenee, tulee turvotuksia tms. Kenkäkoko kasvaa. Vaikea löytää sopivia kenkiä. Jos halajaa sellaisia kenkiä kuin nuorempana niin yhtälö on aika mahdoton.

        Muistan kun mummoni katseli nuorten kenkiä ja sanoi että voi että kun hänkin olisi paperikenkien sijaan saanut tuollaiset joksus jalkaansa.


    • pakonsanelemaa

      suhtaantuu, pakolla ja ymmärryksellä.
      Toisaalta olen kauhun kangistama.

      • Taitaa ne nykyiset nuoretkin olla kauhun kangistamia, kun pitäisi harrastaa fitnessia ja kuntosalia ja jatkuvasti laihduttaa, vaikka ei edes olisi lihava.


    • Frianna

      Elämä tuntuu paljon seesteisemmältä kuin nuorempana. On ollut yhtä sun toista kolausta, joten pienet eivät heilauta. Toivon vain, että jaksaisin mahdollisimman pitkään hoitaa asiat itsenäisesti. Jännityksellä odotan, mitä vielä tarjotaan.

      • Totta Mooses! Niin tuntuukin paljon rauhallisemmalta, eikä ihan helpolla saa meikäpoikaa hermostumaan. Terveys tietty prakannut jossain vaiheessa, kuten melkein kaikilla kunnioitettavaan kuudenkympin ikään päässeellä.

        Pilke silmäkulmassa ja hymyssä suin kohti tulevaisuutta!


    • Omaan ikääntymiseeni suhtaudun positiivisesti. Niin monta nuoruuden kotkotusta on saanut jättää taa. Nyt voi keskittyä olennaiseen ja toivoa että välttyisi sairauksilta.

      • Jotenkin tuo sairaus ja erityisesti muistisairaus pelottaa, kun on paljon ollut esillä sellaiset vanhukset, jotka kuihtuvat hiljaa pois ymmärtämättä tai tajuamatta enää yhtään mitään mistään. Voihan se toisaalta olla armollistakin?


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Jotenkin tuo sairaus ja erityisesti muistisairaus pelottaa, kun on paljon ollut esillä sellaiset vanhukset, jotka kuihtuvat hiljaa pois ymmärtämättä tai tajuamatta enää yhtään mitään mistään. Voihan se toisaalta olla armollistakin?

        Totta. Vaikein vaihe taitaa olla se kun itse vielä ymmärtää että muista alkaa mennä. Salailu hja häpeily ja eristäytyminen ei ainakaan tuo iloa elämään. Sitten on varmaan helpompaa kun itse ei enää ymmärrä että ei ymmärrä. Siinä vaiheessa pitää vain toivoa että saa asianmukaisen ja arvostavan hoidon, loppuun asti.


      • siilenämää kirjoitti:

        Totta. Vaikein vaihe taitaa olla se kun itse vielä ymmärtää että muista alkaa mennä. Salailu hja häpeily ja eristäytyminen ei ainakaan tuo iloa elämään. Sitten on varmaan helpompaa kun itse ei enää ymmärrä että ei ymmärrä. Siinä vaiheessa pitää vain toivoa että saa asianmukaisen ja arvostavan hoidon, loppuun asti.

        Muistia on hyvä treenata, uskon niihin sanaristikko ja sudoku suosituksiin. Ihan yhtälailla pitää treenata päätä, mitä muutakin kehoa. Käveleminen on mielestä parasta. Ei minusta enää fitness urheilijaa saa, hehee.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Muistia on hyvä treenata, uskon niihin sanaristikko ja sudoku suosituksiin. Ihan yhtälailla pitää treenata päätä, mitä muutakin kehoa. Käveleminen on mielestä parasta. Ei minusta enää fitness urheilijaa saa, hehee.

        Appiukkoni oli kova sudokun ja ristisanojen tekijä. Niinpä vaan sairastui Alzheimeriin ja pääsi haudan lepoon puolessatoista vuodessa.

        Liikkuminen on tärkeää siis liike on lääke. Käveleminen raittiissa ulkoilmassa on jautaa :).


      • siilenämää kirjoitti:

        Appiukkoni oli kova sudokun ja ristisanojen tekijä. Niinpä vaan sairastui Alzheimeriin ja pääsi haudan lepoon puolessatoista vuodessa.

        Liikkuminen on tärkeää siis liike on lääke. Käveleminen raittiissa ulkoilmassa on jautaa :).

        Tosin hän oli jo 87-vuotias,


      • siilenämää kirjoitti:

        Tosin hän oli jo 87-vuotias,

        Poikkeus vahvistaa säännön.


    • loma-avustaja

      Saan tällä hetkellä toimeentuloni vanhan rouvan avustamisesta, vaikka olen toisen alan ammattilainen. Toisaalta on hyvä, ettei tarvi enää välittää ulkonäöstä tai muista "turhista" pikkuseikoista. Toisaalta pelottaahan ne asiat. Kuvittelen aina, ettei ne fyysiset asiat, mutta jos nuppi pettää..

      • Sama täällä, kun esimerkiksi toisessa polvessa on ollut kipuja, niin vähennän hieman liikkumista. Ei minulle ole tärkeätä olla enää huippukunnossa ja haluan välttää sairaalaa mahdollisimman pitkään, enkä helposti suostu mihinkään kirurgiseen toimenpiteeseen.

        Sitä nuppia on hyvä huoltaa myös kaikenlaisilla muistijutuilla, eikä aina vaan googleta jos ei heti tulee jokin asia mieleen. Minulla on ollut aina hyvä nimimuisti, sitten kun en enää muista nimiä, tiedän jotain olevan pielessä.


      • loma-avustaja
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Sama täällä, kun esimerkiksi toisessa polvessa on ollut kipuja, niin vähennän hieman liikkumista. Ei minulle ole tärkeätä olla enää huippukunnossa ja haluan välttää sairaalaa mahdollisimman pitkään, enkä helposti suostu mihinkään kirurgiseen toimenpiteeseen.

        Sitä nuppia on hyvä huoltaa myös kaikenlaisilla muistijutuilla, eikä aina vaan googleta jos ei heti tulee jokin asia mieleen. Minulla on ollut aina hyvä nimimuisti, sitten kun en enää muista nimiä, tiedän jotain olevan pielessä.

        Eipä sairaaloihin ole mitään intoa minullakaan! Jos on pakko, sitten mennään.
        Muistin heikentyminen ei niin hirveästi pelota, saahan niitä asioita paperille ja kännykkään muistiin. Enemmän jotain tyyliin mummu lähti yöpaidassa kauppaan, vaikka oli kaupat kiinnikin ja pakkasta -20. Vanhassa talossa hirret kuivuu ja melkein paukkuu joskus. Natinat ja mielikuvitus saa aikaan efektin, että joku on murtautunut sisään. Ja toisaalta vanhojen luo joskus murtaudutaankin. Yksin olemista alkaa pelätä, kun sairaudetkin jyllää t. vanheneminen.

        Joku sanoi jotain uuden työn aloittamisen vaikeudesta ja työn etsinnän vaikeudesta keski-iässä. Ite en enää kaipaa takaisin paperinpyöritykseen. Olen aika tyytyväinen tähän työhön.

        Tää oli varmaan pisin ketju, mihin olen viitsinyt syventyä. Mutta aika hyvä sellainen!


      • loma-avustaja kirjoitti:

        Eipä sairaaloihin ole mitään intoa minullakaan! Jos on pakko, sitten mennään.
        Muistin heikentyminen ei niin hirveästi pelota, saahan niitä asioita paperille ja kännykkään muistiin. Enemmän jotain tyyliin mummu lähti yöpaidassa kauppaan, vaikka oli kaupat kiinnikin ja pakkasta -20. Vanhassa talossa hirret kuivuu ja melkein paukkuu joskus. Natinat ja mielikuvitus saa aikaan efektin, että joku on murtautunut sisään. Ja toisaalta vanhojen luo joskus murtaudutaankin. Yksin olemista alkaa pelätä, kun sairaudetkin jyllää t. vanheneminen.

        Joku sanoi jotain uuden työn aloittamisen vaikeudesta ja työn etsinnän vaikeudesta keski-iässä. Ite en enää kaipaa takaisin paperinpyöritykseen. Olen aika tyytyväinen tähän työhön.

        Tää oli varmaan pisin ketju, mihin olen viitsinyt syventyä. Mutta aika hyvä sellainen!

        Kiitos paljon hyvästä ja kannustavasta palautteesta.


    • kattista

      että mitä vanhemmaksi tulen, sitä nopeammin vuodet vierivät.
      Ihmeellistä. Lapsena yksi kesä oli ikuisuuden mittainen.

      • Meni sinun vastauksesi tuonne k-kottoselle. Vastaan sitten tähän hänelle. Rasite taitavat ikäihmiset olla työpaikoilla ja muutenkin ympäristön digitaalisoitumisenä ja kaiken siirtymisenä sähköiseen verkkoon, vaan pahentaa ainakin omalta kohdaltani asiaa. Ei jaksa eikä viitsi aina opetella kaikkea uutta uudelleen.

        Ei tarvi mersua paljoa hehkuttaa, melkein samantien antaa luvan, kun avainta näyttää.

        On tässä nykyajassa silti jokin oma tenhonsa ja mielenkiintonsa. Kuolemaa en edes ole koskaan suostunut ajattelemaan tosissaan, olen mielestäni siihen liian nuori.


    • Ympäristö muuttuu niin nopeasti, että se elämänkokemus yli kuuskymppisillä taitaa olla enempi rasite.
      Miten suhtadut ikääntymiseen. Konemiehenä sanoisin, hehku on hävinnyt, mutta pakkosyöttö on tallella.
      Nykykoneissa ei enää pakkosyöttöäkään olehehku vaan.

      • Se on just noin, tuntuu ettei siitä ole pitkää aikaa, kun tulin isäksi ja tosiasiassa siitä on yli 20 vuotta. Enkä koskaan aloittaessani tässä työpaikassa kuvitellut olevani pitempään, mutta 33 vuotta on mennyt hujauksessa ja eläkettä tässä jo odotellaan.

        Lapsena oltiin jo tähän vuoden aikaan hiihtämässä ja sitä jatkui sitten puoli vuotta.


    • 1eero

      Nii mennee kuin jäitä polttelisi kuikas teet, mieluiten olisi nuorempi mut näillä eväillä o mentävä kuitenkin hyvä kun on ikäännähden terve ja muutenki kunto kohdillaan, ikävintä vuodenaikaa kunnes kevät koittaa. En halua miettiä ikääntymistä enkä selitellä olojani mut olokoo.

      • Itse asiassa hyvin harvoin minäkään ikääntymistä mietin, tiedä sitten onko se hyvä vai huono. Ihan varmaan jotain kremppaa tulee, ei täältä yhtään tervettä ihmistä pois ole lähtenyt. Olen huomannut ottavani paljon rennommin nykyään ja voin ihan luvalla jäädä sohvalle maikailemaan useaksi tunniksi tai jopa koko illaksi.


      • 1eero
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Itse asiassa hyvin harvoin minäkään ikääntymistä mietin, tiedä sitten onko se hyvä vai huono. Ihan varmaan jotain kremppaa tulee, ei täältä yhtään tervettä ihmistä pois ole lähtenyt. Olen huomannut ottavani paljon rennommin nykyään ja voin ihan luvalla jäädä sohvalle maikailemaan useaksi tunniksi tai jopa koko illaksi.

        Joo sohva on mieluinen paikka oikeesti pitäis vaihtaa sohva mukavempoomaksi, nii iästä vielä tekisi mieli tehä repäsevää semmosta pitempi aikas suunnitelmaa se vaa tuo ikä arveluttaa siitä oon olluna kahevaiheella mut täytyy raapia päätä vielä.


      • 1eero kirjoitti:

        Joo sohva on mieluinen paikka oikeesti pitäis vaihtaa sohva mukavempoomaksi, nii iästä vielä tekisi mieli tehä repäsevää semmosta pitempi aikas suunnitelmaa se vaa tuo ikä arveluttaa siitä oon olluna kahevaiheella mut täytyy raapia päätä vielä.

        Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, eikä kannata alkaa tekemään mitään, jos liian helposti tulee jätettyä kesken.


      • 2828282
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, eikä kannata alkaa tekemään mitään, jos liian helposti tulee jätettyä kesken.

        Ja se tekemätön puolikas on aloitusta vaille valmis!


    • allahumunmunat

      minähä oon 22v ukko ja kyl kiinostas vanhemmat naiset baareiski juttelen yleesä vanhempie ihmisten kans historiaa ja kaikkee paskoo :D

    • En ole itse oikein sinut oman ikääntymiseni kanssa; minun on vaikea tajuta että en ole enää nuori, en edes keski-ikäinen. Ulkonäössä muutokset ovat olleet hitaita ja henkisestikin tunnen olevani yhtä vireä kuin aina ennenkin ja muistini on edelleen hyvä. Terveyteni ei kuitenkaan ole sama kuin nuorempana ja olen hitaampi liikkeissäni ja ikääntymisen huomaan lähinnä kankeudessa kun nousee tuolista ja että vaikka aistini ovat edelleen tarkat ja ääneni ei ole syventynyt liikaa, niin tietyt asiat ottavat minulta enemmän aikaa ja keskittymistä. Olen laiskempi ja nukun enemmän. En ole vielä päässyt siihen "seesteiseen" vaiheeseen.

      • Tuo keski-ikä onneksi on niin venyvä käsite, enkä usko sinun olevan yli 7-kymppinen. Siinä on ainakin minulla jokin rajapyykki, jota varmaan siirrän myöhemmin eteenpäin, hehee.

        Pitäisi varmaan piilottaa kaikki peilit, niin ei tuo ulkonäkö haittaisi niin paljon.Ihan kunnolla olen minäkin hidastanut vauhtia ja ollessani parikymppisen poikani kanssa liikkeellä, jouduin pyytämään jarrua päälle, sanoin olevani jo vanha mies.

        Kyllä allekirjoitan tyuon, että täytyy tarkemmin keskittyä asioihin, jos meinaa saada ne kerralla tehtyä. Tarvitaan enemmän unta ja painokin pyrkii ikäänkuin varkain nousemaan. Siis täällä porvoolaisella.


    • miksiniinminullekävi

      tuosta muistisairaudesta.ei aina ole kysymys "dementiasta"itseltäni katosi 20v elämästä.en muista.oli aivokasvain.!oli hyvänlaatuinen,mut nyt muistelen.täyttä pas...et silleen voin ja olen hengissä.joskus ajattelen:mitä minä olen tehnyt???!!

      • Varmaan aika pirullista, jos on pidempiä aikoja elämästä kateissa?


    • Mikä_milloinkin

      Ikääntyminen on kammottavaa. Sen jälkeen, kun työ päättyi (aiemmin kuin olin ajatellut eikä siinä ollut iällä merkitystä, vaan muilla seikoilla) niin avautui eteeni ihan toisenlainen maailma. No, onhan harrasteissakin mukana ihan täysijärkisiä eri ikäisiä ihmisiä, mutta silti.

      Meillä vanhenevilla naisilla ei ole tässä yhteiskunnassa mitään muuta roolia kuin hoitaa toisia ihmisiä. En halua hoitaa ketään. Toki jos joku kaatuu kadulla tai on muu tilapäinen hätä, niin en ole se joka kävelee ohi. Mutta mitenkään systemaattisesti esimerkiksi vapaaehtoistyönä en rupea ketään hoitamaan. Minulla ei ole minkään sortin hoivaviettiä, ei ole ikinä ollut.

      Minusta tuntuu, että kasvoillani on vanhan naisen naamari ja ihmiset näkevät vain sen. Hittojakos siinä auttaa, että ihmisten mukaan näytän viisi tai kymmenen vuotta nuoremmalta kuin mitä olen. Vanha ja vanheneva olen silti. Mieli vain ei ole sen kanssa sovussa. En ole seestynyt enkä aiokaan seestyä ja rauhoittua. Roolin löytäminen tässä nuoruutta ihannoivassa yhteiskunnan on hakusessa.

      Meistä jokainen vanhenee yhden päivän kerrallaan. Nuoretkin. Miksi siis ikääntyminen on synti, rikos tai vähintäänkin hävettävä asia?

      Itse aion ainakin pyrkiä vaikuttamaan siihen, etten vahvistaisi vanhenevista naisista vallalla olevaa stereotyyppistä käsitystä. Vanha nainen on joko kärttyinen, vaivojaan valittava, lihava rillipää tai kiltti, tyhmän roolia esittävä hoivamummo, joka hidastelee kaupan kassajonossa eikä osaa käyttää tietotekniikkaa. Jos ei ole luontaisesti näitä kumpaakaan, niin miksi pakottaa itsensä muotteihin?

      • Maalaat minulle todella positiivista tulevaisuutta, odotan paljon eläkepäiviltä, sillä olen raatanut työelämässä.

        Nyt vasta tajusin vanhusten hoitotyön kasaantuvan tosiaan lähes pelkästään naisten varaan. Eikä todellakaan kaikista siihen ole, eikä edes ole halujakaan.

        Päivittäin televisiosta tulee ohjelmia, joissa näkee nälkiintyneitä naisia ja lihaksikkaita miehiä. Tuhannet nuoret juoksevat peilin ja television väliä vertaillessaan itseään noihin aliravittuihin naisiin ja hormoneilla lihaksensa kasvattaneisiin miehiin. Joten ei mene nuorillakaan enää niin hyvin, paineet kasvavat.

        Jos sinulla on kaveri siellä samassa huushollissa, niin sellainen pieni pyyntö koiraiden puolesta, että kun se äijä joskus pyytää vaikapa voileipää, niin ihan joskus sen voisi tehdä, eikä aina vastata: "Ihan ite"!


      • Mikä_milloinkin
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Maalaat minulle todella positiivista tulevaisuutta, odotan paljon eläkepäiviltä, sillä olen raatanut työelämässä.

        Nyt vasta tajusin vanhusten hoitotyön kasaantuvan tosiaan lähes pelkästään naisten varaan. Eikä todellakaan kaikista siihen ole, eikä edes ole halujakaan.

        Päivittäin televisiosta tulee ohjelmia, joissa näkee nälkiintyneitä naisia ja lihaksikkaita miehiä. Tuhannet nuoret juoksevat peilin ja television väliä vertaillessaan itseään noihin aliravittuihin naisiin ja hormoneilla lihaksensa kasvattaneisiin miehiin. Joten ei mene nuorillakaan enää niin hyvin, paineet kasvavat.

        Jos sinulla on kaveri siellä samassa huushollissa, niin sellainen pieni pyyntö koiraiden puolesta, että kun se äijä joskus pyytää vaikapa voileipää, niin ihan joskus sen voisi tehdä, eikä aina vastata: "Ihan ite"!

        Minä puolestani olisin "raatanut" edelleen, meillä olisin ollut mahdollisuus olla 68-vuotiaaksi saakka ja jotkut olivatkin. Ei ikääntyminen vaikuta ns. korvienvälihommiin, jos pitää itsensä kunnossa fyysisesti ja on innostunut uusista asioista työelämässä. Sukset vain menivät ristiin ja minut savustettiin pihalle.

        Tämänikäiselle ei ole tarjolla kuin puhelinmyyntiä ja olen ajatellut, että kun sitä on tänään, niin sitä on puolenkin vuoden päästä, jos siihen päätän ryhtyä. Minulla ei valitettavasti ole sellaista ammatillista osaamista, että voisi heittää keikkaa silloin tällöin, mikä mahdollisuus on esimerkiksi sairaanhoitajilla ja opettajilla. Ja toimittajat voivat pistää pystyyn yrityksen ja tehdä juttuja silloin kun huvittaa.

        Kyllä minun huushollissani on valitettavasti ollut jo vuosikymmeniä käytäntö, että jokainen ottaa kaapista mitä itse haluaa. Jos kaapissa ei ole tavaraa, niin voi käydä kaupassa. Henkinen huolto ja myötätunto ovat minun juttujani, ei arjen huolenpito. En kyllä asukaan vakituisesti kenenkään kanssa ja se johtuu ennen kaikkea siitä, etten välitä leikkiä kotia.


      • Mikä_milloinkin kirjoitti:

        Minä puolestani olisin "raatanut" edelleen, meillä olisin ollut mahdollisuus olla 68-vuotiaaksi saakka ja jotkut olivatkin. Ei ikääntyminen vaikuta ns. korvienvälihommiin, jos pitää itsensä kunnossa fyysisesti ja on innostunut uusista asioista työelämässä. Sukset vain menivät ristiin ja minut savustettiin pihalle.

        Tämänikäiselle ei ole tarjolla kuin puhelinmyyntiä ja olen ajatellut, että kun sitä on tänään, niin sitä on puolenkin vuoden päästä, jos siihen päätän ryhtyä. Minulla ei valitettavasti ole sellaista ammatillista osaamista, että voisi heittää keikkaa silloin tällöin, mikä mahdollisuus on esimerkiksi sairaanhoitajilla ja opettajilla. Ja toimittajat voivat pistää pystyyn yrityksen ja tehdä juttuja silloin kun huvittaa.

        Kyllä minun huushollissani on valitettavasti ollut jo vuosikymmeniä käytäntö, että jokainen ottaa kaapista mitä itse haluaa. Jos kaapissa ei ole tavaraa, niin voi käydä kaupassa. Henkinen huolto ja myötätunto ovat minun juttujani, ei arjen huolenpito. En kyllä asukaan vakituisesti kenenkään kanssa ja se johtuu ennen kaikkea siitä, etten välitä leikkiä kotia.

        Kokemusta on ystäväpiirissä, kun on jäänyt yli viisikymppisenä työttömäksi, että ei löydy sen jälkeen kunnon töitä. Kiitollinen saa olla, kun itselle on riittänyt ja oli hyvä kun mainitsit tuon savustaminen. Olen nimittäin joskus hieman ylimielinen ja huomannut nuorempien joskus kritisoivan. Uusista asioista olen aina ollut kiinnostunut ja korvienvälihommat onnistuvat mainiosti.

        Se edellinen viittaukseni tarkoitti, kun raskaan työpäivän päätteeksi saa raahattua itsensä kotiin, niin pieni huolenpito tuntuisi hyvältä siltä suunnalta, jonka kanssa sitä kotia alettiin leikkimään 25 vuotta sitten. Taitaa olla toiveajattelua?


      • Mikä_milloinkin
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Kokemusta on ystäväpiirissä, kun on jäänyt yli viisikymppisenä työttömäksi, että ei löydy sen jälkeen kunnon töitä. Kiitollinen saa olla, kun itselle on riittänyt ja oli hyvä kun mainitsit tuon savustaminen. Olen nimittäin joskus hieman ylimielinen ja huomannut nuorempien joskus kritisoivan. Uusista asioista olen aina ollut kiinnostunut ja korvienvälihommat onnistuvat mainiosti.

        Se edellinen viittaukseni tarkoitti, kun raskaan työpäivän päätteeksi saa raahattua itsensä kotiin, niin pieni huolenpito tuntuisi hyvältä siltä suunnalta, jonka kanssa sitä kotia alettiin leikkimään 25 vuotta sitten. Taitaa olla toiveajattelua?

        Minä aloitin muutaman vuoden yli viisikymppisenä aivan uudella alalla tyhjästä. Tiedän muitakin vastaavia tapauksia, joten kyllä meitä löytyy poikkeuksia. Kyse on ennen kaikkea omasta asenteesta ja halusta oppia työn kautta uusia asioita. Vissiin mainostoimistossa tai vastaavassa ei onnistuisi, mutta muualla kyllä. Me ollaan kuitenkin yksilöitä kaikki ja ihminen on muutakin kuin ikänsä. Minä olen aina ollut hyvin työsuuntautunut ja onnistun hyvin työhaastatteluissa ja jos on soveltuvuuskokeita, niin onnistun niissäkin.

        Minua ei suinkaan savustettu ikäni tähden. Oli tiedossa, että olisin jäänyt eläkkeelle lähivuosina ja kuten sanoin, niin meillä ei ollut ikärasismia, vaan jotkut olivat jopa 68-vuotiaaksi saakka. Minun persoonallisuuteni ärsytti. Olen pikkuisen narsisti ja dramaattinen ilmaisultani ja ilmeisesti siinä kävi näin, että kun tiesin lähteväni joskus lähiaikoina muutenkin, en enää jaksanut koko aikaa olla hajuton, mauton ja väritön, mikä oli työpaikkamme standardi. Toistakymmentä vuotta jaksoin sitä esittää.

        Tuohon huolenpitoon en osaa sanoa mitään, koska en itse odota sellaista. Pidän itse huolta itsestäni ja minusta on mukavaa, ettei asunnossa ole ketään, jolle olisi pakko tilittää päivän tapahtumat pilkuntarkasti tai jolle pitäisi laittaa jotain syötävää tai juotavaa.


      • Mikä_milloinkin kirjoitti:

        Minä aloitin muutaman vuoden yli viisikymppisenä aivan uudella alalla tyhjästä. Tiedän muitakin vastaavia tapauksia, joten kyllä meitä löytyy poikkeuksia. Kyse on ennen kaikkea omasta asenteesta ja halusta oppia työn kautta uusia asioita. Vissiin mainostoimistossa tai vastaavassa ei onnistuisi, mutta muualla kyllä. Me ollaan kuitenkin yksilöitä kaikki ja ihminen on muutakin kuin ikänsä. Minä olen aina ollut hyvin työsuuntautunut ja onnistun hyvin työhaastatteluissa ja jos on soveltuvuuskokeita, niin onnistun niissäkin.

        Minua ei suinkaan savustettu ikäni tähden. Oli tiedossa, että olisin jäänyt eläkkeelle lähivuosina ja kuten sanoin, niin meillä ei ollut ikärasismia, vaan jotkut olivat jopa 68-vuotiaaksi saakka. Minun persoonallisuuteni ärsytti. Olen pikkuisen narsisti ja dramaattinen ilmaisultani ja ilmeisesti siinä kävi näin, että kun tiesin lähteväni joskus lähiaikoina muutenkin, en enää jaksanut koko aikaa olla hajuton, mauton ja väritön, mikä oli työpaikkamme standardi. Toistakymmentä vuotta jaksoin sitä esittää.

        Tuohon huolenpitoon en osaa sanoa mitään, koska en itse odota sellaista. Pidän itse huolta itsestäni ja minusta on mukavaa, ettei asunnossa ole ketään, jolle olisi pakko tilittää päivän tapahtumat pilkuntarkasti tai jolle pitäisi laittaa jotain syötävää tai juotavaa.

        En epäile hetkeäkään etteivätkö ikäihmiset pystyisi tekemään samoja töitä mitä muutkin lähes 70 vuotiaiksi, heillä on poikkeuksellinen etu ja se on keskittymiskyky käsillä olevaan tehtävään.

        Samoin olen minäkin antanut itselleni luvan näkyä ja kuulua, ehkä joskus liikaakin, mutta jotenkin haluaa vaan tulla huomioiduksi enemmän nykyään.


      • Psykoterapeutitar
        mennäporvooseen kirjoitti:

        En epäile hetkeäkään etteivätkö ikäihmiset pystyisi tekemään samoja töitä mitä muutkin lähes 70 vuotiaiksi, heillä on poikkeuksellinen etu ja se on keskittymiskyky käsillä olevaan tehtävään.

        Samoin olen minäkin antanut itselleni luvan näkyä ja kuulua, ehkä joskus liikaakin, mutta jotenkin haluaa vaan tulla huomioiduksi enemmän nykyään.

        Ei enää huumori riittäisi nykyiseen työmalliin, eikä kunto tuolla ulkona lumisohjossa rämpimiseen minuuttiaikataulun mukaan.


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Ei enää huumori riittäisi nykyiseen työmalliin, eikä kunto tuolla ulkona lumisohjossa rämpimiseen minuuttiaikataulun mukaan.

        Ei tietenkään ihan kaikkeista fyysisimpiin töihin, mutta niihin missä korvien välissä toivotaan olevan ajattelua ja harkintaa. Eräs työkaverini pakotettiin 68 vuotiaana eläkkeelle ja minulla kysyttiin useammaltakin taholta, että pystyykö hän vielä tekemään jotain. Vastasin aina, että hän on yksi yhtiömme tärkeimmistä voimavaroista, eikä ikääntyminen ole mikään sairaus.


    • Tuo keski-ikä onneksi on niin venyvä käsite, enkä usko sinun olevan yli 7-kymppinen. Siinä on ainakin minulla jokin rajapyykki, jota varmaan siirrän myöhemmin eteenpäin, hehee.

      Pitäisi varmaan piilottaa kaikki peilit, niin ei tuo ulkonäkö haittaisi niin paljon.Ihan kunnolla olen minäkin hidastanut vauhtia ja ollessani parikymppisen poikani kanssa liikkeellä, jouduin pyytämään jarrua päälle, sanoin olevani jo vanha mies.

      Kyllä allekirjoitan tyuon, että täytyy tarkemmin keskittyä asioihin, jos meinaa saada ne kerralla tehtyä. Tarvitaan enemmän unta ja painokin pyrkii ikäänkuin varkain nousemaan. Siis täällä porvoolaisella.

    • Muinoin kaverini kertoi papastaan.
      Pappansa oli saanut Laskimo-tukoksen pohkeeseensa ja mädäntynyt veri tunki ihon lävitse ulos.
      Kaveri oli sukulaisineen kertonut papalle heidän toivovansa papan tekevän Euthanasian.
      Vaikka he saunassakin näyttivät papalle Rotta-laumaa, joka nuoli saunan-lattiaa papan ala-puolella, ei pappa suostunut.
      Kaveri kertoi että papan kuoltua, sauna haisi vielä monta vuotta pahalle.
      Iloista oli siinä se että Rottia ei enää tullut.
      Jokunen löytyi kuolleena parina kesänä.
      Pappa varmaan söi jotain lääkettä.
      Totesi kaveri.

      H.

      • HölmöLpaukkuKalliosta

        Voisko typerämpää jostain vielä löytää.


      • taidat.olla.dorka

        Miksi kirjoitat tätä samaa jorinaa vastaukseksi useampaan aloitukseen.............ei päätä eikä häntää.................


      • taidat.olla.dorka kirjoitti:

        Miksi kirjoitat tätä samaa jorinaa vastaukseksi useampaan aloitukseen.............ei päätä eikä häntää.................

        ktso. kommenttini heikulle tuolla alenpana.

        H.


    • Psykoterapeutitar

      Olen aina kokenut vanhemmat ihmiset vastenmielisiksi. Yli viisikymppinen alkaa pikkuhiljaa haista! En näe vanhenemisessa, enkä vanhuksissa mitään hyvää. En itsessäni, enkä muissa.

      • IkiInhotuksiaON

        Ja jotkut ihmiset ovat olleet koko ikänsä omahyväisiä, epämiellyttäviä, vain omaa etuaan ajavia, eivätkä ole koskaan arvostaneet muita ihmisiä. Ainoat ihmiset, joissa tuollainen ihminen näkee jotain hyvää, on hän itse ja erityisen menestyneet ja varakkaat, joista hän saa tai kuvittelee voivansa saada jotain hyötyä itselleen.


      • Uskoisin naisten pitävän hygieniastaan paremmin huolta ja on ihan totta, että jotkut vanhat äijät ihan oikeasti haisee. Samoin parta jää ajamatta ja likaiset resuiset vaatteet päällä, yleensä epäsiisteys lisääntyy.

        Iäkkäistä ihmisistä on hankalaa enää kiskoa voittoa mihinkään. Lapsestakin voi vielä toivoa, että siitä tulee ahkera työntekijä, joka tuottaa työnantajalleen voittoa ja hyötyä, mutta eläkeikäinen ihminen ei näin selvästi ole enää kansantaloudellisesti hyödyllinen ihminen.

        Aika vähissä ne ovat hyvät puolet asiassa!


      • Psykoterapeutitar
        IkiInhotuksiaON kirjoitti:

        Ja jotkut ihmiset ovat olleet koko ikänsä omahyväisiä, epämiellyttäviä, vain omaa etuaan ajavia, eivätkä ole koskaan arvostaneet muita ihmisiä. Ainoat ihmiset, joissa tuollainen ihminen näkee jotain hyvää, on hän itse ja erityisen menestyneet ja varakkaat, joista hän saa tai kuvittelee voivansa saada jotain hyötyä itselleen.

        Mitä ihmettä horiset? Vanhuksista on vain kysymys!

        Sen verran olen joutunut vanhusten kanssa tekemisiin, että tiedän mistä puhun.


    • lacucaracha

      En voi muuta kuin suhtautua ikääntymiseen tai ikääntymiseeni luonnollisena asiana, jota vastaan on turhaa taistella. Henkisellä puolella ikääntyminen on vain hyvä asia niin kauan kuin aivot toimivat ja tunne-elämä on raiteillaan, fyysinen rappeutuminen on asia, jonka estämiseksi voi tehdä itsekin jonkin verran, mutta geenit ja olosuhteet voivat olla väkevämpiä kuin oma tahto.

      Olen antanut rauhan itselleni eli elämänasenteeni on ans kattoo ny. Voi olla, että aikaa on paljon (mikä olisi ikävää) tai sittten ei. Elää voi kuitenkin hetken kerrallaan, yritän viettää monta hyvää hetkeä. Omista asenteista se suurimmassa määrin on kiinni.

      Ulkonäköpaineita minulla ei ole muihin kuin itseeni nähden. Niin kauan kuin aivot ovat kunnossa ja on liikuntakyky, katson, että minulla on oikeus ja velvollisuus katsoa peiliin ja pitää huolta itsestäni siten, että olen siistin näköinen. Että kelpaan itselleni, muille ei tarvitse.

      Tämä yhteiskunta on kova paikka, kovempi kuin nuorempana muistin. Vanhempana olen selvästi myös herkempi kuin nuorempana. Pahat sanat sattuvat, välinpitämättömyys ja vähättely loukkaavat. Siksi yritän välttää itse näitä asioita. Ajatellahan saa vapasti, mutta suustaan pitää nyt jo olla armollisempi, kun arvioitaan laukaisee. Ikä on opettanut, että elämä on totista taistelua. Se on myös kuulua elämänkoulua, joten en pidä tätä taistelua pelkkkänä vastoinkäymisenä. Jollei tuskaa tunne, ei voi toisenkaan asemaan asettua. Silti monissa asioissa ja ihmissuhteissa lyön päätäni seinään aina uudelleen.

      Usein koen, että minua kohdellaan kuurona tai lapsena tai molempina. Kyllä se ärsyttää, mutta jokainen vanhenee ja ehkä jonakin päivänä, jolloin kasvan jo horsmaa, nuokin sanojat ymmärtävät vanhuutta paremmin, Aika aikaansa kutakin.

      En unelmoi juurikaan mistään. Kun kaikki rakkaansa menettää, unelmille ei jää enää sijaa. Sen vuoksi osaltaan tajuan, miten paljon kärsimystä ympärillä on joka päivä ja toisaalta, miten paljon uusia mahdollisuuksia ja näkökantoja syntyy joka päivä. Elämä on sittenkin ainutlaatuinen kokemus. Siksi muistoilleen ja elämänkokemukselleen voi anakin itse antaa arvoa ja - jollei muita ole - olla itse itsensä paras ystävä.

      • Juu, ihan on totta nuo sukurasitteet ja geenit mitä vanhemmiltamme perimme. Huomaan itsessäni paljon samaa mitä oli nyt jo edesmenneessä isässäni. Jopa ulkonäkö muistuttaa hyvin paljon, eli sekin on perittyä eikä muotoilemalla paljoa parane, eikä tarvitsekaan.

        Kirjoitit tosi merkittävän seikan, tuon vanhemmiten tapahtuvan muuttumisen herkemmäksi. Olen työpäivän jälkeen miettinyt jotain tapahtumia ja huomannut jonkin asian satuttavan, vaikka näin ei välttämättä ole tarkoitettu.

        Aika vähissä vanhemmiten ne rakkaat ihmiset ovat, vain muutama ja he lähtevät ennen minua tiedän minunkin kohtaloni olemaan vielä yksin muistoineni. Kirjoituksesi liikutti minua todella paljon, kiitos.


    • Heikunkeikku

      On mukavaa, kun on jäänyt kaikki konhotukset pois ikää myöten.
      Ja ja ja askeleet ovat hitaantuneet, ei tarvitse tikuttaa jaloillaan ku ompelukoneen neula.
      On kato hokannut, että perille pääsee hitaammallakin tempolla.

      Ennen oli kaikki virkailijat arvokkaan "vanhoja", otti niinku tosissaammin ne.
      Nykyään jos menee lääkäriin tai katsoo poliisia, joka nousee virka-autostaan näkösälle, niin oikein hämmästyneenä aattelee, että onko ylipäätään Mah-dol-lis-ta, että toi on jo niin vanha, että tuommosessa työssä on.
      Oikeestaan vaikka minne menis, niin 15-vuotiaan näköisiä tyyppejä on työn touhus. Mistähän sekin johtuu:) Takkuaako mun näköni häh:)

      Ja ootte varmaan panneet merkille sen, että jos katsoo jotakin yläaste ikäistä tyttöstä, joka parkkipikalla kävelee ja yhtäkkiä se porhaltaakin auton viereen, avaa kuskin puoleisen oven ja tällää peppunsa ratin taa. Ohhhhhoh, ma tuumin ja tokasen ittelleni, että no ei se ny ollukaan yläasteikäinen, pakkohan ikää olla ainaskin 18v.

      Pitää ottaa kaikki hyödyt irti omasta iästään. Arvovaltaisesti kävellä, esim. Arvovaltaisesti opettaa, esim. Oottaa, että joku "kakara" ymmärtäis avata oven ja päästää sisälle ensteks, esim.

      Minä tykkään kyllä tästä iästä. Ei sit tiedä, miltä tuntuu vaikka ens vuonna. Tilanne voi muuttua. Mutta nyt en sitä aattele.

      • Joo, se kävelyvauhti pitää sovittaa iän mukana sopivaksi, eikä edes yrittää juosta muiden mukana. Muut hidastavat, jos haluavat tulla mukanani, minä en lisää enää vauhtia, en!

        Niinhän se naapurinpoika, joka viimeksi leikkikentällä hyppeli keinusta, tulee seuraavana päivänä mopoautolla kotiin. Eikä millään voi uskoa sen olevan 15-vuotias.

        Onneksi sentään löytyy vielä vähän kunnioitusta ja jotkut teitittelevätkin, ei tunnu huonolta mun mielestä. Ja se mielipiteen kysyminen se vasta tuntuu hienolta, kun ihan oikeasti tietää niiden arvostan.

        Onhan vanhenemisessa paljonkin hyvää!


    • Koska olen hyvässä kunnossa, en ajattele ikääni tai ikääntymistä ollenkaan. Aika tuo tullessaan mitä sitten tuokin, se otetaan vastaan. Joskus tuntuu hiukan naurettavilta nuo itseään nuorekkaiksi mainostavat ikäihmiset, itse ei kai kovin herkästi vanhenemista huomaa kun itseään joka päivä näkee. Ikääntyminen saa näkyä ja tuntua, näinhän se on ikiajat ollut ja kaikilla elävillä olennoilla.

      • Media antaa myös vääristyneen kuvan normaalista ihmiskehosta ja sääliksi käy nuoria siinä mielessä, että monet ovat alkaneet tavoitella aliravittua ja liian laihaa ulkomuotoa.

        Toisaalta onhan ikääntymisessä vielä sekin, kun ei tarvitse välittää mitä ne muut ajattelee tai sanoo. Voi aina kuitata että olen jo niin vanha, hehee.


    • Ei ole kauaakaan kun kysyin kaverilta että haiseeko saunassa vielä.
      Ei, tokaisi kaveri lyhyesti.
      Sauna paloi.
      Sen jälkeen tontilta mätänivät kaikki puut.
      Naapureiltakin.
      Nyt ottavat tontin kohdalta Hiekkaa kuopasta.
      Kaverin naaman-ilme osoitti selkeästi että minun ei pidä kysellä enenpää.

      H.

      • Heikunkeikku

        "hunksz"
        Et vastannut aloitukseen.
        Miten suhtaudut ikääntymiseen?
        Olis kiva tietää.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "hunksz"
        Et vastannut aloitukseen.
        Miten suhtaudut ikääntymiseen?
        Olis kiva tietää.

        "Heikunkeikku"

        Vastasinpaha.
        Tässähän on jo useanpi viikko ollut näitä vanhus-vaiva-sairaus-Euthanasia-kuolema-valituksia.
        Päätin jo aikoja sitten että en ala jokaiseen toistoon ja kopioon kirjoittaa uudelleen.
        Laitan vanhan kopion ajatuksistani.
        Muista siis uudistua :)

        H.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        Vastasinpaha.
        Tässähän on jo useanpi viikko ollut näitä vanhus-vaiva-sairaus-Euthanasia-kuolema-valituksia.
        Päätin jo aikoja sitten että en ala jokaiseen toistoon ja kopioon kirjoittaa uudelleen.
        Laitan vanhan kopion ajatuksistani.
        Muista siis uudistua :)

        H.

        No sinä et ainakaan harrastele uudistumisia, kun vetäset samoja lauseita yhä uudelleen.
        Vai onko niin, että iästäsi johtuen joudut keskittymään niin satasella joihinkin lauseisiin, että käytät samoja lauseita säästääksesi aivotoimintaa.

        Minä en ole lukenut kaikkia aloituksia. En lähimainkaan.
        Läheskään kaikki eivät kiinnosta. En kuitenkaan pala halusta rynnätä niihin aloituksiin kirjoittamaan jotakin vanhoja lauseitani.
        Minusta tuo tuommonen on häiriköimistä.

        Muista siis olla häiriköimättä.
        Näin arvokkaasti sanottuna siis.


      • Heikunkeikku
        Heikunkeikku kirjoitti:

        No sinä et ainakaan harrastele uudistumisia, kun vetäset samoja lauseita yhä uudelleen.
        Vai onko niin, että iästäsi johtuen joudut keskittymään niin satasella joihinkin lauseisiin, että käytät samoja lauseita säästääksesi aivotoimintaa.

        Minä en ole lukenut kaikkia aloituksia. En lähimainkaan.
        Läheskään kaikki eivät kiinnosta. En kuitenkaan pala halusta rynnätä niihin aloituksiin kirjoittamaan jotakin vanhoja lauseitani.
        Minusta tuo tuommonen on häiriköimistä.

        Muista siis olla häiriköimättä.
        Näin arvokkaasti sanottuna siis.

        Hyvänen aika, että unohtelen.
        Piti kirjoittaman vielä, että "Miten suhtaudut ikääntymiseen?"
        Millä tavalla koet oman ikäsi?
        Olis kiva tietää:)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        No sinä et ainakaan harrastele uudistumisia, kun vetäset samoja lauseita yhä uudelleen.
        Vai onko niin, että iästäsi johtuen joudut keskittymään niin satasella joihinkin lauseisiin, että käytät samoja lauseita säästääksesi aivotoimintaa.

        Minä en ole lukenut kaikkia aloituksia. En lähimainkaan.
        Läheskään kaikki eivät kiinnosta. En kuitenkaan pala halusta rynnätä niihin aloituksiin kirjoittamaan jotakin vanhoja lauseitani.
        Minusta tuo tuommonen on häiriköimistä.

        Muista siis olla häiriköimättä.
        Näin arvokkaasti sanottuna siis.

        "Heikunkeikku"

        Miksi vain minun toistoni ovat häiriköintiä?
        -
        Vanhuus etenee kuten nuorena kuvittelinkin.
        Joten en ole yhtään yllättynyt.
        Mukavasti on pientä hippiä säilynyt ja sormetkin tapailevat kivasti Kitaran-kieliä.

        H.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Hyvänen aika, että unohtelen.
        Piti kirjoittaman vielä, että "Miten suhtaudut ikääntymiseen?"
        Millä tavalla koet oman ikäsi?
        Olis kiva tietää:)

        Heikunkeikku
        Olen huomannut kyseisen tyypin kirjoittavan minulle (ja monelle muullekin) tuntematonta vierasta kieltä. Siitä ei saa mitään selvää, ei ymmärrä yhtään mitään, joten säästää itseään kun ohittaa hepun viestit, eikä edes yritä kommentoida niihin mitään. Hän ei ole sen arvoinen.


    • onneksi ei tarvitse nuoruuteen palata, ohi on ruuhkavuodet kiireineen ja uraputkineen, hyvä niin. nyt saa olla laiskana ihan itse antamallansa luvalla, eikä ole kenellekään siitä tilivelvollinen. sääliksi käy niitä jotka nuoruuteen halajavat, nyt eletään parasta aikaa ilman suuria odotuksia ja suorituspaineita.tietenkin mielessä joskus käy "pelko" sairastumisesta ja kunnon huononemisesta, mutta niitä on turha etukäteen surra ja sillä nyt vielä tervettä elämäänsä pilata. nautin niin kauan kuin se on mahdollista, tiedostan kyllä että tämä saattaa päättyä koska tahansa, mutta aika aikaansa kutakin.

      • Hyvin harkittua ja hyvin samanlaista ajattelua mitä minullakin. En kaipaa nuoruuteni, olen elänyt sen kerralla ja kunnolla myös virheitä tehden. Olemme samanlaisia nautiskelijoita, turha myös yroittää liikaa niitä elämntapoja muuttaa, sairaudet saattaa tulla ihan kenelle vaan.


    • vhimsff

      - nuorien kaikki pelit - eivät millään tavoin yhtään mitenkään millään elämänalueella aina tue tai ihannoi vanhuutta tai vanhenemista
      - ei liioin että kaikenmaaailman afrikkalaistenmkalifaattien taistot - köyhyys on osa suomalaisuuttakin -uutisista poimittua mietteiden maailmaa
      - erilaisten tukien saajia omassa maassakin paljon pohjoisten maitten hyvinvointivaltiossakin,
      poliitikkojen kiistakapulaa alati palkallinen pohdinta - kenelle kuuluu kenekin varat ja miten niillä
      kitkutellaan ilman häpeää vaikenemisen kulttuureissa
      kunta-alueilla "polttomerkityillä" ihmisillä. Esm jokapäiväisestä leivästä leikatut ruokajonot.

      • Jos verrataan sitä mitä Suomessa on siihen mitä Välimeren maissa on monesti näyttää, että iäkkäiden ihmisten asema on siellä parempi. Heillä on esimerkiksi enemmän suuria pöytäkuntia ravintoloissa joissa sekä mummot, isomummot ja lapset ja kaikki tuntuvat viihtyvän. Meillä tuntuu, että jokainen ikäryhmä seurustelee keskenään.

        Mutta se että eri sukupolvet asuivat usein ennen yhdessä sata vuotta sitten, niin se oli ihan varmasti pakon sanelemaa. Siitä koitui myös paljon vaikeuksia ja ristiriitoja, eikä pelkästään idylliä.


    • maissiiii

      Ikääntyminen on ihan hauskaa niin kauan kun on suht koht terve, pienet krempat ei mitään haittaa, eihän niistä viitsi edes valittaa. Tutun kanssa kun tavataan, ensin muistellaan jotain kivaa mitä ollaan yhdessä tehty, nauretaan sadannen kerran samat hauskat sattumukset, sitten siirrytään kremppaosastolle ja se osio tuntuu kasvavan ikääntymisen myötä.

      Omaa ikääni en ajattele, välillä pitää syntymävuodesta laskea, missä vuosinumerossa olen menossa, yhtenä päivää huomasin, että, hitsi vie, mähän saan rokotuksen ilmatteiks, lysti juttu.
      Joskus ajattelen, että kyllä mun täytyy olla oikea ikänainen jo, kun on noin vanhat lapset ja lapsenlapsetkin.

      Tähän ikään on oppinut nauttimaan elämästään, suo itselleen kaikkea höpöä ja höpön viereistä hommaa, ei tartte nipottaa mistään.
      Ikääntyminen on kyllä vapauttanut, tehnyt rennommksi tämän elämän, ulkonäköpaineita ei ole pahemmin ollut koskaan, mitä nyt pituudesta muinoin nuorena, mutta siitäkään ei ole enää mitään huolta. Ihanaa oivaltaa, että oon mikä oon. Peili on ihana olla olemassa ja sille on kiva vain hymyillä.

      Yhdessä asiassa en tykkää koko ikääntymisasiasta, se mokoma kaataa ystäviä ympäriltä,
      Syöpä on viheliäin vipeltäjä, jonka tiedän ja tunnen, se ei yhtään mieti kenen soluihin se lonkeronsa ylettää.

      • Olen itse vielä tuossa ensimmäisessä vaiheessa, että kun tutun kanssa tavataan, niin niitä vanhoja muistellaan ja varmaan sadannen kerran nauretaan samaa banhaa tapahtumaa.

        Ei vielä kremppakilpailuita, mutta tulossa varmaan myöhemmin, ensioireita on jo havaittavissa. Ja ikävuodetkin menneet ensimmäistä kertaa vahingossa sekaisin.

        Varmaan jo yleisin kuolinsyy tuo syöpä tai jotkut kasvaimet. Epäilen niitä olleen ennen vanhaankin, mutta tuskin vanhat äijät menivät valittamaan eturauhasvaivojaan, vaan yksinkertaisesti kuolivat siihen?


    • vanhamikävanha

      Olemme ikäihmisiä, olemme vanhuksia. Olemme yli 60-vuotiaita. Ikäämme voimme suhtautua vain hyväksymällä se tosiasia, että elämme viimeistä kolmannesta. Haisemmepa toskalle tai paskalle.

      • Ei tarvitse haista, kun menee joka aamu suihkuun ja vaihtaa puhtaat vaatteet päälleen.


    • Aina kun joudun katsomaan uunia tai saunaa jossa on lasi-luukku, tunnen kuoleman kaipaavan minua.
      Voihan se kyllä olla äitikin.
      -
      Olen toisinaan vähän surullinen.
      Äitini ei saanut kokea luonnollista kuolemaansa.
      Hänet vietiin Flimmeri-kohtauksestaan tajuttomana sairaalaan.
      Parin päivän päästä minulta tiedusteltiin mitä tehdään?
      Mietittyäni hetken, sanoin antaa luonnon koittaa tällä-kertaa.
      Ja niin joutui äiti-rukka kohtaamaan kuolemansa tajuttomana.
      Oliko tuo oikein, mietin vieläkin.
      Olisiko kuitenkin pitänyt herättää äiti sen verran että hän olisi saanut kohdata kuolemansa?
      -
      Yhy!

      H.

    • Ihailen vanhoja ihmisiä, jotka haluavat ja jaksavat olla aktiivisia täytettyään 80, 90 ja jopa 100 vuotta. Oletteko nähneet videon yli 100-vuotiaasta rouvasta, joka aloitti vasta muutama vuosi sitten kuntosaliharjoitukset? Todella, reipas, hyväkuntoinen ja kauniskin naisihminen.

