Millaista vapaaehtoistyötä olette tehneet?

Pikkukalapuikko

Moikka!
Kiinnostaisi millaista vapaaehtoistyötä te olette tehneet ja millaiseksi sen kokeneet? Itse harkitsen myös vapaaehtoistyötä, mutta mietin vielä mikä kiinnostaisi eniten. Saisi vähän sisältöä työttömän arkeen.

11

1294

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mukaan_vaan

      Moikka moikka!
      Olen tehnyt vapaaehtoistyötä parisen vuotta. Työttömän arkea pakoon lähdin minäkin, sisältöä elämään hankkimaan. Katunut en ole sitä päivääkään.
      Ulkoilutan vanhuksia ainakin kaksi kertaa viikossa, usein enemmänkin. Lisäksi kaupassa käyntejä, sekä lääkäri/terveyskeskusreissuja tukemassa. Kaikenlaista muutakin pikkuapuja on tullut tässä mukaan, tämä on ollut paljon mukavampaakin kuin ennen palkkatyössä olo. "Työnsä" tulloksen näkee heti, iloiset ilmeet ja virkistyneet mielet, sekä autettavalla, että auttajalla.
      Eräillä paikkakunnilla järjestetään kurssintapaisia näihin asioihin liittyen. Näin, ikäänkuin virallisesti auttajiin liittyen, katsotaan myös henkilön luotettavuutta ym sopivuutta tehtävään. Voihan sitä tietysti muutenkin apua antaa, vaikka iäkkäille tuttaville ym. Kyllä tekevä keinot löytää jos halukkuutta vaan on. Tekemätöntä työtä kyllä löytyy muutakin vaikka kuinka paljon.
      Tervetuloa mukaan.

    • apuasiviiliin

      mie olen ollu pelastuspuolen vapaaehtoisena kaikkiaan 48 vuotta.
      Ensiksi vpk:ssa letkunjatkeena, vpk:ssa eri jutuissa satunnaisesti sitten henkisessä tuessa ja nyt 20 vuotta henkisessä/hengellisessätuessa koulutettuna ja ensiaputoiminnassa vapaaehtoisena koulutettuna
      En osaa olla ilman tuota toimintaa

    • Näillä_mennään

      Vapaaehtoista maanpuolustustoimintaa jo vuodesta 1995. Paljon miellyttävämpää kuin perus inttitouhu. Monesti on leimattu sotahulluksi, mutta se pitää sisällään paljon yhteiskuntaa hyödyttävää toimintaa. Olemme käyneet ulkoiluttamassa sotaveteraaneja, olleet mukana VePepassa eli etsimässä kadonneita henkilöitä, saaneet ensiapukoulutusta, tulen sammutuskoulutusta jne. Kaikille on omien halujen mukaan kaikkea sopivaa jos aseellinen koulutus ei kiinnosta, myös naisille. Nykyisin olen eläkeiässä, mutta silti löytyy erilaisia tehtäviä, kun ei enää noita pv:n harjoituskutsuja tule.

      Porukassa ne ramboilijat ja sotahullut eivät viihdy. Toiminta onkin fiksuille ja omatoimisille ihmisille suunnattu. Suosittelen liittymään paikalliseen reserviläisjärjestöön. Se on kaikille avointa toimintaa ja tukee tarvittaessa kriisitoimintaa monilla alueilla eikä pelkkiä sotatoimia.

      Jo kunnon kohotuksen vuoksi ihan mukavaa touhua. Monet järjestöt järjestävät marsseja, maastossa suunnistusta sekä muuta kuntosalitoimintaa. Rapakuntoinenkin pärjää ja kunto paranee ajan kanssa. Omista haluista vain kiinni. Ainakin pääkaupunkiseudulla järjestetään erikseen kunnonkohotuskursseja nousujohteisesti.

      Olen myös osittain invalidisoitunut niskavamman takia. Kunto ja toiminta on noussut paremmin kuin missään terapiassa ja kuntojumpissa. Kannustus on ollut erinomaista. Terapiaa tämäkin.:)

      Tästä maasta löytyy kaikille jotain, jos on vapaa-ajan ongelmia. Olen myös monessa muussa vapaaehtoistoiminnassa mukana. Ilmaista tekemätöntä työtä tämä maa on pullollaan.:) Lähes kaikki kerhotoiminta eli ry:t on sitä vapaaehtoista. Ei ne muuten hengissä pysy.:)

    • MonipuolinenHyväntekijä

      Moi. Olen 16 vuotias tyttö joka itse tekee käytännössä 6 eri vapaaehtoistyötä. Isosena toimiminen on täysin vapaa-ehtoista, SPR:llä kerhonohjaajana , kirjoitan eräälle tubettajalle käsikirjoituksia vapaaehtoistyönä, olen katulähetystöllä käytännössä kahdessa hommassa kun teen ruoka-avun puolella ja lapsenvahti hommaa, sitten teen vielä instagram diressä vapaehtoistyötä.

      Eli selkeämmin XD
      - Olen aktiivinen isonen, se on monipuolista ja yövahdeille on nykyisin kovaa kysyntää
      - Olen SPR:llä kerhonohjaajana tällä hetkellä mutta nyt tarvitaan kesääkohti mentäessä paljon festareilla kiertelijoita auttelemaan ja saapaspisteille höpöttelijöitä
      - Olen katulähetystön ruoka-avun puolella jakamassa ja tarkistamassa ruokaa, katulähetystö tarvitsee usein myös erinlaisiin hommiin lisäkäsiä, kuten ruuan jakoon
      - Olen katulähetystöllä lapsenvahtina, eli katulähetystö järjestää erinlaisia kerhoja ja tapahtumia joissa voidaan tarvittaessa tarvita myös lisäkäsiä. Katulähetystö jolla itse olen tarvitsee välillä paljon ruuanlaitto apua ja vanhuksille jutteluseuraa
      - Olen kirjoittamassa eräänlaisia käsikirjoituksia joista youtubettaja lukee ja tekee siihen aiheeseen liittyvän videon. Moni faktoja kertova tube-kanava tarvitsee joskus lisäkäsiä kun ei aina tahdo keritä kirjoittaa videoiden sisältöjä niin tiuhaan kuin katsojat vaatisivat
      - Ja sitten olen eräänlainen päivystäjä instagramissa toimivalla tilillä jonne nuoret voivat anonyyminä tlla juttelemaan oli sitten hyvä tai huono päivä. Monilla apua tarjoavalla liikkeellä on tarveta elämää nähneellä ja kokeneella aikuisella

    • Mä tein jonkun aikaa SPR:llä hommia maahanmuuttajien parissa.

      Viime vuonna tein pitemmän reissun ja olin mukana Pohjois-Perussa 3kk kahdessa vapaaehtoisprojektissa, joilla rakennettiin kouluja tulvien ja mutavyöryjen tuhoutuneiden rakennusten tilalle. Työ oli rankkaa ja fyysistä erityisesti projektien alussa (kun kaivetaan ja sekoitetaan betonia kauniin aurinkoisessa säässä) mutta kevenee, kun rakennusten perustukset ja kehikot saadaan pystyyn.

    • jaska4

      Olen vetänyt purjehduskursseja paikallisella venekerholla. Itsekin harrastan purjehdusta, elikkä omia harrastuksia kannattaa vilkaista jos etsii kiinnostuksen kohdetta - toki tämmöisessä opetustyössä pitäisi myös kiinnittää huomiota siihen, miten asiat saa yleisölleen parhaiten perille. Antoisaksi olen vapaaehtoistyön kokenut.

    • marha3

      Olen toista vuotta seurakunnan katulähetyksessä vapaaehtoisena. Meillä on kahvitupa, joka on kahdesti viikossa auki. Siellä tarjotaan lämmin ruoka, kahvia/pullaa ja jutellaan asiakkaitten kanssa. Ja nyt keväällä olen kouluttautumassa saattohoitoon tukihenkilöksi. Työpisteeni tulee olemaan sairaalan palliatiivisella osastolla. En ole enää työelämässä, mutta tämä vapaaehtoistyö on paljon antoisampaa ja rikkaampaa kuin oli palkkatyö.

    • Anonyymi

      Olen tehnyt vapaaehtoistyötä vuosikausia ja kateus on ainoa asia joka vaivaa kun ihmiset luulee että teen pimeitä töitä olen joskus ssaanut kahvin ja pullan ja silloin dikiboksien asennusaikaan olisin saanut konjakki ryypytkin mutta kun piti mennä autolla ei voinut ottaa, Tervetuloa kyllä työtän riittää mutta kaikki ei mene niinkui pitäisi hullujen sääntöjen takia.

    • Anonyymi

      Olin useita vuosia vapaaehtoisena rikos- ja riita-asioiden sovittelijana. Asiakkaina oli enimmäkseen nuoria, jotka olivat syyllistyneet vahingontekoon tai tappeluun. Useimmiten päästiin molempia osapuolia tyydyttävään sopimukseen.

    • Anonyymi

      HEi
      Olen vapaaehtoisena koluttanut vanhempia ihmisiä tietokoneen käytttöön arkisissa asioissa mukava homma . Ainoa ihmeelisyys miehiä on ollut 11 vuoden aikana 6 kpl
      ja naisia yli50 . Olen lisäksi leijonissa siellä asensi dikibokseja yli60 kpl yli 65 vuotiaille valtio maksoi kliometri korvauksen ei muuta. asennuspaikoissa olisi saanut konjakkia ym mutta kun oli autolla piti tyytyä kahviin

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe