Manusluukun teko dieseltankkiin?

Isoantilla

Polttoainesäiliössäni on kannessa ainoastaan mittarin pikkuinen reikä, josta tarvittaessa olen saanut imettyä näytteen pohjalla ja pinnassa olevasta polttoaineesta,

Nyt tekisi mieleni kunnollista manusluukkua. Ruåtsissa näkyy oleva myytavänä valmiita asennussarjoja, joissa on kannen alapinnalle tarkoitettu kaulus jossa kierteet koneruuveille, kansi ja kumitiiviste. Näin ollen ongelmaksi jää reriän teko kanteen. Pyöreä tai soikea reikä on ilmeisesti sahattava peltiin. Mitenkä lienee dieselin räjäjhdysherkkyys tapahtumassa? Pitkä on tie, jos säiliö on tyhjennettävä ja mahdollisesti huuhdeltava, ennen kuin sahaamiseen voi ryhtyä. Sahatessa puruja valuu varmaan myös tankin sisään. Tankki on vaahdotettu petin alle kiinni, joten sen irrotus tuntuu kovin hankalalta.

Olisiko jollain peräti kokemusta asiasta? Asiantuntevat arvelutkin sallitaan.

12

1495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karpaa-aasi

      Ilman muuta dieselit pois. Niihinhän voi tulla porausroskaa. Myy ne vaikka dieselautoilijalle. Tankin pohja tulee samalla pestyä. Reiän porasin joskus RST vesitankkiin, eikä ole ihan helppoa, vaikka se reikä oli vain 50mm reikä anturille. minä porasin hidaskierroksisella pylväsporakoneella ja laitoin porausöljyä vähän väliä pintaan. Vaahdon irrotus onnistuu helposti jollain puukkosahalla tai pitkällä veitsellä.

    • Tyrnäväntorpedo

      Onko mitään käsitystä mitä materiaalia tankki on?

      Taitaa olla bikinitrolli taas kyseessä :D

      • Tyrnäväntorpedo

        Hups, siis peltiä...
        Reikäsahalla reikä peltiin. Peltisakset olisivat parhaat, muttei taida purra.
        Diesel ei syty helposti, mutta kovin kuumaksi ei auta päästää.

        Roskat eivät ole hyvä juttu, mutta sahausmoska jää suodattimiin eikä mene koneeseen asti.
        Jos saat alle ujutettua edes jonkinlaiset "sateenvarjon väärinpäin" niin saat siihen suurimman osan roskista - ehkä jopa kaikki.


      • Isoantilla

        Muistelen, että aikoinaan tuo Tupavuori-laiva räjähti Naantalin jalostamon rannassa tyhjin tankein. Pirulliselta tuntuisi huuhdella vedellä kiinteää säiliötä ja milläs sitten voi olla varma, että kaikki vesi on saatu pois esim. loiskelaipioiden takaa.

        Mitenkähän olisi, jos tankkiin puhaltaisi ilmaa mittarin anturin reiästä ja ulos se tulisi huohotusputkesta samalla kun konesahalla nytkyttää?


      • Karpaa-aasi
        Isoantilla kirjoitti:

        Muistelen, että aikoinaan tuo Tupavuori-laiva räjähti Naantalin jalostamon rannassa tyhjin tankein. Pirulliselta tuntuisi huuhdella vedellä kiinteää säiliötä ja milläs sitten voi olla varma, että kaikki vesi on saatu pois esim. loiskelaipioiden takaa.

        Mitenkähän olisi, jos tankkiin puhaltaisi ilmaa mittarin anturin reiästä ja ulos se tulisi huohotusputkesta samalla kun konesahalla nytkyttää?

        Tai laittaisi hiilidioksidia ja sitten tukkisi reiät.


      • cxzs
        Isoantilla kirjoitti:

        Muistelen, että aikoinaan tuo Tupavuori-laiva räjähti Naantalin jalostamon rannassa tyhjin tankein. Pirulliselta tuntuisi huuhdella vedellä kiinteää säiliötä ja milläs sitten voi olla varma, että kaikki vesi on saatu pois esim. loiskelaipioiden takaa.

        Mitenkähän olisi, jos tankkiin puhaltaisi ilmaa mittarin anturin reiästä ja ulos se tulisi huohotusputkesta samalla kun konesahalla nytkyttää?

        Tupavuoren tankit olivat raakaöljylastin jäljiltä, eli paljon räjähdysherkempää kuin diesel.
        Eipä silti saahan tuon dieselinkin paukkumaan.


    • pikkuantilla

      Eikös antillassa ole lasikuitua löpötankki?

      • Isoantilla

        Olihan siellä istumalaatiko alla runkoon laminoituna jotain 120 litran sammio. Se rälläköitiin pois ja tehtiin salongin sohvan alle 60 litran rosterisäiliö.


      • vieläkerranAntilla

        Entä jos tekisit vielä kerran uuden tankin jossa kaikki luukut ja liittymät?


    • Pikkufiskarilla

      Paineilmatoimisella nakerruskoneella toi onnistuu. Löytyy myös sellaisia malleja, missä lastu ei katkea vaan rullautuu työstöpuolelle ikäänkuin spiraaliksi joten tankkiin ei mene murun murua lastua. Tosin kun hommaan ryhtyy ehdotan tankin tyhjentämistä ja osittaista täyttöä vedellä ihan varotoimenpiteenä.

      Toisaalta suhtaudun kovin varauksellisesti ratkaisuihin missä tankkiin kiinnitetään ruuvattava tukilaippa kas kun laipan tiivistys pitkäikäiseksi on aina vähän niin ja näin etenkin jos tankki on niin ohutta tavaraa jotta vetelee helposti. Jos tankkia ei saa irrotetuksi, niin kuin tilanne näyttäisi olevan suosittelen tankin tyhjennystä - kuivausta - tuuletusta ja tighitsarin paikan päälle kutsumista kera laippa korotuskaulus aihion ja tekemään kauluksen hitsauksen paikan päällä veneessä.

    • Tekeejososaa

      Pistä ilmapistooli tankkiin puhaltamaan. Vaikka siellä olisikin haju ei se kaasuunnu ja räjähdä. Näin niitä bensatankkejakin on hitsattu iät ajat eikä ole vielä räjähtänyt.

    • Iltapuhteet

      Minä otin omasta veneestäni tankin ulos ja vein sen sepälle. Hän teki siihen huoltoluukun ja pohjahanan, josta on helppo imeä kaikki ulos.
      Kun vajaa kymmenen vuotta sitten kun ostin tuon veneen, niin heti panin merkille kuinka sakkakuppiin tuli sitä kaikille tuttua mustaa töhkää.
      Tankista ei saanut mitään ulos, koska loiskelevy oli heti täyttöaukon vieressä ja esti pääsyn säiliön alimpaan päähän.
      Oma tankkini on melko pieni, mutta se oli asennettu koneen taakse ahtaaseen paikkaan, josta sen onkiminen oli pävän työ.
      Olen ollut nuorempana korjaamohommissa ja olisin voinut tuon tankkimuutoksen itsekin tehdä, mutta siihen täytyy kyllä olla vähän enempi välineitä kuin kaupunkiasunnoista keskimäärin löytyy.
      Sen verran on kokemusta säiliöhommista, että tyhjiä pestyjä (diesel) tankkeja hitsattiin. Puolityhjä tankki on kaikkein arvaamattomin, koska kukaan ei tiedä milloin sieltä tulee oikea kaasuseos syttymiseen.
      Yritä saada se tankki ulos veneestä, jos suinkin mahdollista ja samalla saat sen myös kunnolla pestyäkin.
      Yksi keino minkä olen nähnyt, on typpikaasun käyttö, mutta siinä pitää sitten olla ylipainekypärät käytössä ettei itse kukistu sinne työmaalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      35
      797
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      734
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

      Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe