Aikuisena koneinsinööriksi?

Gilles0

Kannattaako lähteä 35-v naisena konetekniikkaa opiskelemaan ammattikorkeaan? Saako vastavalmistunut melkein nelikymppinen töitä? Vs. Sote-ala jossa aikaisemmalla elämällä ei ole merkitystä.
Onko opiskelussa minkä verran käytännön labroja? Entäs tulevassa työssä? Erityisesti mallintaminen, piirtäminen, CAD ja CAM jne kiinnostaa.

Lyhyt matikka lukiossa E. Fysiikka ja kemia perusteet opiskeltu ammattikoulussa. Kokemusta prosessinhoidosta n. vuosi. Eli ei ihan ummikko, mutta ei ammattilainenkaan.

En tähtää menestyksen huipulle, vaan tavoitteena esim. suunnittelu tms työ toimistossa, ei matkustelua, säännöllinen työaika, palkkatasona joku 2500/kk ->

Vaihtoehtoja konetekniikalle muilla insinöörialoilla jos katsoo työn sisältöä ja palkkatasoa? Rakennusarkkitehti?

4

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laskettu

Tekninen matematiikka pitää olla hallussa ja matematiikka yleensäkkin. Todistuksen arvosanat on ratkaisevia onko edes mahdollisuutta työllistyä. Hakijoita ja kokeneita on paljon työpaikkoihin.

• VanhempanaOpiskellut

Jos Sinulla olisi työkokemusta esim. metallialalta tai jostain koneita, mekaniikkaa tai automaatiota sisältävästä kokopäivätyöstä ja olisit muutenkin harrastanut 3D-mallinnusta, niin siitä olisi etua. Se kuulostaa huolestuttavalta jos sote-alalta lähdet tuommoiselle tekniselle alalle vanhempana opiskelijana. Toisaalta vanhoja opiskelijoitakin on joka luokalla, myös sinua vanhempia, mutta yleensä ovat aiemmin metalli/autotöissä olleet. Jos olisit 35v. ja sinulla olisi 5-10 vuotta kokemusta metalli/konepaja töistä, niin se parantaisi asemaasi tosi paljon työllistymistä ajatellen.
      Valmistumisen jälkeen voi olla vanhemmalla henkilöllä melkoinen henkinen pommi yrittää hakea töitä ja jatkaa hakemista. Mitkä ovat valttikorttisi työnhaussa? Jos olet 35 vuotiaana ollut vain 1 vuoden töissä, niin se ei vaikuta hyvältä. Kuitenkin olen nähnyt että 40-50v. ihmisiäkin palkataan insinööritöihin ja aluksi saavat töissä tutustua 3D-cad ohjemistoon tutoriaalienkin avulla, jos eivät ole aiemmin käyttäneet juuri kyseistä ohjelmaa. Mutta muita valttikortteja pitää myös olla että valitaan!

Opiskelu on välillä työlästä mutta sehän ei motivoitunutta haittaa... Toisaalta jos uskot itseesi eikä muiden puheet sinuun tehoa, niin ei sinua kukaan voi estääkään.

• Plörtsi

Ja jos omistat auton ja maksat vuokraa 400-500 €/kk, niin pelkkä asumistuen ja opintorahan ja opintolainan (opintolainaa saa 4:ssä vuodessa noin ~15000€) nostaminen neljältä vuodelta ei riitä. Opiskelujen ohessa täytyy käydä palkkatöissä täyspäiväisesti, vähintäänkin kesälomat (4kk/vuosi) alusta loppuun, että rahat riittävät.

• Lörtsip

Niin ja se piti lisätä vielä että nuorempia vastavalmistuneita kyllä tunnutaan palkkaavan ihan "pystymetsästä" vaikka olisi miten opiskelunsa kuseksinut...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4529
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2205
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      102
      1376
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      18
      1231
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      71
      1168
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      123
      999
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      998
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      925
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      255
      884
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      876
    Aihe