      Olen tavannut Virossa jo kauan sitten siihen aikaan Viron vanhimman naisen, joka asui itsekseen omakotitalossa ja muisti joitain suomen kielen sanojakin, kun halusi verrytellä muistiaan.

      Omassa yhteisöllisessä talossamme Helsingissä on useita yli 80-vuotiaita naapureita, jotka ovat edelleen hyvin aktiivisia toimijoita monellakin eri alueella. Myös erilaisissa taloyhtiömme talkookuvioissa. Iloitsen heidän puolestaan ja toivon, että aktiivisuus ja hyvä kunto säilyvät mahdollisimman pitkään.
      Itse toivon, että saisin elää elämäni loppuun asti, eikä tarvitsisi lojua jossain erilaisten palveluiden varassa.

      Hyviä vuosia kaikille - myös vanhoille päiville!

      • vanhamikävanha

        Sinäkin olet jo vanha, hyvää arkea itsellesikin.


      • En ole nähnyt tuota 100-vuotiasta rouvaa, mutta kuntosalia olen kyllä miettinyt viime aikoina paljonkin. Ehkä sinne tulee vielä mentyä, kun nyt siellä on jo ikäluokastani kavereita ja taitaa lisääntyä koko ajan vaan.

        Samoin olen miettinyt tätä omakotitalo asumista, että kuinka hienoa olisikaan, jos saisi ja voisi asua loppuun saakka tässä talossa. Toisaalta kuten mainitsit löytyy sitä yhteisöllisyyttä taloyhtiöistäkin, mutta palvelutalossa on ikävä sävy jo sananakin. Meillä kaikilla taitaa olla niin huonoa kokemuksia vanhainkodeista, ainakaan itse en mennyt mielelläni katsomaan isovanhempiani.


      • O-Orvokki
        vanhamikävanha kirjoitti:

        Sinäkin olet jo vanha, hyvää arkea itsellesikin.

        Määrittele vanhuus ja määrittele, milloin ihminen on vanha!


      • vanhamikävanha
        O-Orvokki kirjoitti:

        Määrittele vanhuus ja määrittele, milloin ihminen on vanha!

        Kuuskymppinen on iältään vanha ja kun täyttää 65 koettaa eläkeikä ja alkaa vanhuus.


    • Mikäpäsiinä

      Mikäpä siinä, niin kauan kuin tossu nousee ja järki pelaa. Elämä on pyörittänyt ja kasvattanut, päivääkään en antaisi pois. En edes niitä jotka saivat ajattelemaan, että en jaksa enää, en millään.
      Nyt on hyvä olla, osaan antaa arvoa tälle päivälle, arvostaa sitä mitä on tässä ja nyt.

      Joskus tulevaisuus pelottaa, pahin skenaario on joutuminen jonnekin toisten armolle,

      • Toisten armoille ja huolehdittavaksi joutuminen on pelottavinta, ehkä siinä vaiheessa ei sitten enää ymmärrä mitään muutakaan, enpä tiedä.

        Hyvin on elämä mennyt, vaikka joskus voimat olleet vähissä. Ajattelin eilen, kun nousin parkkipaikalta työpaikalleni, että tätäkin ylämäkeä olen kulkenut kymmeniä tuhansia kertoja, mutta enää mitataan sadoisssa päivissä, se tuntui hyvälle.


      • o-Orvokki

        Olet onnekas, kun olet saanut pitää työpaikkasi useita vuosikymmeniä. Iloitsen puolestasi. Itse olen joutunut kulkemaan monenlaisia reittejä, kun useita työpaikkoja on kadonnut aikoinaan ja olen joutunut etsimään uusia reittejä.


      • o-Orvokki kirjoitti:

        Olet onnekas, kun olet saanut pitää työpaikkasi useita vuosikymmeniä. Iloitsen puolestasi. Itse olen joutunut kulkemaan monenlaisia reittejä, kun useita työpaikkoja on kadonnut aikoinaan ja olen joutunut etsimään uusia reittejä.

        Olet todella onnekas, kun olen saanut jatkaa näin pitkään saman työnantajan töissä. Olen joutunut sivusta katsomaan puolisoni rimpuilua työpaikasta toiseen ja jatkuvaa epävarmuutta. Tiedän miten koville aina uuden työpaikassa aloittaminen voikaan ottaa. Pääasia silti, kun niitä töitä onneksi vielä on löytynyt. Itse oleb alkanut jo hehkuttaa sitä, että tulen jäämään lähivuosina eläkkeelle, mahtavaa!


    • Tunnen ajoittain kaipuuta tai kaihoa sitä kaukaista nuoruuttani kohtaan, kun "aika oli puolellani", mikään ei pelottanut, tiesin kaiken ja minulla oli kaikkeen sanat. Kuten olen joskus jo varmaan sanonut (ainakin yhden kerran) niin Bernard Shawn tapaan voin vain todeta että kaunein asia elämässä on nuoruus ja se tuhlataan nuoriin .... (ripaus kateutta, kaipuuta ja syvää viisautta).
      ***
      Kaksi asiaa tulee mieleen asiaan sen kummemmin syventymättä:
      Ikinuori tai nuorekas eivät ole sanoja joilla kuvailen muita ihmisiä enkä halua niitä käytettävän minustakaan. Nuorekkuus ei ole tavoitteeni eikä ihanteeni. En tunne itseäni vanhaksi ja vaikka täällä onkin lauma joka hokee vanhus-sanaa joka toisessa lauseessaan en tunne sen olevan minulle mitenkään osoitettu.
      ***
      Ja sitten se miten muut suhtaantuvat ikääntyvään ihmiseen: ikäänkuin olisin haalistumassa, katoamassa maisemaan, sulautumassa seinäpaperiin. Ikäänkuin minun rahani eo olisi ihan saman arvoista kuin nuorempien kuluttajien raha. Joskus minua kohdellaan ystävällisen hoivaavasti ja hyvää tarkoittaen tyyppi rouva muistaa sitten ottaa laukkunsa ja puhelimensa ja voin kirjoittaa nimen lapulle varmuuden vuoksi että rouvalta ei pääse unohtumaan. En osaa oikein edes loukkaantua näille ystävälliselle nuorille.

      • Joskus kaipaa, joskus kaipaa jopa ensirakkautta ja palaa ajassa taaksepäin muistoihin ja pystyy saamaan sen tuoksun, miltä joentörmällä kasvavat lehmukset tuoksuivat. Nuoruus oli hienoa, mutta myös vaikeaa.

        En myöskään toivoisi, että minun sanottaisiin liikkuvani ikäisekseni hämmästyttävän nopeasti. Siksi en juokse paikasta toiseen, vaan kävelen hillityn arvokkaasti ripeällä askeleella. En minäkään tunne itseäni vanhaksi, mutta olen ajat sitten lopettanut sanonnan "mitäköhän sitä tekisi aikuisena", se ei vaan tunnu enää hauskalta.

        Meillä on samanlainen suhtautuminen ystävällisille nuorille, otan vastaan sen enkä loukkaannnu, sillä tiedän olevani heitä niin paljon iäkkäämpi.


    • suomi-vihaa-vanhuksia

      Vihaan vanhuutta,
      koin aina vastenmielisyyttä suorastaan ärsytti,
      kun kuusikymppisenä ollessani kuulin aina " oletpa nuoren näkönen", PYH sanon mä,
      nyt olen seitenkymppinen,
      haluaisi kuolla heti ,
      kun keksisin hyvän keinon,
      josta ei kärsi kukaan muua,
      eikä itsari olisi mikään kauh-huteki ,
      vaan esm. saisi illalla ruveta nukkumaan ja aamulla ei tarvis enään herätä,

      vanhoja ihmisiä yhteiskuntamme vihaa,
      vaikka olemme juuri se ikäpolvi joka rakensi teille jälkeläisille hyvinvointivaltion,

      olen sairas, kipee, en saa kunnon hoitoa kipuihin,
      vaikka ministreitä myöten suuvaahdossa huudetaan että kenekään ei tarvi kärsiä,
      kaikki hoidetaan, huh huh ja pyh, kaikki pelkkää valhetta,
      vanhus kun menee terveyskeskukseen
      lääkäristä heijastuu vastenmielisyys potilastakohtaan,
      vaikka ei sano
      mutta se heijastuu niistä,
      eräski lääkäri kiirehti poislähtöäni,
      vaikka olin puolipukeissani,
      sanoi että on täällä muitaki potilaita,
      niinkuin minä olisin jääny sinne koko päiväksi vastuksille,
      olin hyvin loukkaantunu,
      enkä saanu muuta kuin reseptien uusinnan vuositarkastuksessa, hah,
      tekisivt sen eutanasia lain voimaan että jokainen joka haluaa i t s e päättää päivänsä saa siihen kunnon lääkityksen,
      joka vie heti pois tuonpuoleiseen kivuitta ilman kauhunhetkiä,

      • Taikuritässä

        Laita lääkärin kohtelusta palautetta kuntasi sivulle. Kait heillekin koulutusta on, miten ihmisiä kohdellaan. Ehdota hälle koulutusta.
        Ikääntymisestä sanoisin, että tuotahan tulee joka minuutti kaikille lisää.
        Kovin olet synkillä mielin, jos tietäisin musiikista, mistä pidät, laittaisin.


      • Olen erittäin pahoillani, että olet joutunut kestämään kyseiset tapahtumat. Olen aistivinani yhteiskunnan puolelta, että me kuulumme siihen ryhmään joka vain kuluttaa. Mutta me olemme myös sen ansainneet ja on ikävää, jos vanhoja ihmisiä aletaan laittamaan taas muilta piiloon, kuten oli vanhainkotiaikoina.


    • luupiini

      Kultaiset vuodet ovat ihana uusi mahdollisuus. Oikeuksia ilman velvollisuuksia. Sydämessä uteliaisuus ja toivo. Kuono kohti taivasta uusia seikkauluja etsiessä!!

      • Sharoni

        Ikä on vain numeroita. Todellinen ikä on se minkä omaksi tunnemme. Täytettyäni 43 v piti ruveta laske-maan sormista jatko. Jotenkin koko homma tyssäs siihen. Täytettyäni 60 v olen muistanut ikäni ilman sormia. Kohta on edessä seuraava etappi. Jos vaikka sitten tarttisin taas sormet avuksi. Mene ja tiedä.

        Naapurini 78 v on mahdottoman hauska ihminen. Puhumme paljon ihan asiaakin. Mutta voi mikä naurun remakka kun pääsemme naurettavien juttujen alkuun. Ei puhuta mitään kaksimielistä. Enimmäkseen omille nuoruuden kommelluksille. Hän nauraa enemmän kun minä.

        Jotta mitähän tuohon nuoruuden ihannointiin sanoisi!!!! Sitä aikaa en enää jaksaisi, oli se sen verran vauhdikasta. Ikä kuin ikä on se hyvä aika. Pakkohan meidän on kaikki ikäkaudet läpi käydä. Olis kauheeta jos joku kausi jäis välistä pois. Sitten haikailtaisiin sen perään.

        Se idioottimainen nuoruuden ihannointi on lähtöisin USA:sta ja Englannista. Sieltä se on tullut elokuvien ja mainosten mukana meillekin. Olihan aikoinaan se Twiggy. Siis se malli mikä oli kuin karsittu heinäseiväs. Vaan eipä ole enää. On ihan saman kokoinen ja näköinen kun toisetkin ikäisensä.

        Olen aina ollut kova tekemään jekkuja toisille. Nyt ne voi pistää vanhuuden tiliin. Kukaan ei us-kalla suuttua ikäihmiselle. Se on tosi hauskaa. Ollaan vaan sitä mitä ollaan. Tärkeintä on että pysymme mukana uusien vempainten käytössä. Jos emme olisi niin emme tälle palstalle kirjoittelisi. Se että kirjoitamme on jo itsessään suuri saavutus.


      • luupiini
        Todella positiivista ajattelua ja hyvä asenne tulevaan, eihän se nyt pelkkää synkistelyä saisi olla. Kiitos kommentistasi.


      • Sharoni kirjoitti:

        Ikä on vain numeroita. Todellinen ikä on se minkä omaksi tunnemme. Täytettyäni 43 v piti ruveta laske-maan sormista jatko. Jotenkin koko homma tyssäs siihen. Täytettyäni 60 v olen muistanut ikäni ilman sormia. Kohta on edessä seuraava etappi. Jos vaikka sitten tarttisin taas sormet avuksi. Mene ja tiedä.

        Naapurini 78 v on mahdottoman hauska ihminen. Puhumme paljon ihan asiaakin. Mutta voi mikä naurun remakka kun pääsemme naurettavien juttujen alkuun. Ei puhuta mitään kaksimielistä. Enimmäkseen omille nuoruuden kommelluksille. Hän nauraa enemmän kun minä.

        Jotta mitähän tuohon nuoruuden ihannointiin sanoisi!!!! Sitä aikaa en enää jaksaisi, oli se sen verran vauhdikasta. Ikä kuin ikä on se hyvä aika. Pakkohan meidän on kaikki ikäkaudet läpi käydä. Olis kauheeta jos joku kausi jäis välistä pois. Sitten haikailtaisiin sen perään.

        Se idioottimainen nuoruuden ihannointi on lähtöisin USA:sta ja Englannista. Sieltä se on tullut elokuvien ja mainosten mukana meillekin. Olihan aikoinaan se Twiggy. Siis se malli mikä oli kuin karsittu heinäseiväs. Vaan eipä ole enää. On ihan saman kokoinen ja näköinen kun toisetkin ikäisensä.

        Olen aina ollut kova tekemään jekkuja toisille. Nyt ne voi pistää vanhuuden tiliin. Kukaan ei us-kalla suuttua ikäihmiselle. Se on tosi hauskaa. Ollaan vaan sitä mitä ollaan. Tärkeintä on että pysymme mukana uusien vempainten käytössä. Jos emme olisi niin emme tälle palstalle kirjoittelisi. Se että kirjoitamme on jo itsessään suuri saavutus.

        Sharoni
        Ihan totta mitä kirjoitat, kun alkaa omat ikävudet mennä jo sekaisin. Joskus täytyy ihan tosissaan miettiä, että kuinka vanha tässä ollaankaan.

        Minulla on myös hyvät naapurit lähellä omalla ikääni ja tavattoman hauskoja tarinatuokioita. Nimenomaan hauskoja.

        Nuoruudessa on hyvin vähän kadehdittavaa, saati ihannoitavaa. Monia epävarmuuksia ja oppimisia edessä. Harvat asiat menivät suunnitellusti, mutta silti en päivääkään antaisi pois tai toiseen vaihtaisi.

        Olet niin oikeassa tälle palstalle kirjoittamisesta. Ei ollut 15 vuotta sitten mitään keskustelupalstoja tai kokemusten vaihtamispaikkaa. Kirjeenvaihtoilmoitukset ainoita ja nekin kovin henkilökohtaisia.


      • Höpsis, et tiedä mitä puhut. ;)

        Nämäkin, Suomi24-keskustelupalstat ovat olleet jo paljon, paljon pitempään toiminnassa. Minä aloitin aikoinaan työpaikalla kahvituntien aikana nettikeskustelut täällä 40 palstalla.

        Mistä voisi saada tiedon, koska nämä keskustelupalstat avattiin?
        Veisi turhan paljon aikaa, jos lähtisi poimimaan omia viestejä esiin vuosien takaa. Ehkä sekin voisi olla kiinnostava juttu jonain vähemmän kauniina päivänä. ;)


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Höpsis, et tiedä mitä puhut. ;)

        Nämäkin, Suomi24-keskustelupalstat ovat olleet jo paljon, paljon pitempään toiminnassa. Minä aloitin aikoinaan työpaikalla kahvituntien aikana nettikeskustelut täällä 40 palstalla.

        Mistä voisi saada tiedon, koska nämä keskustelupalstat avattiin?
        Veisi turhan paljon aikaa, jos lähtisi poimimaan omia viestejä esiin vuosien takaa. Ehkä sekin voisi olla kiinnostava juttu jonain vähemmän kauniina päivänä. ;)

        Sieltä 40 keskusteluista minäkin olen aloittanut ja nojoo...sen verran voin antaa periksi, että saattaa sitä jo parikymmentä vuotta olla aikaa, hehee.

        Tuo aika, kun menee niin vimmattua vauhtia eteenpäin, vaikea hahmottaa jotain yksittäistä tapahtumaan, jos ei saa rajattuja sitä kiiinni johonkin vuosilukuun.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Sharoni
        Ihan totta mitä kirjoitat, kun alkaa omat ikävudet mennä jo sekaisin. Joskus täytyy ihan tosissaan miettiä, että kuinka vanha tässä ollaankaan.

        Minulla on myös hyvät naapurit lähellä omalla ikääni ja tavattoman hauskoja tarinatuokioita. Nimenomaan hauskoja.

        Nuoruudessa on hyvin vähän kadehdittavaa, saati ihannoitavaa. Monia epävarmuuksia ja oppimisia edessä. Harvat asiat menivät suunnitellusti, mutta silti en päivääkään antaisi pois tai toiseen vaihtaisi.

        Olet niin oikeassa tälle palstalle kirjoittamisesta. Ei ollut 15 vuotta sitten mitään keskustelupalstoja tai kokemusten vaihtamispaikkaa. Kirjeenvaihtoilmoitukset ainoita ja nekin kovin henkilökohtaisia.

        " Ei ollut 15 vuotta sitten mitään keskustelupalstoja tai kokemusten vaihtamispaikkaa. Kirjeenvaihtoilmoitukset ainoita ja nekin kovin henkilökohtaisia."

        Olihan niitä ennenkin, kun vain muistaisi, milloin minäkin aloitin täällä kirjoitella, mutta se ei ollut silloin Suomi24.fi, vaan joku Surf ja senkin jälkeen, tai sitä ennen, joku muu?,

        Olihan sitten sellainenkin, joskus 1990 lopulla, mutta sitä ennen oli joku puhelin palvelu, jossa oli useita keskustelijoita samoilla linjoilla, joita voi kuunnella ja myös osallistua.

        Harmaa kuva on myös siitä veljeni luona olevasta aparaatista, jolla sai yhteyden "johonkin" ja minäkin sitä käytin, mutta nyt ei ole taas "harmainta kuvaa", kuinka se toimi, mutta yhteyden sain sillä tuttaviinikin.

        On tää niin onnetonta, kun kaikki unohtuu, senkin aikainen tekniikka, mutta huvitavinta oli nämä silloiset "mahtavat" puhelimet, kun vertaa nykyajan kännyköihin. Pieni littana, jonka kirjaimiin ei osu edes kynä ja kuitenkin heti hajoaa, siis on jätettä, koska ei voi korjata.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        " Ei ollut 15 vuotta sitten mitään keskustelupalstoja tai kokemusten vaihtamispaikkaa. Kirjeenvaihtoilmoitukset ainoita ja nekin kovin henkilökohtaisia."

        Olihan niitä ennenkin, kun vain muistaisi, milloin minäkin aloitin täällä kirjoitella, mutta se ei ollut silloin Suomi24.fi, vaan joku Surf ja senkin jälkeen, tai sitä ennen, joku muu?,

        Olihan sitten sellainenkin, joskus 1990 lopulla, mutta sitä ennen oli joku puhelin palvelu, jossa oli useita keskustelijoita samoilla linjoilla, joita voi kuunnella ja myös osallistua.

        Harmaa kuva on myös siitä veljeni luona olevasta aparaatista, jolla sai yhteyden "johonkin" ja minäkin sitä käytin, mutta nyt ei ole taas "harmainta kuvaa", kuinka se toimi, mutta yhteyden sain sillä tuttaviinikin.

        On tää niin onnetonta, kun kaikki unohtuu, senkin aikainen tekniikka, mutta huvitavinta oli nämä silloiset "mahtavat" puhelimet, kun vertaa nykyajan kännyköihin. Pieni littana, jonka kirjaimiin ei osu edes kynä ja kuitenkin heti hajoaa, siis on jätettä, koska ei voi korjata.

        Vähän liioitteleva luonteeni sai minut kertomaan liian lyhyen ajan keskusteupalstoille. Varmaan niitä on ollut yli 20 vuotta, mutta aluksi niitä tosiaan harjoiteltiin monet vuodet.

        Minun mielestä se vanha suomi24 oli parempi formaatti. Tässä nykyisesessä saa vieläkin etsiä, kuka on vastannut kenellekin, siis tajuttoman vaikeaselkoinen tai sitten minä olen vaan niin yksinkertainen.


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Höpsis, et tiedä mitä puhut. ;)

        Nämäkin, Suomi24-keskustelupalstat ovat olleet jo paljon, paljon pitempään toiminnassa. Minä aloitin aikoinaan työpaikalla kahvituntien aikana nettikeskustelut täällä 40 palstalla.

        Mistä voisi saada tiedon, koska nämä keskustelupalstat avattiin?
        Veisi turhan paljon aikaa, jos lähtisi poimimaan omia viestejä esiin vuosien takaa. Ehkä sekin voisi olla kiinnostava juttu jonain vähemmän kauniina päivänä. ;)

        ""Suomi24:n toiminta alkoi vuonna 1998 Telian lanseeratessa sirkus.com-portaalin ...""
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi24

        Tämän palstan ensimmäinen aloitus näkyy olevan 13.3.2001
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/13401/hykerryttaa!!!!!!!!!!

        Toinen sitä seuraavana päivänä
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/13404/pikkuasioita


    • flegmaatti

      En ihaile mitään mutta on vaikea antaa periksi.
      Mikä eilen oli helppoa on tänään hankalaa ja saattaa olla huomenna mahdotonta.
      Koskee fyysistä olemusta, henkistä joustavuutta ja stressin sietoa.

      Digitalkkari poistui juuri äsken. Siirsi omalta koneeltaan boxin asennus- ja käyttöohjeet läppärilleni. Olin yrittänyt kokeilemalla perehtyä boxin sielunelämään mutta valitsin helpomman tien.
      Salilla polvet protestoivat raskaampia maastavetoja ja vapaan tangon hackeja.
      Olkapää ilmoitti jo vuosia sitten ei suostuvansa tempauksiin.
      Pystypunnerrus hiipii auttamatta alaspäin. Olen kohta kypsä huru-ukkojen jumpparyhmään mutta yritän sinnitellä vielä omillani eteen päin.
      Paino laskee 1kg/vuosi vauhtia. Onneksi luun menetys lasketaan vuositasolla kymmenissä grammoissa.
      Jne.

      • Digitalisoituminen ja erilaiset järjestelmät ja niiden toimimattomuus ärsyttävät joskus. Se on sitä kun ei vaan osaa.

        Monta vuotta olen jo hankkinut omalle kunnon kohottamistaAina se vaan on jäänyt ja varmaan tulee eteen aika, kun huomaa ettei ne tulokset edes enää parane.


    • hehehehee

      En suhtaudu mitenkään, kun en ymmärrä, miksi pitäisi suhtautua. Olenhan ikääntynyt niin kauan kuin muistan. Tottunuthan sitä on jo ikääntymiseen. Kyllästynyt syntymäpäiviin hehehehee.
      Minulla on kivaa. Suunnitelmia on ja uusia keksin. Harkitsen pitkään ennenkuin toteutan. Enkä vängällä toteutakaan mutta jos tulee tarjolle tilaisuus, niin silloin päätös on nopea. Lienen syntymähumalassa, kun en alkoholihumalassa ole koskaan ollut. Enkä ole tupakoinut. Niih ja terve olen nykyään - ikääntynyt terveeksi hehehehee. 50 kieppeillä oli sterssiä kuten yksilesken kirjoittaa ketjussaan. Stressi aiheutti ongelmia kuten verenpaine nous pilviin. Onneks huomattiin sattumalta enkä kuollut rehkiessäni. Sain alentavan lääkkeen mutta nyt sitä en tartte. Minulla on aivan mahtava terveyskeskuslääkäri, joten en käytä valinnanvapautta, vaikka voisin, Tapaan joka päivä mukavia ihmisiä ja iloitsen heistä. Joku pikku ongelma on vain piriste, koska uskon, että se hoituu, kun ovat ennenkin hoituneet. - se lie sitä elämänkokemuksen antamaa rentutta :) Olen pitänyt puoleni sen verran napakasti, ettei kukaan minut tai maineeni tunteva tule turhan päiten tai huvin vuoksi silmilleni hyppimään. Hihkun ja mainostan ystävilleni liikuntaa, ruokavaliota ja laihdutusta, jos ovat ylipainoisia. Liikunta, liikunta, liikunta ja hyvät ajatukset. Niin ja rahat riittää :)

      • Olipa poikkeuksellisen positiivinen ja hauska viesti. Hyvä omalääkäri jos sellaisen löytää, on mainio asia. Itsellä vielä hakusessa, mutta kuitenkin työn alla.


    • tööttt

      Papat ja mummut söivät ennenvanhaan ja nykyisinkn keitettyjä perunoita ja margariinia tai voita, jos sattui olemaan, kastikkeeksi - hyvältähän nekin maistuivat lastenkn mielestä maalla. Radiossa oli haastattelu ikääntyneestä rouvasta, joka olisi nuorena mutta köyhänä muuttaa korvesta lähemmäs tehdaspaikkakuntaa ja elättää ylpeänä ihmisenä itsensä ja lapsensa työllä - sanottiin että nelikymppinenkin on liian vanha työhön, pakko pyytää sosiaaliapua.
      Maksuttomia harrastuksia ei taida olla kuin kävely ja kirjasto - tosin kirjojen palautuksissa yli laina-ajan menevistä sakkomaksu. Välineet ja osallistuminenkin tapahtumiin on yleensä maksullista .
      - rikkakasveista saa hiven- ja kivennäis- ja vitamiinipitoisia aineita
      elimistöönsä - pitää tosin oppia tuntemaan ja tunnistamaan myrkkykasvit ja -sienet -jos kerätä aikoo.
      Sama asia lienee kaikilla naisilla, joille avio osoittautui puutajaheinää-soosimuusiksija sekametelisopaksi - tosin rasitteista harvemmin pääsee eroon edes vanhoillapäivillään.
      - kylmiin sotiin aina lie vainotkin liitetty rauhattomuuden ohella. Suurimmalla osalla ihmisistä silti
      ihmisyys tallella vaikka varattomuuttakin elossa mukana oisi.

      • Ruokailusta ei tehty ennen mitään suurta numeroa mikä nykyään on tapana. Syötiin sitä mihin oli varaa. Itse en jaksa nähdä paljoa vaivaa, enkä koskaan tule lähettelemään kuvia Facebookiin siitä mitä kulloinkin aion syödä.

        On siinä avioliitossa se hyvä puoli, että ainakin on kaveri, jonka kanssa voi jutella silloin kun itse sitä haluaa. Meillä ei niin kauheata pulinaa koskaan ole ollut, mutta kyllä vastaan kun kysytään ja kuuntelen toisen murheita.


    • muistiavirkistää

      aika pirullista ku pitkiäaikoja muisti vei.ei ole.sattu hyväänsaumaan.paljo kuolleita ympärillä.ne surin mut nyt suren meidän nuoria.miten ne meidät omat vanhukset elättää ja nämä vieraat jotka elättäävät paremminku meidät.jotain on nyt pielessä????

      • Muistin katoaminen olisi kyllä pirullista , tosin kuten kirjoitit voi joskus auttaa, jos lähellä on paljon surua.

        Ei niistä nuorista meidän elättäjiä tulekaan ja vielä parempi olisi, jos tulisi toimeen omillaan.


    • pirremiinapa

      Nivaahan se olisi tällä kokemallaan aloittaa alusta, mutta kun se ei ole mahdollista , on vain elettävä päivä kerrallaan liikoja tuleviapohtimatta, hurjalta vaan tuntuu kuinka nopeaan viimeiset kymmenet on huvenneet, vasta äsken siirruin viivytellen tänne 6 kymppisiin ja pian on uusi vuosikymmen..ja ja..joo ei viiti ajatella..

      • pirremiinapa

        ..siis kivaahan se..jne.


      • Niin olisi kivaa, jos tämä kokemus olisi ollut nuorempana, mutta lohdutan itseäni että ei sitä liikaa ole vieläkään ja koko ajan tulee lisää kaikenlaista. Melkein joka päivä oppii jotain?

        Muistan nuoruudestani erityisesti sen kuinka odotettiin, että täyttää 18 vuotta. Tuntui ettei sitä päivää tule koskaan. Nyt odotetaan täysiä vuosikymmeniä, eikä niiden edes toivottaisi tulevan niin nopeasti.


      • 24vai21vai18vuotias

        Miksi 18 vuotispäiväsi oli sinulle tärkeä?
        Täysi-ikäisiksi tämä ikäluokka taisi tulla vasta 24-vuotiaana.


      • 24vai21vai18vuotias kirjoitti:

        Miksi 18 vuotispäiväsi oli sinulle tärkeä?
        Täysi-ikäisiksi tämä ikäluokka taisi tulla vasta 24-vuotiaana.

        Ajokortin sai 18-vuotiaana, samoin ravintoloiden alaikäraja oli 18, kuten myös viinakaupan antimia luovutettiin vain 18-vuotiaille.


    • teretule

      Kiitos hyvistä kirjoituksista. Monta kertaa välähtelee elämäni filmi ja tulee mieleen ei ole monia vuosia vuosia jäljellä. Näin tavallaan kun yksin asun pitää olla varovainen ettei kaadu taita jalkaa jne.
      Olen täyttänyt 70 vuotta, sillä osastolla ei ole sitä mitä täällä.

      • Kiva kun tykkäsit kirjoituksista ja kannattaakin olla varovainen. Etenkin näin liukkailla keleillä, että ei lennä pyrstölleen. Kyllä täällä saa kirjoittaa, vaikka sata vuotiaat. En mina ainakaan ole asettamassa mitään ikärajaa kenellekään.


    • jokerionkohta

      kyllä ne nuoret meidän eläkkeet maksaa niinku meki vanhempiemme.ja niin on tehty.mut nyt jakajan kädessä on kohta jokeri.

      • Ei välttämättä maksa, jos niitä töitä ei ole tai tehdään pimeästä hommia tai ulkoistetaan työt virolaisille tai muille halpamaa työntekijöille. Eikä siitä jää kuin mustapekka kortti käteen.


      • ibizalla

        Voi olla haitta eläkkeille. Meillä on elämänkokemusta takana, jos edessä vielä ihania vuosia. Jaa, onko nuoruudessa vielä ihannointia.
        Kun me olimme nuoria, olimme terveitä, elämäntapoja ihannoivia nuoria ihmisiä.
        Ei ollut TV:tä, ei huumeita, ei kännyköitä, ei tietokoneita, ei mp-soittimia jne. Me kulutimme aikaamme pelaten ulkona pelejä ja urheillen.
        No me vanhenemme kuka mitäkin vaivaa kärsien. Miten on näiden nykyisten nuorten laita? Onko ihannoitavaa se että kuljetaan "mäyräkoira" kainalossa huti humalassa kylän raitilla tai istutaan illat tietokoneen ääressä. Mikähän tuon tulevan sukupolven ennuste on???????????????? Ihannointi jos sitä on, on harhakuva jonka mm. media on luonut!!! Jaa, ei käy katteeksi!!!!!!


      • EiIlmaisiaTuloja

        Itse olemme maksaneet sekä vanhempien eää omat eläkkeemme, jos olemme käyneet töissä ja ansainneet lain mukaisin kuvioin maksettua palkkaa veroineen.
        Mitään emme ole saaneet koskaan ilmaiseksi.


    • angiie

      Olin 52 vuotiaaseen 35 vuotias ja myös näytin siltä ulospäin. Mutta kun täytin 53 sanoin itselleni nyt saat vanhentua aivan rauhassa ja olla sinä itse niin kuin parhaaksesi näet. En vanhentunut ulkonaisesti mutta sisäisesti kyllä. Huomasin kuinka ihanaa minun elämäni onkaan kun ei tarvitse tuijotella peiliin aamuisin siksi että laskea ryppyjä. Olin syntynyt uudelleen sinä päivänä kun sen päätin. Olen sama iloinen minä ja huomioin kaikki lähiomaiset, ystäväni ja tuttavat. Olen kaikille samallainen. Niin päätin. Älkää vanhentuko mitenkään olkaa kuten aina taikka yrittäkää tulla paremmiksi jos on jotain muutettavaa..

      • Samanlaisia tuntemuksia täällä, eikä enää peiliin tai vaakaan katsomista joka päivä. Ihmisen elämässä on tärkeämpiäkin asioita, kuten onnellisuus ja yleensäkin tyytyväisyys elämään.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Samanlaisia tuntemuksia täällä, eikä enää peiliin tai vaakaan katsomista joka päivä. Ihmisen elämässä on tärkeämpiäkin asioita, kuten onnellisuus ja yleensäkin tyytyväisyys elämään.

        "mennäporvooseen"

        Hei.
        Tämä on jo reippaasti yli sadan.
        Alahan etsiä joku toinen juttu josta voit tehdä uuden kopio-luettelon.

        H.


      • Isoännä
        hunksz kirjoitti:

        "mennäporvooseen"

        Hei.
        Tämä on jo reippaasti yli sadan.
        Alahan etsiä joku toinen juttu josta voit tehdä uuden kopio-luettelon.

        H.

        "hunksz"

        Heips;
        Ei kukaan voi olla noin lapsellinen kuin sinä.
        Yritä nauttia vielä, kun täällä on kunnon kirjoittajia. Sinä et kuulu siihen joukkoon häirikkökommentteinesi!

        N


      • Älävastaatähänviestiin

        Muilla ihmisillä on muutakin tekemistä elämässään kuin tämä palsta.Sinä vaan kirjoitat kommentteja päivästä päivään, tuijotat tylsää näyttöruutua ja toivot jonkun vastaavan sinulle. Kuolettavan tylsää elämää.


      • Nyt tunnistin itseni tuossa, paitsi että minä olin "48" lähes kuuskytvuotiaaksi :))


      • Älävastaatähänviestiin kirjoitti:

        Muilla ihmisillä on muutakin tekemistä elämässään kuin tämä palsta.Sinä vaan kirjoitat kommentteja päivästä päivään, tuijotat tylsää näyttöruutua ja toivot jonkun vastaavan sinulle. Kuolettavan tylsää elämää.

        "Älävastaatähänviestiin"

        Osoite vaatii vastaamaan.
        Jos et halua minun vastaavan, älä laita osoitetta ja kirjoita sillee neutraalisti.
        -
        Viittaatko minun poikkeavan normaaleista?
        Nyt käyn vilkuilemassa paistin-pannua hellalla.
        Ah! Niin mielelläni täällä haistelenkin.
        -
        Kelit muuttuvat kohta.
        Silloin teen vielä muutaman pyörä-lenkin sähköisesti polkien.
        Kuten olet hyvin ymmärtänytkin, on tieto-koneeni avoinna aamusta iltaan.
        Koska sen ruudulla ovat kaikki ne, jotka sinulla on ehkä ympäri asuntoasi.
        Taaplaillaan tyylikkäästi.

        H.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Nyt tunnistin itseni tuossa, paitsi että minä olin "48" lähes kuuskytvuotiaaksi :))

        En minäkään tiedostanut sitä asiaa, että toimin juuri tuolla tavalla. Pidin kynsin hampain kiinni siitä, että en vanhenisi mukamas yhtään enää. Yritin saada samoja vaatteita sopimaan ja siistein harmaita hiuksia ja kulmakarvoja nyppimällä harmaat pois.

        Todella helpottavaa, kun antaa itsensä olla ikäisensä näköinen ja tuleehan sitä charmia vaan hieman lisää, kun uurteita tulee kasvoihin ja muutenkin iho hieman rypistyy, hehee.


      • vikasuku
        mennäporvooseen kirjoitti:

        En minäkään tiedostanut sitä asiaa, että toimin juuri tuolla tavalla. Pidin kynsin hampain kiinni siitä, että en vanhenisi mukamas yhtään enää. Yritin saada samoja vaatteita sopimaan ja siistein harmaita hiuksia ja kulmakarvoja nyppimällä harmaat pois.

        Todella helpottavaa, kun antaa itsensä olla ikäisensä näköinen ja tuleehan sitä charmia vaan hieman lisää, kun uurteita tulee kasvoihin ja muutenkin iho hieman rypistyy, hehee.

        Äidilleni,kun hänellä oli halu pysyä nuorena.Ilmoitti ikänsä ainakin 5v nuoremmaksi.Nyt poden itse samaa "tautia",tosin en ikääni valehtele.Joillekkin on tuo vanhenemisen hyväksyminen vaikeaa.Minusta tuntuu,että vuodet ikäänkuin loppuu kesken.Mieli on pirteä kuin "Peipposella",mutta työtä tehdessä väsyykin paljon nopeammin.Sitten sitä alkaa haikailemaan nuoruuden perään;silloin jaksoin niin ja niin paljon!
        Voisikohan nyt ottaa ihanteeksi;"Hitaasti hyvä tulee".


      • Tympeän.ikääntynyt
        mennäporvooseen kirjoitti:

        En minäkään tiedostanut sitä asiaa, että toimin juuri tuolla tavalla. Pidin kynsin hampain kiinni siitä, että en vanhenisi mukamas yhtään enää. Yritin saada samoja vaatteita sopimaan ja siistein harmaita hiuksia ja kulmakarvoja nyppimällä harmaat pois.

        Todella helpottavaa, kun antaa itsensä olla ikäisensä näköinen ja tuleehan sitä charmia vaan hieman lisää, kun uurteita tulee kasvoihin ja muutenkin iho hieman rypistyy, hehee.

        Vissiin pikkasen takapajulasta. Siis tuolta 50-luvulta ja nuoruudestani.
        Ja jämähtänyt siihen.
        En oikein usko olevani näin ikääntynyt. Mutta näin vain on kuitenkin. Vaikea uskoa todeksi.
        Riittäisipä kuitenkin terveyttä muutamaksi vuosikymmeneksi vielä eteenpäin.
        Niinkuin sanotaan sielu on iätön, vaikka kuori rapistuu.
        Oikeastaan en tiedä onko kuori vielä rapistunut minulla. Mutta tosi kummallista, miksi sen kuoren eteen tarvitsee nykyisin tehdä niin paljon, ja loppujen lopuksi, Miksi.


    • vuodessa

      Lausunpa teille runon.

      Taas vuosi vierähti, ja mittari eteenpäin kierähti.

      Vuosi kerrallaan taaperretaan täällä maanpäällä määrätty aika.Koetan elää elämäni siten,ettei minun tarvitse omissa hautajaisissani itkeä elämätöntä elämääni.

      • Hyvä runo kaikille ikääntyville ja vanheneville ihmisille.


    • Pohdiskelij

      siteerata Albert Schweitseria:
      Elämä on kuin polkupyörä, kun sitä polkee ja on liikkeessä, pysyy tasapainossa.
      Nuorenpana sellaista ei tullut ajatelleeksikaan.
      Liikkeesä on pysyttävä, vaikka kremppaa tulee.
      Ikäväkseni voin todeta, että iän tuomaa kremppaa on tullut minullekin.
      Kolotusta yms.polvi- nivel ja sen sellaista vaivaa. Vaikka koko ikäni olen saanut olla muuten terve.
      Oman elimistön rappeutuminen on kova pala purtavaksi.

      • Ihan varmasti pysyy paremmin tasapainossa, jos on liikkeellä ja tekee asioita.


    • pirremiinapa

      Eilen kävin kukkakaupassa ja ostin merkkipäiviään viettäneille kukat ja onnittelukortit joissa näkyi merkkipäovän vuodet, tuumin siinä palvelleelle kukkakauppiaalla, että on se kumma kun nykyään kaikki ystävät alkaa olla 70 - 75 vuotiaita, kyllä kappiaalta pääsi herakka nauru :).

      • Oletko huomannu kuinka nuorekkailta ne 70-75 vuotiaat näyttävät? Ja ikäänkuin yhä nuoremmat täyttävät 70 vuotta.


    • 100vuotta

      No vanhuus tulee jokaiselle. Ei oikeastaan kysymys miten kohtaat vaan miten itse koet kun et ole enää nuori. Miksi vanheneminen on mörkö joillekin ihmisille. Ei taida olla kaikki palikat kohdallaan kun kuvittelee että tästä elämästä lähdetään "nuoren näköisenä" !!!! Eiku botoksia naamaan ja rasvaimua. Säälittävää kuolla. Ai niin - ei tajunnut että pitåä kuollakin.

      • Liiankin monet silti ovat joutuneet lähtemään tästä elämästä nuoren näköisinä.
        Meidän ikäisillä tuskin sitä vaaraa nyt enää pahemmin on vaikka itse niin haluaisi kuvitellakin.


      • Luin aamulla Uusimaa-lehdestä, miten eräs tuttu nainen esitti miten pysyy nuorekkaana ja hyvässä kunnossa ikääntymisestä huolimatta. Tuli heti mieleen, miksi tämän 65-vuotiaan entisen sihteerin tulee kertoa sitä muille. Kroppa oli aika hyvännäköinen, joten olikohan hänen enempi tarkoitus esitellä itseään, kuten joillakin tuntuu olevan tapana.


      • pirremiinapa
        Tellukka kirjoitti:

        Liiankin monet silti ovat joutuneet lähtemään tästä elämästä nuoren näköisinä.
        Meidän ikäisillä tuskin sitä vaaraa nyt enää pahemmin on vaikka itse niin haluaisi kuvitellakin.

        Ha..hyvä huomio :))
        .
        Onko mieledtäsi tylsää olla inhorealisti, tunnistan itsessäni samoja piirteitä :).


      • hehehehee
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Luin aamulla Uusimaa-lehdestä, miten eräs tuttu nainen esitti miten pysyy nuorekkaana ja hyvässä kunnossa ikääntymisestä huolimatta. Tuli heti mieleen, miksi tämän 65-vuotiaan entisen sihteerin tulee kertoa sitä muille. Kroppa oli aika hyvännäköinen, joten olikohan hänen enempi tarkoitus esitellä itseään, kuten joillakin tuntuu olevan tapana.

        @mennäporvooseen
        "Luin aamulla Uusimaa-lehdestä, miten eräs tuttu nainen esitti miten pysyy nuorekkaana ja hyvässä kunnossa ikääntymisestä huolimatta. Tuli heti mieleen, miksi tämän 65-vuotiaan entisen sihteerin tulee kertoa sitä muille. Kroppa oli aika hyvännäköinen, joten olikohan hänen enempi tarkoitus esitellä itseään, kuten joillakin tuntuu olevan tapana."

        Todella kamalan, kauhean ikävästi kirjoitat!!!!!!!!!!!!!!!
        Tee itse perässä, mutta sinussa ei taida olla miestä muuhun kuin ilkeämieliseen, kateelliseen panetteluun!
        Toivottavasti tuttu nainen lukee kirjoituksesi.
        Hyi, sinua!
        Pyydä heti anteeksi, kun seuraavan kerran tapaat tuon reippaan naisen!


      • hehehehee kirjoitti:

        @mennäporvooseen
        "Luin aamulla Uusimaa-lehdestä, miten eräs tuttu nainen esitti miten pysyy nuorekkaana ja hyvässä kunnossa ikääntymisestä huolimatta. Tuli heti mieleen, miksi tämän 65-vuotiaan entisen sihteerin tulee kertoa sitä muille. Kroppa oli aika hyvännäköinen, joten olikohan hänen enempi tarkoitus esitellä itseään, kuten joillakin tuntuu olevan tapana."

        Todella kamalan, kauhean ikävästi kirjoitat!!!!!!!!!!!!!!!
        Tee itse perässä, mutta sinussa ei taida olla miestä muuhun kuin ilkeämieliseen, kateelliseen panetteluun!
        Toivottavasti tuttu nainen lukee kirjoituksesi.
        Hyi, sinua!
        Pyydä heti anteeksi, kun seuraavan kerran tapaat tuon reippaan naisen!

        Et selvästikään huomannut pointtia, kun tässä keskustelussa moneen otteeseen pohdimme miksi ei vaan voi näyttää ikäiseltään ja olla omanlaisensa. Mikä saa yrittämään vielä ikäihmisenäkin, että pitäisi olla jossain ihannemitoissa. Ei tämäkään nainen kovasta yrittämisestä huolimatta ollut, vaan näytti juuri ikäiseltään.


      • hehehehee
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Et selvästikään huomannut pointtia, kun tässä keskustelussa moneen otteeseen pohdimme miksi ei vaan voi näyttää ikäiseltään ja olla omanlaisensa. Mikä saa yrittämään vielä ikäihmisenäkin, että pitäisi olla jossain ihannemitoissa. Ei tämäkään nainen kovasta yrittämisestä huolimatta ollut, vaan näytti juuri ikäiseltään.

        Hyvin on mahdollista, etten ymmärtänyt sanomaasi - en ajatellut parhain päin kuten pitäisi.
        Kuitenkin kaikitenkin ihannemitoissa pysyminen vaatii itsekuria ja kuntoilua ja tuo tullessaan terveitä vuosia elämään.
        Että jotta koska kuin nyt noin pahoinpäin tekstisi luin, niin siinä laiskuutesi puolustelua kuuluvan koin.


      • hehehehee kirjoitti:

        Hyvin on mahdollista, etten ymmärtänyt sanomaasi - en ajatellut parhain päin kuten pitäisi.
        Kuitenkin kaikitenkin ihannemitoissa pysyminen vaatii itsekuria ja kuntoilua ja tuo tullessaan terveitä vuosia elämään.
        Että jotta koska kuin nyt noin pahoinpäin tekstisi luin, niin siinä laiskuutesi puolustelua kuuluvan koin.

        En ole laiska, viisas pääsee vähemmällä.


      • hehehehee
        mennäporvooseen kirjoitti:

        En ole laiska, viisas pääsee vähemmällä.

        Seli, seli.
        Voisit sinäkin vastedes tuon tuttavanaisesi ja muiden reippaiden ja viitseliäiden yli kuuskymppisten touhut selittää parhain päin.


      • flegmaatti
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Luin aamulla Uusimaa-lehdestä, miten eräs tuttu nainen esitti miten pysyy nuorekkaana ja hyvässä kunnossa ikääntymisestä huolimatta. Tuli heti mieleen, miksi tämän 65-vuotiaan entisen sihteerin tulee kertoa sitä muille. Kroppa oli aika hyvännäköinen, joten olikohan hänen enempi tarkoitus esitellä itseään, kuten joillakin tuntuu olevan tapana.

        Minusta on upeaa, että ihminen on tyytyväinen itseemsä ja vieläpä perustellusti.
        Tuollahan on vain muita kannustava vaikutus.

        Taannoin laitoin itsestäni ylävartalokuvan profiiliini mutta poistin sen kun joku tuttavani käytti sitä välillisesti vaimoni herjaamiseen. Käsittämätöntä!

        Kansallinen heikkoutemme on itsensä väheksyminen.


      • hehehehee kirjoitti:

        Seli, seli.
        Voisit sinäkin vastedes tuon tuttavanaisesi ja muiden reippaiden ja viitseliäiden yli kuuskymppisten touhut selittää parhain päin.

        En näe mitään syytä, miksi minun tulisi selitellä jotain parhain päin sinun pyynnöstäsi.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Minusta on upeaa, että ihminen on tyytyväinen itseemsä ja vieläpä perustellusti.
        Tuollahan on vain muita kannustava vaikutus.

        Taannoin laitoin itsestäni ylävartalokuvan profiiliini mutta poistin sen kun joku tuttavani käytti sitä välillisesti vaimoni herjaamiseen. Käsittämätöntä!

        Kansallinen heikkoutemme on itsensä väheksyminen.

        flegmaatti
        Kun tekee kaksikymmentä vuotta töitä ihmisen kanssa, jonka jokainen lause alkaa minä -sanalla ja joka korostaa kuinka tärkeätä on pitää itsensä laihana ja käydä juoksemassa maratoneja, sekä siitä kuinka ihmisten tulee pukeutua, puhua, meikata ja johtaa työryhmien toimintaa. Voi olla, että tulee kyyniseksi tällaista ihmistä kohtaan ja on suuri helpotus, kun pääsee hänestä eroon.

        Hän ei todellakaan väheksynyt itseään, mutta assistenttinä hän osasi olla raivostuttava ja keskittyi aivan muuhun kuin oman työnsä hoitamiseen. Raivostuttavaa!


      • hehehehee
        mennäporvooseen kirjoitti:

        En näe mitään syytä, miksi minun tulisi selitellä jotain parhain päin sinun pyynnöstäsi.

        @mennäporvooseen

        Tyypillinen mies!
        Jätät oleellista kertomatta. Sinulla on vanhoja kaunoja tuota tuttavanaista kohtaan. Ei ollut reaktiossasi kysymys tämän ketjun aiheesta.

        mennäporvooseen:
        "Luin aamulla Uusimaa-lehdestä, miten eräs tuttu nainen esitti miten pysyy nuorekkaana ja hyvässä kunnossa ikääntymisestä huolimatta. Tuli heti mieleen, miksi tämän 65-vuotiaan entisen sihteerin tulee kertoa sitä muille. Kroppa oli aika hyvännäköinen, joten olikohan hänen enempi tarkoitus esitellä itseään, kuten joillakin tuntuu olevan tapana."

        flegmaatille 24.11.2017 15:47 tarinoit näin:
        @mennäporvooseen:
        "Kun tekee kaksikymmentä vuotta töitä ihmisen kanssa, jonka jokainen lause alkaa minä -sanalla ja joka korostaa kuinka tärkeätä on pitää itsensä laihana ja käydä juoksemassa maratoneja, sekä siitä kuinka ihmisten tulee pukeutua, puhua, meikata ja johtaa työryhmien toimintaa. Voi olla, että tulee kyyniseksi tällaista ihmistä kohtaan ja on suuri helpotus, kun pääsee hänestä eroon.
        Hän ei todellakaan väheksynyt itseään, mutta assistenttinä hän osasi olla raivostuttava ja keskittyi aivan muuhun kuin oman työnsä hoitamiseen. Raivostuttavaa!"


    • Muistakaa hengittää ja juoda vettä

    • Miettiskää

      Mitäpä tuohon sen kummemmin suhtautumaan. Siinä se ikääntyminen tulee pikkuhiljaa ja huomaamatta.
      Syntymäpäivinä huomaa iän lisääntyneen, turha siihen on muuten tuijottaa.

      Se on muuten tuo nuoruus ainoa tauti, josta varmasti paranee.

      • TLY

        En käsitä,enkä sitä niinkään murehdi.
        Eläköityminen kyllä tässä ottaa voimille.
        Siteeraan Kyllikki Forsselia;"Ei vanheneminen niin kamalaa ole,mutta toisinaan koomillista."


      • Vanhenemisen mukana tulee lieveilmiöitä, joita nuorempana ei edes pystynyt kuvittelemaan.


    • pakteerit-veressä-tappaa

      vastaus alotukseen;

      suhtaudun vanhenemiseen hyvin negatiivisesti, koska suomessa jätetään vanhukset heitteille,
      kipeät vanhukset lääkitsemättä,
      anetaan kuolla hyvin kipeenä kiduttamalla ilman hoitoa,
      vaikka lääketietteellä olisi lääkket hoitaa vanhus terveeksi tulehduksista,

      • Kehutaanko Suomen terveydenhoitojärjestelmää siis turhaan maailman parhaaksi?


      • ei-voi-kehua
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Kehutaanko Suomen terveydenhoitojärjestelmää siis turhaan maailman parhaaksi?

        Todentotta, vanhukset jätetään hoitamatta,
        kitumalla koviin tuskiinsa saavat kuolla,
        tai ainaki osa vanhuksista,
        suomessa on jokin menetelmä jolla lajitellaan ihmiset lokeroihin,
        toiset hoidetaan vanhanaki,
        toiset jää hoitoa vaille tai saavat huonon välinpitämättömän hoivan,
        lopulta saavat kuolla kitumalla tuskiinsa,
        vihaan vanhuutta,
        voi vain toivoa pikaista nopeeta kuolemaa,
        ettei jäisi yhteikunnan hoivan armoille,
        varsinki jos ja kun jää huonolle ylimieliselle hoivalle,

        joki on menny pieleen terveyskeskuksissa,


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Kehutaanko Suomen terveydenhoitojärjestelmää siis turhaan maailman parhaaksi?

        Kunnallinen terveydenhoito on pitkää ja sitkeää monella paikkakunnalla.
        Yksityinen puoli toimii aina, kun raha puhuu. Minulla ystäviä, joilla ollut tappava sairaus - esim munuaissyöpä. Kunnallisella vain määrättiin virtsatietulehduslääkitys kerta toisensa jälkeen! Onneksi ystäväni sai oikean avun yksityisen kautta ja munuaisen poisto pelasti! Ei ollut heittänyt etiäisiä.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Kehutaanko Suomen terveydenhoitojärjestelmää siis turhaan maailman parhaaksi?

        Nuorilla yleislääkäreillä joko ei ole kanttia tai valtuuksia hoitaa potilasta ja tutkia - riittävät labrat, riittävä lääkitys. Tai sitten hokevat "hauki on kalaa"! Omia kokemuksia: otattavat EKG:tä, vaikka eivät saa minun käyrästäni mitään tolkkua (tahdistinpiikit ym). Sitten pyöritellään silmiä, vaikka olen asiasta varoittanut...ajan haaskuuta!

        Lainatakseni erään ystävättäreni (monisairas, mutta sairaudet tiedossa) sanoja - mitä kolmekymppinen tietää yli kuusikymppisen vaivoista?! Eivät uskalla uusia reseptejä ym. vanhemmat ja kokeneemmat lääkärit uusivat ne samat reseptit!
        Nuorissa lääkäreissä on toki poikkeuksia, mutta he eivät jää nysväämään terveyskeskuksiin - valitettavasti. Kunnianhimo ja kiinnostus vie erikoistumaan jo heti, kun mahdollista.
        Kyllä - olen vihainen!


      • transpositio kirjoitti:

        Nuorilla yleislääkäreillä joko ei ole kanttia tai valtuuksia hoitaa potilasta ja tutkia - riittävät labrat, riittävä lääkitys. Tai sitten hokevat "hauki on kalaa"! Omia kokemuksia: otattavat EKG:tä, vaikka eivät saa minun käyrästäni mitään tolkkua (tahdistinpiikit ym). Sitten pyöritellään silmiä, vaikka olen asiasta varoittanut...ajan haaskuuta!

        Lainatakseni erään ystävättäreni (monisairas, mutta sairaudet tiedossa) sanoja - mitä kolmekymppinen tietää yli kuusikymppisen vaivoista?! Eivät uskalla uusia reseptejä ym. vanhemmat ja kokeneemmat lääkärit uusivat ne samat reseptit!
        Nuorissa lääkäreissä on toki poikkeuksia, mutta he eivät jää nysväämään terveyskeskuksiin - valitettavasti. Kunnianhimo ja kiinnostus vie erikoistumaan jo heti, kun mahdollista.
        Kyllä - olen vihainen!

        Olet selvästikin saanut huonoa palvelua sairautesi hoidossa ja ymmärrän hyvin sinua. Isälläni oli koko elämän kestäneitä ongelmia keuhkojen kanssa nuorena sairastetun tuberkuloosin vuoksi. Hän ei voinut käyttää kortisoonia lääkkeenä ja se aiheutti jatkuvia riidanaiheita lääkärien kanssa. 78-vuotiaaksi hän silti sinnitteli huonojen keuhkojensa kanssa. Hän oli myös erittäin usein vihainen mies.


    • permisOK

      Minäkin yritin olla nuorekas, mutta muutin tyylin kuin ennenkin ja löysin itseni taas.

      • Minäkin olen monta kertaa yrittänyt olla itseäni nuorempi, mutta todennut sen ylivoimaiseksi ja toivottomaksi muutokseksi, joten olen jälleen ihan minä itse vaan.


      • teretule
        mennäporvooseen kirjoitti:

        Minäkin olen monta kertaa yrittänyt olla itseäni nuorempi, mutta todennut sen ylivoimaiseksi ja toivottomaksi muutokseksi, joten olen jälleen ihan minä itse vaan.

        Jotkut voivat olla ikinuoria siis eivät tavallaan kasvoissa vanhene, naisia sekä miehiä.


      • Iätön-kin

        Mitähän ne tavat ja keinot mahtavat olla joilla on "yrittänyt olla itseään nuorempi"? Ihminen on sen ikäinen kuin numero osoittaa, mutta mielen puolta numero ei voi mitenkään kahlita eikä vangita. Se joko on 'nuori' ja elää ajassa tätä päivää tai sitten se on jämähtänyt eilisiin.


    • Valitettavan usein esim Aira Samulinin kohdalla on aistittavissa jokin säälin kaltainen ja humoristinenkin asenne, vaikka rouva on terhakka ja ajatus kulkee. Mitä se sitten onkaan taviksilla - kaikki em potenssiin kymmenen! Sitten vielä yhteiskunnan palvelujen kapea-alaisuus ja piittaamattomuuskin ikääntyvistä. Kuolkaa mieluummin pois, kun ei teistä enää hyötyä ole!

      Tässä black friday -ajatuksia...

      • Säälionsairautta

        Anteeksi etten ymmärrä kommenttiasi. Sinäkö säälit vai Aira S., joka ei vuoren varmasti niin tee. Miksi sinä siis säälisit?


      • Lisäisin vielä, että itse olen täysin päinvastaista mieltä, vaikkei minulla läheisiä vanhuksia olekaan. Yleisesti ottaen olen huolissani vanhusten kohtelusta!
        Omalla kohdallani vanheneminen on iloinen asia - joka päivä on kiva olla elossa ;)


      • Säälionsairautta kirjoitti:

        Anteeksi etten ymmärrä kommenttiasi. Sinäkö säälit vai Aira S., joka ei vuoren varmasti niin tee. Miksi sinä siis säälisit?

        Vaikkapa tv:ssä esiintyy julkkiksilla tämmöisiä asenteita. Puhuvat Airasta alentuvasti jne! Minusta kunnioitettava rouva.


      • EsikuvaniAira

        Puhua "alentuvasti" ? Vai alentavasti ...

        En ole ikinä kuullut. Paitsi vitsimielessä kun tehdään sitä 'pakko nauraa' -ns. huumoria. Tosin katselen kaikenlaisia huuhaa-ohjelmia hyyyvin vähän jos ollenkaan jotta ehkä en sitten vain ole osunut kohralle.


      • Alentuvasti puhuva ihminen alentaa ihan itsensä - kuten sinäkin..


      • Puhupukille

        Onko sulla luki-luki vai joku muu alentava juttu?


      • Minä arvostan Aira Samilinin erittäin korkealla, eikä pätkääkään tarvitse tuntea sääliä, vaan kumartaa pitää pitkän linjan puurtajaa. Kadehdittavan positiivinen asenne elämään. Loistava tyyppi!


      • Niin, ja uskaltaa pukeutua nuorekkaasti - hyvä kroppa ja treenattu, kun on. Ja hiuksetkin ihan tätä päivää


      • Puhupukille kirjoitti:

        Onko sulla luki-luki vai joku muu alentava juttu?

        Ota selvää sanojen merkityksistä!


      • Puhupukille kirjoitti:

        Onko sulla luki-luki vai joku muu alentava juttu?

        Kielitoimiston sanakirja selittää seuraavasti sanat ”alentua” ja ”alentuva”:

        Sanalla ”alentua” on ensinnäkin konkreettinen merkitys, esim. ”Veden pinta oli alentunut”. Sanan toinen merkitys on ”suostua johonkin arvoaan tai asemaansa alentavaan”. Esim. ”Niin ylpeä, että ei tervehtimään alennu”.

        Sana ”alentuva” selitetään seuraavasti: ”ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea tai ystävällinen”.

        Sanojen merkitys käy ehkä selkeämmäksi, kun ajattelee seuraavasti. Jotta voisi alentua, on ensin oltava ylhäällä. Ihminen, joka kohtelee toista ihmistä alentuvasti, viestii olemuksellaan seuraavaa: ”Olen älyltäni, asemaltani, tiedoiltani tms. ylempänä kuin sinä. Mutta olen niin hyväntahtoinen sinua kohtaan, että laskeudun tasollesi ja kohtelen sinua niin kuin tasavertaista”.
        Kaadahan itsellesi vaan!


      • Revisiitä-jososaat

        Paitsi että en kirjoittanut alentumisesta enkä alentuvasta yhtään mitään. Sanani kun olivat: elentuva ja alentava.


    • lopenuupunu-

      VASTAUS !

      Suhtaudun vanhuuteen hyvin negatiivisesti,
      tiedän mistä puhun,
      olen vanhus,
      vanhuus on sairautta,
      joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu,

      kivut, säryt, kulumat sun muut vaivat ovat armotta loppuelämän kanssakulkijoita,
      loppuelämä on hyvin todennäköisesti kipeä ja tuskallinen enemmistölle vanhoille ihmisille,
      oma avuttomuus jo inhottaa enemmän kuin olisi sallittavaa,
      kuolisin heti,
      jos lääkäreillä olisi lupa antaa lääkitys, ja ohjeet
      itse tekisin sen,

      • Kuulostaasiltä

        " Joka vaivojansa valittaa on vaivojensa vanki. "


      • Luultavasti suurin osa kuuskymppisistä tietää, että edessä saattaa olla ikäviä aikoja juuri sairauksien, särkyjen ja kipujen vuoksi. Tosin ennakkoon niitä ei kannata ruveta sairastamaan, vaan tehdä terveytensä eteen sen minkä pystyy.


      • pensionista

        Siihenastiseen kehitykseen huolestuneena muutin elintapojani juuri ennen 60v päivääni.
        Tupakoinnin olin lopettanut jo 30 vuotta aikaisemmin ja nyt muutin radikaalisti alkoholin käyttöäni. Aloitin mieleiseni, intensiivisen kuntoilun osana harrastuselämääni ja sosiaalisia suhteitani.
        Tietenkin söin harkitun ja herkullisen terveellisesti.
        Kuormitus / lepo suhde kohdalleen. Esimerkiksi viime yönä nukuin 9 tuntia.
        Olen juuri nyt lähdössä harrastamaan kuten kotioloissa kuutena kertana viikossa.
        Tämä ei ole ponnistelua vaan nautintoa joka palkitsee itsensä kaikilla inhimillisen elämän alueilla.

        Liittyen terveyteen niin 74v ukon eturauhanen tyytyy päivitäin yhteen rentouttavaan ja yhteen supistavaan pilleriin.


      • pensionista kirjoitti:

        Siihenastiseen kehitykseen huolestuneena muutin elintapojani juuri ennen 60v päivääni.
        Tupakoinnin olin lopettanut jo 30 vuotta aikaisemmin ja nyt muutin radikaalisti alkoholin käyttöäni. Aloitin mieleiseni, intensiivisen kuntoilun osana harrastuselämääni ja sosiaalisia suhteitani.
        Tietenkin söin harkitun ja herkullisen terveellisesti.
        Kuormitus / lepo suhde kohdalleen. Esimerkiksi viime yönä nukuin 9 tuntia.
        Olen juuri nyt lähdössä harrastamaan kuten kotioloissa kuutena kertana viikossa.
        Tämä ei ole ponnistelua vaan nautintoa joka palkitsee itsensä kaikilla inhimillisen elämän alueilla.

        Liittyen terveyteen niin 74v ukon eturauhanen tyytyy päivitäin yhteen rentouttavaan ja yhteen supistavaan pilleriin.

        pensionista
        74 vuotta on jo varsin kunnioitettava ikä, onneksi olkoon. Niitä elintapoja on pakko muuttaa ikääntymisen myötä, jo pelkästään syömistä tai lihoaa takuuvarmasti. Samoin täällä, alkoholi ja tupakka on jätetty pois. Joka paiväinen harraste on vielä aloittamatta, mutta suunnitelmissa on kyllä.


    • Aikuisenlogiikka

      Varsinkin ikääntyvien naisten osalta on ehkä evoluutio tarkoittanut, että nainen on tarkoitettu tietynlaiseen lepoon jo viimeistään noin 50- 60 vuotiaana, koska naisen hedelmällisyys loppuu jo viimeistään 50 v iässä. Nainen on tämän rajan ylitettyään vapaampi esm sexsin alueelle elämässään, lapsiahan ei tässä iässä tule. Kokemuksesta tiedän, että 50- 70 v nainen on sexsin suhteen vielä ihan pystyvä. Ehkä luonto/ evoluutio tarkoittikin niin, että ikänaisen kuuluiskin antaa peppua, koska riskit ei ole niin suuret kuin nuoremmilla. Luonto/ evoluutio on järjestänyt tämän syntyvyyden siten, että se on tarkoitettu nuorten tehtäväksi, koska meillä niin miehillä kuin naisillakaan, ei enää voimat riittäisi lasten synnytykseen ja kasvatukseen ja lapsia kuolisi enemmän tai me itse vanhat kuolisimme, eikä meistä siten olisi lastemme huoltajaksi.

      • En ole huomannut itseni enkä puolisoni elämässä suurakaan muutoksia ikääntymisen myötä.


    • pirremiinapa

      En edes muistanut, kun ostin tämän talon :)

      • 10 vuotta tulee täyteen omassa taivaan sinisisessä puutalossani.


    • Saga.Kabinetti

      Vielä tämän vuoden puolella muutan asuinpaikkaani. Koen, että ensi vuosi on elämälleni uuden jakson alku. Odotan innokkaasti uutta elinympäristöä ja siihen tutustumista. Tosin se ei kaikilta osin ole uusi, vaan olen aiemmin asunut siinä lähitienoolla.
      Jossain sisimmässäni on aavistus siitä, että valmistelen sitä viimeistä elämänvaihetta. Ei se sureta, päinvastoin, laskeudun pehmeästi vääjäämättä tulevaan vanhuuteen. Suhtaudun siis ikääntymiseen hyväksyvästi. Se ei tarkoita sitä, että minun tarvitsisi luopua jostain. Ajanoloon jotkut asiat menettävät merkityksensä ja ne jäävät pois. Onko se sitten luopumista vai hyväksymistä, että jotkin asiat eivät enää tunnu mielekkäiltä.

      • Olen miettinyt tuota samaa, joko tämä talo tulee olemaan viimeiseni vai joudunko vielä muuttamaan vanhoilla päivilläni? Eläköityminen tulee varmasti olemaan ratkaiseva ajankohta, ja olen miettinyt sitä mielekkyyttä kuinka kauan jaksaa hoitaa esimerkiksi puutarhaa vai menettääkö merkityksensä.


    • Vanhetaan

      Ei ihminen mieleltään vanhene vaikka kroppa sanoo toista. Toiset asiat menettää merkityksensä ja toiset tulee tärkeämmäksi. Nuorena voi olla ehdoton mutta vanhempana asioiden tärkeysjärjestys muuttuu ja luopuminen pinnallisuudesta on helpompaa.
      Vanha ja viisas ei aina virka mitään mutta ajattelee sitäkin enemmän. Jos muisti huononee vanha muistaa yleensä nuoruusajan. Muistisairaiden silmiin saa pilkettä muistelemalla nuoruutta ja laulamalla nuoruuden aikaisia lauluja.
      Vanheneminen on luonnollista mutta vanhenemisen estäminen luonnotonta.
      Kun siihen suhtautuu normaalina elämään kuuluvana asiana eikä hangoittele vastaan, elämä on seesteisempää.
      Runsas meikki enemmänkin rumentaa kuin kaunistaa vanhaa ihmistä. Luonnonkaunis on kaunein vanhus kaikkine ryppyineen. Rypyissä näkyy eletyn elämän viisautta.

