Mitä tehdä

zoely

Mulla alkoi tupakoinnin lopettamisen jälkeen tulla voimakkaita kuukautiskiertoon liittyviä oireita. Vuodot aivan järkyttävät, kierto lyheni kolmeen viikkoon jne. Keväällä lähti paljon hiuksia ja yöhikoilu on todella häiritsevää. Ja tietty paino noussut eikä laske millään ilmeellä. Ahdistuneisuutta on vaihtelevasti ja nyt taas pahempi =( Kävin gynellä joka määräsi mulle hormonihoidoksi Zoely e-pillerit ja otatti TSH.n joka oli 4,2. (vuonna 2015 oli 2,0) Gynen mielestä mitään muita kokeita ei tarvitse ottaa, syödä vaan noita pillereitä....Mua kuitenkin kiinnostais vähän laajempi tutkimus, koska tää iltapalelu/aamuyöhikoilu on todella rasittavaa. Lisäksi aamulla olen todella kankea sängystä noustessa...Kävin yksityisellä sen takia että halusin kunnon hoitoa, mutta mitä mieltä olette, kannattaisiko mennä johonkin muulle lääkärille ja jos niin mihin?

2

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohdittavia

      Kun kilpirauhaspalstalle kirjoitat, epäilet varmaan kilpirauhasongelmaa. Verikokeita saa Cityterveydestä ilman lähetettä, mutta pohdittava mitä ottaa.
      Kilppari-perussetti voisi olla TSH, T4v, T3v ja TPOab

      Kuulemma "kilpparioireiden" aiheuttajana varastorautavaje (matala ferritiini) on yleisempi kuin kilpparihäiriö? Sitä ja B12:ta voisi mittailla, D ja folaatti myös.

      Sitten mittaustulosten tulkinta. Klpirauhasfoorumin vieraspalsta kai avoimessa netissä paras, täälläkin voi saada asiallisia vastauksia. (Tai tunkee joku häirikkö väittämään että kysyt vain ajankuluksi ja itse vastailet.)

      Korkea TPOab vähän aleneekin ja ainakin autoimmuunihyökkäykset lievittyvät tiukalla gluteenittomuudella ja seleenillä 200µg/vrk. Ehkä maidottomuudellakin

      Kunnolliset kilpparilääkärit ovat vähissä ja nimiä pitää salailla, koska endokrinologiyhdistys kuultuaan tilaa valviralta lääkärinoikeuksien rajoituksen. CFE-lääkäreistä on netissä julkinen lista ja monet hyviä kilppariasioissakin.

      Lääkäriä etsiessä ja muutenkin voi kokeilla sekalaisia temppuja:
      https://drive.google.com/open?id=1Fruw2yqdpfJY3_JJsSGY4SfZPnmwxoQW

    • Hashimoto

      Kilppari pitäisi tutkia tarkemmin, pelkkä TSH ei riitä, vaan T4V ja T3V myös sekä vasta-aineet. Voiskohan olla tulehdusperäistä vaihtelua eli välillä liikatoimintaa välillä vajaalla. Näillä lähtisin alkuun. Onko vielä muita oireita?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe