Puristusliittimet kevyen väliseinän sisällä

putkiukko1

Yhdellä työmaalla katselin kun putkimies asensi keittiön hanalle menevät kupariputket kipsilevyväliseinän sisään siten, että seinän ylä- ja alaosassa on 90° puristusliittimet seinän sisässä. Seinä on tavallinen molemmin puolin levytetty kipsilevyseinä, jossa on äänieristeenä vielä 66mm villa. Onko laillista asentaa puristusliittimiä seinän sisään, koska noihin ei pääse mitenkään käsiksi jälkeenpäin muuten kuin purkamalla seinää, jos sattuu vuoto? Puristusosilla tarkoitan niitä puristuskoneella puristettavia liittimiä, ei helmiliittimiä. Olisiko putket pitänyt asentaa suojaputken sisään vai yhtenäisenä muovipinnoitettuna kupariputkena?

7

2177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oolraiit

      Olisi toki putket pitänyt asentaa suojaputken sisään tai yhtenäisenä muovipinnoitettuna kupariputkena, kiva kun on vielä kunnon poikia rööriroopeina.

      • lopputilinteko

        Tuo muovipinnoitettukin on viime vuosituhannen juttu. Nykyään rakenteiden sisään saa asentaa vain ja ainoastaan muoviputkea suojaputkessa. Kas kun vesijohtojen tulee olla vaihdettavissa eikä rakenteen sisällä saa olla liitoksia.

        Poikkeuksena em. on alakatot ja vastaavat, helpohkosti purettavat koteloinnit. Mutta väliseinän sisään & varmaankin keittiökaappien ym. taakse asennus on sen verta poikkeuksellinen, että moiselle asentajalle pitäisi antaa lopputili välittömästi.


    • Ifeyjk

      Onko hyväksyttävää asentaa puristus liittimiä esim. kylpyhuoneen alaslasketun paneelikaton sisään? Jos tulee vuoto niin menee käytännössä purkuhommiksi, jos vuoto ei ole tarkastusluukun kohdalla. Aika monella työmaalla olen nähnyt tuolla tavoin tehtävän.

      • ihan_OK

        Alaslasketut katot ovat ns. vapaata riistaa eli saa olla liitoksia, jakotukkeja ym. Jujuna on, että vuotovedet osaa tulla sieltä aika nopsaan vuodosta juoruamaan = ei vaaraa siitä, että vedet pääsisi pitkän aikaa liruttamaan jonnekin rakenteita pilaamaan. Eikä alakaton purku & korjaus nyt mikään kovin haastava temppu ole.

        Tarkastusluukut ovat nimenomaan tarkastusluukkuja eli niistä voi kurkistaa, mikä on tilanne alakaton päällä - korjaustöitä ja uusia asennuksia varten pitää yleensä isompi työaukko tehdä.

        Jos purkuhommilta haluaa välttyä, kannattaa kaikki alaslaskut tehdä T-listoilla ja akustiikkalevyillä (mallia toimistojen käytävätilat), nämä kun saa helpoisti auki miltä kohtaa vaan.


    • Valmistaja

      Tietenkin yhtenäisenä muovipinnoitettuna kupariputkena, alalla on paljon kumipäitä, joille vaatimus on mahdoton.

    • näinkö

      suomessa ei saa jättää mutta taas norjassa ja ruotsissa saa. näin geberitillä sanottiin.
      joskus näin tehdään esim jos putkiremppa on tulossa 10v sisään ja vaihto ehto on että puretaan se keittiö kaapisto pois ja avataan seinä poistetaan palava materiaali ja juotetaan.
      eli kummin haluat.
      esim putket eristetty pahvilla ja katoavat betonin sisään 10cm päässä liitoskohdasta niin munko pitäs juottaa se 2400 astetta liekillä....pieni palovaara. vai aletaanko purkaa betoni rakenteita.
      ja sit kun aletaan purkaa niin oho se piikkaus kärki osu putkeen no piikataan lisää eikai haittaa että mennään vähän kylppärin puolelle tuhoamaan uudet laatat ja vesi eristys.
      helppo puhuu jostain asetuksista kun ei ole kokemusta työstä.

      • Varoitus

        Sinä olet just se kumipää, joka tekee vituralleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Merikarvian nuoriso

      taitaa olla persukasvatuksen tuotosta kun jopa kirkkoherralla palaa käämit näihin paskahousuihin :D
      Yleistä Satakunnasta
      44
      4224
    2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      71
      3265
    3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      97
      2790
    4. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      41
      2667
    5. Aitolais-kirkkoherran rippileirille tyly loppu

      Merikarvian rippileiriä vetänyt kirkkoherra Tom Broberg ajautui törmäyskurssille rippileiriläisten kanssa ja ylempi taho
      Luterilaisuus
      135
      2106
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      153
      2065
    7. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      156
      1710
    8. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      609
      1642
    9. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      150
      1560
    10. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      18
      1294
    Aihe