      • Pitää paikansa, minussa on sitä pikkupoikamaisuutta jäljellä ja varsinkin lasten seurassa se tulee hyvin esiin. Aina sanavalmiit ihmiset tosiaan harkitsevat hieman pidempään ja jättävät jopa kommentoimasta johonkin asioihin. Olen itsekin muistellut paljon nuoruutta ja käynyt katsomassa lapsuuden aikaisia leikkipaikkoja.

        Ei voi estää vanhenemista, eikä tarvitsekaan. Kaikilla se on edessä kuitenkin ja itse ainakin pidän siitä, ettei tarvitse nähdä niin paljon vaivaa itsensä eteen. Äsken kävin apteekissa, niin laitoin vaan ulkovaatteet päälle ja lähdin. Ennen tarvitsi harkita pukeutumista, hiuksia ja parranajoa. Nyt sen kun vaan menee ja on sen näköinen kuin on, eli vanha!


    • vanhuus-on-sairautta

      Vastaus alotukseen;
      erittäin negatiivisesti suhtaudun omaan vanhenemseen,
      kenekään ihmisen ei pitäisi elää liian vanhaksi,
      jolloin muuttuu avuttomaksi toisten ihmiseten avun varaan,
      olen jo vakavasti sairas, hyvin kivulias, kohta ei voimakkaat lääkkeetkää auta,
      itsellä on se kohtalo nyt,
      kuolisin mielelläni heti jos eutanasia laki olisi voimassa,
      ja lääkäriltä asisin ohjeet ja lempeän lääkityksen
      että nukahtaisin vaan ikuiseen uneen ilman kipuja,

      • Asenneongelmasuurin

        Väärin. Jos sinä olet vanha ja sairas niin kaikki iäkkäät eivät ole eivätkä muutu arvottomiksi edes sairastuttuaan, koska he asennoituvat sanaan sairaus eri tavalla. Terveemmin.


      • vanhuus-ON-sairaus-
        Asenneongelmasuurin kirjoitti:

        Väärin. Jos sinä olet vanha ja sairas niin kaikki iäkkäät eivät ole eivätkä muutu arvottomiksi edes sairastuttuaan, koska he asennoituvat sanaan sairaus eri tavalla. Terveemmin.

        Ikävä kyllä, vanhuus on sairaus,
        vain muutamat yksilöt sattuvat pysymään terveinä yli seitenkymppisiksi,
        valtaosa väestöstä sairastuu siinä seitenkympisenä ja yli vakavasti
        joka johtaa kuolemaan, niin minäki,
        turha vouhottaa että se ja se on niin nuorekas ja pirteä vaikka on jo lähes kahdeksankymppinen, hah,
        vain harva on enää terve sen ikäsenä,
        se avuttomuus harmittaa eniten ,
        olen jo avuton,
        mutta ylpeys estää hakemasta ulkopuolista apua ,
        ilmeisesti kuolen kaatopaikaa muistuttavaan kömmänääni,
        sitten kun se aika tulee,
        eikä se ole enään kovinkaa kaukana,
        --
        kuten jälleen saimme suruviestin, ihana TV;kuuluttajamme kuoli eilen Kaskela 77v,
        tämä tulee olemaan meidän useimman kohtalo,
        moni jopa nuorempana meistä tulee poistumaan,

        mun negatiivista asennetta ei poista mikään ei mikään,
        olkaa realisteja,
        älkää luulko liikoja ihanasta vanhuudesta eläkkeelä, se on utopiaa,


      • vanhuus-on-sairautta
        vanhuus-ON-sairaus- kirjoitti:

        Ikävä kyllä, vanhuus on sairaus,
        vain muutamat yksilöt sattuvat pysymään terveinä yli seitenkymppisiksi,
        valtaosa väestöstä sairastuu siinä seitenkympisenä ja yli vakavasti
        joka johtaa kuolemaan, niin minäki,
        turha vouhottaa että se ja se on niin nuorekas ja pirteä vaikka on jo lähes kahdeksankymppinen, hah,
        vain harva on enää terve sen ikäsenä,
        se avuttomuus harmittaa eniten ,
        olen jo avuton,
        mutta ylpeys estää hakemasta ulkopuolista apua ,
        ilmeisesti kuolen kaatopaikaa muistuttavaan kömmänääni,
        sitten kun se aika tulee,
        eikä se ole enään kovinkaa kaukana,
        --
        kuten jälleen saimme suruviestin, ihana TV;kuuluttajamme kuoli eilen Kaskela 77v,
        tämä tulee olemaan meidän useimman kohtalo,
        moni jopa nuorempana meistä tulee poistumaan,

        mun negatiivista asennetta ei poista mikään ei mikään,
        olkaa realisteja,
        älkää luulko liikoja ihanasta vanhuudesta eläkkeelä, se on utopiaa,

        Toden totta,
        vanhuus on sairaus,
        siihen sairastuu valtaosa väestöstä vääjäämättä,
        katsokaa totuutta silmiin,
        keskimäärin 65 v ja yli ovat kaikki jo jotenki vakavan sairauden kynsissä,
        syd. on pettäny, suurelle osalle on syöpä jo pesiytyny johonki osaa kehoa,
        ym. alkavia vakaiva sairauksia on jokaisessa,
        elin ikä rajottuu suurimmalla osalla ihmisiä 70- 85 v välille,
        suurin osa kuolee 70-80- välisenä aikana,
        vanhuus on sairaus, hyväksykää tosi asiat,
        tyhmää mainostaa muutamien sata vuotta elävien hyvästä elämästä,
        kyllä se on taatusti suurinosa ajasta kitumista ollu,
        en ikinä haluaisi elää sata vuotiaaksi,
        ei ikinä,
        luoja mua siitä armahtakoon,


      • Lukijantoive

        Lisäksi ovat nämä henkisesti sairaat, jotka tarvitsevat jonkinlaista psykologista apua, tällä palstalla jotain mainitakseni ekana tulee mieleen hunksz ja hyvänä kakkosena lesken. Ehkä palsta on jotakin terapiaa heille, mutta muut lukijat joutuvat kyllä kärsimään...


      • Jotain psyykkistä häikkää sekin osoittaa, jos kärsii toisten kirjoittelusta.


    • Lukijantoive

      Lisäksi ovat nämä henkisesti sairaat, jotka tarvitsevat jonkinlaista psykologista apua, tällä palstalla jotain mainitakseni ekana tulee mieleen hunksz ja hyvänä kakkosena lesken. Ehkä palsta on jotakin terapiaa heille, mutta muut lukijat joutuvat kyllä kärsimään.

      • Anonyymi

        Lisäksi on psykopaattiset kestohäijyt. Terveisiä vaan vuodelle 2017.
        Mikään ei näytä muuttuneen. Mikä pahan tappais ?


    • Anonyymi

      Minulla 68vuotiaalla miehellä on hyvä muisti mutta fysiikka pettää.

      • Anonyymi

        Fysiikka pettää kaikilla ennenpitkää. Muisti saattaa pelittää koko loppuelämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fysiikka pettää kaikilla ennenpitkää. Muisti saattaa pelittää koko loppuelämän.

        Tai toisinpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai toisinpäin.

        Jalat vievät mutta pää ei aina kerro mihin ja minkä vuoksi.
        Pienikin poikkeama rutiinista saattaa sekoittaa koko pakan.
        78v ukko. 80kg. Leukoja potkimatta 10:n sarjoja. Hack-kyykkyä tangolla maksimi 160kg.
        Vatsalle rockia ( dragon flag ), pitkää lankkua jne.
        Yms.
        Mutta se nuppi. Olen usean kerran joutunut kääntymään salin ovelta takaisin unohdettuani lompakon kotiin.
        Usein jääkaapille mennessäni en muista mitä tulin hakemaan. Yms. vähemmän miellyttävää.
        Jossakin vaiheessa kuljettavat jalat yhdessä huonon muistin kanssa aiheuttavat todellista tuhoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalat vievät mutta pää ei aina kerro mihin ja minkä vuoksi.
        Pienikin poikkeama rutiinista saattaa sekoittaa koko pakan.
        78v ukko. 80kg. Leukoja potkimatta 10:n sarjoja. Hack-kyykkyä tangolla maksimi 160kg.
        Vatsalle rockia ( dragon flag ), pitkää lankkua jne.
        Yms.
        Mutta se nuppi. Olen usean kerran joutunut kääntymään salin ovelta takaisin unohdettuani lompakon kotiin.
        Usein jääkaapille mennessäni en muista mitä tulin hakemaan. Yms. vähemmän miellyttävää.
        Jossakin vaiheessa kuljettavat jalat yhdessä huonon muistin kanssa aiheuttavat todellista tuhoa.

        Nuo unohdukset, jotka mainitset, kertovat vain siitä, että et toimi keskittyen, ei ollenkaan siitä, että sulla oisi joku muistisairaus alkamassa. Välttämättä. Jos unohdat koko lompakon olemassaolon, niiin sitten alkaa olla pahempi paikka. Kehoitan pitämään ajatuksen mukana menossa ja kulkiessa paikasta toiseen. - Nm. Se auttaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo unohdukset, jotka mainitset, kertovat vain siitä, että et toimi keskittyen, ei ollenkaan siitä, että sulla oisi joku muistisairaus alkamassa. Välttämättä. Jos unohdat koko lompakon olemassaolon, niiin sitten alkaa olla pahempi paikka. Kehoitan pitämään ajatuksen mukana menossa ja kulkiessa paikasta toiseen. - Nm. Se auttaa

        Eli vähemmän vauhtia ja spontaanisuutta? Mutta minkäs luonteelleen mahtaa? kaiken pitäisi tapahtua tehokkaasti. Nopeasti ja hyvällä hyötysuhteella.
        Esimerkiksi marketin kassalla, ladottuani tavarani hihnalle, asetan välipalikan ja vetäydyn sivuun sen verran kuin on tilaa, että seuraava voi latoa tavaransa välittömästi hihnalle.
        Minulla on maksu- ja bonuskortit valmiina kädessä. Sitä mukaa kuin kassa vinguttaa viivakoodit, minä mätän tavarat kärriin ja maksun jälkeen menen sivulle pakkaamaan kamat kassiini jäämättä takamus pystyssä seuraavien tukkeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli vähemmän vauhtia ja spontaanisuutta? Mutta minkäs luonteelleen mahtaa? kaiken pitäisi tapahtua tehokkaasti. Nopeasti ja hyvällä hyötysuhteella.
        Esimerkiksi marketin kassalla, ladottuani tavarani hihnalle, asetan välipalikan ja vetäydyn sivuun sen verran kuin on tilaa, että seuraava voi latoa tavaransa välittömästi hihnalle.
        Minulla on maksu- ja bonuskortit valmiina kädessä. Sitä mukaa kuin kassa vinguttaa viivakoodit, minä mätän tavarat kärriin ja maksun jälkeen menen sivulle pakkaamaan kamat kassiini jäämättä takamus pystyssä seuraavien tukkeeksi.

        Jooo, kuulostaa hyvältä. Mutta sitten sun tarttee harjoitella se ajatuspuoli yhtä sukkelaksi. - Nm. Hidasta, lisää tehokkuutta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jooo, kuulostaa hyvältä. Mutta sitten sun tarttee harjoitella se ajatuspuoli yhtä sukkelaksi. - Nm. Hidasta, lisää tehokkuutta

        Tilanne hyvä niin kauan kun arki sujuu suht vaivatta. Jos alkaa eksyä tutussa lähiympäristössä ja marketissa, jossa asioinut jo vuosia, lienee ehkä paras hakeutua johonkin tutkimuksiin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli vähemmän vauhtia ja spontaanisuutta? Mutta minkäs luonteelleen mahtaa? kaiken pitäisi tapahtua tehokkaasti. Nopeasti ja hyvällä hyötysuhteella.
        Esimerkiksi marketin kassalla, ladottuani tavarani hihnalle, asetan välipalikan ja vetäydyn sivuun sen verran kuin on tilaa, että seuraava voi latoa tavaransa välittömästi hihnalle.
        Minulla on maksu- ja bonuskortit valmiina kädessä. Sitä mukaa kuin kassa vinguttaa viivakoodit, minä mätän tavarat kärriin ja maksun jälkeen menen sivulle pakkaamaan kamat kassiini jäämättä takamus pystyssä seuraavien tukkeeksi.

        Hyvä systeemi toi kassalla toiminta. Noin minäkin toimin, mutta muuten aika harvinaista.


    • Anonyymi

      Kohta viisi vuotta vanha aloitus. Voisi tehdä aiheesta uuden aloituksen niin vanhakin vastailisi😁
      Siili

    • Anonyymi

      nyrpeydellä suhtaudun omaan vanhuuteeni,
      hartain toiveeni
      kunpa kuolis äkkiä pois kitumasta,

      • Anonyymi

        Onpa ikävä asenne sulla. Opettele ajattelemaan toisin, on kevyempi ja mukavampi oloo. - Nm. Sitä saa, mitä tilaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa ikävä asenne sulla. Opettele ajattelemaan toisin, on kevyempi ja mukavampi oloo. - Nm. Sitä saa, mitä tilaa

        Miten sen ”asenteen” muuttaa, kun en ole koskaan pitänyt vanhoista ihmisistä? Nyt, kun itse vanhenee, niin tilanne on aivan kamala. En pidä yhtään, mutten viitsi päiviäni itse päättää. Ei ole hyvä juttu lapsenlapsille.

        Kunhan jotenkin tämä ajanjakso kuluu😬


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sen ”asenteen” muuttaa, kun en ole koskaan pitänyt vanhoista ihmisistä? Nyt, kun itse vanhenee, niin tilanne on aivan kamala. En pidä yhtään, mutten viitsi päiviäni itse päättää. Ei ole hyvä juttu lapsenlapsille.

        Kunhan jotenkin tämä ajanjakso kuluu😬

        Mitä vikaa on vanhoissa ihmisissä? Tai paremminkin, miten he poikkeavat muista ihmisistä paitsi että iän kertova numero on suurempi? - Nm. Sulla on ongelma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä vikaa on vanhoissa ihmisissä? Tai paremminkin, miten he poikkeavat muista ihmisistä paitsi että iän kertova numero on suurempi? - Nm. Sulla on ongelma

        No, vanhat ihmiset ovat vaan vanhoja! Ei voi mitään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, vanhat ihmiset ovat vaan vanhoja! Ei voi mitään!

        Tooota, ei. Numero voi olla jo iso ja kuori sekä ehkä habituskin kertovat sanatonta tarinaa eletystä elämästä, mutta yhdenkään ihmisen sisälle et näe sinä sen enempää kuin kukaan muukaan.

        Kaikki iäkkäät ihmiset eivät todellakaan ole vanhoja mielen puolellaan / puoleltaan. Jos, tai oikeastaan kun sinä olet, sulla on edelleen ongelma. - Nm. Kyllä no. voi


    • Anonyymi

      Ikääntyminen alkoi muuttamaan rutiineja.
      Kuukautta vaille 6-kymppisenä elimistöni huomautti 3 vuotta jatkuneesta päivittäisestä naukkailusta.
      Lopetin naukkailun ja aloitin kuntoilun. Varovaisesti!
      Lihasmuisti on ihmeellinen asia.
      Puolen vuoden aikana voin luopua verenpaine- ja kolestrolilääkityksestä.
      Vyötärö oheni 6 - 7cm vaikka paino ei laskenut yhtään.
      Mielenkiinto asioihin ja yleinen aktiivisuus koheni.
      Elämä oli pelkkää nousukiitoa mutta 65v tietämissä tuli lakipiste. Ikäväkseni oli todettava, että sen jälkeen suunta oli alas päin. Kyse on vain siitä minkä verran pystyy taantuma hidastamaan.

    • Anonyymi

      Olen virkaiältäni vielä tuore eläkeläinen mutta kyllä kolahtaa kovasti korvaan, kun esim nuori pankkivirkailija toteaa "niin tehän olette jo vanhuuseläkkeellä.....". Vanhuus!!!. Tekis mieli sanoa, että revi pers......

      • Anonyymi

        Juuri noin itsekin jonain tulevana päivänä teen. Hetki menee vielä, ennen kuin se on ajankohtaista. - Nm. Kiits päivän pyrskähdyksestä


    • Anonyymi

      Onko Suomen ilmastossa jotain erikoista, kun ihmiset ikääntyvät täällä muuta maailmaa nopeammin. Tietääkseni täällä syntynyt on 65 vuoden päästä vain 65 vuotta. Jos tänne tuodaan 20-40 vuotiaita, niin he ovat 65 vuotiaita 20-40 vuotta aikaisemmin.

      • Anonyymi

        Ilmastossapa tietenkin, sitäkin on helpompi syytellä kuin omia vääriä elämäntapojaan. Jos luulee, että ilmaston takia pitää syödä läskiä ja laardia eikä ilmaston takia voi mennä ulos liikkumaan, niiinhän se sitten on, vaikka mitä muuta selität. - Nm. Geenien lisäksi


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2326
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2124
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      175
      1974
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      46
      1451
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1200
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    Aihe