tuossa mietimme noita 70 neliön uusia valmistaloja. isompaa emme tarvitse nykypäivänä.
mutta
mitä luulette tuollaisen talon kuluttavan suoralla sähköllä tai maalämmöllä ja entäs puunkulutus jos olisi erkikseen valitava jokin noista kolmesta??
talon kulutus 2017
6
90
Vastaukset
- matala-energiaa
Noin pieni talo nykyisillä rakennusmääräyksillä tehtynä kuluttaa niin vähän energiaa, että maalämpöön investoiminen taitaa olla kärpäsen tappamista tykillä.
Koska taloonhan tulee kuitenkin tulisija, poistoilmalämpöpumppu olisi oma valintani. Kohtuullinen investointi ja ilmanvaihtokin hoituisi samalla paketilla.
Kulutuslukemista ei ole arvioita megawatteina. Ja jos maalämpöpumpun myyjiltä kysytään, sehän on se ainoa oikea vaihtoehto; Pyytäisin kyllä laskelmia sitten. - Osa-aikaeläkeläinen
Minulla märkien tilojen lattialämmitys, betoniin valetut vastuslangat, ovat varsinainen sähkönsyöppö. Ilmanvaihtokone ottaa tuosta lämmöstä jonkin verran talteen. Taloni lämpiää lähinnä ilmalämpöpumpulla.
Asujistahan sähkönkulutus on paljolti kiinni . Joku vuosi sitten yh-äiti melskasi Hesarissa, että on p..stä kun sähköstä laskutetaan nykyään kulutuksen mukaan. 300 €/kk hän aiemmin maksoi, ja se oli hyvä systeemi. Toki jakeluyhtiö tuohonkin suostui. Eli, paljon kuluu siinä huushollissa sähköä. - tapansa_kullakin
Tyhmä aloitus, talon kulutuksen määrää asukkaat, ei itse talo!
- asia.selvä-
Ai että 60-luvulla rakennetussa 200 neliön talossa voi energiankulutus olla pienempi kuin uudessa 70 neliön talossa.
- ttkiktjtk
eräässä matalaenergiatalossa puuta paloi 6 mottia ja sähköä 6000. ei se voi olla mahdollista että tuo menis, ilmeisesti putket liian syvällä maassa! henkilömäärä ei vaikuta siihen kulutukseen yhtään.
- pikkutalot
Tuon kokoinen uusi talo kuluttaa normaalisti alle 10 000kWh sähköä sisältäen kaiken sähkön. Laita suorasähköpatterit pistotulpilla, jolloin patterin voi joskus kaukana tulevaisuudessa vaihtaa itse. Maalämpö kannattaa unohtaa. Ilp on hyvä lisä. Puuta kannattaa käyttää kovilla pakkasilla, mutta muutoin se tulee kalliiksi varsinkin ostopuilla. Puukiuas on hyvä, sillä näin hoituu saunominen ja lämmittäminen yhdellä kertaa ja vältytään sähkön kulutushuipuilta.
Tee hyvin eristetty ja tiivis talo ja unohda kaikki monimutkaiset järjestelmät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 448291
- 724766
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14740Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon373500Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2483146Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella502950Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262875- 402800
- 412146
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731817